HVO voor civiele experts

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
René

HVO voor civiele experts

Berichtdoor René » 05 Nov 2015, 19:48

In de Nieuwe kerk in Den Haag is de Herinneringsmedaille Vredesoperaties uitgereikt aan 82 functionarissen van de Koninklijke Marechaussee, nationale politie en civiele experts.
De herinneringsmedaille wordt uitgereikt voor hun inzet bij missies in onder andere Oekraïne, Georgië, Afghanistan, Mali, Zuid-Soedan en Kosovo.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/11/05/uitreiking-herinneringsmedailles-vredesoperaties
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Re: HVO voor civiele experts

Berichtdoor René » 05 Nov 2015, 19:50

Nagenoeg tegelijkertijd vond de uitreiking van de HVO plaats in de IJsselhallen te Zwolle, aan de militairen die ingezet zijn tijdens de missie MINUSMA.
Waarom daar niet bij aangesloten?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Nov 2015, 19:58

René schreef:De herinneringsmedaille wordt uitgereikt voor hun inzet bij missies in onder andere Oekraïne, Georgië, Afghanistan, Mali, Zuid-Soedan en Kosovo.
Merkwaardig. Welke Artikel 100 missies hebben we momenteel in Oekraïne en Georgië lopen? Hier zie ik ze niet. Volgens het besluit gespen was er wel een missie EUMM in Georgië, maar daaraan neemt NLD niet meer deel aan (zie deze pdf: Duur: 1 oktober 2008 – 31 januari 2009). Oekraïne komt in het besluit gespen überhaupt niet voor. Of het moet hier gaan om "speciale operaties" zoals genoemd in onderdeel "jj." van het Besluit Gespen? :mrgreen:
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 05 Nov 2015, 20:12

Waarom daar niet bij aangesloten? Ik was vandaag één van de "gedecoreerden" in Zwolle. Een reden zou kunnen zijn dat de zaal vol was met de diverse JSD- en helidet detachementen en de detachementen van contco en asifu.

René

Berichtdoor René » 06 Nov 2015, 20:03

Naar verluidt ging het in de Nieuwe Kerk o.a. om de eerste toekenning van de HVO aan civiele experts voor deelname aan een civiele missie.
Tot op heden betrof het immers civiele experts die deel hadden genomen aan militaire missies.

Wellicht wilde Defensie, vanwege de controverse over de toekenning van de HVO voor civiele missies, deze toekenning buiten de schijnwerpers houden?

René

Berichtdoor René » 09 Nov 2015, 21:27

René schreef:Naar verluidt ging het in de Nieuwe Kerk o.a. om de eerste toekenning van de HVO aan civiele experts voor deelname aan een civiele missie.

Iemand die hier meer informatie over heeft?

RbP

Berichtdoor RbP » 01 Dec 2015, 21:58

Spraakverwarring schreef:
René schreef:De herinneringsmedaille wordt uitgereikt voor hun inzet bij missies in onder andere Oekraïne, Georgië, Afghanistan, Mali, Zuid-Soedan en Kosovo.
Merkwaardig. Welke Artikel 100 missies hebben we momenteel in Oekraïne en Georgië lopen? Hier zie ik ze niet. Volgens het besluit gespen was er wel een missie EUMM in Georgië, maar daaraan neemt NLD niet meer deel aan (zie deze pdf: Duur: 1 oktober 2008 – 31 januari 2009). Oekraïne komt in het besluit gespen überhaupt niet voor. Of het moet hier gaan om "speciale operaties" zoals genoemd in onderdeel "jj." van het Besluit Gespen? :mrgreen:

Zit nog steeds te wachten op het Wijzigingsbesluit voor Besluit Gespen HVO. Vraag me af of men niet toch heeft teruggegrepen op bestaande gespen die al in het Besluit zijn genoemd. Voor EUMM in Georgie is immers al een gesp ingesteld (art 1.g.) en het Besluit Gespen geeft daarvoor geen einde aan. Daarnaast gaat het nu om civiele missies buiten krijgsmacht verband en gaat de website van het NIMH over inzet binnen krijgsmachtverband. Verder mogelijk voor de andere genoemde landen (speculatie!!!):
- Afghanistan: EUPOL Afghanistan (art.1.ee.6)
- Kosovo: EULEX KOSOVO (art.1ee.7)
- Mali: EUTM Mali (art.1ee.10)
- Zuid-Soedan: EUAVSEC South Sudan (art.1.ee.12.)

