Aanvraag onderscheiding grootvader

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Joshua

Aanvraag onderscheiding grootvader

Berichtdoor Joshua » 09 Jun 2014, 22:31

Beste forumleden,

Mijn grootvader was een trotse veteraan en droeg daarom dag in, dag uit het veteranen insigne. Hij was lid van het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog (knokploeg) en is uitgezonden geweest naar Nederlands-Indie.

Ik ben al enige tijd bezig met het naar boven halen van informatie over deze uitzending en kwam erachter dat mijn grootvader recht heeft gehad op het Ereteken voor Orde & Vrede en een Demobilisatie insigne.
Mijn grootvader heeft van 05 oktober 1946 tot 11 april 1949 in Padang, Sumatra, Nederlands-Indie gezeten als sergeant, hospik, magazijnmeester hulpverbandplaats.

Niemand van mijn familieleden heeft echter ooit een onderscheiding gezien en nu wil ik een verzoek indienen bij het ministerie van Defensie. Voordat ik een aanvraag wil doen, is er wellicht iemand hier die even kan kijken of hetgeen wel klopt wat ik hierboven geschreven heb. En wellicht dat ik iets over het hoofd zie of zelfs een onderscheiding mis.

Bij voorbaat dank,

Joshua
Wie sterk is uit innerlijke overtuiging, faalt nooit!

René

Re: Aanvraag onderscheiding grootvader

Berichtdoor René » 11 Jun 2014, 21:29

Beste Joshua,

Op grond van jouw beschrijving van de militaire loopbaan van je opa kom ik tot de conclusie dat je naast de juiste onderscheidingen ook één onderscheiding over het hoofd ziet: het Mobilisatie-Oorlogskruis (MOK).
Verzetslieden kunnen sinds 1992 in aanmerking komen voor het MOK, mits (begin jaren '80 van de vorige eeuw) niet reeds het verzetsherdenkingskruis is aangevraagd en toegekend.
Voor het MOK moet je wel kunnen aantonen dat je opa lid was van het verzet.
Persoonskaarten van voormalig verzetslieden (die zijn overgegaan in de Binnenlandse Strijdkrachten) kan je gratis opvragen bij het Nationaal Archief.
(Hiervoor moet je wel een bewijs van overlijden kunnen overleggen: zie http://www.gahetna.nl/vraagbaak/onderzoeksgids/verzet-nederland)

Je kan een verzoek indienen voor toekenning van de verschillende onderscheidingen bij het ministerie van Defensie:
Ministerie van Defensie
Cluster Decoraties
Postbus 90004
3509 AA Utrecht
Telefoon: 030-2184363.

Ook is het mogelijk het verzoek via e-mail bij genoemde afdeling in te dienen: onderscheidingen@mindef.nl.

Je krijgt dan de specifieke aanvraagformulieren voor de verschillende onderscheidingen toegestuurd.
Deze dien je geheel ingevuld per post te retourneren.
Evt. aanvullende informatie, zoals het eerder genoemde personeelsdossier, kan je bijvoegen om het nagaan van de door jou aangedragen informatie te vergemakkelijken.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”