HVO "gedegradeerd" tot civiele onderscheiding?

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
RbP

HVO "gedegradeerd" tot civiele onderscheiding?

Berichtdoor RbP » 18 Jul 2013, 10:02

Bij Koninklijk Besluit van 26 juni 2013 is het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties zodanig gewijzigd dat deze in de toekomst (vanaf 19 juli 2013) ook kan worden toegekend aan civiele experts die buiten krijgsmacht verband voor civiele missies door de Staat worden uitgezonden. Reden hiervoor is volgens de Nota van Toelichting dat civiele experts in de civiele missies vergelijkbare taken uitvoeren, voor dezelfde doeleinden, in dezelfde of vergelijkbare missiegebieden en ook in bijzondere omstandigheden, evenals uitgezonden Nederlandse medewerkers van de politie en de krijgsmacht.

Tevens krijgt de minister met deze wijziging de mogelijkheid om voor deelname aan niet-artikel 100 operaties (verdedigingstaak en bescherming van de belangen van het Koninkrijk) ook de HVO toe te kennen. Aanleiding hiertoe is dat de minister eindelijk erkend dat operaties in het kader van de verdedigingstaak niet voldoen aan de definitie van vredesoperatie. Aangezien de minister voor Anatolian Protector (NAVO art. 5 operatie) schijnbaar niet het KRV wil toekennen (welke volgens het decoratiebeleid van toepassing is), is nu het Besluit HVO aangepast, zodat de HVO nu wel kan worden toegekend.

Ik ga er van uit dat zeer binnenkort ook de operaties Enduring Freedom, Active Endeavour, Tulip Guardian en Display Deterrence bij ministerieel besluit gelijkgesteld worden aan een vredesoperatie en dat de minister daarmee tevens de eerdere onrechtmatige toekenningen van de HVO voor NAVO artikel 5 operaties “legaliseert”.

Door deze wijzigingen wordt de deelname van een civiele expert buiten krijgsmachtverband aan een civiele trainingsmissie van parketsecretarissen voor een rechtbank in Georgië feitelijk gelijkgesteld met de vredesafdwingen inzet van een militair in een gewapend conflict in Afghanistan. Dit roept de vraag op wat nog de "onderscheidende waarde" is van de HVO? Hoe zie ik straks op veteranendag of iemand die in burger meeloopt een civiele expert is of een oorlogsveteraan?

Er van uitgaande dat het KRV nu helemaal niet meer zal worden toegekend is de enige resterende “militaire” herinneringsmedaille nota bene de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpvelening bij Rampen. Hiervoor dient men tenminste “deel uit makend van of tezamen met de krijgsmacht” worden ingezet.

Mijns inziens is deze wijziging de doodsteek voor het decoratiebeleid en een uiting van gebrek aan waardering en miskenning van de inzet van militairen en overige veteranen.

Rob
Rob
Bijlagen
HVO Wijzigingsbesluit stb-2013-295 - art 5 en civiele experts.pdf
(285 Bytes) 134 keer gedownload
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Iron Mike

Re: HVO "gedegradeerd" tot civiele onderscheiding?

Berichtdoor Iron Mike » 18 Jul 2013, 12:01

Rob,

Compleet mee eens, dit gaat ECHT nergens meer over.
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Jul 2013, 17:54

Verbazend! Het hoeft dus geen art 100 operatie meer te zijn (in feite codificatie van bestaande praktijk, zie o.a. toekenning van de HVO voor eerdere missies "luchtverdediging Turkije", anti-piraterij missies en security sector reform) en er hoeven zelfs niet eens meer militairen bij de missie te zijn betrokken. In feite wordt het dus een soort "rijksbrede medaille voor buitenlands optreden". Ik vraag me af of men zich heeft beseft welke doos van Pandora hiermee wordt geopend. Hoe "onderscheidend" is een onderscheiding nog als men de criteria oprekt?

RbP schreef:Hoe zie ik straks op veteranendag of iemand die in burger meeloopt een civiele expert is of een oorlogsveteraan?
Ik neem aan dat het verschil dan nog zit in het Veteraneninsigne, of men moet de ontvangers van een HVO ook meteen maar gratis de veteranenstatus erbij geven...
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Hbo

Berichtdoor Hbo » 18 Jul 2013, 18:23

Dit is inderdaad verbazingwekkend. Het lijkt mij niet dat deze mensen ook de veteranenstatus ontvangen, volgens mij zijn er wel meer (marine) missies die wel een HVO ontvangen, maar niet de status van veteraan krijgen.

