Nieuwe medailles mogen op uniform

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Spraakverwarring

Nieuwe medailles mogen op uniform

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Jun 2013, 16:41

19 juni 2013, 16.25 uur

Defensie heeft een conceptbesluit draagvolgorde onderscheidingen ontvangen van de Kanselier der Nederlandse Orden. Op grond hiervan heeft Defensie besloten dat het vanaf nu is toegestaan de Inhuldigingsmedaille 2013 en het 11 Stedenkruis te dragen op het militaire uniform.Inmiddels heeft een 10-tal militairen de Inhuldigingsmedaille 2013 ontvangen. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe besluit Militaire Draagvolgorde Onderscheidingen. Beide medailles worden ook hierin meegenomen.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... op_uniform
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Re: Nieuwe medailles mogen op uniform

Berichtdoor Iron Mike » 19 Jun 2013, 18:08

Nou, dat van de Inhuldigingsmedaille was natuurlijk te verwachten (en sowieso niet vreemd), maar het Elfstedenkruis tòch op het uniform? Hoe groot was dat kruis ook alweer?
"If you've done it, it ain't bragging"

Rodman

Berichtdoor Rodman » 20 Jun 2013, 06:17

Fully agree....(en gelukkig krijg ik binnenkort een van die onderscheidingen). Dan had men net zo goed in het kader van internationale samenwerking waar men zo de mond van vol heeft het DSA (Deutsches Sport Abzeichen) en andere onderscheidingen kunnen toestaan. Om te beginnen is daar sowieso een duidelijkere link aanwezig met Defensie.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een enorme prestatie is om de 11 Stedentocht uit te rijden... Van horen zeggen heb ik trouwens dat het ook een prestatie schijnt te zijn om hem te mogen rijden...hahahahahahahahahhaa

Rodman

Berichtdoor Rodman » 23 Jul 2013, 06:35

Daar staat tegenover dat er ik gisteren via de " tam tam" hoorde dat er een onderzoek loopt om te bezien of er minder sportmedailles gedragen kunnen worden. Onderwerp van gesprek zijn TMPT, 5 kamp en NSF/NOC (4 daagse blijft zeker buiten schot). Kan iemand iets bevestigen danwel ontkrachten? Ik zou dat, als zijnde legitieme drager van " the golden 4", wel jammer vinden...

Herman V

Berichtdoor Herman V » 23 Jul 2013, 08:28

@Rodman,

In 2001 is er al een Defensiecommissie geweest o.l.v. de Bgen Mr A.C. Zuidema die alle Defensiegerelateerde onderscheidingen waaronder de 4 sportonderscheidingen tegen het licht heeft gehouden en ze o.a. bekeek op actualiteit en validiteit.

Als gevolg hiervan is o.a. de TMPT hierdoor vanaf 2003 opengesteld voor alle rangen en is het karakter van de sportieve prestatie volledig aangepast. KVNRO en LO/S werken nauw samen om de TMPT elk jaar weer uitdagend te maken.

Ik snap dus niet echt wat er nu na 12 jaar weer in dat licht bekeken moet worden als wat jij zegt klopt.

Wel is het zo, dat dankzij de Defensiebezuinigingen vanaf dit jaar de financiële band van Defensie met de NOC-NSF is doorgesneden. Als gevolg hiervan kunnen er via het NMK Vijfkamp GEEN militaire vijfkampkruizen meer worden verdiend. Het Vijfkampkruis is een onderscheiding van de NOC-NSF en die stopt met verlenen.

Voor de volledigheid: Wel zijn de 3 (goud/zilver/brons) Vaardigheidsemblemen van Defensie nog te behalen bij dit evenement.

En nu ik me toch bemoei met dit topic: Hoe knap de sportieve prestatie ook is, het is mij een raadsel hoe een sportkruisje wat alleen behaald kan worden door de leden van een besloten vereniging met een ledenstop, verheven is tot een officiële Nederlandse onderscheiding. Het lint moest ook nog even verzonnen worden overigens. Zoals al hierboven vermeld, had dan de Duitse DSA toegestaan. Zeker nu grote delen van onze Landmacht zeer nauw gaan samenwerken en zelf ingebed worden in de Bundeswehr. In de jaren 80, toen ik in Seedorf diende, werd deze baton volop gedragen en voorzag het toenmalig voorschrift er ook in. Ergens is deze onderscheiding van de wagen gevallen in Defensie voorschriftenland.

