"Nieuwe" Nederlandse missies: Welke onderscheiding?

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
officier

"Nieuwe" Nederlandse missies: Welke onderscheiding?

Berichtdoor officier » 24 Sep 2014, 22:00

Vandaag heeft de ministerraad ingestemd met een militaire missie tegen IS, waarbij Nederlandse F16's doelen zullen aanvallen en Irakese en Koerdische militaire getraind zullen gaan worden.

Sinds de zomer worden o.a. Nederlandse militairen ingezet in het kader van de ramp met de MH17, dit gebeurd zowel in de Ukraine als in Nederland.

Van september tot december 2014 beschermen Nederlandse F16's het Baltische luchtruim vanuit Polen in het kader van Baltic Air Policing.

Drie "nieuwe" Nederlandse missies. Wat vinden jullie: Zouden Nederlandse militairen (en indien van toepassing andere ingezette personen) een Nederlandse Herinneringsmedaille "moeten" krijgen voor deze missies? En zo ja, welke? Deze discussie is al menig keer gevoerd voor reeds "onderscheiden" missies, laten we het nu eens "vooraf" bekijken. Ik hoor graag jullie mening.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Re: "Nieuwe" Nederlandse missies: Welke onderscheiding?

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2014, 22:18

Persoonlijk ben ik voor het instellen van nieuwe onderscheidingen voor bijzondere gebeurtenissen. Of, als daar goede redenen voor zijn, het gebruiken van al bestaande onderscheidingen hiervoor.

De huidige trent van versobering vindt ik jammer en niet altijd een argument. Voor minder ernstige zaken (zoals de recente Inhuldinging) wordt een nieuwe medaille geslagen (terecht) en aan duizenden mensen uitgegeven. Veel duurder dan een "MH17 medaille" waar slechts een kleine groep voor in aanmerking kan komen.

Ik kan me bij de MH17 ramp cq. aanslag best voorstellen dat men de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening bij Rampen zou kunnen toekennen met een passende gesp. Al moet men misschien hier de criteria iets voor aanpassen.

Verder zou het me niet verbazen als we, vanwege de deelname aan de strijd tegen ISIS met F16's, in de toekomst weer toekenningen van het Vliegerkruis gaan meemaken.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 25 Sep 2014, 06:46

Het lijkt mij goed om ook bij de toekenning van herinneringsmedailles onderscheid te (blijven) maken tussen vredesoperaties, humanitaire hulpverlening, operaties in het kader van de internationale rechtsorde en de verdediging van ons eigen en/of het NAVO grondgebied. Voor deze laatste twee is er het 'Kruis voor Recht en Vrijheid' dat door een Koninklijk Besluit van Koningin Beatrix van 13 juli 2002 een decoratie is geworden die kan worden verleend aan militairen die deelgenomen hebben aan "krijgsbedrijven ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk" of "ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde".

officier

Berichtdoor officier » 25 Sep 2014, 11:20

RD schreef:Voor deze laatste twee is er het 'Kruis voor Recht en Vrijheid' dat door een Koninklijk Besluit van Koningin Beatrix van 13 juli 2002 een decoratie is geworden die kan worden verleend aan militairen die deelgenomen hebben aan "krijgsbedrijven ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk" of "ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde".
maar of het KRV ooit nog eens uitgereikt zal worden.... Zie OEF (en eigenlijk ook ISAF)
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

RD

Berichtdoor RD » 25 Sep 2014, 13:13

[/quote]maar of het KRV ooit nog eens uitgereikt zal worden.... Zie OEF (en eigenlijk ook ISAF)[/quote]

Ik mag toch aannemen dat de Minister van Defensie in 2002 een bedoeling had met dit Koninklijk Besluit en het Staatshoofd niet met onzin opscheept...
Laatst gewijzigd door RD op 25 Sep 2014, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

officier

Berichtdoor officier » 25 Sep 2014, 13:25

RD schreef:
maar of het KRV ooit nog eens uitgereikt zal worden.... Zie OEF (en eigenlijk ook ISAF)
Ik mag toch aannemen dat de Minister van Defensie in 2002 een bedoeling had met dit een Koninklijk Besluit en het Staatshoofd niet met onzin opscheept...

