Verschil in aanmaak van een Oorlogsherinneringskruis

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Ralph Kolen

Verschil in aanmaak van een Oorlogsherinneringskruis

Berichtdoor Ralph Kolen » 08 Mar 2012, 12:15

Bijgaande vinden jullie een drietal foto's van twee Oorlogsherinngeringskruizen. De meest lichtgekleurde onderscheiding maakt onderdeel uit van een setje dat ik een tijdje geleden gekocht heb bij Engelenmilitaria (over de echtheid van deze onderscheiding heb ik dus geen enkele twijfel). De donkere onderscheiding heb ik gekocht via eBay en komt uit Australië. Buiten het verschil in kleur en ophanging zie ik ook een verschil in lettertype.

Heeft een van jullie eenzelfde donkere uitvoering van een Oorlogsherinngeringskruizen of hebben jullie een idee wat de reden voor dit verschil in uitvoering zou kunnen zijn? Zelf heb ik ooit gehoord van een locale aanmaak van Oorlogsherinngeringskruizen in Amerika, vooral te herkennen aan de ophanging. Zelf heb ik hier geen enkel bewijs voor en heb ook geen idee meer waar ik dit gehoord/gelezen heb......

Mijn eigen speculaties over dit verschil in kleur en uitvoering zijn: a). het kruis is met een soort was bewerkt, b). het kruis is een officiële lokale (Australische) aanmaak, of c). het kruis is een private kopie/namaak.

Ben benieuwd naar de reacties!

IMG_0442.jpg
De beide [i]Oorlogsherinngeringskruizen[/i] naast elkaar.
IMG_0445.jpg
De Nederlandse versie.
IMG_0444.jpg
De Australische versie.

Herman V

Re: Verschil in aanmaak van een Oorlogsherinneringskruis

Berichtdoor Herman V » 08 Mar 2012, 14:14

Hallo Ralph,

zelf heb ik ooit ook een OHK op E-bay Australië gekocht. Dit exemplaar was een bouwpakket setje (medaille, lint en gesp) en zag er hetzelfde uit als jouw Australisch exemplaar. De uitleg die ik er bij kreeg was dat het een in licentie vervaardigd Australisch product was bestemd voor de lokale markt. Nederland heeft indertijd de OHK verleend aan vele Australische soldaten. Soms zie je hier afbeeldingen van en ik begrijp dat jij zo'n set in je bezit hebt. Ook is dit kruis uitgereikt aan Fransen en Belgen. In het Parijse "Museum de l' Orde de la Liberation" ligt een medailleset van een Frans Officier die in April 1945 boven Drenthe is afgesprongen met hierin een OHK. Dit is duidelijk een Nederlands product.

Het Australische kruis wat door mij was gekocht is volledig identiek aan het Nederlands origineel. Zowel de voorkant als de keerzijde. Alle tekst op de keerzijde was correct tot en met dhr Smits aan toe. Bij de ophanging op 12 uur zaten de 2 gebruikelijke gaatjes, echter er doorheen 2 kleine ringetjes die weer aan een grote ring vastzaten. De gesp (Oost Azië - Zuid Pacific 1942 - 1945) die erbij zat heb ik zelf moeten aanbrengen op het lint. De gesp had geen pootjes, maar 4 gaatjes in de hoeken waar je zelf met naald en draad aan de slag moest.

De kleur van dit Australisch product was echter gelijk aan de Nederlandse. Alleen glom hij wat meer (was?).

Herman V

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 09 Mar 2012, 14:35

Hallo Herman,

Dank je voor je antwoord. De uitleg die jij bij jouw Oorlogsherinngeringskruis kreeg komt overeen met wat ik ooit gehoord/gelezen heb. Zelf heb ik ook nog een Oorlogsherinngeringskruis, uitgereikt aan een Engelsman in mijn collectie. Dat Oorlogsherinngeringskruis is, net zoals die van de Franse officier die je aanhaalt, duidelijk een Nederlands product.

De ophanging met ringtjes die je beschrijft heb ik ook wel eens gezien, kan er op dit moment alleen geen foto van vinden.... Ook staat er (voor zover ik me het kan herinneren zonder de medailles bij de hand te hebben) zowel op de voorkant als de achterkant alle behorende tekst op.

Enig idee hoe ik kan achterhalen of dit Oorlogsherinngeringskruis officieel is verleend, of dat de ontvanger uit eigen overweging het Oorlogsherinngeringskruis heeft toegevoegd aan zijn set?

Herman V

Berichtdoor Herman V » 09 Mar 2012, 19:29

Ik heb wat foto's gevonden van mijn Australische aanmaak. Uiteraard had ik het bouwpakket in elkaar gezet.
Afbeelding 003.jpg
Afbeelding 004.jpg

Je vraag over waar te vinden wie een OHK heeft gekregen. Ik denk ergens diep in een Haags archief zullen nog wel van dit soort lijsten liggen. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of deze lijsten überhaupt ooit bestaan hebben.

By the way. Jouw Nederlandse aanmaak OHK heeft op 12 uur slechts 1 gat ter bevestiging aan het lint. Ik heb even mijn OHK-tjes bekeken, maar allemaal 2 gaten. De jouwe is dus bijzonder.

groeten
Herman

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”