René

Berichtdoor René » 18 Jul 2013, 20:10

In het verleden waren er inderdaad (marine) missies die wel tot toekenning van de HVO, maar niet de veteranenstatus leidde.
Dit is echter n.a.v. het artikel "Hoezo, ik ben geen veteraan?" in het Marineblad van december 2009 (http://www.kvmo.nl/marineblad/) aangepast.

Het betreft hier in principe twee verschillende regelgevingen, maar beide kennen als grondslag (oa) deelname aan een vredesmissie.
Daar ligt dus ook het probleem: het is niet te verklaren dat voor een vredesmissie (of gelijkgestelde missie) wel de HVO wordt toegekend, maar niet de veteranenstatus.
Conclusie: toekenning van de HVO leidt (vooralsnog) ook tot de veteranenstatus.

(Overigens is dit ook door de bonden bij Defensie aangekaart.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 21 Jul 2013, 21:20

MCPJSmits schreef:Rob,

+1

RbP

Berichtdoor RbP » 25 Jul 2013, 13:52

Er wordt zowaar ruchtbaarheid aan gegeven in de defensiekrant van 25 Juli 2013.
Bijlagen
Toekenning HVO Verruimt - Defensiekrant.JPG
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Aug 2013, 18:38

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 11 Aug 2013, 15:09

Herman V schreef:
MCPJSmits schreef:Rob,

+1

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 11 Aug 2013, 15:10

Rob, Marcel,

Volledig mee eens - dit gaat nergens meer over.

Ik Ben Benieuwd wat voor discussie dit op gaat leveren in combinatie met het mogelijk toch-weer-minder-medailles-mogen dragen.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 11 Aug 2013, 16:58

zoals zo velen dit gaat nergens meer over

het is toch een degradatie van de HVO zoade titel van dit forum onderwerp al zegt
De omnibus dubitandum

Rodman

Berichtdoor Rodman » 12 Aug 2013, 09:27

Nou, nou, nou, wat een gemopper en geklaag. Ik juich dit eerder toe. De reden hiervoor is dat ik kansen zie. Vele nieuwe dragers van de HVO staan op een andere loonlijst tijdens een " uitzending" dan militairen. Wellicht kan hier ook harmonisatie geschieden en kunnen militairen dan eindelijk hetzelfde krijgen als de collega's van politie en andere functionarissen die door BZ worden betaald. Gelijke medaille, gelijke toelage. Toch??

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Aug 2013, 09:50

Rodman schreef:Nou, nou, nou, wat een gemopper en geklaag. Ik juich dit eerder toe. De reden hiervoor is dat ik kansen zie. Vele nieuwe dragers van de HVO staan op een andere loonlijst tijdens een " uitzending" dan militairen. Wellicht kan hier ook harmonisatie geschieden en kunnen militairen dan eindelijk hetzelfde krijgen als de collega's van politie en andere functionarissen die door BZ worden betaald. Gelijke medaille, gelijke toelage. Toch??

Met alle respect, maar als je denkt dat dat gaat gebeuren (harmonisatie toelages), ZEKER in deze tijd, dan stel ik voor dat je nog even verder denkt. De reden dat mensen hierover klagen (of in elk geval waarom IK het belachelijk vind) is omdat het een ONDERSCHEIDING betreft. Het zou je dus op de een of andere manier moeten onderscheiden en dat verdwijnt nu langzamerhand. Terwijl ik het eens was en ben met de instelling van EEN HVO en niet zoals in het verleden voor elke missie een aparte NLD variant, gaat het m.i. nu compleet de andere kant uit. Waarom de toekenningscriteria aanpassen? Zodat eenieder iets op zijn borst kan dragen? Daar hebben we in het begin van de uitreiking van het gevechtsinsigne dezelfde onzin mee gehad, waardoor nu een groot aantal mensen met dat insigne rondlopen met een reden die kan noch wal raakt.