Dat zou je wel verwachten. Echter toen dit speelde voor OEF is het KRV toch niet uitgereikt.

Alex

Berichtdoor Alex » 25 Sep 2014, 15:35

Weer even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Mijn inschatting:

De HVO met gesp OVSE OPERATIES voor het personeel ingezet bij de OVSE-missie in Oekraine.

Niets voor het personeel specifiek voor de MH17 ingezet. Te kort, wie wel, wie niet, geen onderscheiding die hier echt bij past. Misschien een Kosovo-medaille achtige truc, maar dan nog blijft het opstellen van criteria erg lastig.

HVO met gesp MULTINATIONALE OPERATIES voor de strijd tegen IS.

Niets voor Baltic Air Policing. Dit is een reguliere NAVO-taak, die al eerder door Nederland is uitgevoerd.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

skygulik

Berichtdoor skygulik » 25 Sep 2014, 16:32

Baltic Air Policing is ook geen missie maar men gaat er heen als oefening

alleen als de F-16 daadwerkelijk worden ingezet is het geen oefening
De omnibus dubitandum

officier

Berichtdoor officier » 25 Sep 2014, 17:24

Alex schreef:Weer even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Mijn inschatting:

De HVO met gesp OVSE OPERATIES voor het personeel ingezet bij de OVSE-missie in Oekraine.

Niets voor het personeel specifiek voor de MH17 ingezet. Te kort, wie wel, wie niet, geen onderscheiding die hier echt bij past. Misschien een Kosovo-medaille achtige truc, maar dan nog blijft het opstellen van criteria erg lastig.

HVO met gesp MULTINATIONALE OPERATIES voor de strijd tegen IS.

Niets voor Baltic Air Policing. Dit is een reguliere NAVO-taak, die al eerder door Nederland is uitgevoerd.

Misschien HHR voor personeel van de missie ihkv de MH17

Is de strijd tegen IS wel een vredesmissie: HVO? Of zou het KRV hier beter van toepassing zijn.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Sep 2014, 18:46

officier schreef:Is de strijd tegen IS wel een vredesmissie: HVO? Of zou het KRV hier beter van toepassing zijn.
Een "vredesmissie"... tja, goeie vraag, de "artikel 100-brief" van de regering is daar nogal vaag over. Vooralsnog is er geen volkenrechtelijk mandaat. Ook is onduidelijk op wiens verzoek en met wie er precies samengewerkt wordt. De kamerbrief heeft het alleen over "...een militaire bijdrage te leveren aan de strijd tegen ISIS in Irak, in samenwerking met de Verenigde Staten en andere (regionale) partners" en "Nederland steunt de legitieme Iraakse regering in de verdediging tegen de terreurorganisatie ISIS...".
Maar aangezien de brief wel heel helder uiteenzet dat artikel 100 van de Grondwet van toepassing is en ook het instellingsbesluit van de HVO naar art 100 verwijst, zal het wel de HVO worden. De gesp "Multinationale operaties" lijkt me dan inderdaad, zoals Alex hierboven suggereert, de meest voor de hand liggende. Of de operatie moet nog één of andere klinkende naam gaan krijgen en onder leiding van bijv. de NAVO worden gaan uitgevoerd, maar dat zie ik niet gebeuren.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 26 Sep 2014, 15:54

De strijd tegen ISIS past ook binnen de criteria van het KRV.

Zoals hierboven al eerder vermeld zal deze echter wel niet worden toegekend, net als bij de inzet van de SFTG-A in 2005/2006 in Afghanistan.
Toen heeft men immers de HVO toegekend, terwijl op basis van de (toenmalige) criteria het KRV de enige juiste onderscheiding was.

