Nieuwe onderscheiding MinDef – advies gevraagd

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
RbP

Re: Nieuwe onderscheiding MinDef – advies gevraagd

Berichtdoor RbP » 10 Jun 2013, 08:24

Spraakverwarring schreef:...Mijn oog bleef even hangen op de laatste zin van deze quote. Men zou kunnen denken dat het ontvangen van onderscheidingen een recht is. Zou het niet zo zijn dat een onderscheiding, in de aard der zaak (een beloning), veel eerder een gunst is? Bij Koninklijke onderscheidingen zegt men immers ook "het heeft hare majesteit behaagd"... Wellicht een principiële benadering en een verschil in nuance, maar toch. Voor zover ik weet is alleen de Militaire Willems-Orde een onderscheiding waarvoor men zichzelf kan voordragen (zie artikel 2 lid b van het Reglement op de Militaire Willems-Orde). Voor alle overige onderscheidingen wordt men voorgedragen door een ander, bij herinneringsmedailles is dat doorgaans het bevoegd gezag.
...

Rapport Commissie Implementatie Nieuw Decoratiestelsel, 2002 schreef:“In het boekwerk ‘Onderscheidingen’ van Mr. C.H. Evers, stelt de auteur: “Men heeft niet zonder meer ‘recht’ op een onderscheiding, maar kan op voordracht hiervoor in aanmerking komen, waarna officiële toekenning mogelijk is.” ...
De stelling van deze auteur behoeft enige nuancering. Soms bestaat er wel ‘recht’ op een onderscheiding. Zo laat bijvoorbeeld het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties weinig beleidsvrijheid aan de Minister van Defensie om zelfstandig te bepalen of iemand voor de betrokken onderscheiding in aanmerking komt. Voldoet men aan de criteria (minimaal 30 dagen aaneengesloten diensttijd, respectievelijk goede plichtsbetrachting en goed gedrag) dan heeft men ‘recht’ op de onderscheiding. Niettemin is het ook bij deze onderscheiding gebruikelijk dat deze wordt toegekend naar aanleiding van een door een derde (i.c. door de commandant) ingediende voordracht.
...
Als betrokkene van mening is, dat hem of haar ten onrechte een onderscheiding onthouden is, komen de bezwaars- en beroepsmogelijkheden van de Algemene Wet Bestuursrecht in beeld.”

Artikel 5, Grondwet schreef:Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen.
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Jun 2013, 16:56

Er is weer nieuws te melden. Een kamerbrief: Draaginsigne beëindiging geizelingsacties 1977. Stekking van deze brief is dat de minister het betreurt dat er in de Veteranennota 2012-2013 een passage stond waaruit gelezen kon worden dat er reeds tot een insigne was besloten maar dat de bewoording van die passage ongelukkig is gekozen omdat zulks nog niet het geval is. I.v.m. de benodigde zorgvuldigheid vindt nog overleg met betrokken partijen plaats, besluitvorming volgt later.

Daarnaast is er een brief met antwoorden op kamervragen over de Veteranennota 2012-2013 waar in vraag 15 wordt gevraagd of het draaginsigne voor de beëindiging van de gijzelingsacties in De Punt ook geldt voor militairen die waren betrokken bij de gijzelingen van de trein bij Wijster, het Indonesische consulaat (beide 1975) en het Provinciehuis in Assen (1978) (antwoord: een besluit over het insigne is nog niet genomen, er moet nog met alle betrokken partijen worden overlegd. Ligt in het verlengde van bovenstaande brief). Daarnaast twee vragen waar op de "Medaille Binnenlands Optreden" wordt ingegaan. Vraag 16 gaat over de vraag of toekenning van deze medaille ook automatisch de veteranenstatus inhoudt (antwoord: nee, niet automatisch, dat hangt van de omstandigheden af) en vraag 17 gaat over de vraag hoe erkenning en waardering plaatsvind bij inzet in het kader van "rechtshandhaving" (antwoord: dit wordt bekeken in samenwerking met het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de mogelijkheid van toekennen van de nieuwe Medaille Binnenlands Optreden wordt bekeken.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Jun 2013, 17:45