Rodman

Berichtdoor Rodman » 12 Aug 2013, 10:05

prik er gewoon ff doorheen.....:) Natuurlijk is het van de zotte. Maar het is net zo krom als mensen die hetzelfde werk doen en daar verschillende een financiële beloning voor krijgen (en dan heet het nog politiemissie ook).

Overigens ben ik zelf voorstander van een exclusieve onderscheiding per missie. Het voorkomt een soort "eenheidsworst" syndroom. Maar goed, wellicht sluit het ook wel aan bij de beleving die in dit land heerst. Je mag je vooral niet onderscheiden van anderen en doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg....

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Aug 2013, 10:30

Rodman schreef:prik er gewoon ff doorheen.....:) Natuurlijk is het van de zotte. Maar het is net zo krom als mensen die hetzelfde werk doen en daar verschillende een financiële beloning voor krijgen (en dan heet het nog politiemissie ook).

Overigens ben ik zelf voorstander van een exclusieve onderscheiding per missie. Het voorkomt een soort "eenheidsworst" syndroom. Maar goed, wellicht sluit het ook wel aan bij de beleving die in dit land heerst. Je mag je vooral niet onderscheiden van anderen en doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg....

Tsja, da's het nadeel bij geschreven berichten, dan zie je er geen blik bij en hoor je het sarcasme niet... :lol:

RD

Berichtdoor RD » 09 Nov 2013, 00:52

Voor een aantal missies is niet de artikel-100 procedure gevolgd, zoals de JMC/JMM vredesoperatie in Soedan (2002-2005). De deelnemende burgers en militairen kwamen daardoor niet in aanmerking voor de HVO en de veteranenstatus. Ik ben dan ook blij met de nieuwe regels en zal als toenmalig contingentscommandant alle deelnemers opnieuw voordragen. Door alom aanwezige landmijnen en gewapende strijders was het vooral in het begin gevaarlijk werk onder moeilijke omstandigheden. Een zichtbare herinnering is toch wel het minste dat de deelnemers van de Nederlandse overheid mogen verwachten.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Nov 2013, 11:48

RD schreef: (JCM/JMM Soedan...) Door alom aanwezige landmijnen en gewapende strijders was het vooral in het begin gevaarlijk werk onder moeilijke omstandigheden. Een zichtbare herinnering is toch wel het minste dat de deelnemers van de Nederlandse overheid mogen verwachten.
Deze missie had een duidelijk militair karakter in een gevaarlijk gebied met strijdende partijen. Ik denk dat er weinig bezwaren zijn bij de huidige dragers van een HVO als Nederlandse overheidsdienaren voor deelname aan deze missie alsnog een HVO krijgen. Evenmin zal er bezwaar zijn als bijvoorbeeld de POLAD van Buza die aan de Staf TFU was toegevoegd ook alsnog een HVO krijgt (voor zover hij die niet al gekregen heeft). Het bezwaar tegen het oprekken van de toekenningscriteria is vooral dat nu de weg open lijkt om zowat elke "buitenlandplaatsing" van een Nederlandse overheidsdienaar met een HVO te belonen, ook als er geen enkele sprake was van een militair karakter van de missie en/of de omstandigheden van een gewapend conflict. Als bijvoorbeeld een Nederlandse wijkagent zijn collega in Transandijvië gaat leren hoe hij een proces verbaal voor een snelheidsovertreding moet uitschrijven dan ligt dat toch mijlenver af van waar de HVO oorspronkelijk voor bedoeld was. De criteria zijn nu gewoon te vaag geworden, de Minister van Defensie kan nu geheel naar eigen inzicht welke inzet dan ook gelijk stelen met een vredesoperatie en daarvoor de HVO toekennen.

RbP

Berichtdoor RbP » 09 Nov 2013, 15:44

RD schreef:Voor een aantal missies is niet de artikel-100 procedure gevolgd, zoals de JMC/JMM vredesoperatie in Soedan (2002-2005). De deelnemende burgers en militairen kwamen daardoor niet in aanmerking voor de HVO en de veteranenstatus. Ik ben dan ook blij met de nieuwe regels en zal als toenmalig contingentscommandant alle deelnemers opnieuw voordragen. Door alom aanwezige landmijnen en gewapende strijders was het vooral in het begin gevaarlijk werk onder moeilijke omstandigheden. Een zichtbare herinnering is toch wel het minste dat de deelnemers van de Nederlandse overheid mogen verwachten.

