Nieuwste UN medaille Zuid Soedan UNMISS

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
milww2

Nieuwste UN medaille Zuid Soedan UNMISS

Berichtdoor milww2 » 05 Okt 2012, 06:42

Gisteren uitgereikt gekregen. UNMISS Rotatie 1

UN medaille UNMISS (United Nations Mission In South Sudan)
Bijlagen
SAM_0776.JPG
Laatst gewijzigd door milww2 op 18 Apr 2013, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

RbP

Re: Nieuwste UN medaille Zuid Soedan UNMISS

Berichtdoor RbP » 05 Okt 2012, 16:45

Gefeliciteerd,
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

officier

Berichtdoor officier » 05 Okt 2012, 19:29

Gefeliciteerd
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

RD

Berichtdoor RD » 11 Nov 2014, 12:47

Als je nu voor de tweede keer naar deze missie wordt uitgezonden, krijg je dan van de VN dezelfde onderscheiding of een cijfer op het lint en baton?

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 11 Nov 2014, 13:50

In zijn algemeenheid, geldend voor iedere VN-missie:
Als iemand voor de tweede maal wordt uitgezonden naar dezelfde missie (lees: voor de tweede keer in aanmerking komt voor de medaille), dan krijgt hij/zij twee kleine metalen cijfertjes 2 (of ander cijfer). Zelf aan te brengen op baton en op lint medaille.

De meeste landen sturen hun militair personeel voor een jaar en veel personen zitten er nog wel langer. Die 'senioriteit' wordt vaak tot uiting gebracht door de batons op de blouse te dragen.

Na drie maanden 'service' komen militairen in aanmerking voor de VN-medaille van de missie. Na iedere zes maanden begint die driemaandentermijn weer opnieuw. Je kunt dus ieder half jaar een medaille verdienen - als je land je maar lang genoeg uitleent aan de VN.

Burgers komen niet in aanmerking voor de medaille.

RD

Berichtdoor RD » 11 Nov 2014, 14:03

Dank je wel 'Ben Benieuwd', geldt dat ook voor de HVO?

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 12 Nov 2014, 08:19

HVO is een nationale medaille waar nationale regels voor gelden. Voor zover mij bekend:
-Toekenning na 30 aaneengesloten dagen in het inzetgebied (dus ook als niet deelnemen aan de missie, maar ondersteunend, bijvoorbeeld op basis dienstreis. Gebeurt nu veel in Mali)
-binnen een aaneengesloten missie: iedere 6 maanden begint de teller opnieuw voor die missie.
-Bij aanvang andere missie: teller begint opnieuw te lopen.
-Sprokkelen: als iemand vaak een paar weken in het missiegebied is, schijnt er een regeling te zijn waarmee je na verloop van tijd (180 dagen?)toch recht hebt op de HVO. Details zijn mij niet bekend. Misschien weet iemand op dit forum dit?
-wordt toegekend aan burgers en militairen die voor de regering op stap gaan naar betreffend missiegebied (let wel, medaille hetzelfde maar salaris/vergoeding verschilt fors)
-per missie een gesp, met daarop de naam van de missie.

Dus ga je 6 maanden op uitzending naar een missie: 1 x HVO
Ga je 6 x een maand naar 6 verschillende missies: 6x HVO.
Tweemaal dezelfde uitzending: dan 1 gesp voor de desbetreffende missie met een 2 er op (bijvoorbeeld ISAF 3, VN-operaties 4)
Op baton: metalen cijfer van het totaal aantal keren dat HVO is toegekend
Op modeldecoratie: max 4 gespen. Heb je recht op een vijfde gesp, dan wordt je rijtje modeldecoraties wat breder: je draagt dan 2x de HVO naast elkaar. Eenmaal met 1 gesp, eenmaal met 4 gespen.

@ RD, is dit antwoord op je vraag?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Nov 2014, 09:37

Kleine aanvulling: dat "sprokkelen" geldt niet voor de HVO maar voor de Navo-medaille, daar geldt de eis dat de 30 dagen aaneengesloten moeten zijn niet. Ik ken verschillende mensen die op die manier wel een Navo-medaille bijeen sprokkelden met werkbezoeken maar dus geen HVO kregen.

