Nieuwe onderscheiding MinDef – advies gevraagd

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Spraakverwarring

Re: Nieuwe onderscheiding MinDef – advies gevraagd

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Jun 2012, 08:32

RbP schreef:Interessant is dat de ophef eerst nu komt, nadat de minister heeft aangegeven daadwerkelijk over het instellen van een insigne na te denken. Het verzoek om daar over na te denken dateert immers al van eind vorig jaar. Toen kwam er geen reactie. Extra aandacht voor de RMS komt natuurlijk wel goed uit vlak voor de herdenking van 11 juni.
De inhoud van het kamerdebat bij de behandeling van de Veteranenwet in de Eerste Kamer op 19 december vorig jaar is maar door weinigen opgepikt. Ik kan me althans geen inhoudelijke berichtgeving daarover in de landelijke media herinneren, hooguit de melding dat de Eerste Kamer nu ook unaniem met de wet had ingestemd. De aandacht die er nu is zal denk ik met name voortvloeien uit het persbericht van het Ministerie van Defensie van 4 jun jl over de veteranennota 2011-2012, waar met name dat insigne is aangekondigd. Dat de aankondiging lijkt samen te vallen met de herdenking van de RMS op 11 jun lijkt me overigens toeval, sinds 20005 brengt Defensie rond deze tijd van het jaar de Veterannennota uit met het oog op de kamerbehandeling daarvan rond Veteranendag (30 juni).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

blrichters

Berichtdoor blrichters » 10 Jun 2012, 09:15

voor de goede orde : De heer Kees Kommer is geen commandant van de mariniers geweest.Ik laat het graag aan hem over zijn aandeel aan deze acties duidelijk te maken.

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 16 Jun 2012, 12:36

Blijkbaar gaat de onderscheiding er komen.
Twee vragen, misschien weet iemand antwoorden:

1) I begrijp niet zo goed waarom er a) na zoveel jaar, terwijl dit b) blijkbaar toch zo gevoelig ligt in ons land, overgegaan wordt tot instellen van een onderscheiding. Het selecte gezelschap dat voor toekenning in aanmerking komt is de dienst inmiddels al uit. Vandaar mijn vraag: wordt dit een eenmalig speldje (zoals dutchbat III) of een generiek speldje, dat toegekend kan worden na bepaalde CT-acties?

2)En de hamvraag: heeft iemand al een foto of afbeelding? Ik ben toch wel benieuwd hoe dat ding er uit ziet. Als het alleen de treinkaping gaat betreffen dan kan ik, met een beetje zieke fantasie me wel een voorstelling maken - maar zo gaat 'ie er ongetwijfeld niet uit zien.

René

Berichtdoor René » 16 Jun 2012, 15:19

Beste Ben Benieuwd,

In antwoord op jouw vragen:
Ad. 1. Aangezien de minister van Defensie spreekt over een herinneringsinsigne, lijkt me dat er sprake zal zijn van een draaginsigne, zoals ook voor Dutchbat III is toegekend.
Overigens zijn er nog steeds actief dienende militairen die betrokken zijn geweest bij de beëindiging van de treinkaping in 1977.
Aangezien de minister aan het NIMH gevraagd heeft te komen met een voorstel voor de doelgroep, en het dus niet per definitie alleen de ingezette (BBE) mariniers betreft, valt dus niet uit te sluiten dat ook deze nog actief dienende militairen in aanmerking gaan komen.

Ad. 2. Naar ik aanneem zal de Afdeling Decoraties & Toekenning Onderscheidingen van het ministerie van Defensie zich hier mee bezig houden. De discretie van hen kennende, zal een eerste foto pas beschikbaar komen op de dag van toekenning.
Het is dus nog even wachten.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Apr 2013, 12:06

Afgelopen week heeft de Minister van Defensie een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over dit onderwerp, zie deze link. In het kort komt het er op neer dat men er nog mee bezig is, dat het een meer algemeen draaginsigne wordt dat niet aan een specifieke gebeurtenis (zoals De Punt) is gekoppeld en dat er naar verwachting in de Veterannennota 2013 (komt traditioneel voorafgaand aan Veteranendag uit, begin juni) meer over zal worden bekendgemaakt. Eerder al stuurde de vorige Minister van Defensie hierover op 2 november 2012 een brief naar de Tweede Kamer (kamerstuk 30 139 nr 108) n.a.v. een gesprek dat hij had met de Molukse gemeenschap.

Zo te lezen wordt het een onderscheiding of draaginsigne "voor militairen die onder verzwarende omstandigheden binnen de grenzen van het Koninkrijk operaties hebben uitgevoerd". Nog even geduld dus tot begin juni.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Mei 2013, 19:04

Vandaag stuurde de Minster van Defensie de jaarlijkse veteranennota naar de kamer (zie deze link)

Hierin staat het volgende te lezen:
De minister van Defensie (in: Veteranennota 2012-2013) schreef:Medaille militairen binnenlands optreden
Zoals ik in mijn brief van 4 april jl. over de medaille binnenlands optreden heb gemeld (Kamerstuk 30 139, nr. 111), zijn de voorbereidingen van de noodzakelijke aanpassing van het decoratiestelsel inmiddels gevorderd. Het Permanent Overlegorgaan Decoratiebeleid heeft daarbij geadviseerd om de nieuwe medaille per 2001 in te laten gaan gelijktijdig met de Herinneringsmedaille Vredesoperaties en het Gevechtsinsigne. Daarmee wordt de nieuwe onderscheiding complementair aan bestaande decoraties, wat de ontwikkeling van eenduidige toekenningcriteria vereenvoudigt. Ik ben in overleg met de minister van Veiligheid en Justitie om deze medaille ook voor ander geüniformeerd overheidspersoneel beschikbaar te stellen. Het ingangsjaar van 2001 betekent dat de militairen die hebben bijgedragen aan de beëindiging van de gijzelingsacties in 1977 niet in aanmerking komen voor deze nieuwe onderscheiding. Voor deze groep zal ik als erkenning voor hun bijzondere inzet een draaginsigne instellen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Mei 2013, 12:49