Spraakverwarring schreef:Er is weer nieuws te melden. Een kamerbrief: Draaginsigne beëindiging geizelingsacties 1977. Stekking van deze brief is dat de minister het betreurt dat er in de Veteranennota 2012-2013 een passage stond waaruit gelezen kon worden dat er reeds tot een insigne was besloten maar dat de bewoording van die passage ongelukkig is gekozen omdat zulks nog niet het geval is. I.v.m. de benodigde zorgvuldigheid vindt nog overleg met betrokken partijen plaats, besluitvorming volgt later.

Daarnaast is er een brief met antwoorden op kamervragen over de Veteranennota 2012-2013 waar in vraag 15 wordt gevraagd of het draaginsigne voor de beëindiging van de gijzelingsacties in De Punt ook geldt voor militairen die waren betrokken bij de gijzelingen van de trein bij Wijster, het Indonesische consulaat (beide 1975) en het Provinciehuis in Assen (1978) (antwoord: een besluit over het insigne is nog niet genomen, er moet nog met alle betrokken partijen worden overlegd. Ligt in het verlengde van bovenstaande brief). Daarnaast twee vragen waar op de "Medaille Binnenlands Optreden" wordt ingegaan. Vraag 16 gaat over de vraag of toekenning van deze medaille ook automatisch de veteranenstatus inhoudt (antwoord: nee, niet automatisch, dat hangt van de omstandigheden af) en vraag 17 gaat over de vraag hoe erkenning en waardering plaatsvind bij inzet in het kader van "rechtshandhaving" (antwoord: dit wordt bekeken in samenwerking met het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de mogelijkheid van toekennen van de nieuwe Medaille Binnenlands Optreden wordt bekeken.

Hartelijk dank voor deze inzage in de formele correspondentie, maar welk zinnig mens snapt dit nog [verwijzing op verwijzing] (laat staan, de kamerleden die over welhaast bovenmenselijke gaven moeten beschikken om deze en andere discussies, gelijktijdig, nog te volgen en een afgewogen oordeel [zonder last of ruggenspraak] in hun stemgedrag te vestigen). Het maakt de indruk van een schiettent ... met het decoratiebeleid als inferieur wisselgeld omdat de bewindslieden die hierover in de bus kunnen blazen andere belangen hebben. De verantwoordelijke ambtenaren sukkelen hierin ook wat mee...
Kortom: Het decoratiebeleid heeft niet de aandacht van politici, behalve in zake van nationale decoratieve hoogtijdagen! Zonder hier een politiek thema te willen starten: Zeg maar dat ik het niet bij het juiste end heb...
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Jun 2013, 16:40

Ed van Engeland schreef:Hartelijk dank voor deze inzage in de formele correspondentie, maar welk zinnig mens snapt dit nog [verwijzing op verwijzing] (laat staan, de kamerleden die over welhaast bovenmenselijke gaven moeten beschikken om deze en andere discussies, gelijktijdig, nog te volgen en een afgewogen oordeel [zonder last of ruggenspraak] in hun stemgedrag te vestigen). Het maakt de indruk van een schiettent ... met het decoratiebeleid als inferieur wisselgeld omdat de bewindslieden die hierover in de bus kunnen blazen andere belangen hebben. De verantwoordelijke ambtenaren sukkelen hierin ook wat mee...
Kortom: Het decoratiebeleid heeft niet de aandacht van politici, behalve in zake van nationale decoratieve hoogtijdagen! Zonder hier een politiek thema te willen starten: Zeg maar dat ik het niet bij het juiste end heb...
Maandag a.s. is er een kamerdebat over de veterannenota (zie hier). Ik ben benieuwd of er over onderscheidingen iets zinnigs gezegd gaat worden, maar ik vrees met jou met met grote vreze... Het draaginsigne voor de kapingen staat in ieder geval wel op de agenda.

