Toekennen Kosovomedaille stopt per 01-01-2015

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
René

Toekennen Kosovomedaille stopt per 01-01-2015

Berichtdoor René » 26 Aug 2014, 08:37

Met het Besluit houdende wijziging van het Besluit Kosovo-medaille, d.d. 1 augustus 2014, kenmerk Nr. BS2014022692, wordt de mogelijkheid tot toekenning van de Kosovo-medaille gestaakt m.i.v. 1 januari 2015.

Uitsluitend aanvragen ingediend voor 1 januari 2015 zullen nog in behandeling worden genomen.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-24035.html
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Re: Toekennen Kosovomedaille stopt per 01-01-2015

Berichtdoor RbP » 26 Aug 2014, 12:00

De toelichting bij dit Besluit impliceert dat men bij deelname aan de operatie Joint Guardian zowel in aanmerking komt voor de Kosovo-medaille als voor de HVO met gesp KFOR.

"Voor die militairen die vallen onder de enige nog lopende operatie, de operatie Joint Guardian, bestaat de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de Herinneringsmedaille Vredesoperaties met gesp KFOR, indien wordt voldaan aan de in dat besluit gestelde voorwaarden. Voor die militairen kan langs die weg de erkenning en waardering voor de individuele militair tot uitdrukking gebracht blijven worden."
Bron: toelichting genoemd besluit

Weet iemand of er inderdaad, na de invoering van de HVO nog mensen zijn geweest die voor deelname aan Joint Guardian de Kosovo-medaille hebben ontvangen en/of "dubbel gedecoreerd" zijn?

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Aug 2014, 17:05

Inmiddels is er ook een uitgebreid nieuwsbericht op de website van Defensie verschenen: zie http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... lt-in-2015
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Alex

Berichtdoor Alex » 28 Aug 2014, 20:34

Rob,

er is inderdaad, zoals ook in het bericht op de Defensie site staat, in 2012 een inhaalslag geweest. Na mijn uitzending in 2011 naar KFOR, heb ik het besluit van de Kosovomedaille er nog eens op nagelezen, en daar staat geen einddatum in. Dus Bureau Onderscheidingen gebeld en ja hoor, de medaille kon nog steeds toegekend worden. Aanvraag in te dienen door het coordinerend krijgsmachtdeel, in dit geval de KMar. Er is toen besloten om collectief een aanvraag te doen voor iedereen waarvan men nog kon nagaan dat die naar KFOR was uitgezonden. Dat heeft een klein jaar geduurd, maar toen lag hij op de mat. Eerder had ik al de NATO medal met gesp BALKANS gekregen en bij de officiele medailleuitreiking de gesp KFOR bij de HVO.
Ik kan de oorkonde(s) wel scannen en hier plaatsen, als daar behoefte aan is.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

RbP

Berichtdoor RbP » 29 Aug 2014, 13:09

Alex schreef:Rob,

er is inderdaad, zoals ook in het bericht op de Defensie site staat, in 2012 een inhaalslag geweest. Na mijn uitzending in 2011 naar KFOR, heb ik het besluit van de Kosovomedaille er nog eens op nagelezen, en daar staat geen einddatum in. Dus Bureau Onderscheidingen gebeld en ja hoor, de medaille kon nog steeds toegekend worden. Aanvraag in te dienen door het coordinerend krijgsmachtdeel, in dit geval de KMar. Er is toen besloten om collectief een aanvraag te doen voor iedereen waarvan men nog kon nagaan dat die naar KFOR was uitgezonden. Dat heeft een klein jaar geduurd, maar toen lag hij op de mat. Eerder had ik al de NATO medal met gesp BALKANS gekregen en bij de officiele medailleuitreiking de gesp KFOR bij de HVO.
Ik kan de oorkonde(s) wel scannen en hier plaatsen, als daar behoefte aan is.

Chapeau!!

Fantastische actie dat men er gelijk voor heeft gezorgd dat ook de andere decorandi alsnog ook de Kosovo-medaille hebben gekregen. Is er niet op enig moment weerstand geweest vanuit de defensiestaf/Bureau Onderscheidingen over het dubbel decoreren?

Had nog eens nagekeken in de diverse veteranennota's (2011/12, 2012/13 en 2013/14), maar daar wordt de toekenning van de Kosovo-medaille niet in genoemd.
Daarom ging ik er eigenlijk van uit dat hij niet meer was toegekend. Nogmaals, goed om te horen dat dit wel het geval was!