Spraakverwarring schreef:Vandaag stuurde de Minster van Defensie de jaarlijkse veteranennota naar de kamer (zie deze link)

Hierin staat het volgende te lezen:
De minister van Defensie (in: Veteranennota 2012-2013) schreef:Medaille militairen binnenlands optreden
Zoals ik in mijn brief van 4 april jl. over de medaille binnenlands optreden heb gemeld (Kamerstuk 30 139, nr. 111), zijn de voorbereidingen van de noodzakelijke aanpassing van het decoratiestelsel inmiddels gevorderd. Het Permanent Overlegorgaan Decoratiebeleid heeft daarbij geadviseerd om de nieuwe medaille per 2001 in te laten gaan gelijktijdig met de Herinneringsmedaille Vredesoperaties en het Gevechtsinsigne. Daarmee wordt de nieuwe onderscheiding complementair aan bestaande decoraties, wat de ontwikkeling van eenduidige toekenningcriteria vereenvoudigt. Ik ben in overleg met de minister van Veiligheid en Justitie om deze medaille ook voor ander geüniformeerd overheidspersoneel beschikbaar te stellen. Het ingangsjaar van 2001 betekent dat de militairen die hebben bijgedragen aan de beëindiging van de gijzelingsacties in 1977 niet in aanmerking komen voor deze nieuwe onderscheiding. Voor deze groep zal ik als erkenning voor hun bijzondere inzet een draaginsigne instellen.

Nou....dat valt te betwijfelen denk ik!
Dit aangezien we blijkbaar met de bestaande decoraties al niet uit de voeten kunnen vwb niet binnenlands optreden (zie onderwerp elders op dit forum dat gaat over de OEF missie irt de Herinneringsmedaille VredesOps tov het Kruis voor Recht en Vrijheid) aan de ene zijde, verder gaat dit alleen maar weer discussies opleveren (niet alleen op dit forum).
Het nadenken over zo'n onderscheiding is BEGONNEN met bijvoorbeeld de gijzelingsacties in '77, waarvoor nu dus (wederom, zie topic over de compagnie in de west) een draaginsigne wordt ingesteld (dit zijn er inmiddels zoveel dat men weer keuze moet gaan maken op het uniform). Daarmee komen de acties in het binnenland van na 2001 in aanmerking voor deze onderscheiding, maar wat zijn deze acties dan?
Het optreden van een EODer binnen de landsgrenzen? Krijgt dan elke EODer die onderscheiding standaard wanneer ze uitrukken? Of krijgt alleen de man wiens hand hij nu kwijt is agv een laffe actie de onderscheiding?
Geneeskundige personeel dat een hele afdeling van het MST Twente heeft verhuisd en meer dan een maand een MOGOS heeft uitgebracht aldaar om het ziekenhuis operationeel te laten blijven de onderscheiding?

M.i. leidt instellen van deze onderscheiding alleen tot devaluatie van de onderscheiding zelf, kijk ook naar de "Nintendo medaille" die men in de VS nu ingesteld heeft voor o.a. drone piloten.
"If you've done it, it ain't bragging"

Hbo

Berichtdoor Hbo » 24 Mei 2013, 15:46

Dit is inderdaad een interessante discussie. Ik ben ook erg benieuwd wat dan precies de toekenningscriteria wordt van deze onderscheiding en welke ‘feiten’ dan wellicht met terugwerkende kracht worden toegewezen.
Hoe dan ook krijg je scheve gezichten denk ik, om een voorbeeld te geven: de vuurwerkramp in Enschede was in 2000 dus die vallen al buiten de boot.
Met terugwerkende kracht vanaf 2001 deze onderscheiding laten komen, zal voor degene die erover gaan de moeilijke taak liggen om te bepalen welke militaire bijstand in aanmerking komt voor toekenning. Het lijkt mij dat militaire bijstand in het kader van je functieomschrijving, wat naar mijn idee het geval is met de EOD’er die uitrukt, niet in aanmerking zal komen, dan devalueer je een medaille inderdaad direct, zonder afbreuk te doen aan de uitstekende wijze waarop die persoon zijn werk doet.
Het zal dus moeten gaan om uitzonderlijke, incidenteel of bijzondere bijstand, waaronder je gijzelingen zou kunnen schaken. Dan kom je wel direct op het volgende punt, in principe hoort militaire bijstand aan civiele autoriteiten gewoon tot de werkzaamheden van een militair, behoeft een militair daar een onderscheiding voor te krijgen ter herinnering of waardering? Ik denk het niet eigenlijk, ik denk dat ze zich wel eens op glad ijs kunnen bevinden.
Een BBE’er wordt opgeleid om acties in het hoge geweldsspectrum te beslechten, daar traint hij dagelijks voor. Een AMV’er is opgeleid om mensen te verplegen, verzorgen en op te lijnen voor transport, moet hij/zij een medaille krijgen als je aan het werk bent op een rampenplek… een ambulanceverpleegkundige staat toch regelmatig voor hete vuren, die krijgen daar toch ook niks voor?
Een schip dat vaart onder Nederlandse vlag is Nederlands grondgebied, laat je VPD’s in aanmerking komen voor deze onderscheiding?