Tot zover,
Herman V

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Jul 2013, 13:50

Herman V schreef:@Rodman,

In 2001 is er al een Defensiecommissie geweest o.l.v. de Bgen Mr A.C. Zuidema die alle Defensiegerelateerde onderscheidingen waaronder de 4 sportonderscheidingen tegen het licht heeft gehouden en ze o.a. bekeek op actualiteit en validiteit.

Als gevolg hiervan is o.a. de TMPT hierdoor vanaf 2003 opengesteld voor alle rangen en is het karakter van de sportieve prestatie volledig aangepast. KVNRO en LO/S werken nauw samen om de TMPT elk jaar weer uitdagend te maken.

Ik snap dus niet echt wat er nu na 12 jaar weer in dat licht bekeken moet worden als wat jij zegt klopt.

Wel is het zo, dat dankzij de Defensiebezuinigingen vanaf dit jaar de financiële band van Defensie met de NOC-NSF is doorgesneden. Als gevolg hiervan kunnen er via het NMK Vijfkamp GEEN militaire vijfkampkruizen meer worden verdiend. Het Vijfkampkruis is een onderscheiding van de NOC-NSF en die stopt met verlenen.

Voor de volledigheid: Wel zijn de 3 (goud/zilver/brons) Vaardigheidsemblemen van Defensie nog te behalen bij dit evenement.

En nu ik me toch bemoei met dit topic: Hoe knap de sportieve prestatie ook is, het is mij een raadsel hoe een sportkruisje wat alleen behaald kan worden door de leden van een besloten vereniging met een ledenstop, verheven is tot een officiële Nederlandse onderscheiding. Het lint moest ook nog even verzonnen worden overigens. Zoals al hierboven vermeld, had dan de Duitse DSA toegestaan. Zeker nu grote delen van onze Landmacht zeer nauw gaan samenwerken en zelf ingebed worden in de Bundeswehr. In de jaren 80, toen ik in Seedorf diende, werd deze baton volop gedragen en voorzag het toenmalig voorschrift er ook in. Ergens is deze onderscheiding van de wagen gevallen in Defensie voorschriftenland.

Tot zover,
Herman V

Juist!

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Jul 2013, 16:40

Herman V schreef:En nu ik me toch bemoei met dit topic: Hoe knap de sportieve prestatie ook is, het is mij een raadsel hoe een sportkruisje wat alleen behaald kan worden door de leden van een besloten vereniging met een ledenstop, verheven is tot een officiële Nederlandse onderscheiding.
Da's wel uitzonderlijk maar niet uniek. Vergelijkbare zaken gelden voor de Soevereine Militaire Orde van Malta, afdeling Nederland (eis: men moet rooms-katholiek zijn), Johanniter orde in Nederland (eisen: men moet protestant zijn en van adel zijn) en de Ridderlijke Duitse Orde, Balije van Utrecht (eisen: men moet rooms-katholiek zijn en van adel zijn). Mogen ook gewon op het uniform (zie VS 2-1593, 7e druk, blz 9-48). Dan vind ik een onderscheiding waar je nog echt wat voor gedaan moet hebben (200 km schaatsen) eerlijk gezegd passender dan een ridderorde die je krijgt als je een bepaald geloof aanhangt en tot een bepaalde sociale klasse (adel) behoort. Maar in het licht van de eerdere herziening om de de TMPT all ranks te maken (overigens in mijn ogen terecht!) is het toestaan van een onderscheiding waarvoor je, om die te kunnen halen, per sé lid moet zijn van een vereniging die geen leden meer accepteert wel een rare move.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 27 Jul 2013, 10:33

Ook ik ben blijkbaar lid van eenzelfde tamtam. Ook ik heb gehoord dat er wordt gekeken of de 'magic four' (VdvN, NSF. TMPT en Vijfkampkruis) toch niet wat teruggebracht kan worden.
Ik begrijp dat niet.

Evenmin begrijp ik waarom er een maximum aantal te dragen medailles gesteld is.
Het heet ere wie ere toekomt - maar blijkbaar is dat begrensd in aantal, niet in breedte (want daar is wat voor te zeggen).

Conclusie: misschien begrijp ik niet zoveel.

Wel ben ik heel benieuwd waar de geruchten toe gaan leiden.

Groet,
Ben Benieuwd

Rodman

Berichtdoor Rodman » 27 Jul 2013, 16:47

er zijn geruchten.......

nogmaals, ik zou het persoonlijk om heel veel redenen jammer te vinden. Ik ben eens benieuwd wie in voorkomend geval de kosten gaat betalen om die meuk weer opnieuw te laten opmaken.

