Volgorde gespen op Ereteken voor Orde en Vrede

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Iron Mike

Volgorde gespen op Ereteken voor Orde en Vrede

Berichtdoor Iron Mike » 05 Mar 2014, 11:22

Beste forumleden,

Onlangs is het Ereteken voor Orde en Vrede, gedragen door mijn oudoom, in mijn bezit gekomen, met daarop de gespen "1946", "1947", "1948" en "1949". Aangezien het lint behoorlijk gehavend is, wil ik de onderscheiding opnieuw op laten maken, alleen vooraf heb ik wel de volgende vraag; op dit moment zitten de gespen op de onderscheiding bevestigd met de gesp "1946" bovenaan en "1949" helemaal onderaan. Op veel opgemaakte sets zie ik precies het tegenovergestelde, nl "1949" bovenaan en de rest aflopend eronder. Heeft iemand een idee wat nu de juiste manier is?

Het Handboek Onderscheidingen geeft bij het Ereteken de volgende punten aan;

Ereteken voor Orde en Vrede
Vastst./Wijz datum
Bron
Nummer
Inwerkingtr. datum
02-12-1947
KB
4
12-10-90
KB
nr. 90.020890
Artikel 1 Er wordt ingesteld een Ereteken voor Orde en Vrede, waaraan gespen kunnen worden verbonden.
Artikel 2 1. Het uit brons vervaardigd ereteken bestaat uit een rond medaillon, waarvan de straal 9 millimeter bedraagt, met in het midden de letter W. Boven deze letter staan de woorden Orde - Vrede. Het medaillon is geplaatst in het midden van een achtpuntige ster, waarvan de bovenste punt is vervangen door een Koninklijke kroon, gedragen door twee gekruiste zwaarden. De straal van de ster bedraagt 20 millimeter.
2. Het ereteken wordt gedragen op een zijden lint ter breedte van 27 millimeter, bestaande uit vijf even brede banen van links naar rechts in de kleuren rood - wit - blauw - wit - rood. In opgemaakte vorm bedraagt de breedte van het lint 48 millimeter.
3. De gespen geven een der jaartallen 1945, 1946, 1947, 1948, 1949, 1950 en 1951 aan; zij worden gedragen op het lint, in volgorde van het jaartal.
4. Het is aan hen, die gerechtigd zijn tot het dragen van het ereteken, eventueel met gesp(en), vergund een ereteken van verkleind model onder aan het lint dan wel het lint alleen te dragen. Indien alleen het lint wordt gedragen, zal iedere gesp worden aangegeven door een gebombeerde zevenpuntige bronzen ster op het lint, met dien verstande, dat niet meer dan vier sterren op het lint gedragen zullen worden.

Letterlijk genomen zou de manier waarop de gespen nu op het lint bevestigd zijn (van boven naar beneden, startend met bovenaan "1946" en eindigend met "1949" onderaan), juist zijn, wij rangschikken immers vlnr, van boven naar beneden. Jammer genoeg zie ik op websites van goed aangeschreven "opmaakdiensten" precies het tegenovergestelde. Nu heb ik wel een idee waar dit vandaan komt, op de HVO worden de gespen nl opgemaakt van boven naar beneden, van nieuw naar oud, wederom exact andersom dus;

Artikel 6 1. De herinneringsmedaille wordt toegekend met een gesp.
2. Aan degene die reeds is onderscheiden met de herinneringsmedaille wordt, indien hij opnieuw voor toekenning in aanmerking komt, in plaats van de versierselen, bedoeld in het eerste lid, uitsluitend een gesp toegekend.
3. Indien meer gespen zijn toegekend, worden deze boven elkaar geplaatst; de eerst verkregen gesp direct boven de herinneringsmedaille.

Iemand het verlossende antwoord?
"If you've done it, it ain't bragging"

René

Re: Volgorde gespen op Ereteken voor Orde en Vrede

Berichtdoor René » 05 Mar 2014, 17:59

Een antwoord dat verwijst naar een formeel document kan ik je niet geven.

Wanneer je oude (originele) spanges bekijkt met daarin het Ereteken voor Belangrijke Krijgsbedrijven, dan zie je dat de gespen daarop ook van beneden naar boven in jaartal(len) zijn gerangschikt.
In lijn daarmee zouden de gespen op het Ereteken voor Orde en Vrede ook op jaartal van beneden naar boven moeten worden opgemaakt.
Volgens mij is dat ook de reden waarom bij de HVO de gespen eveneens van onder naar boven moeten worden opgemaakt.

Het komt op mij ook logisch over. Je stapelt de gespen. De eerste het dichst bij het belangrijkste element van de onderscheiding: de 'medaille'.

Nogmaals: puur mijn redenatie.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 05 Mar 2014, 19:30

Mike,

De gesp met het oudste jaartal is onderaan geplaatst. Het vetgedrukte deel in de tekst onder punt 6.1, 3 verteld dit ook.

grt
Herman

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 06 Mar 2014, 07:54

Herman V schreef:Mike,

De gesp met het oudste jaartal is onderaan geplaatst. Het vetgedrukte deel in de tekst onder punt 6.1, 3 verteld dit ook.

grt
Herman

Herman,

Dat vetgedrukte deel komt ook het HB Onderscheidingen....maar heeft betrekking op de HVO en niet op het Ereteken O&V. M.i. strookt die tekst niet met het eerder aangegeven deel wat wèl betrekking heeft op het Ereteken O&V, vandaar..

Herman V

Berichtdoor Herman V » 06 Mar 2014, 10:52

Aha, dan klopt alleen mijn 1e zin in mijn vorige bericht. Ik heb al vele tientallen exemplaren gezien met het jaartal 1945, 1946 of 1947 onderaan en als bovenste gesp 1949.

Herman

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 06 Mar 2014, 12:32

Herman V schreef:Aha, dan klopt alleen mijn 1e zin in mijn vorige bericht. Ik heb al vele tientallen exemplaren gezien met het jaartal 1945, 1946 of 1947 onderaan en als bovenste gesp 1949.

Herman

Check, thnx!

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”