Het is mosterd na de maaltijd en totaal niet aan ons, maar ik denk trouwens dat als de medaille met terugwerkende kracht tot 1953 zou invoeren, dat je voor devaluatie van de onderscheiding veel minder bang hoeft te zijn. In ‘Krijgsmacht, studies over de organisatie en het optreden’ (E.R. Muller, 2004) wordt een aardige opsomming gegeven van ‘acties’ binnen het koninkrijk vanaf de watersnoodramp 1953.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Mei 2013, 16:48

Het zal ook mij benieuwen wat de toekenningscriteria zullen gaan zijn. Zeker als de medaille ook voor ander geüniformeerd overheidspersoneel beschikbaar zal komen is de vraag wat er precies wel of niet in aanmerking komt voor toekenning. Ik neem aan dat het de bedoeling is de onderscheiding een bepaalde mate van exclusiviteit geven, anders is het immers geen onderscheiding. Het zal dus niet zo zijn dat iedere politieman of brandweerman die gewoon zijn werk doet, voor de onderscheiding in aanmerking komt. Dat sluit dan meteen ook grote groepen militairen uit voor wie militaire bijstand/militaire steunverlening in principe een extra taak is, zij worden immers bij calamiteiten naast de eerder genoemde politieman of brandweerman ingezet voor wie de betreffende inzet wel "normal framework operations" was. Het zal niet zo zijn dat, voor dezelfde inzet, de militair de medaille wel krijgt maar de politieman of brandweerman niet. Kortom, wil de onderscheiding echt onderscheidend zijn dan moet er echt iets heel bijzonders aan de hand zijn en dan kan ik zo 1-2-3 geen situaties van 2001 en later verzinnen die zowel voor Defensiepersoneel als ook voor andere hulpverleners dusdanig bijzonder waren dat ze, ook voor de tweede categorie, buiten de normale taak zouden vallen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Mei 2013, 16:53

Precies datgene wat ik bedoel, mijn onderbuikgevoel zegt dat deze "onderscheiding" straks zo "vaag" wordt dat de toekenning gaat geschieden zoals men nu met het rode erekoord doet; "oh, dat koord is voor levensreddende handelingen!" <-- nee dus! Maar goed, we gaan het weer zien!

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Mei 2013, 16:55

MCPJSmits schreef:Het nadenken over zo'n onderscheiding is BEGONNEN met bijvoorbeeld de gijzelingsacties in '77, waarvoor nu dus (wederom, zie topic over de compagnie in de west) een draaginsigne wordt ingesteld (dit zijn er inmiddels zoveel dat men weer keuze moet gaan maken op het uniform).
Ik denk dat dat op zich wel meevalt. Even uitgaande van de aanname dat de jongste militair die voor dit specifieke insigne in aanmerking zou komen destijds een jaar of 20 was, dan gaat die dit jaar nog met FLO. Het aantal actief dienenden dat dat insigne op zijn uniform zal dragen is naar mijn idee nagenoeg nihil.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Mei 2013, 19:42

Spraakverwarring schreef:
MCPJSmits schreef:Het nadenken over zo'n onderscheiding is BEGONNEN met bijvoorbeeld de gijzelingsacties in '77, waarvoor nu dus (wederom, zie topic over de compagnie in de west) een draaginsigne wordt ingesteld (dit zijn er inmiddels zoveel dat men weer keuze moet gaan maken op het uniform).
Ik denk dat dat op zich wel meevalt. Even uitgaande van de aanname dat de jongste militair die voor dit specifieke insigne in aanmerking zou komen destijds een jaar of 20 was, dan gaat die dit jaar nog met FLO. Het aantal actief dienenden dat dat insigne op zijn uniform zal dragen is naar mijn idee nagenoeg nihil.

:lol: Da's dan ook weer waar, niet ver genoeg doorgedacht! Maar dan nog kunnen we kiezen uit; gevechtsinsigne, herinneringsembleem Lumbl, herinneringsembleem KCT, Dutchbat III en de geweldig ingestelde "compagnie in de West" pin (CLAS). 8)

RbP

Re: Nieuwe onderscheiding MinDef – advies gevraag

Berichtdoor RbP » 27 Mei 2013, 20:50

Hbo schreef:Dit is inderdaad een interessante discussie. Ik ben ook erg benieuwd wat dan precies de toekenningscriteria wordt van deze onderscheiding en welke ‘feiten’ dan wellicht met terugwerkende kracht worden toegewezen.
Hoe dan ook krijg je scheve gezichten denk ik, om een voorbeeld te geven: de vuurwerkramp in Enschede was in 2000 dus die vallen al buiten de boot.
Met terugwerkende kracht vanaf 2001 deze onderscheiding laten komen, zal voor degene die erover gaan de moeilijke taak liggen om te bepalen welke militaire bijstand in aanmerking komt voor toekenning. Het lijkt mij dat militaire bijstand in het kader van je functieomschrijving, wat naar mijn idee het geval is met de EOD’er die uitrukt, niet in aanmerking zal komen, dan devalueer je een medaille inderdaad direct, zonder afbreuk te doen aan de uitstekende wijze waarop die persoon zijn werk doet.
Het zal dus moeten gaan om uitzonderlijke, incidenteel of bijzondere bijstand, waaronder je gijzelingen zou kunnen schaken. Dan kom je wel direct op het volgende punt, in principe hoort militaire bijstand aan civiele autoriteiten gewoon tot de werkzaamheden van een militair, behoeft een militair daar een onderscheiding voor te krijgen ter herinnering of waardering? Ik denk het niet eigenlijk, ik denk dat ze zich wel eens op glad ijs kunnen bevinden.
Een BBE’er wordt opgeleid om acties in het hoge geweldsspectrum te beslechten, daar traint hij dagelijks voor. Een AMV’er is opgeleid om mensen te verplegen, verzorgen en op te lijnen voor transport, moet hij/zij een medaille krijgen als je aan het werk bent op een rampenplek… een ambulanceverpleegkundige staat toch regelmatig voor hete vuren, die krijgen daar toch ook niks voor?
Een schip dat vaart onder Nederlandse vlag is Nederlands grondgebied, laat je VPD’s in aanmerking komen voor deze onderscheiding?

Het is mosterd na de maaltijd en totaal niet aan ons, maar ik denk trouwens dat als de medaille met terugwerkende kracht tot 1953 zou invoeren, dat je voor devaluatie van de onderscheiding veel minder bang hoeft te zijn. In ‘Krijgsmacht, studies over de organisatie en het optreden’ (E.R. Muller, 2004) wordt een aardige opsomming gegeven van ‘acties’ binnen het koninkrijk vanaf de watersnoodramp 1953.

Wat is het verschil tussen een militair die zijn functie uitvoert in Nederland en een militair die zijn functie uitvoert tijdens een uitzending? Beide voeren immers het werk uit waarvoor men is opgeleid en waarvoor men betaald wordt. Niet elke uitzending brengt noodzakelijkerwijs geweldsrisico's met zich mee, en ook bij ondersteuning van de rechtsorde in Nederland kan de militair 's avonds niet zo maar naar huis.