Mike S.

Berichtdoor Mike S. » 21 Jan 2014, 14:04

Nou, dat van de Inhuldigingsmedaille was natuurlijk te verwachten (en sowieso niet vreemd), maar het Elfstedenkruis tòch op het uniform? Hoe groot was dat kruis ook alweer?

Ik kwam bij toeval op dit interessante forum terecht; vandaar de late reactie. Wellicht is het de meesten van u bekend dat onze voormalige 'Prins Pils' drager van het Elfstedenkruis is - op zich natuurlijk niks mis met deze prestatie. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat dat de reden is dat het Elfstedenkruis nu wel op het uniform mag.

officier

Berichtdoor officier » 21 Jan 2014, 17:07

Mike S. schreef:

Ik kwam bij toeval op dit interessante forum terecht; vandaar de late reactie. Wellicht is het de meesten van u bekend dat onze voormalige 'Prins Pils' drager van het Elfstedenkruis is - op zich natuurlijk niks mis met deze prestatie. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat dat de reden is dat het Elfstedenkruis nu wel op het uniform mag.

Mike, welkom op het forum. Stel je even voor. Mag ik je verzoeken met enig respect te verwijzen ons staatshoofd, Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, door gebruik te maken van de daarvoor geldende etiquette. Dank je wel.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Mike S.

Berichtdoor Mike S. » 22 Jan 2014, 00:21

Mike, welkom op het forum. Stel je even voor. Mag ik je verzoeken met enig respect te verwijzen ons staatshoofd, Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, door gebruik te maken van de daarvoor geldende etiquette. Dank je wel.

Beste officier,

Dank u voor het welkom! Ik had me inderdaad even kunnen voorstellen, en zal dit t.z.t. alsnog doen. Mijn excuses!

Ook dank voor uw terechtwijzing m.b.t. Prins Pils. U merkt, ik blijf deze benaming gebruiken. Beschouwt u mij maar een republikein. Voor mij is respect geen geboorterecht, maar moet verdiend worden. Iemand die het Grootkruis in de Militaire Willemsorde draagt, evenals het Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw -medailles die normaliter alleen voor betoonde moed verleend worden, en dan alleen nog maar in de Vierde Klasse- kan ik niet serieus nemen. Waarom heeft ons staatshoofd de behoefte, zich als militair uit te dossen in de rang van brigade-generaal (correct me if I'm wrong), met orden waarvoor hij überhaupt niets heeft gepresteerd? Waarom niet à la Adolf Hitler gewoon een pak zonder rang en met de medailles waarvoor hij wél iets heeft gedaan - inlusief zijn Elfstedenkruisje? Dat zou alleen maar van respect getuigen tegenover degenen, die met lijf en leden geriskeerd te hebben, wel in aanmerking mochten komen voor deze onderscheidingen.

Als u zo respectvol bent, officier, wil ik u er impliciet (hoewel het expliciet mag overkomen) even op wijzen dat men onbekenden met 'u' aanspreekt, ook al mag dit wellicht ouderwets aandoen. Maar manieren zijn nooit uit de mode, werd mij door mijn ouders verteld.

Ik wens u nog een fijne avond.

officier

Berichtdoor officier » 22 Jan 2014, 07:25

Mike S. schreef:

Beste officier,

Dank u voor het welkom! Ik had me inderdaad even kunnen voorstellen, en zal dit t.z.t. alsnog doen. Mijn excuses!