Alleen Oekraine kan ik nog niet in het gespenbesluit vinden.

Wellicht als iemand weet welke gesp(en) daadwerkelijk is / zijn toegekend?

Zou overigens wel de ultieme uiting van disrespect en gebrek aan waardering zijn als men civiele experts voor hun inzet tijdens civiele missies buiten krijgsmachtverband naast dezelfde onderscheiding (HVO) ook nog eens dezelfde gesp zou geven als de militair die is ingezet tijdens een militaire operatie. Dan maakt defensie dus helemaal enkel geen onderscheid meer tussen militaire en civiele inzet.

Ben benieuwd wat hier uit komt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 03 Dec 2015, 22:22

RbP schreef: Zou overigens wel de ultieme uiting van disrespect en gebrek aan waardering zijn als men civiele experts voor hun inzet tijdens civiele missies buiten krijgsmachtverband naast dezelfde onderscheiding (HVO) ook nog eens dezelfde gesp zou geven als de militair die is ingezet tijdens een militaire operatie. Dan maakt defensie dus helemaal enkel geen onderscheid meer tussen militaire en civiele inzet. Rob

Bij vredesmissies is er steeds minder onderscheid tussen civiele en militaire inzet. In het kader van de 'comprehensive approach' wordt de moderne strijd gevoerd op alle fronten. Alleen gewapende inzet is voorbehouden aan militairen, maar civiele experts komen in dezelfde gewelddadige situaties als militairen. Het is dan ook goed dat zij hiervoor dezelfde herinneringsmedaille ontvangen.

officier

Berichtdoor officier » 03 Dec 2015, 23:54

RD schreef:Bij vredesmissies is er steeds minder onderscheid tussen civiele en militaire inzet. In het kader van de 'comprehensive approach' wordt de moderne strijd gevoerd op alle fronten. Alleen gewapende inzet is voorbehouden aan militairen, maar civiele experts komen in dezelfde gewelddadige situaties als militairen. Het is dan ook goed dat zij hiervoor dezelfde herinneringsmedaille ontvangen.
Het gaat hier niet om de inzet van burgers in het kader van vredesmissies (artikel 100), maar om de inzet van burgers in het kader van civiele missies. Bijvoorbeeld een parketsecretaris (justitie) in het kader van een Rule of Law missies in Oost-Europa. Geen gevaar, maar een missie vanuit het hotel, dagelijks naar de lokale rechtbank of het ministerie.

Om deze burgers dezelfde onderscheiding uit te reiken als de burgers en militairen die, (vaak) met gevaar voor eigen leven, op missie is geweest in bijvoorbeeld Afghanistan, Irak of Mali, vind ik een teken van disrespect. (Ook al kan dit conform de wijziging van het instellingsbesluit van de HVO van 2013)
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Dec 2015, 04:37