Of moeten we er wellicht naar toe dat militairen ook alleen voor uitzonderlijke uitzendingen een Herinneringsmedaille moet krijgen, waarbij opgemerkt dat de minister dit wat betreft de herinneringsmedaille humanitaire hulpverlening bij rampen al doet; niet elke inzet in dat kader wordt met de HHR beloond (ook al voldoet men wel aan de criteria).

Uiteindelijk is de vraag (discussie) altijd "hoe uitzonderlijk moet een prestatie zijn om deze te onderscheiden; hoe concreet leg je dit vast in de toekenningscriteria (hoe veel vrijheid geef je de toekennende instantie dit zelf te bepalen); hoe voorkom je willekeur?".Uiteindelijk zijn de toekenningscriteria van de huidige herinneringsmedailles (KRV, krijgsmachtdeelmedailles, HVO en HHR) zeer concreet, met weinig ruimte voor de minister om de onderscheiding niet toe te kennen als men aan de criteria voldoet.

Ongetwijfeld zal de onderscheiding "door Onze minister aangewezen operaties" betreffen, maar ik ga er wel van uit dat de aanvullende criteria minstens zo concreet zijn als die van de HVO.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Hbo

Berichtdoor Hbo » 31 Mei 2013, 17:40

Je hebt daar een punt Rob, wellicht is er wel geen verschil!
Maar voor burgers en militairen die op uitzending gaan is het vrij helder wanneer zij voldoen aan de criteria voor de HVO. Ook voor een HHR is dit niet heel lastig, humanitaire hulpverlening bij rampen is niet alledaags, je zou allicht kunnen spreken van willekeur als het gaat om welke rampen er wel en welke rampen er niet worden aangewezen voor toekenning.
Dat is nou juist het probleem denk ik voor het vaststellen voor de criteria voor deze nieuwe onderscheiding. Welke binnenlandse aangelegenheden zijn van dien aard dat zowel civiele hulpdiensten als militairen voldoen aan de criteria zonder daarbij collegae die onder gelijke omstandigheden hebben gewerkt tekort te doen. De prestatie ansicht hoeft dus niet zo uitzonderlijk te zijn, maar het alledaagse behoord toch uitgesloten te worden denk ik, voor militairen die ingezet worden voor binnenlandse bijstand is dit niet zo moeilijk te bepalen, maar voor civiele hulpdiensten denk ik wel.

Uiteindelijk ben ik alleen maar benieuwd hoe deze onderscheiding eruit komt te zien en wat de criteria voor toekenning wordt.
Ik dat deze medaille zijn eigen onderscheidende plek wel gaat krijgen binnen het decoratie systeem, al sluit ik niet uit dat bij toekenning met terugwerkende kracht er vast sprake zal zijn van enige willekeur.

RbP

Berichtdoor RbP » 04 Jun 2013, 20:49

"Nederlandse militairen helpen in Duitsland

FRANKENBERG -
185 Nederlandse Landmachtmilitairen helpen sinds dinsdag mee in de strijd tegen het hoge water van de Elbe in Duitsland. De Duitse autoriteiten hebben hun hulp ingeroepen, vertelde kapitein Marleen Flierman dinsdag vanuit het gebied.

Het geniebataljon van de legerplaats in Wezep was op zijn jaarlijkse oefening in Ohrdruf, zo'n 190 kilometer van het inzetgebied. Het definitieve verzoek om hulp kwam dinsdagmiddag. Met 54 voertuigen zijn de militairen meteen bepakt en bezakt vertrokken naar het oosten. Ze brengen de nacht vooralsnog door in de open lucht, aldus hun kapitein.
De militairen gaan de komende dagen zandzakken vullen, dijken versterken en zo nodig beginnen met herstelwerkzaamheden. De Nederlandse militairen werken samen met een Duits verkennersbataljon en waarschijnlijk zijn ze zeker 5 dagen bezig.
De genisten zijn de bouwvakkers van het leger. Ze kunnen infrastructuur aanleggen maar zijn bijvoorbeeld ook thuis in installatie- en elektrotechniek.
"

Bron: telegraaf.nl

Zou dit "ramp genoeg" zijn om in aanmerking te komen voor de HHR? Of is dit wellicht "te dicht bij huis"?
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Jun 2013, 22:11

RbP schreef:Zou dit "ramp genoeg" zijn om in aanmerking te komen voor de HHR? Of is dit wellicht "te dicht bij huis"?
De vraag is of het hier om humanitaire hulpverlening gaat. Dan denk ik toch eerder aan het redden van slachtoffers of het bouwen van tenten voor dakloos geworden mensen, brengen van voedselhulp, etc. Hier gaat het om het vullen van zandzakken en het uitvoeren van herstelwerkzaamheden. Da's naar mijn gevoel toch net iets anders.

Alex

'Molukse treinkapers zijn van dichtbij doodgeschoten'

Berichtdoor Alex » 05 Jun 2013, 07:59

Vervolging of parlementair onderzoek i.p.v. draaginsigne? Uit de Volkskrant van vandaag:

Altijd geheimgehouden stukken laten nieuw licht schijnen op de Molukse treinkaping bij De Punt in 1977. 'We denken dat de kapers zijn geliquideerd.' .