Ook dank voor uw terechtwijzing m.b.t. Prins Pils. U merkt, ik blijf deze benaming gebruiken. Beschouwt u mij maar een republikein. Voor mij is respect geen geboorterecht, maar moet verdiend worden. Iemand die het Grootkruis in de Militaire Willemsorde draagt, evenals het Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw -medailles die normaliter alleen voor betoonde moed verleend worden, en dan alleen nog maar in de Vierde Klasse- kan ik niet serieus nemen.
Republikein of Koningsgezind, maakt op dit forum niet uit. Dit is een forum voor liefhebbers van phaleristiek. Derhalve is het dan ook nier gewenst dit forum te gebruiken voor bijvoorbeeld republikeinse uitlatingen. Ik wil hiermee overigens niet aangevend dat ik de gebruikte benaming een republikeinse uitlating vind. Wat betreft het dragen van de grootkruizen door de Koning. Het is in Nederland bij wet vastgelegd dat het staatshoofd de grootmeester en daarmee het hoofd is van o.a. de Militaire Willemsorde en de Orde van de Nederlandse Leeuw. De bijbehorende onderscheidingen zijn hetzelfde als die van de Ridder-Grootkruis. Ik vind het dragen van de onderscheidingen door de grootmeester een uiting van respect naar de Orde leden. Het zou in mijn ogen erg vreemd zijn dat bij bijzondere gelegenheden de grootmeester de onderscheidingen niet zou dragen, terwijl andere aanwezigen (leden van de Orde) dit wel zouden doen. De Orde van de Nederlandse Leeuw is overigens geen dapperheidsonderscheiding.
Mike S. schreef:Waarom heeft ons staatshoofd de behoefte, zich als militair uit te dossen in de rang van brigade-generaal (correct me if I'm wrong), met orden waarvoor hij überhaupt niets heeft gepresteerd? Waarom niet à la Adolf Hitler gewoon een pak zonder rang en met de medailles waarvoor hij wél iets heeft gedaan - inlusief zijn Elfstedenkruisje? Dat zou alleen maar van respect getuigen tegenover degenen, die met lijf en leden geriskeerd te hebben, wel in aanmerking mochten komen voor deze onderscheidingen.
Als prins droeg de Koning de laatste jaren de rangonderscheidingstekens van brigade-generaal. De Koning was als prins reserve-officier bij de krijgsmacht, waarvoor hij zowel aan het KIM als aan de KMA heeft gestudeerd. De Koning is sinds de kroning geen reserve-officier meer, heeft derhalve geen rang en draagt geen rangonderscheidingstekens, maar het Koninklijk Distinctief. Het dragen van het uniform door de Koning is juist een uiting van respect naar en verbondenheid met de krijgsmacht. Wat betreft de onderscheidingen die de Koning draagt; De Koning draagt twee Ordetekens van Ordes waar de Koning de grootmeester van is. De overige onderscheidingen welke de Koning draagt heeft de Koning ontvangen voor langdurige dienst als reserve-officier, de aanwezigheid bij de inhuldiging van Koningin Beatrix, het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima en de inhuldiging van Koning Willem-Alexander en voor het uitrijden van de Elfstedentocht. In mijn ogen onderscheidingen waar de Koning, volgens de bij de onderscheidingen behorende regelgeving, volledig draagrecht voor heeft.
Mike S. schreef:Als u zo respectvol bent, officier, wil ik u er impliciet (hoewel het expliciet mag overkomen) even op wijzen dat men onbekenden met 'u' aanspreekt, ook al mag dit wellicht ouderwets aandoen. Maar manieren zijn nooit uit de mode, werd mij door mijn ouders verteld.
Mijn oprechte dank voor het advies.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 22 Jan 2014, 08:39

Beste heren,

Op dit forum is een ieder welkom die een interesse heeft in de Faleristiek en haar aanverwante onderwerpen. Derhalve zijn Republikeinen én Monarchisten van harte welkom! Politieke kleur doet er op dit forum niet toe!

Toch wil ik iedereen oproepen om hoogwaardigheidsbekleders op een normale manier te benoemen. Niemand is voor mij verplicht om de Koning te omschrijven met "Zijne Majesteit de Koning" of andere doorluchtige titels, maar het minimale vind ik toch wel het gebruiken van de benaming "Koning" of het in de volksmond gebruikelijke; "Willem-Alexander".

Op deze manier blijft de discussie zuiver en leid de woordkeuze niet af van de inhoud!

Het bespreken of het wel of niet opmerkelijk is dat het Elfstedenkruisje vlak voor de Inhuldiging in de draagvolgorde is opgenomen kan uiteraard, net zoals het bespreken van de traditie van het dragen van onderscheidingen door de Koning.

Daarom vanaf dit punt graag inhoudelijk hier over verder.

Dank u,
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 22 Jan 2014, 08:59

Nou Roel, ben ik een relaas van tig regels aan het typen, is er inmiddels een bericht tussen geplaatst wat mijn bericht overbodig maakt!
Bloody moderators... :mrgreen:

Mike S.

Berichtdoor Mike S. » 22 Jan 2014, 15:09

Toch wil ik iedereen oproepen om hoogwaardigheidsbekleders op een normale manier te benoemen. Niemand is voor mij verplicht om de Koning te omschrijven met "Zijne Majesteit de Koning" of andere doorluchtige titels, maar het minimale vind ik toch wel het gebruiken van de benaming "Koning" of het in de volksmond gebruikelijke; "Willem-Alexander".