@RD: ik denk dat niemand er een probleem mee heeft om burgercollega's die aan dezelfde missie deelnemen als militairen ihkv art 100 ook de HVO toe te kennen (is volgens mij al jaren staande praktijk: de polad van buza toegevoegd aan SFOR C-MND SOUTHWEST destijds in Bosnië in 2002 kreeg ook al een HVO weet ik uit eigen ervaring, en de medewerkers van Buza die destijds waren toegevoegd aan TFU volgens mij ook). Het bezwaar gaat echter, zoals officier terecht opmerkt, om de toekenning van de HVO aan civiele experts voor "missies" die geen enkele militaire link hebben. In het aangehaalde persbericht werd Oekraïne genoemd, daar is geen art 100 missie actief hoewel dat volgens het instellingsbesluit HVO in principe wel een voorwaarde is (zie art 1 lid 1b). Indien daarvan wordt afgeweken (art 1 lid 3), zal er een besluit moeten zijn, maar dat heb ik niet gevonden. Ik ben dus benieuwd a) wat voor "missie" dat dan wel mag zijn en b) welke gesp men daarvoor heeft uitgereikt, want die staat niet in het besluit gespen. Idem tav Georgië waar de Nederlandse militaire bijdrage aan een missie al lang geleden werd beëindigd.
Het besluit zoals bedoeld in artikel 1 lid 3 om een andere operatie als "vredesoperatie" aan te wijzen moet een besluit van de Minister van Defensie zijn ("onze minister" = mindef, art 1 lid 1a), het zal toch niet zo zijn dat Buza of V&J op eigen doft HVO's zijn gaan uitreiken?
In theorie zou het nog kunnen dat men de gesp "speciale operaties" heeft gebruikt voor deze gevallen omdat daar geen concrete criteria aan verbonden zijn in het besluit gespen, maar dat lijkt me wel een heel bijzondere interpretatie van begrip "speciale operatie". Kortom, vragen, vragen...

RbP

Berichtdoor RbP » 04 Dec 2015, 14:52

RD schreef:
RbP schreef: Zou overigens wel de ultieme uiting van disrespect en gebrek aan waardering zijn als men civiele experts voor hun inzet tijdens civiele missies buiten krijgsmachtverband naast dezelfde onderscheiding (HVO) ook nog eens dezelfde gesp zou geven als de militair die is ingezet tijdens een militaire operatie. Dan maakt defensie dus helemaal enkel geen onderscheid meer tussen militaire en civiele inzet. Rob

Bij vredesmissies is er steeds minder onderscheid tussen civiele en militaire inzet. In het kader van de 'comprehensive approach' wordt de moderne strijd gevoerd op alle fronten. Alleen gewapende inzet is voorbehouden aan militairen, maar civiele experts komen in dezelfde gewelddadige situaties als militairen. Het is dan ook goed dat zij hiervoor dezelfde herinneringsmedaille ontvangen.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat een militair, voor deelname aan dezelfde missie, dezelfde herinneringsmedaille en dezelfde gesp krijgt als een civiele expert. Waar ik bezwaar tegen heb is de huidige praktijk waarin alle inzet (uitgezonderd in het kader humanitaire hulp bij rampenbestrijding) met één en dezelfde herinneringsmedaille wordt "onderscheiden", waarbij de huidige ontwikkeling is dat zelfs de gespen niet meer de individuele missie aanduiden maar alleen "NAVO-operaties", VN-Operaties" etc. Slechts een enkele gesp wordt nog ingesteld met de eigenlijke missienaam.

Het Besluit HVO geeft duidelijk aan, voor zowel een artikel 100 inzet als een civiele inzet, dat het moet gaan om een inzet "ter handhaving of bevordering van de vrede". Een artikel 100 operatie die niet ter handhaving of bevordering van de vrede is, voldoet ook niet aan de definitie van vredesoperatie.

Wat mij betreft komen noch de militair die met defensie is ingezet voor de opbouw van het veiligheidsapparaat,noch de burger die is ingezet in een Rule of Law missie, noch de deelnemers aan een anti-piraterij-missie, in aanmerking voor de HVO. Ondersteuning bij rechtshandhaving is in het decoratiebeleid defensie uit 2001, naast verdediging van het eigen en bondgenootschappelijk gebied en handhaving of bevordering van de vrede, namelijk expliciet als separate sub-categorie genoemd. Tot nu toe is daar echter geen separate herinneringsmedaille voor in het leven geroepen.

Wat men mijns inziens dus zou moeten doen is een separate herinneringsmedaille instellen voor ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving en die aan betreffende decorandi toekennen; militair, politie en civiel.