Rodman

Berichtdoor Rodman » 23 Jun 2013, 10:35

daarom wordt wel iedere mislukte volkszanger, lollige Jan Joker en politicus met afkeer tegen autoriteit elke jaar met de lintjesregen behoorlijk in het zonnetje gezet. Zo werkt het dan weer wel....:)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 20 Jul 2013, 09:49

Spraakverwarring schreef:Maandag a.s. is er een kamerdebat over de veterannenota (zie hier). Ik ben benieuwd of er over onderscheidingen iets zinnigs gezegd gaat worden, maar ik vrees met jou met met grote vreze... Het draaginsigne voor de kapingen staat in ieder geval wel op de agenda.
Het heeft even geduurd, maar het ongecorrigeerde verslag van dit notaoverleg staat inmiddels sinds eind deze week op de website van de Tweede Kamer (zie hier). Nalezing leert dat er met geen woord over dit onderwerp is gesproken. Wel komt er in het najaar een nieuw overleg met de kamer n.a.v. een in september uit te brengen update van de Veteranennota 2012-2013 omdat de Tweede Kamer ontevreden was over de in de nota van dit jaar aangeboden informatie. Mogelijk dat met de update van de Veteranennota ook over dit onderwerp meer bekend wordt. We wachten af.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Dec 2013, 16:08

De in mijn vorige posting in dit topic aangekondigde aanvullende veteranennota is op 30 september naar de kamer gestuurd (zie hier). Hierin staat niets over het insigne of de medaille zoals eerder in dit topic besproken. Een overleg over die aanvullende nota zou plaatsvinden op 9 december jl maar dit is uitgesteld tot een nog onbekende datum. Wel heeft de minister eindelijk 3 december een concept van het veteranenbesluit naar de kamer gestuurd (zie de aanbiedingsbrief en het bijbehorende besluit). Behandeling daarvan staat nu gepland op 28 januari 2014, mogelijk worden deze onderwerpen gecombineerd? We zullen zien.

Kortom, vooralsnog geen concreet nieuws.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Jan 2014, 13:44

Het overleg staat nu op morgen, 27 januari gepland van 16:00 - 18:45. Agenda te vinden op deze link. Ik ben zelf niet in de gelegenheid het debat te volgen (live op http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... /index.jsp ) maar misschien iemand anders wel?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Jan 2014, 18:50

Ik heb het debat helaas niet kunnen volgen, maar in de nieuwsmedia komt nu het bericht dat de betrokken militairen uit 1977 bij De Punt en de school in Bovensmilde geen draaginsigne krijgen maar de vetarensatus. Zie hier: artikel NU.nl.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 27 Jan 2014, 19:27

volgens mij was dat ook de eerste inzet van deze militairen, maar dat werd toen door de toenmalige minister Hillen van de kaart geveegd. Wel bijzonder dat men daar nu dan alsnog op uitkomt, volgens mij ook de eerste groep mensen die sinds de tweede wereld oorlog voor acties binnen Nederland de veteranenstatus krijgen, dat is een bijzondere oprekking van het begrip "veteraan", wie zullen volgen... :wink:

RbP

Berichtdoor RbP » 27 Jan 2014, 19:56

Hbo schreef:volgens mij was dat ook de eerste inzet van deze militairen, maar dat werd toen door de toenmalige minister Hillen van de kaart geveegd. Wel bijzonder dat men daar nu dan alsnog op uitkomt, volgens mij ook de eerste groep mensen die sinds de tweede wereld oorlog voor acties binnen Nederland de veteranenstatus krijgen, dat is een bijzondere oprekking van het begrip "veteraan", wie zullen volgen... :wink:

Heb het debat ook niet gezien, maar ben erg benieuwd naar de motivering van dit besluit.