Op deze manier blijft de discussie zuiver en leid de woordkeuze niet af van de inhoud!

Het bespreken of het wel of niet opmerkelijk is dat het Elfstedenkruisje vlak voor de Inhuldiging in de draagvolgorde is opgenomen kan uiteraard, net zoals het bespreken van de traditie van het dragen van onderscheidingen door de Koning.

Daarom vanaf dit punt graag inhoudelijk hier over verder

Beste Roel, helemaal mee eens. Idd kan een woordkeuze afleiden van de inhoud, wat uiteraard jammer is, omdat daardoor de essentie verloren gaat. Ik denk daarom, dat WA een neutrale woordkeuze is, als ik over Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander schrijf.

Het dragen van het uniform door de Koning is juist een uiting van respect naar en verbondenheid met de krijgsmacht. Wat betreft de onderscheidingen die de Koning draagt

Beste officier, als u mijn reactie op de uwe aandachtig(er) had gelezen dan was u wellicht opgevallen, dat ik er persoonlijk niets op tegen heb dat WA 'het' uniform draagt als een 'uiting van respect naar en verbondenheid met de krijgsmacht'. Integendeel. Maar, zoals u mij berichtte, dan wel zonder fantasie-rang (van brigade-generaal oid). Want een kroonprins of koning heeft dit in mijn ogen helemaal niet nodig; immers, iedereen weet dat WA de kroonprins c.q. koning is.

Wat betreft het dragen van de grootkruizen door de Koning. Het is in Nederland bij wet vastgelegd dat het staatshoofd de grootmeester en daarmee het hoofd is van o.a. de Militaire Willemsorde en de Orde van de Nederlandse Leeuw. De bijbehorende onderscheidingen zijn hetzelfde als die van de Ridder-Grootkruis. Ik vind het dragen van de onderscheidingen door de grootmeester een uiting van respect naar de Orde leden.

Uiteraard is het in NL bij wet vastgelegd dat het staatshoofd de grootmeester van o.a. de MWO en de ONL is. Maar, wat ik graag zou willen aanstippen (en sommigen mogen dat als een gebrek aan respect ervaren) is: HOE is die wet tot stand gekomen? En waarom krijgt iemand als Bernard het grootkruis van zijn schoonmoeder toegekend (ja, als bevelhebber over de Binnenlandse Strijdkrachten) terwijl de MWO "tot belooning van uitstekende daden van moed, beleid en trouw, bedreven door diegenen, welke, zoo ter zee als te lande, in welke betrekking ook, en zonder onderscheid van stand of rang, Ons en het Vaderland dienen." (quote; Wikipedia). Ja, aan m'n hoela! En dan staat er ook nog: zonder onderscheid van stand of rang. Als u geen vlagofficier of van koninklijke bloede bent, zult u nooit verder komen als Ridder 3e Klasse (bij herhaalde dapperheid) en her eresabel (bij een derde herhaling). Her commandeurschap is voor het 'normale volk' dus niet weggelegd (en dat bedoel ik niet denigrerend).

Het dragen van de onderscheidingen door de grootmeester vind ik geen uiting van respect naar de Orde leden; eerder een aanfluiting. De grootmeester is degene die de leden van de Orde zou moeten salueren (wellicht doet hij dat ook) voor hun betoonde moed, en niet omgekeerd, alleen maar omdat WA uit een bepaalde buik kwam.

Ik ben weliswaar geen 'liefhebber' van phaleristiek, maar vind het zeker ook niet afstotend - indien eerlijk verdiend.

