HVO wijziging!

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
hamerhaai

HVO wijziging!

Berichtdoor hamerhaai » 05 Nov 2015, 19:46

Nog nergens kunnen lezen maar al wel beleid.......... De HVO wordt tegenwoordig éénmalig verstrekt. Mocht je meer dan 4 gespen hebben dan krijg je dus GEEN tweede of derde HVO. Naar verluidt is dit omdat men twee "dezelfde" onderscheidingen naast elkaar niet vindt staan (!!! bij NATO medailles kan dit dus blijkbaar wel omdat NATO elke medaille, ook indien men hetzelfde lint heeft maar niet dezelfde gesp, als unieke medaille ziet). Oplossing is volgens cluster decoraties dat de militair zelf maar moet uitmaken welke gespen hij op de HVO wil plaatsen. Bij een recente medaille uitreiking was dit onder veel te decoreren militairen niet bekend. Veel onbegrip!!
Een onderscheiding is uniek en de "spiegel" van uw prestatie en moet representatief zijn voor uw prestatie. Door dit nieuwe beleid kan hieraan geen invulling meer gegeven worden. Naar mijn mening een schande.

hamerhaai

Re: HVO wijziging!

Berichtdoor hamerhaai » 05 Nov 2015, 19:56

Overigens wordt mogelijk ook vastgelegd dat het dragen van een tweede HVO niet toegestaan is.

11E

Berichtdoor 11E » 05 Nov 2015, 20:24

Dat is dan weer lekker..... ik denk dat ik ook ooit wel eens over de 4 ga. Maar ik vind ze allemaal wel belangrijk genoeg.

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 05 Nov 2015, 21:33

Precies 11E. Ze zijn allemaal wel belangrijk genoeg. Weet iemand of er überhaupt wel mensen zijn die meer dan 4 gespen hebben en wèl 2 HVO's hebben?

officier

Berichtdoor officier » 06 Nov 2015, 13:52

hamerhaai schreef:Precies 11E. Ze zijn allemaal wel belangrijk genoeg. Weet iemand of er überhaupt wel mensen zijn die meer dan 4 gespen hebben en wèl 2 HVO's hebben?
Er zijn meedere militairen met meer dan 4 gespen en 2 HVO's.
Laatst gewijzigd door officier op 06 Nov 2015, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Nov 2015, 14:48

Punt is juist dat Maj Kroon 5 gespen op zijn HVO draagt ipv 4 en dus geen 2 HVO's naast elkaar. Zie op deze link. Er schijnt een wijziging in de pijplijn te zitten dat er in de toekomst iets van 6 gespen op de HVO mogen, is ook in dit topic besproken geweest.

Op de website van Onderscheidingenhuis St. Oedenrode staat wel een voorbeeld van een set met 2 HVO's (zie hier: onderste rij, 2e van rechts).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 06 Nov 2015, 20:44

Bedankt voor alle terugkoppelingen. Het is inmiddels bijna 2016 en blijkbaar zit er sinds 2014 een wijziging (versobering) in de pijplijn. Naar mijn mening zou deze wijziging echter pas effectief mogen worden na publicatie in de staatscourant. Hieruit volgt bijna automatisch dat tot die tijd het "oude" beleid richtinggevend is. Hoe denken jullie hier over?

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Nov 2015, 18:30

hamerhaai schreef:Bedankt voor alle terugkoppelingen. Het is inmiddels bijna 2016 en blijkbaar zit er sinds 2014 een wijziging (versobering) in de pijplijn. Naar mijn mening zou deze wijziging echter pas effectief mogen worden na publicatie in de staatscourant. Hieruit volgt bijna automatisch dat tot die tijd het "oude" beleid richtinggevend is. Hoe denken jullie hier over?

Mee eens, op dit moment geldt de regelgeving dat men bij de vijfde gesp een tweede (of volgende) Herinneringsmedaille ontvangt. Formeel zou iemand dus gewoon in bezwaar kunnen gaan als er geen tweede of volgende HVO wordt uitgereikt bij de vijfde gesp, maar dat is nogal eens een drempel.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 08 Nov 2015, 14:54

Dank voor de terugkoppeling. Ik ga er maar eens een poging aan wagen. Het kan natuurlijk nooit de bedoeling van het decoratiestelsel zijn dat men aan de gewaardeerde decoranten gespen verstrekt die men niet kan en mag dragen.