GRONINGEN - Nooit eerder onthulde documenten leiden tot onrust aan de vooravond van de herdenking van de Molukse treinkaping bij De Punt in Drenthe in juni 1977. Uit de tot dusver geheim gehouden stukken - autopsierapporten van overleden kapers - zou zijn af te leiden dat de kapers niet zijn omgekomen bij een vuurgevecht, maar standrechtelijk werden geëxecuteerd door Nederlandse militairen.
Wetenschappers, Molukkers en zelfs een indertijd bevelvoerend legerofficier dringen nu aan op een grootschalig onderzoek. De vrijgegeven documenten laten namelijk zien dat het hele verhaal over de treinkaping ook na 36 jaar niet is verteld. Nog nooit is systematisch onderzoek gedaan naar het overheidsoptreden rond de met dodelijk geweld beëindigde terreuractie, waarbij zes kapers en twee gegijzelden stierven. Archiefstukken zijn geheim tot het jaar 2053.
Zo kan het gebeuren dat het nieuws over de autopsierapporten, dit weekend gepubliceerd via de website van het Dagblad van het Noorden door een freelance-journalist en een van de treinkapers, consternatie geeft. 'Wij hebben de indruk dat de kapers geliquideerd zijn', zegt vicepresident Willem Sopacua van de Molukse regering in ballingschap RMS. 'Wij vragen een diepgaand parlementair onderzoek.' Mensenrechtenadvocate Liesbeth Zegveld onderzoekt nu of de betrokken militairen alsnog vervolgd kunnen worden.
De ophef over de autopsierapporten dringt door tot in universitaire kringen. 'Ik wist bij het schrijven van mijn boek niet dat die rapporten bestonden', zegt politicoloog Peter Bootsma, auteur van het in 2000 verschenen De Molukse acties, dat wordt gezien als het meest gedegen onderzoek naar de toedracht van de kaping. 'Het kan zijn dat er nog meer documenten in de archieven liggen die ik niet ken. Als er behoefte is om alles nog eens te onderzoeken, dan moet het nu.'
'Nabestaanden van kapers en gedode gijzelaars kunnen baat hebben bij een objectieve nieuwe feitenreconstructie', zegt antropoloog Fridus Steijlen, verbonden aan het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land en Volkenkunde en gespecialiseerd in de Molukse kwestie. 'Waarin ook aandacht moet zijn voor de vraag: waarom zijn deze feiten niet eerder bekend geworden? Politiek was er waarschijnlijk een belang om bepaalde feiten niet te benadrukken.'
De mariniers en leden van de Bijzondere Bijstands Eenheid (BBE) die op 11 juni 1977 de trein bestormden om een einde te maken aan de gijzeling, hadden officieel de instructie dat kapers alleen mochten 'uitgeschakeld' als het niet anders kon. Dat sommige mariniers dit mogelijk hebben opgevat als een vrijbrief om hen dood te schieten, bleek al dertien jaar geleden, toen enkelen van hen werden geïnterviewd in De Molukse acties en de gelijktijdig verschenen VPRO-documentaire The Dutch Approach, gebaseerd op hetzelfde onderzoeksmateriaal.
Journalist Jan Beckers en kaper Junus Ririmasse mochten de autopsierapporten van de gedode kapers inzien van het Drents Archief in Assen. Het duo liet ze lezen en 'hertalen' door een forensisch patholoog. Uit de kogelbanen van de gevonden munitie blijkt volgens hen dat de kapers van dichtbij zijn doodgeschoten. Niet, zoals het officiële verhaal luidt, door scherpschutters die op circa 150 meter afstand de trein onder vuur namen.
De autopsierapporten zijn jaren geleden ook al eens ingezien, door VPRO-onderzoeker Hans Dortmans. 'Een goudmijntje', zegt hij over de stukken die zich toen bevonden in het dossier van de rechtbank in Assen. Maar tijd om ze echt te lezen kreeg hij niet. De rechtbank, waar de stukken toen nog lagen, ontdekte namelijk dat het Nationaal Archief in Den Haag zich op hoog niveau boog over de vraag of de stukken eigenlijk wel openbaar mochten zijn. 'Vervolgens werd ik buitengezet.'
Dichte archieven blijken een rode draad in het dossier over de kaping. Mondjesmaat worden documenten vrijgegeven, zoals nu de autopsierapporten. Andere stukken, waaronder een 'geheim rapport over mogelijke toediening van verdovende middelen ten tijde van de bevrijdingsacties' liggen nog in de kluis van het Nationaal Archief en zijn daar niet ter inzage, bevestigt een medewerker. 'Details die maar bij een heel kleine groep betrokkenen bekend zijn', zo citeert Beckers een e-mail van een betrokken marinier, zijn nog nooit naar buiten gekomen. 'Als ik dat rapport van Beckers lees, lijkt het me tijd voor een parlementair onderzoek', reageert Kees Kommer, indertijd officier van de BBE-precisieschutters. 'Dat rapport geeft aan dat er op mensen is geschoten terwijl ze nog leefden. Dat is moord.'

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER ANA VAN ES − 05/06/13, 00:00
Bron: volkskrant.nl
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Alex

Wrevel over insigne militairen 'De Punt'

Berichtdoor Alex » 06 Jun 2013, 09:58

Het ministerie van Defensie worstelt al een jaar met het voornemen om een onderscheiding toe te kennen aan militairen die betrokken waren bij de bevrijdingsactie van Molukse gijzelingsacties in 1977. De kwestie leidt tot wrevel bij zowel militaire vakbonden als Molukkers. De onderscheiding wordt zeker nog een keer uitgereikt, stelt een woordvoerder van Defensie. Alleen staat niet vast wanneer. En ook niet wat voor onderscheiding het precies betreft. 'Eind juni vindt daarover overleg plaats met vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap.'
Vorig jaar juni veroorzaakte toenmalig Defensieminister Hans Hillen (CDA) ophef omdat hij een 'draaginsigne' wilde toekennen aan militairen die in 1977 betrokken zijn geweest bij de bevrijding van een gekaapte trein bij De Punt, waarbij zes kapers en twee gegijzelden omkwamen, en een gegijzelde school in Bovensmilde. Molukkers, maar ook enkele betrokken militairen, vonden dit een ongepast gebaar richting de Molukse gemeenschap. Na een gesprek met Molukse vertegenwoordigers besloot Hillen af te zien van een speciaal insigne. Hij zou wel kijken of de militairen in aanmerking komen voor een nieuwe medaille voor operaties in Nederland. Deze medaille zou, zo beloofde de minister, 'niet specifiek betrekking hebben op deze of gene gebeurtenis'. Maar de nieuwe medaille binnenlands optreden wordt pas toegekend voor operaties vanaf 2001, schreef minister Jeanine Hennis (VVD), de opvolger van Hillen, onlangs aan de Kamer. De militairen die hebben bijgedragen aan de beeindiging van de gijzelingsacties in 1977 komen er dus niet voor in aanmerking.
De oplossing van de minister: alsnog een draaginsigne voor deze militairen. 'Een doekje voor het bloeden', zegt een woordvoerder van vakbond voor defensiepersoneel VBM. 'Niemand weet hoe dat insigne er uit moet gaan zien. Ik weet niet eens of ze het wel op hun uniform mogen dragen.' Ook de Molukse gemeenschap is verbaasd. 'Wij weten niets van het uitreiken van een insigne', zegt een woordvoerder van de Molukse regering in ballingschap RMS. 'Onze indruk is dat de minister heeft afgezien van dat onzalige plan. Het zou triest zijn als die insignes alsnog worden uitgereikt.'
Een apart insigne voor militairen die betrokken waren bij de gijzelingsacties doet afbreuk aan de waarde van zo'n decoratie, vreest Jan Kleian, voorzitter van militaire vakbond ACOM. 'We hebben al zo veel van die dingen.'

