Herinneringsmedailles strijd tegen IS & Baltic Air Policing

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Spraakverwarring

Herinneringsmedailles strijd tegen IS & Baltic Air Policing

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Mei 2015, 17:12

Vandaag verscheen er een nieuwsbericht op de website van Defensie dat eerder vandaag herinneringsmedailles zijn uitgereikt voor de strijd tegen ISIS in Irak en voor Baltic Air Policing. Zie hier voor het volledige bericht.

Voor de Strijd tegen ISIS werd de Herinneringsmedaille Vredesoperaties uitgereikt, helaas staat er niet bij met welke gesp. Ik heb ook nog geen besluit in de Staatscourant gezien of er een specifieke gesp is ingesteld voor deze operaties, ik veronderstel dat men de reeds bestaande gesp "MULTINATIONALE OPERATIES" (als bedoeld in het Besluit Gespen, artikel 2 onderdeel gg) heeft gebruikt. Saillant detail: de CDS, Gen Van Middendorp, zei in zijn speech: "Dit is geen stabiliteitsmissie zoals in Afghanistan. Dit is vredesafdwinging. Dit is oorlog". Je vraagt je dan af of het niet meer in de rede had gelegen om het Kruis voor Recht en Vrijheid toe te kennen voor deze missie, maar dat is waarschijnlijk dezelfde discussie als destijds bij OEF en ISAF.

Voor deelname aan Baltic Air Policing is een eigen medaille namens de Baltische staten uitgereikt. Zie bijgaande afbeelding.
N.b., volgens mij was dit niet de eerste keer dat NLD deelnam aan Baltic Air Policing (volgens dit nieuwsbericht deden we dat in 2005 ook al eens). Weet iemand of het vorige detachement ook deze medaille heeft gehad?
Bijlagen
Medaille_air_policing.jpg
Baltische herinneringsmedaille deelname Baltic Air Policing
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Re: Herinneringsmedailles strijd tegen IS & Baltic Air Polic

Berichtdoor Roel » 14 Mei 2015, 07:08

Mogen de Nederlanders deze Baltische medaille aannemen en dragen?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

skygulik

Berichtdoor skygulik » 14 Mei 2015, 08:25

Ja de medaille is erkend en mag gedragen worden, mijn collega heeft hem gekregen, met alle documenten
de medaille zijn op naam en nummer uitgereikt incl. de miniatuur versie.

de meeste zijn uitgereikt aan mensen van de Klu ,maar er waren ook een aantal collega's van de KL die hem mochten ontvangen.

ze zijn uitgereikt door de CLSK en de ambassadeurs van de betreffende landen samen met hun militair attaché
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Mei 2015, 08:54

Heel interessant. Heb je de mogelijkheid om mij met je collega in contact te brengen, ik zou er graag een stukje over schrijven voor het blad Decorare van de Studiekring Ridderorden!
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Mei 2015, 09:18

skygulik schreef:Ja de medaille is erkend en mag gedragen worden, mijn collega heeft hem gekregen, met alle documenten
Aannemen mag natuurlijk altijd, de vraag is of er ook al van Nederlandse officiële zijde (cluster decoraties) toestemming is om 'm ook op het uniform te dragen. Is daar iets over bekend? Ik kan me nog herinneren dat er een tijdje geleden het nodig te doen was over medailles voor hulp aan Duitsland ivm overstromingen (zie o.a. dit topic).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 14 Mei 2015, 13:36

Spraakverwarring schreef:de vraag is of er ook al van Nederlandse officiële zijde (cluster decoraties) toestemming is om 'm ook op het uniform te dragen. Is daar iets over bekend? Ik kan me nog herinneren dat er een tijdje geleden het nodig te doen was over medailles voor hulp aan Duitsland ivm overstromingen (zie o.a. dit topic).

Voor de hulp bij de watersnood in Duitsland zijn aan Nederlandse militairen twee onderscheidingen uitgereikt: de Sächsische Fluthelferorden van de deelstaat Saksen en de Einsatzmedaille Fluthilfe van de Duitse ministers van Defensie en Binnenlandse Zaken. De laatste (nationale) onderscheiding mag op het uniform van Nederlandse militairen worden gedragen. Het gaat om circa 350 militairen van het Geniebataljon en zeven officieren van het 1CMI Commando. Ik ben volgens mij de enige luchtmachtmilitair die deze onderscheidingen heeft uitgereikt gekregen.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 14 Mei 2015, 22:14

er is toestemming al geregeld met cluster onderscheidingen

alle documenten zaten er bij, het is een buitenlandse medaille van de drie baltische staten die erkend is

dus alles mag officieel gedragen worden

en roel stuur even een PB met je vragen
De omnibus dubitandum

deejay

Berichtdoor deejay » 17 Mei 2015, 18:25

Spraakverwarring schreef:
Voor de Strijd tegen ISIS werd de Herinneringsmedaille Vredesoperaties uitgereikt, helaas staat er niet bij met welke gesp. Ik heb ook nog geen besluit in de Staatscourant gezien of er een specifieke gesp is ingesteld voor deze operaties, ik veronderstel dat men de reeds bestaande gesp "MULTINATIONALE OPERATIES" .....

Voor de missie Air Task Force - Middle East is het HVO met de gesp ATF ME geworden.

Wat er voor de overige missies gaat komen is mij niet bekend.

Mvg,

DJ

RbP

Berichtdoor RbP » 22 Mei 2015, 12:32

Interessant met betrekking tot de Baltic Air Policing, is dat deze inzet door Nederland niet als "Ernst-inzet" wordt aangemerkt (geen VVHO en geen Nederlandse Herinneringsmedaille). Ik geloof dat defensie het (tegenover het personeel) als oefening "verkoopt".

Hetzelfde gebeurt overigens met diverse inzet in Afrika, Frontex en Active Endeavour; ook geen VVHO of Herinneringsmedaille.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

kader

Berichtdoor kader » 26 Mei 2015, 11:49

Klopt het door Defensie als oefening is aangemerkt.
Defensie heeft ook bepaald dat alleen diegene die langer dan 30 dagen aan deze "oefening" deel namen in aanmerking kwamen voor deze medaille

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Mei 2015, 13:46

kader schreef:Klopt het door Defensie als oefening is aangemerkt.
Defensie heeft ook bepaald dat alleen diegene die langer dan 30 dagen aan deze "oefening" deel namen in aanmerking kwamen voor deze medaille

Dat heeft niet defensie bepaald maar het instellingsbesluit van de drie landen.

Een ieder die tijdens één rotatie 30 dagen (aangesloten of opgeteld) deelneemt komt in aanmerking voor de medaille. Uitzondering zijn vliegers, die komen na een inzet in aanmerking. Verder is er een uitzondering voor hen die KIA, MIA of door verwondingen de 30 dagen niet vol hebben kunnen maken.

In de volgende Decorare van de SRO een artikel van mijn hand over deze medaille.
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”