René

Berichtdoor René » 19 Mar 2016, 10:29

hamerhaai schreef:Nog nergens kunnen lezen maar al wel beleid.......... De HVO wordt tegenwoordig éénmalig verstrekt. Mocht je meer dan 4 gespen hebben dan krijg je dus GEEN tweede of derde HVO.

Voornoemde staat (ook al) genoemd in het stageverslag van 27 mei 2015(!) van een stagiar bij het Cluster Decoraties: https://www.dropbox.com/s/nqil73mpjo7jxfn/Van%20de%20Militaire%20Willems-Orde%20tot%20het%20Kruis%20van%20Verdienste.pdf?dl=0 (Blz. 54)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 20 Mar 2016, 11:12

Ik heb het stuk gelezen en het is niet raar dat iemand die stage heeft gelopen op een bepaalde afdeling van het Ministerie e.e.a. op deze manier op papier zet. Leuk stuk maar op dat vlak een behoorlijke misser. Ik hou mij vast aan de officiële publicaties en niet aan iets wat bepaalde mensen denken.
Onder militairen speelt het onrecht over deze gang van zaken enorm. Via diverse kanalen is de zaak onder de aandacht gebracht en we (want het betreft nu al meerdere zaken) hopen op een handhaving van het huidige beleid (oftewel meerdere HVO's). Ik hoop hier snel meer duidelijkheid over te kunnen geven.
Onderscheidingen zijn een tastbare herinnering aan een missie en uitzending. Het is een stukje erkenning voor de veteranen. Daarom reikt het Ministerie zelfs postuum mobilisatie (oorlogskruis) medailles uit aan nabestaanden van overleden militairen. Dat men de huidige meervoudig uitgezonden veteranen in de kou laat staan lijkt mij in dat zelfde kader hoogst ongepast.

René

Berichtdoor René » 20 Mar 2016, 20:30

hamerhaai schreef:.... en het is niet raar dat iemand die stage heeft gelopen op een bepaalde afdeling van het Ministerie e.e.a. op deze manier op papier zet.

Het geeft te denken dat de afdeling die de stagair van de informatie heeft voorzien nu net de zelfde afdeling is die ook de Minister van Defensie in deze adviseert.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 21 Mar 2016, 08:43

En dan heb ik het nog niet over de zogenaamde 0 en 1 gespers die er ook wat van vinden....

RbP

Berichtdoor RbP » 21 Mar 2016, 16:07

hamerhaai schreef:Ik heb het stuk gelezen en het is niet raar dat iemand die stage heeft gelopen op een bepaalde afdeling van het Ministerie e.e.a. op deze manier op papier zet. Leuk stuk maar op dat vlak een behoorlijke misser. ....

In de introductie van zijn verslag durft betrokkene te schrijven “Deze beschrijvingen zijn enerzijds gebaseerd op een uitputtende literatuurstudie en anderzijds op archiefonderzoek in het Nationaal Archief in Den Haag." Ik ga er van uit dat hij daarmee bedoelde dat het lezen hem uitputte, want ondanks dat hij de vermelding van (het Rapport van) de Commissie Herziening Decoratiestelsel Minister van Defensie meerdere keren in zijn onderzoek is tegengekomen, is dit rapport nergens te vinden als geraadpleegde bron. Had hij dit wel geraadpleegd, dan had dat wat fouten en pertinente onjuistheden kunnen voorkomen. Het rapport van de implementatiecommissie nieuw decoratiestelsel uit 2002 is hij schijnbaar helemaal niet tegengekomen.

Invloed van de stagebegeleider?

Wellicht dat iemand de auteur hierop kan wijzen (en alsnog betreffende rapporten kan doen toekomen)?

Ook frappant dat de meest toegekende herinneringsmedaille niet is opgenomen in de bundel artikelen. Te controversieel of te omvangrijk om te beschrijven?