officier

Berichtdoor officier » 22 Jan 2014, 18:13

Mike S. schreef:Beste officier, als u mijn reactie op de uwe aandachtig(er) had gelezen dan was u wellicht opgevallen, dat ik er persoonlijk niets op tegen heb dat WA 'het' uniform draagt als een 'uiting van respect naar en verbondenheid met de krijgsmacht'. Integendeel. Maar, zoals u mij berichtte, dan wel zonder fantasie-rang (van brigade-generaal oid). Want een kroonprins of koning heeft dit in mijn ogen helemaal niet nodig; immers, iedereen weet dat WA de kroonprins c.q. koning is.
Beste Mike, vergeef me als ik uit een zin, waarin de vergelijking getrokken wordt tussen onze Koning en Adolf Hitler, niet haal dat u er persoonlijk niets op tegen heeft dat de Koning het uniform draagt als een 'uiting van respect naar en verbondenheid met de krijgsmacht'. Misschien ligt dat aan mijn persoonlijke mening omtrent deze vergelijking. Wat betreft de door de kroonprins gedragen rangonderscheidingstekens; een militair, actief of reserve, heeft een rang welke gekoppeld is aan zijn of haar functie. Voor reserve-officieren Speciale Diensten (RSD) is de rang gekoppeld aan de expertise welke zij inbrengen bij defensie, regelmatig expertise vanuit hun functie buiten defensie. Bijvoorbeeld een specialist op agrarisch gebied, welke als officier RSD de rang van kolonel heeft. In deze bijzondere situatie is de functie buiten defensie die van kroonprins. Bij deze functie is er een koppeling tussen de rang en de leeftijd van de kroonprins, wat weer gekoppeld is aan de mate waarin de kroonprins zijn functie, in dit geval jegens de krijgsmacht, uitoefend. Vandaar dat de kroonprins gedurende zijn tijd als reserve-officier verschillende rangen heeft bekleed.
Mike S schreef:Uiteraard is het in NL bij wet vastgelegd dat het staatshoofd de grootmeester van o.a. de MWO en de ONL is. Maar, wat ik graag zou willen aanstippen (en sommigen mogen dat als een gebrek aan respect ervaren) is: HOE is die wet tot stand gekomen? En waarom krijgt iemand als Bernard het grootkruis van zijn schoonmoeder toegekend (ja, als bevelhebber over de Binnenlandse Strijdkrachten) terwijl de MWO "tot belooning van uitstekende daden van moed, beleid en trouw, bedreven door diegenen, welke, zoo ter zee als te lande, in welke betrekking ook, en zonder onderscheid van stand of rang, Ons en het Vaderland dienen." (quote; Wikipedia). Ja, aan m'n hoela! En dan staat er ook nog: zonder onderscheid van stand of rang. Als u geen vlagofficier of van koninklijke bloede bent, zult u nooit verder komen als Ridder 3e Klasse (bij herhaalde dapperheid) en her eresabel (bij een derde herhaling). Her commandeurschap is voor het 'normale volk' dus niet weggelegd (en dat bedoel ik niet denigrerend).
Ik meen uit uw relaas op te maken dat u het er niet mee eens bent dat prins Bernard überhaupt onderscheiden is met de MWO. (Mocht dit niet zo zijn, dan is mijn volgende reactie overbodig). Ik ben persoonlijk van mening dat prins Bernard voor zijn daden voor Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog wel degelijk terecht is onderscheiden met de MWO. Wat betreft de toekenning van de verschillende graden, is mijn parate kennis omtrent de MWO niet goed genoeg om nu iets over te kunnen zeggen.
Mike S schreef:Het dragen van de onderscheidingen door de grootmeester vind ik geen uiting van respect naar de Orde leden; eerder een aanfluiting. De grootmeester is degene die de leden van de Orde zou moeten salueren (wellicht doet hij dat ook) voor hun betoonde moed, en niet omgekeerd, alleen maar omdat WA uit een bepaalde buik kwam.
Kunt u mij uitleggen waarom u het dragen van de onderscheiding door de grootmeester een aanfluiting vindt en hoe u het anders zou invullen? Wat betreft het respect van onze Koning jegens de Ridders MWO; ik kan u zeggen dat zijn respect en waardering naar de Ridders MWO zeer groot is, hetgeen de Koning ook zeker uit richting de Ridders MWO, hetgeen een voorbeeld zou kunnen zijn voor velen.

RD

Berichtdoor RD » 22 Jan 2014, 18:20

Roel schreef:Toch wil ik iedereen oproepen om hoogwaardigheidsbekleders op een normale manier te benoemen. Niemand is voor mij verplicht om de Koning te omschrijven met "Zijne Majesteit de Koning" of andere doorluchtige titels, maar het minimale vind ik toch wel het gebruiken van de benaming "Koning" of het in de volksmond gebruikelijke; "Willem-Alexander".

Laten we op dit forum in voorkomend geval dan spreken over 'de Koning', dat is wat zakelijk dan hem bij naam te noemen. Bovendien past het in elk geval niet als militair het Staatshoofd met initialen of zijn voornaam aan te duiden. Wij hebben er maar één van in Nederland, verwarring kan dan ook worden uitgesloten.

RbP

Berichtdoor RbP » 22 Jan 2014, 20:54

Mike S. schreef:...maar wat ik graag zou aanstippen (...) is: HOE is die wet tot stand gekomen?