De vraag is waarom destijds niet de "artikel 100 procedure" is gevolgd. Was dat omdat het een civiele missie was, omdat het een inzet in het kader van de verdediging of de bescherming van het Koninkrijk was, of was het omdat mindef dit niet als operationele inzet zag?
Soortgelijks gebeurt namelijk bij de inzet in het kader van Active Endeavour en de diverse inzet in Burundi.

Active Endeavour wordt sinds oktober 2010 niet meer als operationele inzet aangemerkt en de deelnemers ontvangen voor hun deelname dan ook geen Nederlandse Herinneringsmedaille (overigens wel NAVO art. V medaille!).

In Burundi wordt een deel van de trainings- en opbouwwerkzaamheden uitgevoerd in net kader van SSR, wat wel als operationele inzet wordt aangemerkt en waarvoor men de HVO ontvangt, terwijl er ook trainings- en opbouwwerkzaamheden worden uitgevoerd onder de noemer "oefening", dus geen operationele inzet en geen Herinneringsmedaille.

In de quote lees ik dat er al eens een voordracht voor toekenning HVO is geweest voor deelname aan JMC/JMM. Wat waren de argumenten om destijds geen Herinneringsmedaille toe te kennen?

Rob

RD

Berichtdoor RD » 10 Nov 2013, 01:55

RbP schreef: In de quote lees ik dat er al eens een voordracht voor toekenning HVO is geweest voor deelname aan JMC/JMM. Wat waren de argumenten om destijds geen Herinneringsmedaille toe te kennen? Rob

Defensie heeft om formele gronden de voordrachten afgewezen, omdat er geen artikel 100 procedure was gevolgd en de missie buiten Defensie om was geregeld. BuZa had waarnemers beloofd, maar Defensie vond het daar toen te gevaarlijk (...) en wilde geen individuele militairen zenden zonder bescherming. BuZa is toen zelf gaan zoeken en heeft enkele reservisten uitgezonden. Later is de missie opgegaan in UNIMIS, waarvoor wel een artikel 100 procedure is gevolgd en Defensie wel militairen levert. Het is er nu ook een stuk veiliger...

RbP

Berichtdoor RbP » 10 Nov 2013, 14:14

RD schreef:
RbP schreef: In de quote lees ik dat er al eens een voordracht voor toekenning HVO is geweest voor deelname aan JMC/JMM. Wat waren de argumenten om destijds geen Herinneringsmedaille toe te kennen? Rob

Defensie heeft om formele gronden de voordrachten afgewezen, omdat er geen artikel 100 procedure was gevolgd en de missie buiten Defensie om was geregeld. BuZa had waarnemers beloofd, maar Defensie vond het daar toen te gevaarlijk (...) en wilde geen individuele militairen zenden zonder bescherming. BuZa is toen zelf gaan zoeken en heeft enkele reservisten uitgezonden. Later is de missie opgegaan in UNIMIS, waarvoor wel een artikel 100 procedure is gevolgd en Defensie wel militairen levert. Het is er nu ook een stuk veiliger...

Alleen de minister van Defensie kan reservisten "militariseren" en als zodanig uitzenden, wat zou betekenen dat betreffende militairen toch door Defensie zijn uitgezonden geweest. Daarbij kan het overigens wel zo zijn dat er geen "artikel 100-procedure" is gevolgd omdat BuZa de leiding had en het als civiele operatie te boek staat (artikel 100 geldt alleen voor inzet van de krijgsmacht). Daarnaast geldt overigens ook voor militaire uitzendingen ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde dat, indien dit de uitzending van individuele militairen betreft, er geen "artikel 100-procedure" hoeft te worden gevolgd.

Wat betreft de eerdere voordracht; Heel formeel gezien ("met de Algemene Wet Bestuursrecht in de hand") geldt de afwijzing van de eerste voordracht als een besluit, waartegen belanghebbenden (diegene die waren voorgedragen) op dat moment bezwaar hadden kunnen indienen. Als dat destijds niet is gebeurd staat dat afwijzende besluit "in rechte" vast. Wat zo veel betekent dat een nieuwe voordracht alleen in behandeling hoeft te worden genomen als er nieuwe feiten zijn.