Bron: Volkskrant do 6 mei 2013
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Hbo

Berichtdoor Hbo » 07 Jun 2013, 09:56

@Rob: Een rampgebied staat uiteraard los van de geografische ligging van het getroffen gebied en hoewel de gevolgen voor de bevolking rampzalig zijn, vind ik niet dat we hier te maken hebben met een rampgebied zoals die vermeld wordt in het besluit instelling HHR.
Op dit punt had de nieuwe onderscheiding in kunnen springen, maar helaas heeft de minister zich beperkt tot binnenlandse ondersteuning. Als deze eenheid binnen Nederland bijstand zou hebben verleend bij dreigende overstromingen dan hadden ze wellicht wel in aanmerking kunnen komen voor de nieuwe onderscheiding.

V.w.b. de Molukse kwestie, het initiatief van Van Kappen lijkt een wending te nemen die hij mijns inziens wel had kunnen voorspellen als oud vlagofficier van het Korps Mariniers. Nu de minister alsnog heeft besloten een aparte draaginsigne in te stellen voor de aanwezigen in 1977, vraag ik me af of het personeel die daar destijds aanwezig was, wel zit te wachten op een insigne die ze openlijk en zichtbaar in verband brengt met deze gebeurtenissen. De grootste reden waarom de aanwezigen destijds geen insigne, medaille o.i.d. hebben gekregen is naast het feit dat het een emotioneel en maatschappelijk zwaar onderwerp was, ook een reëel gevaar voor de betrokkenen betekende. De reactie van de Molukse gemeenschap vorig jaar op het voornemen van de toenmalige Minster van Defensie bewijst dat nog eens.

Het goede van dit alles is dat de Nederlandse geschiedenis ook op deze punten besproken wordt in geschiedenislessen en dergelijke. Ik vind dat we als Nederlanders soms echt te weinig weten van onze vaderlandse geschiedenis en al is het wellicht mens eigen om de negatieve gebeurtenissen niet te bespreken, dit soort dingen horen er wel bij. 18 jaar geleden heb ik op het atheneum tijdens geschiedenislessen niks gehoord over de politionele acties in voormalig Nederlands Indië, de Nederlandse bijdrage in Korea, de Nederlandse bijdrage in Nieuw Guinea en de Molukse gijzelingsacties. Dit kan uiteraard aan mijn school liggen, maar als je aan een willekeurig persoon op straat vraagt of hij/zij hier iets van weet dan denk ik dat je schrikt van de onwetendheid. Daar komt misschien ook wel een deel van de frustraties vandaan van het personeel wat daar destijds bij was, een stuk erkenning wat daar toen gebeurd is, want mensen 35 jaar na dato afschilderen als moordenaars doet mijns inziens geen recht aan de situatie zoals die toen was.

De minister staat voor een moeilijk besluit, een gesprek met de betrokken partijen kan wellicht een uitkomst bieden. Het ging Van Kappen in de eerste instantie om de veteranen status voor de betrokken mariniers en niet zozeer om een insigne. De veteranenstatus lijkt mij wat ver gaan, maar misschien moet de minister daarover eens in gesprek om te kijken hoe ze al het personeel dat aanwezig was(civiel en militair) bij de gijzelingsacties in de nazorg tegemoet kan komen.

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Jun 2013, 21:51

Hbo schreef:@Rob: Een rampgebied staat uiteraard los van de geografische ligging van het getroffen gebied en hoewel de gevolgen voor de bevolking rampzalig zijn, vind ik niet dat we hier te maken hebben met een rampgebied zoals die vermeld wordt in het besluit instelling HHR.
Op dit punt had de nieuwe onderscheiding in kunnen springen, maar helaas heeft de minister zich beperkt tot binnenlandse ondersteuning. Als deze eenheid binnen Nederland bijstand zou hebben verleend bij dreigende overstromingen dan hadden ze wellicht wel in aanmerking kunnen komen voor de nieuwe onderscheiding.

Artikel 2 van het besluit Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening bij Rampen stelt:
"De herinneringsmedaille wordt toegekend aan hen die deel uitmakend van of tezamen met de krijgsmacht ter plaatse van een door de Minister van Defensie aangewezen rampgebied daadwerkelijk aan de hulpverlening hebben deelgenomen en daarbij in alle opzichten een goede plichtsbetrachting en een goed gedrag hebben betoond."

De toelichting bij het wijzigingsbesluit uit 2002 stelt daarnaast:
"In artikel 2 van het Besluit Herinneringsmedaille Humanitaire hulpverlening bij Rampen wordt «van overheidswege in militair verband zijn uitgezonden en die» vervangen door «deel uitmakend van of tezamen met de krijgsmacht». In de eerste plaats strekt deze wijziging er toe om de herinneringsmedaille ook aan anderen dan militairen te kunnen toekennen. Vereist is daarbij wel dat de hulpverlening tezamen met de krijgsmacht heeft plaatsgevonden.
In de tweede plaats wordt, door het vervallen van de zinsnede «zijn uitgezonden», het bereik van het besluit verruimd. Thans kan de onderscheiding ook ter zake van hulp bij nationale rampen worden toegekend."