Dit idee is overigens niet nieuw;zien dit topic onderaan.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 04 Dec 2015, 22:48

RbP schreef: Waar ik bezwaar tegen heb is de huidige praktijk waarin alle inzet (uitgezonderd in het kader humanitaire hulp bij rampenbestrijding) met één en dezelfde herinneringsmedaille wordt "onderscheiden", waarbij de huidige ontwikkeling is dat zelfs de gespen niet meer de individuele missie aanduiden maar alleen "NAVO-operaties", VN-Operaties" etc. Slechts een enkele gesp wordt nog ingesteld met de eigenlijke missienaam.

Ben ik helemaal met je eens. De naam op de gesp hoort de naam of de geografische plaats van de missie te zijn en geen verzamelnaam. Als je vaak op missie gaat, mag je je daarmee onderscheiden. Het (te) grote aantal gespen op de HVO komt, omdat alle missies op één grote hoop zijn gegooid met maar één onderscheiding. De 'drukte' op het pak komt meer door de wildgroei van vaardigheidsspeldjes.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Dec 2015, 10:03

RbP schreef:Wat men mijns inziens dus zou moeten doen is een separate herinneringsmedaille instellen voor ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving en die aan betreffende decorandi toekennen; militair, politie en civiel.
De tendens is echter tegengesteld: meer en meer wordt de HVO een generieke beloning voor (buitenlands) operationeel optreden i.p.v. specifiek voor vresesoperaties (art 100 Gw) waarvoor de onderscheiding oorspronkelijk is ingesteld. Dat is al een tijdje aan de gang: bv EUPM, SSR-missies, VPD's... En aan de andere kant van het spectrum wordt de HVO toegekend waar eerder het KRV in de rede zou liggen omdat het meer een "oorlogsmissie" betreft (bv luchtverdediging Turkije, OEF, ATFME). Het ligt m.i. in de lijn der verwachting dat deze praktijk met de aanpassing van het besluit HVO dat in de pijplijn schijnt te zitten met terugwerkende kracht zal worden gelegaliseerd (= naar de fout toe corrigeren), zie ook deze discussie; ik verwacht dat de HVO zal worden hernoemd naar zoiets als "herinneringsmedaille operationeel opreden" o.i.d. En, laten we wel wezen, behalve een groepje puristen zoals wij hier op dit forum vindt iedereen dat waarschijnlijk wel best.
Hoe zich dat dan verhoudt met het verleden van die medaille aan civiele overheidsdienaren voor deelname aan "missies" die helemaal niets met militair operationeel optreden te maken hebben blijft daarbij een open vraag.
Jammer blijft m.i. wel dat des te meer men de toekenningscriteria oprekt, des te minder onderscheidend de onderscheiding is, en dat lijkt me in strijd met het hele wezen van een onderscheiding. Daarnaast vind ik het merkwaardig dat voor het daadwerkelijk uitvoeren van de kerntaak van Defensie in de praktijk slechts 2 medailles worden uitgereikt (HVO, HHR) terwijl er wel een keur aan sportmedailles, vaardigheidsspelden, herinneringsemblemen en koorden beschikbaar zijn. Waar liggen nou de prioriteiten?

René

Berichtdoor René » 05 Dec 2015, 13:53

Spraakverwarring schreef:Ik verwacht dat de HVO zal worden hernoemd naar zoiets als "herinneringsmedaille operationeel opreden" o.i.d. En, laten we wel wezen, behalve een groepje puristen zoals wij hier op dit forum vindt iedereen dat waarschijnlijk wel best.

Vanuit mijn werkzaamheden weet ik dat het bovenstaande niet (geheel) de waarheid is.
Voor veel actief dienende militairen is een 'lintje' voor de uitzending een leuke herinnering, maar in principe ook niet meer.
Heel veel van deze militairen zijn echter wel nadrukkelijk de mening toegedaan dat als er dan toch een 'lintje' wordt toegekend, dat dan het onderscheidende karakter ook benadrukt moet worden.
Dit vanuit het idee dat, hoewel geen enkele missie hetzelfde is, er een duidelijk onderscheid tussen (groepen van) missies bestaat.
Het grote bezwaar in deze is het 'op een hoop' schuiven van alle vormen van inzet.

