Nieuwe medailles mogen op uniform

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Mike S.

Re: Nieuwe medailles mogen op uniform

Berichtdoor Mike S. » 23 Jan 2014, 18:54

Uiteraard wordt daarover gediscussieerd, alleen staat dit niet in een wet, maar in een voorschrift/ handboek etc. Dat lijkt een mierenneukerig verschil, maar is het zeer zeker niet; ondanks dat het soms anders lijkt (in tijd) is een voorschrift namelijk veeeeeeel makkelijker aan te passen dan een wet. Waarom kom ik nu met DIT punt naar voren? Zoals je zelf al aangeeft is het eenieder vrij om op dit forum te discussiëren, alleen is het misschien verstandiger (let op; advies, geen oplegging) om inhoudelijk ook kennis van zaken te hebben/ verkrijgen van het onderwerp waarover gediscussieerd/ gesproken wordt, zeker als je zelf dingen aandraagt die niet juist (meer) zijn (het feit dat de Koning nu een Koninklijk Distinctief draagt en als Kroonprins de rang van brigade-generaal bekleedde, het feit dat de ONL geen dapperheidsonderscheiding is etc.)

Beste MCJPSmits (klinkt vrij ultra-formeel), dank voor uw reactie! U heeft gelijk; een voorschrift is iets heel anders dan een wet. Officier had in zijn reactie over een wet geschreven, dus daar was ik van uit gegaan. Ook in de meeste literatuur en op het internet is sprake van een wet. Maar graag leer ik uit uw reacties; dit is daarvoor het juiste forum. Zo heb ik geleerd, dat WA nu een koninklijk distinctief draagt i.p.v. de rang van brigade-generaal, hoewel ik ook geschreven had dat ik graag gecorrigeerd word indien dit niet juist zou zijn - iets wat u gemakshalve maar even weggelaten heeft.
Een bepaalde attitude aannemen bij de eerste opmerkingen op een forum, en specifiek dit forum, siert iemand meer dan maar beginnen te discussiëren en de "gedragsregels" niet te respecteren. Ook het ultra-formele taalgebruik helpt hier niet bij.

U mag mijn taalgebruik ultra-formeel vinden; in het milieu waar ik opgegroeid ben werd hieraan waarde gehecht, evenals aan beleefdheid en kritisch denken. Ja-knikkers zijn er tenslotte al in overvloed.
Aangezien je je nog niet voor hebt gesteld op het forum meteen een vraag; gezien het feit dat je direct refereert aan militairen/ veteranen (op zich niet vreemd op onderscheidingenfora natuurlijk), behoor je zelf tot een van beide categorieën? Ik meen namelijk enige rancune te bespeuren in je opmerkingen.

Ik ben aan het twijfelen of het wel verstandig zou zijn dat ik teveel gegevens van me prijsgeef, gezien sommige reacties hier. Maar het volgende wil ik u wel laten weten: Ik ben zelf een ex-beroepsmilitair en veteraan. En alhoewel u dit misschien zal verbazen; ken ik WA ook persoonlijk. Ik heb geen idee waarom u meent, rancune te bespeuren. Immers, WA of het koningshuis hebben mij persoonlijk nooit iets aangedaan. Of denkt u misschien dat ik Edwin de Roy van Zuydewijn ben en onder een pseudoniem schrijf? Het gaat mij om fairness zonder onderscheid in rang of stand.
omtrent rancune, gezien zijn profielfoto heeft hij alleen Diekirch gehaald?? als hij al heeft deelgenomen.
en die mag je niet dragen op je uniform:)

Beste skygulik, in antwoord op uw reactie: Nee, ik heb Diekirch nog nooit gelopen! Wil ik wel een keer doen, en zal daarna deze medaille zeker niet dragen. Net zoals ik het DSA, Ardennenmars, Airbornemars, Kennedymars e.d. niet draag. En de medailles die ik wel mag dragen (en dat zijn er niet weinig) draag ik ook niet, omdat ik mij daardoor niet superieur voel. Maar, wat u niet begrijpt -en dat neem ik u niet kwalijk, integendeel- is, dat ik een beetje de draak aan het steken ben. Vandaar mijn keuze voor de Diekirch-medaille. Zo duidelijk genoeg?
Vanaf nu ga ik niet meer reageren op reacties aan mijn persoon, omdat ik net zoals Roel vind, dat de discussie zuiver moet blijven. Anders kost me dit teveel tijd. Dus, als u inzake deze niets te melden heeft dan zou ik willen voorstellen: Ga nog een keer uw medailles poetsen of schrijf u in voor de volgende Vierdaagse.

officier

Berichtdoor officier » 23 Jan 2014, 20:39

Mike S. schreef:Beste skygulik, in antwoord op uw reactie: Nee, ik heb Diekirch nog nooit gelopen! Wil ik wel een keer doen, en zal daarna deze medaille zeker niet dragen. Net zoals ik het DSA, Ardennenmars, Airbornemars, Kennedymars e.d. niet draag. En de medailles die ik wel mag dragen (en dat zijn er niet weinig) draag ik ook niet, omdat ik mij daardoor niet superieur voel.
Beste Mike S, welke onderscheidingen heb jezelf ontvangen? Kan je misschien foto's laten zien van jouw onderscheidingen? Waarom zou men zich superieur moeten voelen door het dragen van onderscheidingen? Velen dragen hun onderscheidingen niet om anderen te laten zien "hoe goed ze zijn" of zich superieur voelen aan anderen. Het dragen van onderscheidingen is voor velen een stukje persoonlijke waardering, een stukje erkenning voor zichzelf.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 28 Jan 2014, 16:32

Heren, laten we deze discussie nu beëindigen. Het over en weer discussiëren over formeel taalgebruik, relaties tot onze Koning, enzovoort hebben weinig te maken met het oorspronkelijke onderwerp van dit topic: "Nieuwe medailles mogen op uniform".
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”