V.w.b. de inzet t.b.v. de MH17:
Persoonlijk ben ik van mening dat dit (wederom) een argument is voor het instellen van een onderscheiding voor de enige kerntaak van Defensie waarvoor nog geen onderscheiding bestaat: het ondersteunen van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving. (Net als de VPD's en de anti-piraterijmissies.)
Het politie- en defensiepersoneel werd naast het terughalen van de slachtoffers immers ook ingezet t.b.v. het ondersteunen van de diverse onderzoeken (o.a. OM).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 29 Sep 2014, 21:28

René schreef:De strijd tegen ISIS past ook binnen de criteria van het KRV.

Zoals hierboven al eerder vermeld zal deze echter wel niet worden toegekend, net als bij de inzet van de SFTG-A in 2005/2006 in Afghanistan.
Toen heeft men immers de HVO toegekend, terwijl op basis van de (toenmalige) criteria het KRV de enige juiste onderscheiding was.

V.w.b. de inzet t.b.v. de MH17:
Persoonlijk ben ik van mening dat dit (wederom) een argument is voor het instellen van een onderscheiding voor de enige kerntaak van Defensie waarvoor nog geen onderscheiding bestaat: het ondersteunen van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving. (Net als de VPD's en de anti-piraterijmissies.)
Het politie- en defensiepersoneel werd naast het terughalen van de slachtoffers immers ook ingezet t.b.v. het ondersteunen van de diverse onderzoeken (o.a. OM).

Wat betreft de strijd tegen iSIS:
Ja, er is een artikel 100 brief en ja, het gaat om een operatie ter handhaving of bevordering van de vrede, dus zou de HVO toegekend kunnen worden. Daarnaast blijkt uit de brief inderdaad ook dat er sprake is van offensieve inzet (van het luchtwapen) en dus zou de operatie volgens het (nog steeds geldende) decoratiebeleid defensie ook in aanmerking kunnen worden gebracht voor toekenning van het Kruis voor Recht en Vrijheid. Zoals René en Officier echter al aangeven is dit in het verleden ook niet gebeurd en zal dit nu dan ook wel niet anders zijn.

Wat wel opvalt in de brief is dat de Regering totaal onduidelijk is over de status van "het conflict" en de status van de militairen die uitgezonden worden. Er wordt niet gesproken over de Rules of Engagement; er wordt niet aangegeven of er sprake is van een gewapend conflict en dus is ook niet duidelijk of er voor de uitgezonden militairen sprake is van "de tijd van oorlog" als bedoeld in het Wetboek van Militair Strafrecht. Waarschijnlijk is men er nog niet uit of de ondersteunende eenheden op de vliegbasis (buiten Irak/Syrie) dezelfde ROE'S moeten hebben als de vliegers en of de trainers in Irak nog weer andere ROE'S zouden moeten hebben. Kan men eigenlijk wel over één missie spreken?

Wat betreft de inzet t.b.v. MH17
Men zou kunnen argumenteren dat er sprake is van humanitaire hulpverlening bij rampen. Persoonlijk zie ik echter meer in het voorstel van René; een onderscheiding voor inzet ten behoeve van de ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving. Volgens mij was dit overigens ook geen militaire missie, maar een "civiele missie" waaraa ook militairen deelnamen.

Wat betreft Baltic Air Policing:
Ik ben van mening dat dit weer zo'n typische inzet is waarbij er eigenlijk wel sprake is van een ernst-operatie, maar men dit vanwege alle personele consequenties (VVHO, beschikbaarheid voor uitzendingen na ernst-inzet etc) vooral niet als ernst-inzet wil aanmerken. Vergelijk de inzet i.h.k.v. Frontex of (sinds enkele jaren) Operatie Active Endeavour. Toch zou je kunnen argumenten dat de inzet in de Baltic niet echt anders is als de inzet van de Patriots in Turkije. In beide gevallen heeft een NAVO bondgenoot gevraagd om militair bij te dragen aan de (preventieve) verdediging van het (bondgenootschappelijk) grondgebied. Bij Turkije is alleen de dreiging iets hoger (toch?). In elk geval ben ik van mening dat hier de HVO op grond van artikel 1, 4e lid gerechtvaardigd zou zijn ("gelijkgesteld aan een vredesoperatie").