Anders gezegd: doe het goed of doe het niet.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Dec 2015, 14:19

René schreef:Voor veel actief dienende militairen is een 'lintje' voor de uitzending een leuke herinnering, maar in principe ook niet meer.
Heel veel van deze militairen zijn echter wel nadrukkelijk de mening toegedaan dat als er dan toch een 'lintje' wordt toegekend, dat dan het onderscheidende karakter ook benadrukt moet worden.
Ik ben het inhoudelijk wel met je eens, maar vraag me af in hoeverre dat echt leeft. Ligt misschien aan de context en referentiekader van de mensen met wie je omgaat :D Vanuit jouw context kan ik me voorstellen dat je mensen tegenkomt die bovengemiddelde belangstelling hebben voor arbeidsvoorwaarden in de ruimste zin des woords, inclusief beloningsbeleid en onderscheidingen. Misschien maakt dat het verschil. De mensen die ik spreek vinden het allang mooi dat ze een "lintje" krijgen en hebben er vaak verder geen verstand van en ook geen mening over, is mijn waarneming. Ik heb er overigens geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, het is niet meer dan mijn persoonlijke indruk. Bijvoorbeeld de discussie over het niet toekennen van het KRV voor OEF waar we op dit forum in verschillende topics uitgebreid van gedachten hebben gewisseld: daar heb ik in de dagelijkse praktijk nimmer iemand over gehoord. Idem voor de diverse discussies over gespen, evt aparte medaille tbv ost rechtshandhaving, of de discussie in dit topic over de HVO voor civiele experts. Mijn stellige indruk is dat onderscheidingen in de zin van welke krijg je voor wat op de werkvloer maar zeer beperkt leeft. Overigens doet mijn terzijde opmerking aan de pointe van mijn reactie niets af, maar we zullen zien hoe het aangepaste "besluit HVO nieuwe stijl" strakjes zal worden uitgewerkt. Volgens de berichten zou er "dit najaar" duidelijkheid komen, dan heeft men dus nog precies 15 dagen. Ik ben benieuwd.
René schreef:Anders gezegd: doe het goed of doe het niet.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

René

Berichtdoor René » 05 Dec 2015, 15:02

Spraakverwarring schreef:Ik ben het inhoudelijk wel met je eens, maar vraag me af in hoeverre dat echt leeft. Ligt misschien aan de context en referentiekader van de mensen met wie je omgaat :D Vanuit jouw context kan ik me voorstellen dat je mensen tegenkomt die bovengemiddelde belangstelling hebben voor arbeidsvoorwaarden in de ruimste zin des woords, inclusief beloningsbeleid en onderscheidingen. Misschien maakt dat het verschil.

Mijn ervaring komt uit een brede laag van collega's.
Niet uitsluitend/voornamelijk de geschetste groep.

De meeste militairen zullen er inderdaad zelf niet over beginnen. Naar mijn inschatting omdat ze inderdaad de inhoudelijke verschillen v.w.b. de toekenningscriteria, zoals wij die op dit forum bespreken, (veelal) niet kennen. De HVO is (nagenoeg) de enige bekende herinneringsmedaille.
Wanneer je militairen echter vraagt of ze het terecht vinden dat voor alle missies eenzelfde onderscheiding ontvangen, slechts met (evt.) een andere gesp, dan vinden (heel) velen dit niet terecht, omdat de (groepen van) soorten missies verschillen.
Maar gelijk volgt dan in nagenoeg alle gevallen: "er is toch niets anders mogelijk?".

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 05 Dec 2015, 17:01

Beste forumleden,
Als actief dienend veteraan kan ik mij niet vinden in de tekst; "Voor veel actief dienende militairen is een 'lintje' voor de uitzending een leuke herinnering, maar in principe ook niet meer". Niet alleen bij mij persoonlijk maar ook onder veel collega's is er onbegrip over hoe men thans uitvoering geeft aan het decoratiebeleid. Men wordt nu geconfronteerd ( en volgt niet dit forum ;-) met uitwassen als het niet meer verstrekken van een HVO bij een 5e gesp. Hierover is veel onbegrip. Dat men, ondanks dat regelgeving hierover is geformaliseerd wel alvast uitvoering geeft aan het "soberdere" decoratiebeleid, wordt niet begrepen. Het is alsof men nu alvast een snelheidsbekeuring krijgt omdat volgend jaar de maximum snelheid omlaag gaat. Nogmaals, niet alleen ik voel me bestolen maar dit gevoel leeft ook onder veel collega's.
Ik ben géén purist op het gebied van onderscheidingen maar geloof wel dat een onderscheiding uniek is en de "spiegel" is van de geleverde prestatie.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Dec 2015, 17:28