Overigens is in het verleden ook het draaginsigne gewonden toegekend voor nationale inzet, en op grond van het feit dat:
"Oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomstige situaties, inclusief internationale vredesmissies binnen en buiten het verband van de Verenigde Naties omvat tevens het handhaven van de nationale rechtsorde. Bij de nationale rechtsorde gaat het om de bescherming van de rechtsorde tegen bedreigingen zoals gijzelingen, kapingen en ontvoeringen. Tot het begrip nationale rechtsorde worden de openbare orde en de democratische rechtsorde gerekend."
[Bron: Brief HDP nr.BS/2012024094 d.d. 18 juli 2012 inzake Beleid Toekenning Draaginsigne Gewonden]

Met deze argumentatie kom je ook een heel eind om nationale inzet in aanmerking te brengen voor de veteranenstatus.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Hbo

Berichtdoor Hbo » 27 Jan 2014, 20:21

Het handboek veteraan geeft de definitie van veteraan zoals die sinds medio 2012 geldt:

‘De militair, de gewezen militair, of de gewezen dienstplichtige, van de Nederlandse krijgsmacht, dan wel van het Koninklijk Neder- lands-Indisch Leger, alsmede degene die behoorde tot het vaar- plichtig koopvaardijpersoneel, die het Koninkrijk der Nederlanden heeft gediend onder oorlogs- omstandigheden dan wel heeft deelgenomen aan een missie ter handhaving of bevordering van
de internationale rechtsorde voor zover deze missie bij regeling van Onze Minister is aangewezen.’

Wat nieuw is, is dat de veteranenstatus nu direct wordt verkregen na een missie. Ik vind het niet vanzelfsprekend dat deze militairen voor een gijzelingsactie de veteranenstatus krijgen. Ik had een draaginsigne wat dat betreft misschien meer op z'n plek gevonden.

Het feit dat een actie zoals bij de punt recht geeft op een DIG, betekent niet dat je met die toekenningscriteria dan maar de veteranendefinitie oprekt... toch? Wat ik gewoon zo bijzonder vind (maar dat zal wel bij de politiek horen),is dat dit het primaire verzoek van Van Kappen is aan Hans Hillen tijdens de behandeling van de veteranenwet. Hij wilde de mariniers expliciet de veteranenstatus niet wilde toekennen, maar in ruil daarvoor wel naar een alternatief kijken. Nu met een nieuwe minster blijkt het allemaal best gecompliceerd en om de rust te bewaren, zijn de oude argumenten niet meer van kracht en is de veteranenstatus wel mogelijk... wat ik zeg, de politiek is voor mij een vreemde wereld...

maar goed, who's next... de koude oorlog veteraan misschien? :wink:

Hbo

Berichtdoor Hbo » 27 Jan 2014, 20:28

Over onderscheidingen gesproken, ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden naar de Medaille voor Binnenlands Optreden. In de veteranennota 2012-2013 werd aangegeven dat de noodzakelijke wijziging van het docoratiestelsel in een gevorderd stadium was. Zijn hier mensen die een idee hebben hoelang zoiets kan duren?

gr. Hidde

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 27 Jan 2014, 21:49

Hbo schreef:
maar goed, who's next... de koude oorlog veteraan misschien? :wink:

Precies, al die KOVOM...figuren die nu ook gaan lopen huilen; is er dan niemand die onze minister van advies kan dienen? En wat daadwerkelijk gehoord wordt? Wederom een devaluatie van een insigne.
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Jan 2014, 05:18

Ik lees in dit krantenbericht dat de minister gezegd zou hebben dat het op het laatst alleen nog ging over "het muntje en het doosje”. Ik ken de context van de opmerking niet, maar als de minister hier naar onderscheidingen refereert die voor de ontvangers een belangrijke waarde hebben, dan vind ik dat opmerkelijk.

Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Aan de ene kant hebben we buitenlandse missies die wel een medaille opleveren maar niet de veteranenstatus (zie bijvoorbeeld dit topic), aan de andere kant hebben we nu binnenlandse inzet die geen medaille oplevert maar wel de veteranenstatus. Wie snapt het nog?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Jan 2014, 18:42

Ongekend snel staat ook het ongecorrigeerde verslag van het notaoverleg in de Tweede Kamer online Te downloaden deze link

Hierin het volgende over het draaginsigne:
Conceptverslag notaoverleg Veteranen dd 27 januari 2014. Minister Hennis-Plasschaert in eerste termijn schreef:Tot slot wil ik een ander punt aan de orde stellen waarover geen vragen zijn gesteld. Ik hecht er echter aan om daarop in te gaan, omdat wij een besluit hebben genomen over de waardering en erkenning van militairen die betrokken zijn geweest bij de beëindiging van de acties bij De Punt en Bovensmilde. Ik besef dat ik de Kamer hiermee overval en ik zal haar binnen twee weken een brief met alle details sturen. We kunnen daarna het gesprek met elkaar voeren.
Ik weet dat mijn ambtsvoorganger met de Tweede en de Eerste Kamer heeft gesproken over de erkenning en waardering van deze militairen. Dit is allemaal het gevolg van de behandeling van de Veteranenwet in de Eerste Kamer in 2011. Op verschillende momenten zijn er verschillende signalen de samenleving ingestuurd over wat Defensie hiermee wilde en wat de bedoelingen waren. Het waren altijd goede bedoelingen, maar de berichten zijn niet altijd even goed geland, niet bij de Molukse gemeenschap en niet bij de betrokken militairen. Ik heb dit jaar uitgebreid overleg gevoerd met de Molukse gemeenschap en met de betrokken militairen. Ik ben tot de slotsom gekomen dat toekenning van de veteranenstatus een gepast blijk van erkenning is en dus niet een draaginsigne waarover eerder is gesproken. Dit betekent dat alle 1.500 militairen die zijn ingezet tijdens de acties bij De Punt en Bovensmilde, in aanmerking komen voor de veteranenstatus. Voor mij was het van belang dat zowel de militairen zich hierin konden vinden als de Molukse gemeenschap.
De veteranen kunnen dit zelf aanvragen. Maar nogmaals, het gaat te ver om hier nu even alle details door te nemen. Omdat ik de commissie hiermee overval, zal ik de Kamer binnen twee weken een brief sturen waarin alle details zijn opgenomen. Ik hoop wel dat hiermee een einde kan komen aan een gevoelig gesprek, iedere keer weer op ongelukkige momenten, en dat we hiermee recht doen aan de militairen en aan de Molukse gemeenschap en de gevoeligheden die daarbinnen bestaan.
Conceptverslag notaoverleg Veteranen dd 27 januari 2014. Minister Hennis-Plasschaert in tweede termijn schreef:Waar het gaat om de toekenning van de veteranenstatus nog het volgende. Ik heb uitvoerig gesproken met vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap en vertegenwoordigers van de militairen. Voor het toekennen van de veteranenstatus anders dan een draaginsigne was er bij beide partijen draagvlak. Dus dat wordt gedragen, want anders had ik dat niet aan u meegedeeld.

Er komt dus binnen twee weken een brief naar de Tweede Kamer met meer uitleg. De in De Telegraaf opgetekende opmerking over "het muntje en het doosje” kan ik in het verslag niet terug vinden, deze opmerking zal dus niet tijdens het debat zijn gemaakt of misschien zelfs wel helemaal niet.

Kortom, over twee weken weten we meer. Over de "Medaille militairen binnenlands optreden" die in de eerste veteranennota 2012-2013 van 23 mei 2013 werd genoemd is in dit debat niet gesproken. Wellicht verdwijnt die met deze beslissing weer van het toneel?

Hbo

Berichtdoor Hbo » 02 Feb 2014, 15:03

Kortom, over twee weken weten we meer. Over de "Medaille militairen binnenlands optreden" die in de eerste veteranennota 2012-2013 van 23 mei 2013 werd genoemd is in dit debat niet gesproken. Wellicht verdwijnt die met deze beslissing weer van het toneel?