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Alex

Berichtdoor Alex » 07 Sep 2014, 12:26

Dit is de brief met toelichting die ik indertijd van de KMar ontving.
Bijlagen
Brief KMar Kosovo Medaille.pdf
(285 Bytes) 120 keer gedownload

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Sep 2014, 20:22

Alex schreef:Dit is de brief met toelichting die ik indertijd van de KMar ontving.

Dankjewel voor het posten.

Op zich een nette brief, maar het geeft niet echt de (beloofde) uitleg "waarom nu pas". Daarnaast vindt ik persoonlijk de zin "Er is geen medaille uitreiking georganiseerd, omdat dit alleen gedaan wordt bij de Nederlandse Herinneringsmedaille" slecht gekozen. Ten eerste impliceert het dat de Kosovo medaille géén (volwaardige) Nederlandse Herinneringsmedaille is en daarnaast is er geen "de Nederlandse Herinneringsmedaille"; er zijn er meerdere (ook al worden de overigen nagenoeg niet toegekend).

Ik ga er van uit dat bedoeld is dat er niet nóg een medaille-uitreiking is georganiseerd, omdat dit voor dezelfde missie al voor de uitreiking van de HVO is gebeurd.

Dat doet me er overigens aan denken dat ook die deelnemers aan de missie die niet aan de 30-dagen eis van de HVO voldoen, wel in aanmerking komen voor de Kosovo-medaille (geen tijdslimiet). Alex, weet jij toevallig of daar wat betreft de toekennening van de Kososvo-medaille ook rekening mee is gehouden? Of is men slechts uitgegaan van die veteranen die de HVO toegekend hebben gekregen.

Rob

WINDMILL

Berichtdoor WINDMILL » 05 Feb 2015, 18:48

Geachte lezers van dit artikel. Ik kan jullie mededelen dat de Kosovo medaille voor de laatste keer zal worden uitgereikt op 18 maart a.s. Op de Dumoulin Kazerne te Soesterberg. De mensen die deze uitgereikt krijgen hebben tot en met medio 2013 deelgenomen aan de KFOR missie en waren hierdoor gemachtigd om deze medaille te ontvangen. Het enige probleem voor deze mensen was het feit dat er een beschikking opgemaakt moest gaan worden en geel enkel OPCO wilde dit doen. Uiteindelijk heeft de KMAR het opgemaakt en heeft bijna twee jaar geduurd.
Toevallig ben ik met dit verhaal bekend omdat ik zelf een van de mensen ben die deze onderscheiding in ontvangst mag nemen. Na deze uitreiking zal er geen uitreiking meer volgen, conform besluit van de Minister van Defensie.

gren1

Berichtdoor gren1 » 05 Feb 2015, 21:56

Kosovo medaille blijft vreemde eend in de bijt, maar 'ere wie ere toekomt'. Van harte met de toekenning van deze medaille!
Doe wel en zie niet om

Alex

Kosovo-medaille voor de laatste keer uitgereikt

Berichtdoor Alex » 09 Mei 2015, 19:05

Commandant Koninklijke Marechaussee luitenant-generaal Hans Leijtens heeft op woensdag 18 maart aan 37 militairen van alle operationele commando’s de Kosovo-medaille uitgereikt. De uitreiking vond plaats op de Du Moulin-kazerne in Soesterberg. Voor aanvang van de ceremonie werd een minuut stilte in acht genomen in verband met de omgekomen Apache-vliegers in Mali. De militairen van de Koninklijke Marechaussee, Landmacht, Luchtmacht en Marine kregen de medaille als teken van waardering voor hun deelname aan diverse missies in Kosovo tussen 2009 en eind 2014. Leijtens vertelde in zijn toespraak een aantal keren in Kosovo te zijn geweest en daar met eigen ogen de inzet en resultaten van de Nederlandse militairen te hebben gezien: 'Ik heb daar veel waardering voor. Ik voel mij daarom vereerd om u hier vandaag de Kosovo-medaille te kunnen uitreiken. Uw inzet heeft daadwerkelijk bijgedragen aan de veiligheid op ons eigen continent. U mag daar trots op zijn.' Veteraan SMC-er Jaap Gatsma assisteerde bij deze plechtigheid.
KosovoMed.jpg

Bron: http://www.marechausseecontact.nl/?show ... 3&msg=5726

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”