hamerhaai schreef:Ik ben géén purist op het gebied van onderscheidingen maar geloof wel dat een onderscheiding uniek is en de "spiegel" is van de geleverde prestatie.
Ik denk dat iedereen die in dit topic heeft gereageerd het daar wel mee eens is. Voor zover dat nog niet duidelijk was: mijn opmerking over puristen en "...vindt iedereen dat waarschijnlijk wel best" was cynisch bedoeld. Aan de andere kant heb ik ook niet de indruk dat de bonden, veteranenorganisaties en/of de IGK worden overstelpt met klachten over het decoratiebeleid. Er wordt kennelijk onderling wel gemopperd maar tot actie leidt het niet echt (op wat uitzonderingen na) en dan verandert er ook niets.

Overigens zie ik dagdagelijks rare en onmogelijke dingen op uniformen (tot op z'n kop gemonteerde batonrijen aan toe) dus mijn stellingname dat de inhoudelijke kennis van decoraties op de werkvloer niet heel hoog is blijf ik bij.

On topic: ik heb zojuist via het contactformulier op rijksoverheid.nl een paar vragen gesteld over de toekenning van de HVO's aan civiele experts uit het nieuwsbericht waarmee dit topic begon. Mocht ik daar antwoord op krijgen, dan laat ik dat weten.

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 05 Dec 2015, 20:54

Point taken. Overigens is e.e.a. al bij een bond bekend. Daarnaast loopt er nog een rekest. Verdere stappen zijn afhankelijk van de beslissing op het rekest. Ik heb al zo'n idee in welke richting men een uitspraak denkt te gaan doen. In feite wil dit waarschijnlijk betekenen dat veteranen niet al hun decoraties niet meer mogen dragen. Dit bijvoobeeld door een verbod op het dragen van een (al eerder verstrekte) 2e hvo en de beperking voor 4 gespen. Overigens kan ik het mijn collega militairen ook niet kwalijk nemen dat men niet volledig op de hoogte is van alle regelgeving. Gezien wat ik gelezen heb op de diverse forum topics lijkt men zelfs binnen defensie niet op de hoogte van alle regelgeving!

René

Berichtdoor René » 05 Dec 2015, 23:20

hamerhaai schreef:Overigens is e.e.a. al bij een bond bekend. Daarnaast loopt er nog een rekest. Verdere stappen zijn afhankelijk van de beslissing op het rekest.

Verschillende bonden houden zich, voor en achter de schermen, bezig met het decoratiebeleid.
O.a. als het gaat om de vrijwilligersmedaille, de toekenning van de HVO voor civiele missies, draagrecht voor buitenlandse onderscheidingen én het beleid m.b.t. de toekenning van herinneringsmedailles in het algemeen.

V.w.b. de reactie van Defensie op al deze zaken:
Mij is in ieder geval bekend dat (in de mij bekende gevallen) formele brieven op dit vlak door Defensie (sinds 2012!) onbeantwoord blijven.
Daarnaast is mij bekend dat ook de IGK is benaderd inzake een aantal van bovengenoemde onderwerpen.

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 06 Dec 2015, 09:20

Rene, goed te horen dat dit op diverse niveaus speelt. Kan ik uit je woorden opmaken dat dit blijkbaar niet speelt binnen defensie? Het onbeantwoord blijven van formele brieven lijkt mij opmerkelijk gezien het feit dat men als een overheid niet of te laat een reactie geeft een boete kan betalen. Mijn eerste stap is in ieder geval het rekest.

