Instelling Ereteken voor Belangrijke Krijgsverrichtingen

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
RbP

Instelling Ereteken voor Belangrijke Krijgsverrichtingen

Berichtdoor RbP » 13 Mar 2013, 15:58

Het oorlogsherinneringskruis is ingesteld "ter vervanging" van het Eretekenvoor Belangrijke Krijgsverrichtingen (expeditiekruis). In het KB van het Oorlogsherinneringskruis kan ik echter niets vinden over het intrekken van het Expeditiekruis. Wie weet met welk KB het expeditierkruis is "ingetrokken" en waar ik de tekst van dit KB kan vinden?

Dezelfde vraag voor de instelling van het expeditiekruis; wie weet waar ik het instellingsbesluit kan vinden en/of wie kan mij aan de tekst helpen?

Bij voorbaat dank
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Re: Instelling Ereteken voor Belangrijke Krijgsverrichtingen

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Mar 2013, 19:03

RbP schreef:Het oorlogsherinneringskruis is ingesteld "ter vervanging" van het Eretekenvoor Belangrijke Krijgsverrichtingen (expeditiekruis). In het KB van het Oorlogsherinneringskruis kan ik echter niets vinden over het intrekken van het Expeditiekruis. Wie weet met welk KB het expeditierkruis is "ingetrokken" en waar ik de tekst van dit KB kan vinden?

Dezelfde vraag voor de instelling van het expeditiekruis; wie weet waar ik het instellingsbesluit kan vinden en/of wie kan mij aan de tekst helpen
Volgens "Orders and Decorations of The Netherlands" van H.G. Meijer, C.P. Mulder en B.W. Wagenaar (p. 73) is het expeditiekruis ingesteld bij KB van 19 feb 1869 (een afbeelding van een bijbehorend certificaat op blz 77 zegt "KB van 19 februari 1869 nr 13, Indisch Staatsblad nr. 41). Hetzelfde boek zegt over het Oorlogsherinneringskruis (p. 93) dat het is ingesteld bij KB van 16 maart 1944.

De tekst van de betreffende besluiten heb ik helaas niet, maar de besluiten zijn beschikbaar in het Nationaal Archief, zie deze link voor meer informatie.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RbP

Berichtdoor RbP » 13 Mar 2013, 21:25

Spraakverwarring schreef:Volgens "Orders and Decorations of The Netherlands" van H.G. Meijer, C.P. Mulder en B.W. Wagenaar (p. 73) is het expeditiekruis ingesteld bij KB van 19 feb 1869 (een afbeelding van een bijbehorend certificaat op blz 77 zegt "KB van 19 februari 1869 nr 13, Indisch Staatsblad nr. 41). Hetzelfde boek zegt over het Oorlogsherinneringskruis (p. 93) dat het is ingesteld bij KB van 16 maart 1944.

Dankjewel. Zal waarschijnlijk dan toch eens naar het Nationaal Archief moeten om betreffende documeten in te zien. Overigens blijkt uit artikel 17, 2e lid van het (hernieuwde) instellingsbesluit van het Oorlogs-Herinneringskruis van 2 november 1967 (Stb. 557) dat met ingang van de inwerkingtreding van dit (hernieuwde) besluit, het besluit van 16 maar 1944 (Staatsblad E16), zoals sindsdien aangevuld en gewijzigd vervalt. Vandaar wel benieuwd wat er in het oorspronkelijke instellingsbesluit stond.
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 14 Mar 2013, 00:39

RbP schreef:Het oorlogsherinneringskruis is ingesteld "ter vervanging" van het Eretekenvoor Belangrijke Krijgsverrichtingen (expeditiekruis). In het KB van het Oorlogsherinneringskruis kan ik echter niets vinden over het intrekken van het Expeditiekruis. Wie weet met welk KB het expeditierkruis is "ingetrokken" en waar ik de tekst van dit KB kan vinden?

Dezelfde vraag voor de instelling van het expeditiekruis; wie weet waar ik het instellingsbesluit kan vinden en/of wie kan mij aan de tekst helpen?

Bij voorbaat dank
Rob

Een van de beste vragen die ik op dit forum heb gezien Rob.
Ik heb het antwoord ook niet en ben erg benieuwd naar het antwoord.

Ook ik wacht het antwoord af...
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”