In dit geval denk ik dat je zou kunnen beargumenteren dat de wijziging van het Besluit HVO waarbij ook civiele missies aan vredesoperaties gelijk gesteld kunnen worden en daarmee in aanmerking kunnen komen voor toekenning van de HVO een nieuw feit is (onder de oude regeling kon dat immers nog niet). Daarbij is van belang dat het Besluit HVO stelt dat de datum ingang van het Besluit (inclusief de laatste wijziging) 1 juni 2001 is, waardoor ook JMC/JMM onder het nieuwe besluit zou kunnen vallen.

Let wel, het gelijkstellen van een civiele missie aan een vredesoperatie is een zogenaamde discretionaire bevoegdheid; de minister is niet verplicht om dat te doen en hoeft ook slechts een minimale motivering te geven als hij besluit om dit niet te doen.

Waar het uiteindelijk om zal gaan is de vraag of defensie voor die deelname wel of niet een herinneringsmedaille wil toekennen. Mijn persoonlijke ervaring daarbij is dat defensie niet snel terugkomt op eerdere besluiten om geen herinneringsmedaille toe te kennen. Niet geschoten is echter altijd mis.

Als je overigens een voordracht gaat doen, houdt er dan rekening mee dat alleen diegenen die zijn voorgedragen als "belanghebbende" gelden en dat alleen de belanghebbenden tegen een eventuele afwijzing in bezwaar kunnen gaan. Als de voordracht wordt gedaan door iemand die niet zelf "belanghebbende" is, hoeft de minister formeel niet eens antwoord te geven. Het is dus handig om ervoor te zorgen dat de voordracht mede wordt gedaan in naam van (en mede-ondertekend door) iemand die ook zelf wordt voorgedragen. Dan is de minister verplicht om binnen een redelijke termijn (normaliter 6 weken) een gemotiveerd besluit te nemen.

Heel veel succes!
Rob

RD

Berichtdoor RD » 10 Nov 2013, 14:26

RbP schreef:
RD schreef:

Als je overigens een voordracht gaat doen, houdt er dan rekening mee dat alleen diegenen die zijn voorgedragen als "belanghebbende" gelden en dat alleen de belanghebbenden tegen een eventuele afwijzing in bezwaar kunnen gaan. Als de voordracht wordt gedaan door iemand die niet zelf "belanghebbende" is, hoeft de minister formeel niet eens antwoord te geven. Het is dus handig om ervoor te zorgen dat de voordracht mede wordt gedaan in naam van (en mede-ondertekend door) iemand die ook zelf wordt voorgedragen. Dan is de minister verplicht om binnen een redelijke termijn (normaliter 6 weken) een gemotiveerd besluit te nemen.

Heel veel succes!
Rob

Dank je wel voor je advies, Rob. Ik was zelf de eerste Nederlander in deze missie en heb er dus ook belang bij. Ik hoop overigens dat bij de toekenning van herinneringen niet louter formaliteiten een rol spelen. Het gaat ten slotte om de mensen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Nov 2013, 14:32

RbP schreef:Alleen de minister van Defensie kan reservisten "militariseren" en als zodanig uitzenden, wat zou betekenen dat betreffende militairen toch door Defensie zijn uitgezonden geweest.
Het is mij niet helemaal duidelijk of BuZa mensen met een militaire achtergrond (vanwege hun kennis en vaardigheden) maar in een civiele hoedanigheid heeft uitgezonden of dat betrokkenen ook daadwerkelijk voor de duur van de missie in werkelijke dienst zijn opgeroepen c.q. gemilitariseerd. In het eerste geval is het primair geen aangelegenheid van Defensie maar zou Defensie op aangeven van BuZa en gelet op art 1 lid 3 eerst een besluit moeten nemen om de operatie gelijk te stellen met een vredesoperatie. In het tweede geval (wel als militair uitgezonden) gaat op wat in art 1 lid 4 staat. Wat wellicht verder nog interessant is: ontvingen de deelnemers voor de duur van de operatie VVHO-toelage? Indien ja, dan is dat misschien extra onderbouwing van de stelling dat het hier een vredesoperatie betrof. Ik ben benieuwd hoe dit verder afloopt.