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Dec 2015, 00:11

hamerhaai schreef:Rene, goed te horen dat dit op diverse niveaus speelt. Kan ik uit je woorden opmaken dat dit blijkbaar niet speelt binnen defensie? Het onbeantwoord blijven van formele brieven lijkt mij opmerkelijk gezien het feit dat men als een overheid niet of te laat een reactie geeft een boete kan betalen. Mijn eerste stap is in ieder geval het rekest.

De Wet Dwangsom is alleen van toepassing bij formele besluiten (als bedoeld in de Algemene Wet Bestuursrecht); Voor het overschrijden van de wettelijke beslistermijn op een rekest ("Aanvraag") of bezwaar kun je dus een dwangsom-procedure starten. Voor het antwoord op een "gewone brief" geldt de Wet Dwangsom niet; daar is overigens ook geen wettelijke antwoordtermijn voor en bestaat er geen wettelijke mogelijkheid een antwoord af te dwingen.

Als defensie dus niet wil antwoorden op een brief van een vakbond over decoratiebeleid, is het de afweging van betreffende vakbond in hoeverre men een antwoord wil forceren. Ik kan me (helaas) echter ook goed voorstellen dat (ook) bij de meeste mensen binnen de vakbonden het onderwerp decoratiebeleid en onderscheidingen niet een onderwerp is waarvoor men bereid is de verhoudingen met defensie "op scherp" te zetten. Een CAO is nu eenmaal iets belangrijker.

Ik vraag me overigens af in hoeverre de minister zelf zulke brieven van vakbonden onder ogen krijgt.

En dus komt Defensie hier nog steeds mee weg.
Rob

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Jan 2016, 21:56

Spraakverwarring schreef:On topic: ik heb zojuist via het contactformulier op rijksoverheid.nl een paar vragen gesteld over de toekenning van de HVO's aan civiele experts uit het nieuwsbericht waarmee dit topic begon. Mocht ik daar antwoord op krijgen, dan laat ik dat weten.
Het heeft even geduurd maar via wat omzwervingen (Rijksoverheid.nl verwees door naar de Kanselarij, die op haar beurt weer doorverwees naar Cluster Decoraties van Defensie) waar ik begin deze week contact mee had.

Het gaat om verschillende VN en EU-operaties waarvoor de generieke gespen "VN OPERATIES" (Besluit gespen Herinneringsmedaille Vredesoperaties, artikel 1 lid cc) en "EU-OPERATIES" (Besluit gespen... artikel 1 lid ee) zijn uitgereikt. Het wijzigingsbesluit voor het besluit gespen is nog in voorbereiding maar omdat de uitreiking reeds was gepland heeft men die doorgang laten vinden. Het wijzigingsbesluit volgt dus nog waarbij genoemde artikelen zullen dan worden uitgebreid.

René

Berichtdoor René » 04 Mei 2016, 09:48

Spraakverwarring schreef:Het wijzigingsbesluit voor het besluit gespen is nog in voorbereiding maar omdat de uitreiking reeds was gepland heeft men die doorgang laten vinden. Het wijzigingsbesluit volgt dus nog waarbij genoemde artikelen zullen dan worden uitgebreid.

Die voorbereiding duurt wel erg lang.
Uit bovenstaande quote begrijp ik dat Defensie hier al mee bezig was voor de uitreiking van 5 november.
Dat maakt dat het wijzigingsbesluit dus nu al meer dan zes maanden(!) op zich laat wachten.

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de reden(en) voor deze 'vertraging'.

René

Berichtdoor René » 04 Mei 2016, 09:53

Spraakverwarring schreef:Volgens het besluit gespen was er wel een missie EUMM in Georgië, maar daaraan neemt NLD niet meer deel aan (zie deze pdf: Duur: 1 oktober 2008 – 31 januari 2009).

Nederland levert nog steeds een bijdrage aan de EUMM missie in Georgië.
Sinds 2013 in de vorm van drie politiemedewerkers.

bron: http://www.vredesmissies.nl/eumm%20georgie.htm

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”