@HBO

Gezien het hiervoor gestelde zie ik niet helemaal in waarom er bij de watersnood in Duitsland geen sprake zou kunnen zijn van een rampgebied als bedoeld in het besluit HHR. Overigens lijkt hier ook het gevaar aanwezig dat bij inzet bij rampen in Nederland zowel de HHR als de nieuw in te stellen onderscheiding van toepassing kunnen zijn.

Rob

Hbo

Berichtdoor Hbo » 08 Jun 2013, 06:10

In de 41 jaar na instelling van deze onderscheiding zijn er maar 7 toekenningen geweest. Door de toevoeging van 'van een door de Minister van Defensie aangewezen rampgebied' krijg je al een bepaalde mate van subjectiviteit en omdat er de afgelopen jaren veel meer gebieden zijn geweest die voldeden aan de criteria, waar Nederlandse militairen hulp hebben geboden en daarvoor niet een HHR toegekend hebben gekregen, denk ik niet dat de minister dit gebied niet als rampgebied gaat aanwijzen voor toekenning voor een HHR.

Ik denk inderdaad ook dat beide onderscheidingen zometeen naast elkaar gebruikt kunnen worden bij rampen in Nederland. Maar toen in 2002 het Besluit Herinneringsmedaille Humanitaire hulpverlening bij Rampen gewijzigd werd en de toekenningscriteria verruimd werd met 'nationale rampen', kon men nog niet weten dat er anno 2013 een medaille voor militair binnenlands optreden ingesteld ging worden. Aangezien de HHR nog niet eerder is toegekend voor rampen binnen Nederland, denk ik dat bij toekomstige rampen eerder de nieuwe onderscheiding toegekend zal worden en de HHR exclusief zal blijven voor inzet van militairen in rampgebieden elders in de wereld.

Maar goed ik ben de minister niet, we gaan het zien :D.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Jun 2013, 09:11

Hbo schreef:Ik denk inderdaad ook dat beide onderscheidingen zometeen naast elkaar gebruikt kunnen worden bij rampen in Nederland.
Uit de kamerbrief van 4 april jl blijkt dat het gaat om "militairen die onder verzwarende omstandigheden binnen de grenzen van het Koninkrijk operaties hebben uitgevoerd". Bij "verzwarende omstandigheden" denk ik niet in eerste instantie aan hulpverlening bij rampen maar aan operaties waarbij militairen of andere hulpverleners een zekere mate van buitengewoon gevaar liepen. Er zijn bijvoorbeeld EODD'ers geweest die gewond raakten omdat het explosief ontplofte, in één geval werd daar zelfs het draaginsigne gewonden voor uitgereikt dat is bedoeld is voor gewond raken onder operationele omstandigheden. Bij de politie zou je dan bijvoorbeeld kunnen denken aan verdachten die terugschieten bij poging tot aanhouding, zoals bijvoorbeeld bij de moordenaar van Theo van Gogh. Zoiets denk ik dan eerder aan. De context van invoering was immers dat het voort kwam uit het optreden bij de treinkapingen, maar dan voor vergelijkbare soorten van inzet na 2001. Maargoed, ook ik ben de minister niet, we zullen het dus zien.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 08 Jun 2013, 12:23

In de veteranennota 2012-2013 wordt gesproken over de 'medaille militairen binnenlands optreden' en die benaming vind ik niet perse in de context van de treinkaping passen, ik denk dat de toekenning van de onderscheiding een veel breder is. Misschien is de minister er zelf ook nog niet helemaal uit, zolang er nog verschillende benamingen gegeven wordt aan dezelfde nog in te stellen onderscheiding blijft het sowieso gissen. Onder verzwarende omstandigheden reken ik overigens ook bijstand leveren tijdens overstromingen of andere natuurverschijnselen en niet alleen situaties waarbij geüniformeerd personeel gevaar liep.
Het voorbeeld wat je aandraagt van de EOD'er die gewond raakt tijdens zijn werk door een ongewilde ontploffing van het explosief, lijkt mij juist het draaginsigne gewonden van toepassing, het zou mooi zijn als die lijn wordt doorgetrokken in de toekomst. Anders ga je voor vergelijkbare situaties de onderscheiding pas toekennen op het moment dat er iets niet goed gaat en volgens mij is dat niet de insteek van deze medaille.

Misschien is dit wel juist het punt waarover eerder in dit topic is gesproken, de criteria zullen erg helder geformuleerd moeten worden en dan nog zal het gaan om een door de minister aangewezen (militair) optreden. Laten we die maar eens gaan afwachten :)

RbP

Berichtdoor RbP » 09 Jun 2013, 20:22

Hbo schreef:In de 41 jaar na instelling van deze onderscheiding zijn er maar 7 toekenningen geweest. Door de toevoeging van 'van een door de Minister van Defensie aangewezen rampgebied' krijg je al een bepaalde mate van subjectiviteit en omdat er de afgelopen jaren veel meer gebieden zijn geweest die voldeden aan de criteria, waar Nederlandse militairen hulp hebben geboden en daarvoor niet een HHR toegekend hebben gekregen, denk ik niet dat de minister dit gebied niet als rampgebied gaat aanwijzen voor toekenning voor een HHR.

Ik denk inderdaad ook dat beide onderscheidingen zometeen naast elkaar gebruikt kunnen worden bij rampen in Nederland. Maar toen in 2002 het Besluit Herinneringsmedaille Humanitaire hulpverlening bij Rampen gewijzigd werd en de toekenningscriteria verruimd werd met 'nationale rampen', kon men nog niet weten dat er anno 2013 een medaille voor militair binnenlands optreden ingesteld ging worden. Aangezien de HHR nog niet eerder is toegekend voor rampen binnen Nederland, denk ik dat bij toekomstige rampen eerder de nieuwe onderscheiding toegekend zal worden en de HHR exclusief zal blijven voor inzet van militairen in rampgebieden elders in de wereld.