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 07 Okt 2014, 09:44

RbP schreef:
René schreef:het gaat om een operatie ter handhaving of bevordering van de vrede, dus zou de HVO toegekend kunnen worden. Rob

Wij zijn in Nederland niet altijd goed om de dingen bij hun naam te noemen. Zo worden de oorlogshandelingen in voormalig Nederlands Indie nog altijd 'politionele acties' genoemd en vrijwel elk gewapend optreden sinds de jaren zeventig een 'vredesmissie'.

De situatie in Irak en Syrie heeft m.i. weinig met vrede te maken en het optreden van de coalitie heeft ook niet veel weg van een vredesoperatie. Een HVO is hiervoor dan ook niet gepast, tenzij dit de onderscheiding wordt voor elke militaire inzet. Een betere benaming daarvoor is wellicht "Herrinneringsmedaille Militaire Operaties" in plaats van "~ Vredes Operaties".

Het wordt daarmee wel veel eenheidsworst met betrekking tot de militaire herinneringsmedailles, terwijl er wel veel verscheidenheid is aan onderscheidingen voor sportprestaties, langdurige dienst en gebeurtenissen rondom het Koninklijk Huis. Van de tien officiele onderscheidingen die ik zelf nu mag dragen, zijn er slechts drie voor militaire operaties.

René

Berichtdoor René » 07 Okt 2014, 20:30

RD schreef:Het wordt daarmee wel veel eenheidsworst met betrekking tot de militaire herinneringsmedailles, terwijl er wel veel verscheidenheid is aan onderscheidingen voor sportprestaties, langdurige dienst en gebeurtenissen rondom het Koninklijk Huis. Van de tien officiele onderscheidingen die ik zelf nu mag dragen, zijn er slechts drie voor militaire operaties.

Sluit exact aan bij een opinie-artikel dat een van de belangenverenigingen voor militair personeel (GOV|MHB) op hun website en in hun bulletin heeft gepubliceerd: http://www.prodef.nl/pdf/OPINIE_Voor_vier_Defensie_kerntaken_slechts_drie_onderscheidingen.pdf
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 10 Okt 2014, 12:56

Spraakverwarring schreef:
officier schreef:Is de strijd tegen IS wel een vredesmissie: HVO? Of zou het KRV hier beter van toepassing zijn.
Een "vredesmissie"... tja, goeie vraag, de "artikel 100-brief" van de regering is daar nogal vaag over. Vooralsnog is er geen volkenrechtelijk mandaat. Ook is onduidelijk op wiens verzoek en met wie er precies samengewerkt wordt. De kamerbrief heeft het alleen over "...een militaire bijdrage te leveren aan de strijd tegen ISIS in Irak, in samenwerking met de Verenigde Staten en andere (regionale) partners" en "Nederland steunt de legitieme Iraakse regering in de verdediging tegen de terreurorganisatie ISIS...".
Maar aangezien de brief wel heel helder uiteenzet dat artikel 100 van de Grondwet van toepassing is en ook het instellingsbesluit van de HVO naar art 100 verwijst, zal het wel de HVO worden. De gesp "Multinationale operaties" lijkt me dan inderdaad, zoals Alex hierboven suggereert, de meest voor de hand liggende. Of de operatie moet nog één of andere klinkende naam gaan krijgen en onder leiding van bijv. de NAVO worden gaan uitgevoerd, maar dat zie ik niet gebeuren.