Overigens, dat de teller na 6 mnd voor de HVO opnieuw zou gaan tellen vraag ik me af. Dan zou bijvoorbeeld een waarnemer bij UNTSO (doorgaans 1 jaar) ook een 2 op de HVO Krijgen, maar zoals bijvoorbeeld in dit topic te zien is dat niet het geval (wel een 2 op de UNTSO-medaille van de VN). Er is daadwerkelijk een nieuwe uitzending voor nodig voor een hoger cijfer en gesp met cijfer, dus 2x afzonderlijke uitzendingen naar Afghanistan leverden wel de gesp "2 - ISAF" op. Naar analogie zal een 2e (nieuwe) deelname aan UNMISS dus de gesp "2 - VN OPERATIES" opleveren bij de HVO.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 12 Nov 2014, 10:07

Ben Benieuwd schreef:-binnen een aaneengesloten missie: iedere 6 maanden begint de teller opnieuw voor die missie.
-Bij aanvang andere missie: teller begint opnieuw te lopen.

Op modeldecoratie: max 4 gespen. Heb je recht op een vijfde gesp, dan wordt je rijtje modeldecoraties wat breder: je draagt dan 2x de HVO naast elkaar. Eenmaal met 1 gesp, eenmaal met 4 gespen.

@ RD, is dit antwoord op je vraag?

Dank je wel, BB, ik vraag me af of (meer dan) zeven maanden in dezelfde missie twee keer een HVO c.q. gesp of nieuw cijfer oplevert. Inmiddels heb ik ook begrepen dat na vier gespen geen tweede HVO meer wordt uitgereikt, maar dat er wordt doorgenummerd. Weet iemand hier meer over?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Nov 2014, 10:22

Gents, artikel 6 lid 4 van het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties geeft duidelijk aan dat er, voor een (gesp met) cijfer, sprake moet zijn van herhaalde deelname. Dat is iets anders dan een voortdurende deelname van meer dan 6 maand. Ik vraag me af waarop de aanname is gebaseerd dat na 6 maanden de teller opnieuw zou gaan lopen en er een cijfer bij komt?

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 12 Nov 2014, 18:55

@ Spraakverwarring: dank voor je reactie! Dan weet ik dat nu ook.
Ik herinner me dat sprokkelen van moveconpersoneel, dat heel vaak een korte periode naar inzetgebied ging, aan het sprokkelen was. wellicht was dat dan voor de SFOR-medaille.

@RD: Er wordt wel degelijk een 2e medaille verstrekt als een vijfde gesp wordt gehaald. Het komt alleen niet zo vaak voor, want er zijn 5 verschillende gespen voor nodig. Meestal worden militairen naar dezelfde missie gestuurd, waardoor de reeds behaalde gesp wordt vervangen voor een nieuwe gesp met cijfer. Zodat het aantal gespen gelijk blijft.

RD

Berichtdoor RD » 12 Nov 2014, 19:09

Ben Benieuwd schreef: @RD: Er wordt wel degelijk een 2e medaille verstrekt als een vijfde gesp wordt gehaald. Het komt alleen niet zo vaak voor, want er zijn 5 verschillende gespen voor nodig. Meestal worden militairen naar dezelfde missie gestuurd, waardoor de reeds behaalde gesp wordt vervangen voor een nieuwe gesp met cijfer. Zodat het aantal gespen gelijk blijft.

Ik wil je wel geloven, maar ik heb nog nooit twee HVO's naast elkaar in een set gezien, jij wel?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Nov 2014, 20:36

RD schreef:
Ben Benieuwd schreef: @RD: Er wordt wel degelijk een 2e medaille verstrekt als een vijfde gesp wordt gehaald. Het komt alleen niet zo vaak voor, want er zijn 5 verschillende gespen voor nodig. Meestal worden militairen naar dezelfde missie gestuurd, waardoor de reeds behaalde gesp wordt vervangen voor een nieuwe gesp met cijfer. Zodat het aantal gespen gelijk blijft.