Maar goed ik ben de minister niet, we gaan het zien :D.

Feitelijk is er geen verschil tussen de operaties waarvoor wel en waarvoor geen HHR is toegekend; al deze operaties betreffen namelijk "door de minister als humanitaire operaties aangewezen daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland voor hulpverlenende taken."; en wel in de regeling VVHO. Een andere aanwijzing van het "rampengebied" door de minister is er niet, mede aangezien de gesp voor de HHR, anders dan bijvoorbeeld bij de HVO, bij Koninklijk Besluit wordt ingesteld. In feite had de minister dus geen beleidsvrijheid om de HHR niet toe te kennen voor bijvoorbeeld de humanitaire steunverlening na de orkaan Felix in Nicaragua in 2007. Sterker nog, als een deelnemer aan die operatie alsnog zelf om toekenning van de HHR zou vragen, zou de minister toekenning niet kunnen weigeren.

Ten aanzien van de aanstaande Herinneringsmedaille voor binnenlands optreden had de commissie toekomst decoratie minister van defensie in 2001 iets dergelijks juist wel voorzien (hoewel niet noodzakelijk beperkt tot binnenlands). Zij schreef in haar rapport namelijk over een Herinneringsmedaille voor ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving waarover "te gelegener tijd" besluitvorming plaats zou kunnen vinden.

Zie ook dit topic:http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2209.

Daarbij lijkt het me overigens aan degene die deze nieuwe Herinneringsmedaille instelt om te zorgen dat de toekenningscriteria niet overlappen met al bestaande onderscheidingen.

Rob

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Jun 2013, 21:37

RbP schreef:Feitelijk is er geen verschil tussen de operaties waarvoor wel en waarvoor geen HHR is toegekend; al deze operaties betreffen namelijk "door de minister als humanitaire operaties aangewezen daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland voor hulpverlenende taken."; en wel in de regeling VVHO. Een andere aanwijzing van het "rampengebied" door de minister is er niet, mede aangezien de gesp voor de HHR, anders dan bijvoorbeeld bij de HVO, bij Koninklijk Besluit wordt ingesteld. In feite had de minister dus geen beleidsvrijheid om de HHR niet toe te kennen voor bijvoorbeeld de humanitaire steunverlening na de orkaan Felix in Nicaragua in 2007. Sterker nog, als een deelnemer aan die operatie alsnog zelf om toekenning van de HHR zou vragen, zou de minister toekenning niet kunnen weigeren.
Mijn oog bleef even hangen op de laatste zin van deze quote. Men zou kunnen denken dat het ontvangen van onderscheidingen een recht is. Zou het niet zo zijn dat een onderscheiding, in de aard der zaak (een beloning), veel eerder een gunst is? Bij Koninklijke onderscheidingen zegt men immers ook "het heeft hare majesteit behaagd"... Wellicht een principiële benadering en een verschil in nuance, maar toch. Voor zover ik weet is alleen de Militaire Willems-Orde een onderscheiding waarvoor men zichzelf kan voordragen (zie artikel 2 lid b van het Reglement op de Militaire Willems-Orde). Voor alle overige onderscheidingen wordt men voorgedragen door een ander, bij herinneringsmedailles is dat doorgaans het bevoegd gezag. Wel is het natuurlijk zo dat er zo min mogelijk sprake moet zijn van willekeur; als bv de Smi Wortelboer en de Elnt Vlugophetorgel samen 2 maanden ihkv ISAF naar Afghanistan worden uitgezonden kan het in principe het niet zo zijn dat Vlugophetorgel wel een herinneringsmedaille krijgt en Wortelboer voor diezelfde uitzending niet. Maar er is een escape, in veel instellingsbesluiten is een artikel opgenomen dat er sprake moet zijn van van "goede plichtsbetrachting en goed gedrag", m.a.w. er zit altijd een subjectief element in en een aanknopingspunt om de een wel voor te dragen en de ander niet. Maar op hoger niveau is het aan het bevoegd gezag om een bepaalde actie, missie of gebeurtenis expliciet aan te wijzen voor toekenning van een onderscheiding (en dan maakt het niet zoveel uit of het een ministerieel besluit is of een KB, in beide gevallen doet de minister de voordracht, zie Grondwet art 42 en ook artikel 4 van het besluit tot instelling van de Herinneringsmedaille voor Humanitaire hulpverlening bij Rampen). Daarbij gaat de VVHO over het toekennen van financiële vergoedingen en niet over het toekennen van medailles.

Het is natuurlijk zuur voor betrokkenen als voor een bepaalde inzet geen, of naar het gevoel niet de juiste, onderscheiding wordt ingesteld en/of toegekend, Zo is het m.i. wel merkwaardig dat men voor de hulpverlening bij Felix de HRR niet heeft toegekend en vergelijkbaar bv operaties Mitch & Tellar (1998) en er zijn vast nog wel een paar voorbeelden. Wat daarbij de afweging is geweest (zo die er al is geweest), is mij niet bekend.

Terug naar de HRR versus de "nieuwe" medaille waar men mee bezig is. In de kamerbrief van 4 april is sprake van operaties in Nederland "onder verzwarende omstandigheden". Als men de context van de treinkapingen, waar de behoefte initieel uit naar voren kwam, in ogenschouw neemt, dan heb ik de indruk dat het hier om een soort van "(bijna) gevechtsoperaties in Nederland" gaat en niet zozeer om inzet bij rampen. Voor dat laatste zijn immers de criteria voor de HRR bij de laatste wijziging van het instellingsbesluit van die onderscheiding verruimd om ook toekenning voor binnenlandse rampen mogelijk te maken. De geschiedenis van de HRR laat zien dat het dan doorgaans om natuurrampen in een groot gebied met (grote) aantallen slachtoffers gaat, al wordt dat nergens echt expliciet gemaakt. Maar we zullen het wel zien zodra het zover is. Dan gaan we er hier ongetwijfeld iets van vinden :)

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”