als het gebeurt ben ik niet verbaasd, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Deze groep militairen kwam al niet in aanmerking voor deze onderscheiding, dus de beslissing van de minister om hen geen specifieke insigne toe te kennen voor de betreffende acties mag wat dat betreft geen invloed hebben op de instelling van de 'medaille voor binnenlands optreden'.
Ik heb al wel begrepen dat de betreffende groep mariniers het "heft" in eigen handen heeft genomen en het bestaande 'insigne voor optreden onder gevechtsomstandigheden' heeft gepimpt met wat aanvullende tekst, om zo toch een tastbaar blijk van erkenning te hebben. De vraag is nu, waar ging het dan toch om... insigne... veteranenstatus... medaille... faciliteiten... erkenning? Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer. Dat militairen en met name hun inzet onder moeilijke omstandigheden voor politici een houdbaarheidsdatum heeft en daardoor een bron van frustraties kan vormen doet militairen zeker tekort!

RbP

Berichtdoor RbP » 02 Feb 2014, 16:46

Hbo schreef:....
Ik heb al wel begrepen dat de betreffende groep mariniers het "heft" in eigen handen heeft genomen en het bestaande 'insigne voor optreden onder gevechtsomstandigheden' heeft gepimpt met wat aanvullende tekst, om zo toch een tastbaar blijk van erkenning te hebben....

Mag ik vragen wat je hier mee bedoeld? Het gevechtsinsigne is ingesteld (voor acties) per 2001 en aangezien "de Punt" van de jaren 70 was komen betreffende marieniers (en anderen) voor die actie niet in aanmerking voor het gevechtsinsigne....

Rob

Hbo

Berichtdoor Hbo » 02 Feb 2014, 21:28

Ik bedoelde daarmee dat naar zeggen het selecte gezelschap uit eigen inititief het ontwerp van het insigne heeft aangepast voor hen die in de aanvalsploegen aanwezig waren, het is dus GEEN officiële insigne. Daar hebben ze immers geen recht op volgens de voorschriften

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Feb 2014, 10:16

De bedoelde kamerbrief is 10 februari jl naar de kamer gestuurd. Zie deze link. De veteranenstatus geldt voor alle militairen die betrokken zijn geweest bij de gijzelingen in 1977, zij kunnen deze nu zelf aanvragen.

Over de omstandigheden van de inzet staat in de brief het volgende: "De militaire inzet tijdens de gijzelingsacties bij De Punt en Bovensmilde is vanwege de duur, de omvang en het geweldniveau, uitzonderlijk in de Nederlandse geschiedenis. De bijzondere combinatie van deze factoren maakt dat deze inzet onvergelijkbaar is met andere nationale militaire inzetten tot op heden" (vet van mijn hand). En: (over de vetanenstatus voor dit geval) "De betrokken partijen ondersteunen deze vorm van erkenning. Dit geldt niet voor andere oplossingsrichtingen, zoals een draaginsigne, waarover eerder gesproken is". Ik heb de indruk dat het instellen een medaille voor dit soort inzet of vergelijkbaar ("Medaille binnenlands optreden") daarmee ook van het toneel is verdwenen. Ik kan me eerlijk gezegd geen enkel voorval van 2001 of later (ingangsdatum van het huidige decoratiestelsel) herinneren die qua aard en omvang hier ook maar in de buurt komt, of het moeten acties van met name de politie zijn waarbij vuurgevechten met verdachten zijn gevoerd.
Verder vraag ik me af of de destijds ingezette politiemensen dan ook aanspraak kunnen maken op de veteranenstatus of dat deze uitsluitend voor militairen geldt. Hebben politiemensen die nu worden uitgezonden naar bijvoorbeeld Afghanistan na terugkomst ook de status van veteraan?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2014, 10:42

Even in de gaten houden. Schoonvader en een oom vallen misschien onder deze groep!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Hbo

Berichtdoor Hbo » 15 Feb 2014, 22:28

Ik heb de indruk dat het instellen een medaille voor dit soort inzet of vergelijkbaar ("Medaille binnenlands optreden") daarmee ook van het toneel is verdwenen.