Ik wil je wel geloven, maar ik heb nog nooit twee HVO's naast elkaar in een set gezien, jij wel?

Jazeker, zie hier (bron; http://www.onderscheidingenhuis.nl), ook zal dit binnenkort bij mijn eigen commandant het geval zijn. Overigens weet ik niet uit het hoofd of het correct is dat de "nieuwe" HVO links van de "oude" komt te hangen; het is misschien handiger op te maken, maar mijn gevoel zegt dat eerst de "oude" (met 4 gespen) zou moeten komen en dan de "nieuwe", maar dit zoek ik nog na.
Bijlagen
Tweemaal HVO naast elkaar.jpg
"If you've done it, it ain't bragging"

RD

Berichtdoor RD » 12 Nov 2014, 21:28

MCPJSmits schreef: Jazeker, zie hier (bron; http://www.onderscheidingenhuis.nl), ook zal dit binnenkort bij mijn eigen commandant het geval zijn. Overigens weet ik niet uit het hoofd of het correct is dat de "nieuwe" HVO links van de "oude" komt te hangen; het is misschien handiger op te maken, maar mijn gevoel zegt dat eerst de "oude" (met 4 gespen) zou moeten komen en dan de "nieuwe", maar dit zoek ik nog na.

Mooi, nooit eerder gezien. Ik ben nu benieuwd naar de nieuwe set van Marco Kroon. Hij had al cijfer 5 en vier gespen (waarschijnlijk cijfer twee op één van de gespen?) en krijgt er nu 'VN-Operaties' bij of had hij deze al?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 13 Nov 2014, 09:26

RD schreef:
MCPJSmits schreef: Jazeker, zie hier (bron; http://www.onderscheidingenhuis.nl), ook zal dit binnenkort bij mijn eigen commandant het geval zijn. Overigens weet ik niet uit het hoofd of het correct is dat de "nieuwe" HVO links van de "oude" komt te hangen; het is misschien handiger op te maken, maar mijn gevoel zegt dat eerst de "oude" (met 4 gespen) zou moeten komen en dan de "nieuwe", maar dit zoek ik nog na.

Mooi, nooit eerder gezien. Ik ben nu benieuwd naar de nieuwe set van Marco Kroon. Hij had al cijfer 5 en vier gespen (waarschijnlijk cijfer twee op één van de gespen?) en krijgt er nu 'VN-Operaties' bij of had hij deze al?

Hij zou nu inderdaad de gesp "VN-OPERATIES" moeten ontvangen, de gespen die hij reeds heeft (vbnb);

- 2-ISAF
- ENDURING FREEDOM
- STABILISATION FORCE IRAK
- SFOR
"If you've done it, it ain't bragging"

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 13 Nov 2014, 17:30

@ RD: ja hoor, dat heb ik tweemaal eerder gezien, en nu ook weer in het berichtje van MCPJ Smits. Maar nogmaals, is zeldzaam.
Wat me overigens aan bovengenoemde foto opviel: zo'n staat van dienst, zelfs 2 missies vóór SFOR - maar geen medaille trouwe dienst of officierskruis.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Nov 2014, 17:41

@Ben Benieuwd: in theorie kan iemand 25 jaar militair zijn en geen diensttijdonderscheiding hebben. Bv eerst 11 jaar onderofficier geweest (komt dan 1 jaar te kort voor bronzen trouwe dienstmedaille) gevolgd door 14 jaar dienst als officier (komt 1 jaar tekort voor officierskruis). Er zit een wat rare systematiek in die diensttijdondrscheidingen. Zijn collega die onderofficier bleef heeft dan inmiddels de zilveren medaille voor 24 jaar al ontvangen, de collega die vanaf het begin officier was is al aan zijn 2e cijferwisseling toe maar iemand die ergens een knip maakt en officier wordt, kan na 25 jaar nog met lege handen staan. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar het zou me niet verbazen als de afgebeelde medailleset inderdaad van iemand is die later officier is geworden en voor beide onderscheidingen (nog) niet genoeg dienstjaren heeft.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”