Nieuwe wijziging besluit gespen tbv civiele experts + naamswijziging HVO naar HIM

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Spraakverwarring

Nieuwe wijziging besluit gespen tbv civiele experts + naamswijziging HVO naar HIM

Berichtdoor Spraakverwarring » 22 Jun 2016, 19:22

Allen,

Vandaag is het lang verwachte wijzigingsbesluit gepubliceerd van het besluit gespen HVO, hierdoor is nu duidelijk voor welke missies de civiele experts in nov 2015 een HVO kregen. Het besluit werkt speciaal voor deze civiele experts terug tot 1 nov 2015.

Het gaat om de missies MONUC (Congo), hiervoor wordt de gesp "VN-OPERATIES" uitgereikt; de missies "EUAM Ukraine" (Oekraine), EUPOL COPPS (Palestijnse gebieden), EUNAV FORMED (Middenlandse Zeegebied), EUMAM CAR (Centraal Afrikaanse Republiek), EUCAP SAHEL (Mali); voor al deze missies de gesp "EU OPERATIES" en daarnaast de OVSE monitoringsmissie in Oekraïne, hiervoor krijgt men de gesp OVSE-OPERATIES.
Ook zijn voor enkele bestaande missies de datumcriteria of gebiedscriteria opgerekt om ook civiele medewerkers (o.a. van Buza) in aanmerking te kunnen laten komen voor deze medaille.

Tevens wordt artikel 3 van het gespenbesluit gewijzigd dat de naam van de medaille nu gaat luiden "Herinneringsmedaille Internationale Missies". Ik veronderstel dat een wijziging van het instellingsbesluit HVO dan ook niet lang meer op zich zal laten wachten.

Het volledige besluit is te lezen op deze link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 32097.html
en is voorzien van een uitgebreide toelichting, waarin gewag wordt gemaakt van de civiele experts en ook wordt vermeld dat de Herinneringsmedaille Vredesoperaties per 1 juli 2016 is hernoemd naar Herinneringsmedaille Internationale Missies.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RbP

Re: Nieuwe wijziging besluit gespen tbv civiele experts + naamswijziging HVO naar HIM

Berichtdoor RbP » 22 Jun 2016, 20:25

Valt inderdaad op dat in dit besluit (voor de eerste keer) expliciet wordt aangegeven dat "Met het onderhavige besluit worden de toegevoegde operaties gelijkgesteld met vredesoperaties als bedoeld in artikel 1, derde lid, van het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties."

De Patriot-missie in Turkije, Enduring Freedom, Active Endeavour en andere operaties die zijn uitgevoerd in het kader van de verdedigingstaak zijn nooit / nog steeds niet (expliciet) gelijkgesteld aan een vredesoperatie.

Overigens is kan ik me wel voorstellen dat er bij veel van de genoemde missies sprake is van handhaving of bevordering van de international rechtsorde, maar niet dat er ook aanvullend sprake is van handhaving of bevordering van de vrede, terwijl dit laatste punt juist het criterium is op grond waarvan de minister betreffende operatie gelijk kan stellen aan een vredesoperatie.

Ook vreemd dat de minister niet wacht op de uitkomst van de evaluatie van het decoratiebeleid, voordat ze de HVO per 1 juli aanstaande definitief omgekat tot een algemene herinneringsmedaille voor international missies.

Het is dat ik niet naar Veteranendag kom, maar anders zou ik alleen mijn veteranenspeld dragen; die heeft meer onderscheidend vermogen dan de HVO/HIM.
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Re: Nieuwe wijziging besluit gespen tbv civiele experts + naamswijziging HVO naar HIM

Berichtdoor René » 02 Aug 2016, 10:35

Een van de militaire vakbonden (de GOV|MHB) heeft in hun blad ook aandacht geschonken aan de naamswijziging van de HVO, alsmede aan het terugsturen van de HVO door (actief dienende) veteranen.
Zij zijn er niet positief over.

ProDef-Bulletin nr. 5 2016 : https://www.prodef.nl/media/k2/attachments/prodef_aug_2016.pdf (Blz. 15)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”