Mobilisatieoorlogskruis toekennen (postuum) aan oudoom

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Iron Mike

Mobilisatieoorlogskruis toekennen (postuum) aan oudoom

Berichtdoor Iron Mike » 02 Sep 2013, 17:49

Forumleden,

In eerdere posts heb ik weleens laten blijken dat ik bepaalde familieleden aan het onderzoeken was vwb hun militaire diensttijd. Nu ben ik via de Semi Statische Archiefdienst in het bezit gekomen van de "leggers" van 2 oudooms van mij, waarvan er 1 heeft gediend bij het 2e Regiment Huzaren en vervolgens bij het 2e Regiment Huzaren Motorrijders.

Nu heb ik de periodes hiervan ook, waarbij de volgende zaken worden aangegeven;

Miv 03-04-1939 "Bij de Koninklijke Landmacht - 2e Regiment Huzaren-in persoon ingelijfd als gewoon dienstplichtige van de lichting 1939 uit de gemeente 's-Hertogenbosch onder nummer 23".
Miv 04-11-1939 "overgeplaatst naar het 2e Regiment Huzaren Motorrijders"
Miv 21-06-1940 "Groot verlof".
Miv 19-04-1945 "terug in werkelijke dienst bij het Motortransport Nederland en verbonden als vrijwilliger op de voet van een gewoon dienstplichtige (z.g. kort verband)."
Miv 10-05-1946 "ontheven van zijn verbintenis als vrijwilliger op de voet van een gewoon dienstplichtige en met ontslag; teruggebracht in de positie van een gewoon dienstplichtige met groot verlof"
Miv 01-10-1954 "ontslagen wegens diensteindiging"

Waarom deze informatie? Als ik kijk naar de criteria voor toekenning van het Mobilisatieoorlogskruis, zou hij hier m.i. voor in aanmerking moeten komen (hij heeft gediend in het tijdsvak na 6 april 1939 en voor 20 mei 1940 gedurende tenminste 6 maanden). Nu weet ik ook dat men het MOK zelf aan moest vragen en daar ook f2,75 voor moest betalen en dat dit veelal niet gebeurd is. (Zijn "legger" geeft geen enkele toegekende onderscheiding aan)
Hij komt m.i. niet in aanmerking voor het Oorlogsherinneringskruis, omdat hij misschien wel na 10 mei 1940 dienst heeft gedaan, maar dit niet minimaal 6 maanden betrof (tot 21-06-1940).

Mits mijn conclusie de juiste is, zou dat betekenen dat hij in aanmerking zou komen voor het MOK, alleen is hij inmiddels overleden en heeft geen directe (1e lijns) bloedverwanten die hier mee aan de slag zouden kunnen, ik zou dit wel kunnen en wil dit ook. Kan dit nog steeds? En kan IK dat ook? (hij was de broer van mijn grootmoeder) En werkt dit nog steeds met een DFe 081?

Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag! En mocht ik de verkeerd conclusie trekken hoor ik dit natuurlijk ook graag... :lol:
"If you've done it, it ain't bragging"

DarkEagle

Re: Mobilisatieoorlogskruis toekennen (postuum) aan oudoom

Berichtdoor DarkEagle » 04 Sep 2013, 06:00

Ik heb het aangevraagd voor mijn overgroot vader. Altans mijn moeder gezien zij 2e in lijn was. (haar opa). Deze hebben we dan ook gekregen. Je kan altijd een aanvraag doen.

Iron Mike

Re: Mobilisatieoorlogskruis toekennen (postuum) aan oudoom

Berichtdoor Iron Mike » 04 Sep 2013, 07:45

DarkEagle schreef:Ik heb het aangevraagd voor mijn overgroot vader. Altans mijn moeder gezien zij 2e in lijn was. (haar opa). Deze hebben we dan ook gekregen. Je kan altijd een aanvraag doen.

@ Darkeagle

Dank, had je post ook al gevonden op het forum en daar e.e.a. van afgeleid. Tuurlijk kun je altijd alles aanvragen, maar omdat het een oudoom betreft (broer van mijn oma), voorzie ik zomaar dat daar anders over gedacht gaat worden. Heb de Sectie Onderscheidingen al een mail gedaan inmiddels, ga het zien!

Bedankt in elk geval!
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”