Defensie ziet de operatie zelf als "een andere door de Minister aangemerkte vorm van daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland" en dus niet als "vredesoperatie".
Dit blijkt uit de ministeriele regeling van 10 oktober 2014 (nr. BS/20 14030070) m.b.t. het toekennen van de VVHO-toelage aan de deelnemers aan de missie '1 (NLD) Air Task Force Middle East' (1 (NLD) ATF ME).

Niet dat ik persoonlijk daarmee de illusie heb dat wellicht het KRV zal worden toegekend.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Okt 2014, 07:15

Mh17 krijgt een penning: viewtopic.php?f=22&t=3631
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 16 Okt 2014, 10:29

Roel schreef:Mh17 krijgt een penning: viewtopic.php?f=22&t=3631
Wat moet je als militair daar nu mee...?

Hbo

Berichtdoor Hbo » 16 Okt 2014, 19:38

Je gaat mij toch niet vertellen dat al het werk dat je doet als militair uiteindelijk tot uiting dient te komen in de vorm van een onderscheidingsteken, welk op een militair uniform gedragen kan worden? Het werk dat je doet, doe je vanuit een bepaalde intrinsieke drive lijkt me. De waardering daarvoor, krijg je van collegae, overheid en bovenal directe betrokkenen.
Ik zelf heb een lade vol liggen met militaire memorabilia die ik net zoveel waardeer als mijn spange, door het declasseren van deze penning doe je denk ik alle hulpverleners (civiel als militair) tekort die in Oekraïne als in Nederland zich hebben ingezet voor de berging en identificatie van slachtoffers en wrakstukken.

RD

Berichtdoor RD » 16 Okt 2014, 21:40

Hbo schreef:door het declasseren van deze penning doe je denk ik alle hulpverleners (civiel als militair) tekort
Onzin natuurlijk. Mijn bezwaar richt zich tegen de vorm van de herinnering. Penningen belanden doorgaans in de la en doen minder recht aan de hulpverleners dan bijvoorbeeld een gesp op een lint.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 17 Okt 2014, 06:18

Dat zou opgaan als het hier alleen maar geüniformeerd personeel betreft, ik ken de aantallen niet, maar volgens mij zijn die hier in de minderheid, in dat geval zou ook de gesp/ lint niet gedragen gaan worden en dus ook in een kistje of la gaan belanden.

Is de waardering nu minder door de toekenning van een penning? Daar ben ik het persoonlijk in ieder geval niet mee eens, maar goed ieder z'n mening uiteraard

RbP

Berichtdoor RbP » 26 Okt 2014, 15:45

René schreef:
Spraakverwarring schreef:

Defensie ziet de operatie zelf als "een andere door de Minister aangemerkte vorm van daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland" en dus niet als "vredesoperatie".
Dit blijkt uit de ministeriele regeling van 10 oktober 2014 (nr. BS/20 14030070) m.b.t. het toekennen van de VVHO-toelage aan de deelnemers aan de missie '1 (NLD) Air Task Force Middle East' (1 (NLD) ATF ME).

Niet dat ik persoonlijk daarmee de illusie heb dat wellicht het KRV zal worden toegekend.

Bij de Regeling VVHO heeft de minister de beleidsvrijheid om zelf te bepalen of een operatie wel of niet als vredesoperatie wordt aangemerkt, bij het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties niet; daar is het begrip vredesperatie expliciet gedefinieerd. Daardoor kan in dit geval inderdaad de kromme situatie ontstaan dat betreffende inzet wel voldoet aan de definitie "vredesoperatie" als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder b, van het Beluit HVO, maar door de minister niet als vredesoperatie wordt aangemerkt in de regeling VVHO. De HVO is dus sowieso van toepassing (indien men aan de overige toekenningscriteria voldoet), wat de kans zeer klein maakt dat defensie voor een andere onderscheiding kiest.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”