je zou hier wel eens gelijk in kunnen krijgen, maar ik zou dat wel apart vinden omdat bij de mededeling dat men voornemens was deze onderscheiding in te stellen allang de beslissing was genomen dat de mariniers niet in aanmerking zouden komen voor die onderscheiding. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-113.html
Of en welke inzetten van de Nederlandse krijgsmacht vanaf 2001 in aanmerking zouden kunnen komen voor een onderscheiding zal toch echt afhankelijk zijn van de criteria van die onderscheiding die tot nu toe niet bekend zijn. Onder binnenlands optreden versta ik veel meer dan de inzet onder 'vijandelijk' vuur danwel gevechtssituatie. Die draai is eraan gegeven omdat het toen expliciet om inzet bij kapingen ging. Rechtshandhaving is veel breder volgens mij.
Misschien moeten ze gewoon een algemene medaille voor 'orde en rechtshandhaving' instellen, voor nationale als internationale inzetten, dat voorkomt in een aantal gevallen weer het onterecht toekennen van HVO's... :wink:

Verder vraag ik me af of de destijds ingezette politiemensen dan ook aanspraak kunnen maken op de veteranenstatus of dat deze uitsluitend voor militairen geldt. Hebben politiemensen die nu worden uitgezonden naar bijvoorbeeld Afghanistan na terugkomst ook de status van veteraan?

Als zij in aanmerking komen voor een HVO met gesp ISAF, zijn ze volgens mij ook veteraan. Of de deelnemers van de Eupol Afghanistan missie ook veteraan worden weet ik niet, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat niet het geval zou zijn

René

Berichtdoor René » 16 Feb 2014, 08:53

Politieagenten krijgen welliswaar de HVO, maar krijgen niet de veteranenstatus.

Art. 1.c. van de Veteranenwet stelt:
veteraan: de militair, de gewezen militair, of de gewezen dienstplichtige, van de Nederlandse krijgsmacht, dan wel van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger, alsmede degene die behoorde tot het vaarplichtig koopvaardijpersoneel, die het Koninkrijk der Nederlanden heeft gediend onder oorlogsomstandigheden dan wel heeft deelgenomen aan een missie ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde voor zover deze missie bij regeling van Onze Minister is aangewezen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 16 Feb 2014, 14:22

Hbo schreef:...Als zij in aanmerking komen voor een HVO met gesp ISAF, zijn ze volgens mij ook veteraan.

In de toelichting bij het Veteranenbesluit wordt zelfs expliciet aangegeven dat: "In het verleden kwam het voor dat er vragen werden gesteld of een militair de veteranenstatus verkreeg omdat hij al of niet in aanmerking kwam voor andere (meestal) met de veteranenstatus samenhangende rechtspositionele aanspraken. Iedere aanspraak moet echter op zich worden beschouwd tegen de achtergrond van de daarvoor specifiek geldende criteria. Zo moet onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een aanspraak op een bijzondere vergoeding (VVHO), op een herinneringsmedaille, dubbeltelling voor pensioen of anderzijds de status van veteraan."

Hieruit volgt dus dat "in aanmerking komen voor een herinneringsmedaille" niet automatisch ook de "veteranenstatus ontvangen" betekent.

Rob

Alex

Berichtdoor Alex » 16 Feb 2014, 18:36

Zelf denken de `politieveteranen`daar iets anders over. Op hun website http://www.politieveteranen.nl stellen ze dat `ongeveer 5% van al het personeel werkzaam bij de politie, onder de definitie veteraan valt.` Alhoewel ze ook erkennen dat eigenlijk alleen voormalige militairen formeel veteraan zijn. Ze spannen zich in om de formele definitie op te rekken en nemen bijv. ook al deel aan de landelijke veteranendag.
En m.i. terecht. Samen op missie, dan ook dezelfde rechtspositie, d.w.z. VVHO(uitzendtoelage), HVO en de veteranenstatus. Dezelfde lijn doortrekkend zou dit ook moeten gelden voor personeel van Buitenlandse Zaken dat steeds vaker deelneemt aan militaire missies i.h.k.v. de veelgeroemde 3D-benadering. Maar ik heb nog nooit van diplomaatveteranen gehoord :)
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”