Heel simpel gesteld zou ik zo zeggen dat zonder de (toenmalige) Koning deze Orden helemaal niet zouden bestaan. Aangezien deze Orden, na advies van het betreffende Kapitel, door de Koning worden verleent (MWO overigens bij Wet), is het mijns inziens niet onlogisch dat het Grootmeesterschap ook bij de Koning (de verlener) ligt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Mike S.

Berichtdoor Mike S. » 22 Jan 2014, 22:04

Kunt u mij uitleggen waarom u het dragen van de onderscheiding door de grootmeester een aanfluiting vindt en hoe u het anders zou invullen? Wat betreft het respect van onze Koning jegens de Ridders MWO; ik kan u zeggen dat zijn respect en waardering naar de Ridders MWO zeer groot is, hetgeen de Koning ook zeker uit richting de Ridders MWO, (...)

Beste officier, dat zal ik proberen: Een orde als de MWO wordt verleend voor betoonde moed. Als nu iemand deze orde draagt, zonder zelf aan de eisen te voldoen (behalve dan bij de wet), dan vind ik dat naar de dragers van de 4e Klasse (die deze uiterst zeldzame onderscheiding verdiend hebben door hun eigen leven te riskeren) een aanfluiting. Zoals reeds gezegd; uiteraard is het WA volgens de wet toegestaan deze orde te dragen, maar vanuit ethisch oogpunt zou het hem sieren, deze niet te dragen. Iets wat naar mijn mening niet betekent, dat WA geen grootmeester/voorzitter van de orde kan zijn. Daarbij, zoals in mijn vorige post al vermeld, is bij de MWO wel degelijk sprake van een onderscheid van stand en rang.
Maar het staat natuurlijk wel stoer, een tweetal grootkruizen te dragen.

Ik ben persoonlijk van mening dat prins Bernard voor zijn daden voor Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog wel degelijk terecht is onderscheiden met de MWO.

Soit! U heeft net zoals ik recht op vrije meningsuiting. Maar om uw mening te onderbouwen; zou u eens willen uitleggen waarom u dit vindt? Ik ben niet zo goed op de hoogte van de heldendaden van onze prins Bernard, dus wellicht kunt u mij nog een weinig beleren?

Op dit forum wordt veel gediscuseerd over militairen en veteranen die een medaille/baton dragen die volgens de wet niet gedragen mag worden, alhoewel (daar ga ik dan maar vanuit) zij wel aan de eisen voor die medaille hebben voldaan (verzorgersmedaille 4-Daagse, DSA, en ja, ook het Elfstedenkruisje tot vóór de troonopvolging) Goed, het zij zo.
Maar als het een persoon volgens de wet toegestaan is, een orde/medaille te dragen, zonder aan de eisen voor die medaille te hebben voldaan (betoonde moed), en ook nog eens in de hoogste stand (die voor het plebs sowieso niet te behalen is), dan krijg ik daarbij een wrange smaak in de mond.
En nee, tandenpoetsen helpt daartegen niet.

RbP

Berichtdoor RbP » 23 Jan 2014, 08:37

Mike S. schreef:...Maar om uw mening te onderbouwen; zou u eens willen uitleggen waarom u dit vindt? Ik ben niet zo goed op de hoogte van de heldendaden van onze prins Bernard, dus wellicht kunt u mij nog een weinig beleren?...

Bij toekenning van onderscheidingen voor dapperheid en voor verdiensten zullen er altijd mensen zijn die het er wel en niet mee eens zijn. Deze begrippen zijn nu eenmaal niet eenduidig definieerbaar in simpele objectief meetbare criteria. Zeker als een Orde dan ook nog eens verschillende rangen of graden heeft is het lastig om als buitenstaander te “controleren” of een decorandus de toekenning van die onderscheiding in die rang of graad wel (of niet) verdient.

Kernpunt bij dergelijke onderscheidingen is dat men de verschillende toekenningen eigenlijk niet kan vergelijken. Er is immers nooit sprake van exact dezelfde feiten en omstandigheden. Zo heb ik in mijn familie meerdere ridders (ON), in onderscheidenlijke graden, maar voor totaal verschillende, niet vergelijkbare verdiensten.

Dat men niet kan vergelijken geldt mijns inziens ook voor dapperheidsonderscheidingen. Er hoeft mijn inziens ook niet altijd sprake van te zijn dat men "onder vuur heeft gelegen", of “eigen lijf en leden” heeft geriskeerd. Ook het leiden van een gevecht of een veldslag vanaf een veilige locatie kan, hoewel van een totaal andere (niet vergelijkbare) orde, tot dappere daden leiden.

Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld een dapper besluit van Generaal Eisenhouwer om destijds die landingen op de stranden van Normandië uit te (laten) voeren, terwijl hij wist dat dit tot grote verliezen zou leiden. Ook “een daad tegenover de vijand”. Op zichzelf nog geen dapperheidsonderscheiding waard, maar zeker een extra plusje op het voordrachtsformulier.

Uiteraard heb ik ook een mening in de discussie over de toekenning van de MWO aan Prins Bernhard. Ik was echter niet betrokken bij de toekenning en heb geen kennis van het dossier dat tot toekenning heeft geleid. Daarom heeft het ook geen zin om over mijn argumenten (of die van iemand anders die er niet bij betrokken was) te discussiëren. Geen van mijn argumenten is immers goed of fout. Ik gun de Prins de MWO echter van harte, zoals ik elke decorandus (en vele niet decorandi) hun onderscheiding gun.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 23 Jan 2014, 09:45

Zucht......... ik probeer nu al een paar dagen de discussie tussen Mike S. en de overigen te volgen.

Vrienden van het forum, stop aub met deze man te overtuigen, verspilde moeite, kansloos.

Het enige wat ik er over kwijt wil is:

"Opinions are like assholes, everybody got one" en "Domheid valt niet te verklaren".

Tot zover,
Herman

Mike S.

Berichtdoor Mike S. » 23 Jan 2014, 10:20

Herman V schreef:Zucht......... ik probeer nu al een paar dagen de discussie tussen Mike S. en de overigen te volgen.

Vrienden van het forum, stop aub met deze man te overtuigen, verspilde moeite, kansloos.

Het enige wat ik er over kwijt wil is:

"Opinions are like assholes, everybody got one" en "Domheid valt niet te verklaren".

Tot zover,
Herman

Beste Herman, hartelijk dank voor uw zinvolle bijdrage aan deze discussie. Schelden is overigens een teken van zwakte, maar ik merk ook zo wel dat u inhoudelijk niets in te brengen hebt.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 23 Jan 2014, 13:29

Mike S. schreef:Op dit forum wordt veel gediscuseerd over militairen en veteranen die een medaille/baton dragen die volgens de wet niet gedragen mag worden, alhoewel (daar ga ik dan maar vanuit) zij wel aan de eisen voor die medaille hebben voldaan (verzorgersmedaille 4-Daagse, DSA, en ja, ook het Elfstedenkruisje tot vóór de troonopvolging) Goed, het zij zo.

Uiteraard wordt daarover gediscussieerd, alleen staat dit niet in een wet, maar in een voorschrift/ handboek etc. Dat lijkt een mierenneukerig verschil, maar is het zeer zeker niet; ondanks dat het soms anders lijkt (in tijd) is een voorschrift namelijk veeeeeeel makkelijker aan te passen dan een wet. Waarom kom ik nu met DIT punt naar voren? Zoals je zelf al aangeeft is het eenieder vrij om op dit forum te discussiëren, alleen is het misschien verstandiger (let op; advies, geen oplegging) om inhoudelijk ook kennis van zaken te hebben/ verkrijgen van het onderwerp waarover gediscussieerd/ gesproken wordt, zeker als je zelf dingen aandraagt die niet juist (meer) zijn (het feit dat de Koning nu een Koninklijk Distinctief draagt en als Kroonprins de rang van brigade-generaal bekleedde, het feit dat de ONL geen dapperheidsonderscheiding is etc.). Een bepaalde attitude aannemen bij de eerste opmerkingen op een forum, en specifiek dit forum, siert iemand meer dan maar beginnen te discussiëren en de "gedragsregels" niet te respecteren. Ook het ultra-formele taalgebruik helpt hier niet bij.
Aangezien je je nog niet voor hebt gesteld op het forum meteen een vraag; gezien het feit dat je direct refereert aan militairen/ veteranen (op zich niet vreemd op onderscheidingenfora natuurlijk), behoor je zelf tot een van beide categorieën? Ik meen namelijk enige rancune te bespeuren in je opmerkingen.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 23 Jan 2014, 16:00

Ik sluit mij geheel aan het commentaar van de heer MCPJSmits

omtrent rancune, gezien zijn profielfoto heeft hij alleen Diekirch gehaald?? als hij al heeft deelgenomen.

en die mag je niet dragen op je uniform:)
De omnibus dubitandum

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”