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 21 Mar 2016, 17:03

Nou er staat wel degelijk iets in over een van de meest toegekende decoraties.
Lees maar de onderstaande uit het stuk afkomstige tekst en vergelijk met het instellingsbesluit;

" Aan iedere vredesoperatie, waarvoor de medaille wordt toegekend, zijn gespen verbonden
die op het lint worden gedragen. Deze gespen worden bij Ministerieel Besluit ingesteld. Inmiddels
heeft dit tot de instelling van 37 gespen geleid. Bij meerdere uitzendingen in het kader van dezelfde
vredesoperatie waarmee meerdere malen aan de voorwaarden wordt voldaan voor de toekenning
van een gesp wordt het aantal uitzendingen op de gesp aangegeven met een cijfer. Op het lint kan
men meerdere gespen boven elkaar dragen; de eerst toegekende gesp direct boven de medaille. Op
het lint kunnen maximaal vier gespen worden gedragen. Indien meer dan vier gespen zijn
toegekend, is het aan de drager welke gespen op het lint gedragen worden".

Voor de duidelijkheid ik wil zeker niet de steller van het stuk benadelen of bekritiseren. Evenmin benoem ik bovenstaande om het cluster decoraties in verlegenheid te brengen. Het gaat mij maar om 1 ding en dat is dat de geldende regelgeving (meerdere HVO's) blijft bestaan en niet wordt "wegversoberd". Want zoals ook de stagiair dit zegt;

" Hoewel de Nederlandse krijgsmacht na de Tweede Wereldoorlog een ander karakter heeft gekregen dan daarvoor nu we niet meer massaal ten strijde trekken is de Nederlandse krijgsmacht nog altijd zeer actief. Vooral in het kader van het lidmaatschap van de Noord Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en de Verenigde Naties (VN), worden Nederlandse militairen over de
hele wereld uitgezonden. Deze acties zijn vaak van humanitaire aard of staan in het teken van de handhaving van vrede en veiligheid. Diegenen die zich hier, vaak met gevaar voor eigen leven, voor inzetten verdienen hiervoor waardering te krijgen. Een militaire onderscheiding is hier het ultieme middel voor.
Onderscheidingen “vormen dan ook niets meer en niets minder dan een officiële blijk van erkenning en waardering van Regeringswege voor diegenen die door de overheid zijn uitgezonden en ingezet onder veelal buitengewone en moeilijke omstandigheden".

RbP

Berichtdoor RbP » 21 Mar 2016, 18:03

hamerhaai schreef:Nou er staat wel degelijk iets in over een van de meest toegekende decoraties.
Lees maar de onderstaande uit het stuk afkomstige tekst en vergelijk met het instellingsbesluit;
...

Sorry, ik doelde op de romp van het stuk: "een selectie van twaalf decoraties met een bijzonder karakter en van actuele aard is beschreven."

Alleen hierover stelt de auteur "Deze beschrijvingen zijn enerzijds gebaseerd op een uitputtende literatuurstudie en anderzijds op archiefonderzoek in het Nationaal Archief in Den Haag. Ook is gebruik gemaakt van de beschikbare informatie bij het Cluster Decoraties van het Ministerie van Defensie. Het doel van deze bundel artikelen is het bieden van een historisch overzicht per onderscheiding. Hierin komt aan bod welke motieven tot de instelling van de betreffende onderscheiding hebben geleid, wat de context van deze instelling was, een uiterlijke beschrijving van de decoratie en de veranderingen waaraan de onderscheiding door de geschiedenis heen onderhevig is geweest."

De HVO valt niet onder die selectie van twaalf decoraties, maar maakt deel uit van de bijlage en is niet van noten en/of bronvermermelding voorzien. De auteur pretendeert daarvan niet dat hij dit aan het instellingsbesluit / de feiten heeft gecheckt.

Dit overigens niets af aan het terechte commentaar dat wat er staat op diverse punten in strijd is met het geldende instellingsbesluit.

Rob

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 22 Mar 2016, 19:21

Touché.

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 28 Apr 2016, 19:11

Laatste nieuws. Alsnog zijn er 2e HVO's verstrekt. Meerdere militairen met meer dan vier gespen hebben na het insturen van een rekest alsnog hun verdiende 2e HVO gekregen!

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”