RbP

Berichtdoor RbP » 11 Nov 2013, 13:49

Spraakverwarring schreef:Het is mij niet helemaal duidelijk of BuZa mensen met een militaire achtergrond (vanwege hun kennis en vaardigheden) maar in een civiele hoedanigheid heeft uitgezonden of dat betrokkenen ook daadwerkelijk voor de duur van de missie in werkelijke dienst zijn opgeroepen c.q. gemilitariseerd. In het eerste geval is het primair geen aangelegenheid van Defensie maar zou Defensie op aangeven van BuZa en gelet op art 1 lid 3 eerst een besluit moeten nemen om de operatie gelijk te stellen met een vredesoperatie. In het tweede geval (wel als militair uitgezonden) gaat op wat in art 1 lid 4 staat. Wat wellicht verder nog interessant is: ontvingen de deelnemers voor de duur van de operatie VVHO-toelage? Indien ja, dan is dat misschien extra onderbouwing van de stelling dat het hier een vredesoperatie betrof. Ik ben benieuwd hoe dit verder afloopt.

Inderdaad goede vraag of de deelnemers VVHO ontvingen. Zo ja, dan zou de operatie ook in tabel 3 van de Regeling VVHO moeten hebben gestaan, wat weer een referentie is om wel aangemerkt te worden als veteraan. Een ander punt om te bezien wat voor operatie dit was, is te kijken naar het "aanwijsbesluit"; Als het goed is heeft elke deelnemer een besluit gekregen waarin hij of zij wordt aangewezen voor deze uitzending. Daarop valt te zien door wie men is aangewezen (MinDef / MinBuZa) en wellicht bevat dit besluit ook meer info. Overigens, wellicht hebben de deelnemers ook (wel) een herinneringsmedaille ontvangen van de internationale organisatie onder welke vlag men heeft deelgenomen? (dit is meestal ook een sterk argument bij een vezoek om toekenning van de HVO herinneringsmedaille).

Overigens, "in het tweede geval" (zoals Spraakverwarring stelt) is er mijns inziens gewoon sprake van een vredesoperatie. Ik zie niet hoe dit aangemerkt zou kunnen worden als een operatie ter verdediging of ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk. Ook het feit dat de operatie is opgegaan in UNIMIS (een vredesoperatie) pleit ervoor dat het "gewoon" een vredesoperatie is.

Zoals gesteld wordt de "artikel 100-procedure" niet gevolgd (lees; worden de Staten Generaal niet per artikel 100 brief geinformeerd) in geval van individuele uitzendingen. Dan kan er nog wel steeds sprake zijn van een operatie "als bedoeld in artikel 100, eerste lid van de Grondwet"; namelijk een operatie ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde, en kan er dus gewoon sprake zijn van een operatie die voldoet aan de definitie van vredesoperatie. Er zijn genoeg voorbeelden van individueel uitgezonden militairen waarbij ook geen artikel 100-procedure is gevolgd, maar waarvoor wel de HVO is toegekend.

Ik ben het met RD eens dat het om de mensen gaat, maar als je lid bent van een vakbond zou ik kijken of ik juridische ondersteuning zou kunnen krijgen (voordat je de voordracht indient; "lopende zaken" neemt men niet in behandeling).

RD

Berichtdoor RD » 12 Nov 2013, 00:31

RbP schreef:Overigens, wellicht hebben de deelnemers ook (wel) een herinneringsmedaille ontvangen van de internationale organisatie onder welke vlag men heeft deelgenomen? (dit is meestal ook een sterk argument bij een verzoek om toekenning van de HVO herinneringsmedaille).

Wij hebben inderdaad wel een herinneringsmedaille ontvangen van de internationale organisatie, in dit geval een gelegenheidscoalitie van een aantal landen, die de missie mogelijk hebben gemaakt. Er zijn circa twintig Nederlanders door de Noorse Head of Mission BGen Jan Erik Wilhelmsen onderscheiden met de Service Medal Joint Military Commission Nuba Mountains Sudan.
JMC02medalfront.jpg

Alex

Berichtdoor Alex » 12 Nov 2013, 08:52

En hebben jullie toestemming gekregen, middels rekest, om deze medaille te dragen op het uniform?
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”