HVO "gedegradeerd" tot civiele onderscheiding?

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
RbP

Re: HVO "gedegradeerd" tot civiele onderscheiding?

Berichtdoor RbP » 12 Nov 2013, 20:32

RbP schreef:...Overigens, "in het tweede geval" (zoals Spraakverwarring stelt) is er mijns inziens gewoon sprake van een vredesoperatie. Ik zie niet hoe dit aangemerkt zou kunnen worden als een operatie ter verdediging of ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk. Ook het feit dat de operatie is opgegaan in UNIMIS (een vredesoperatie) pleit ervoor dat het "gewoon" een vredesoperatie is....

Ik heb op internet nog een "lessons learned" document gevonden van de "Peacekeepings Best Practices Section" van de Verenigde Naties: http://pbpu.unlb.org/pbps/Library/JMC%20Lessons%20Learned%20sum%20_past%20tense_26Aug.pdf

Uit dit document valt duidelijk op te maken dat het hier om een vredesoperatie als bedoeld in het Besluit HVO gaat ("inzet van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde; ter handhaving of bevordering van de vrede").

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 06 Feb 2014, 01:02

In december heb ik de minister voorgesteld de JMC JMM missie Nuba Mountains Sudan gelijk te stellen aan een militaire vredesoperatie. Vandaag heb ik bericht gehad dat het Permanente Overleg Decoraties hierover op 6 maart a.s. vergadert. Daarna zal de minister hierover een besluit nemen.

RbP

Berichtdoor RbP » 06 Feb 2014, 21:54

RD schreef:In december heb ik de minister voorgesteld de JMC JMM missie Nuba Mountains Sudan gelijk te stellen aan een militaire vredesoperatie. Vandaag heb ik bericht gehad dat het Permanente Overleg Decoraties hierover op 6 maart a.s. vergadert. Daarna zal de minister hierover een besluit nemen.

Ben benieuwd. Zou erg mooi zijn. Soms moet men er blijkbaar toch zelf om vragen voordat de raderen gaan draaien.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”