Meer dan 12 onderscheidingen

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Kees Poelma

Meer dan 12 onderscheidingen

Berichtdoor Kees Poelma » 28 Okt 2011, 15:39

Ik heb aan zes verschillende verschillende vredesmissies mogen deelnemen en kreeg bij iedere missie tenminste twee onderscheidingen. Sinds 23 maart 2001 is dit niet meer mogelijk en werd één Nederlandse herinneringsmedaille ingevoerd. Na iedere missie wordt dan een gesp wordt toegevoegd. Na mijn laatste missie vorig jaar kreeg ik vier onderscheidingen (waaronder twee Amerikaanse) die ik met toestemming van de minister mag dragen. De discussie welke er bij meer dan 12 onderscheidingen dan moeten afvallen hebben we al eens gevoerd. Sommigen vinden dit zelfs 'spuuglelijk', het zij zo. Henk-Willem heeft mij toen gevraagd om ze eens zichtbaar op dit forum te plaatsen waar ik hier dan aan voldoe.

vr.gr.
Kees Poelma
Bijlagen
medailles groot.jpg
medailles klein.jpg
Kees Poelma (1).jpg

Rob van Munster

Re: Meer dan 12 onderscheidingen

Berichtdoor Rob van Munster » 28 Okt 2011, 16:57

Mooie set! Die kun je met trots dragen.
Waar heb je deze laten opmaken?

Daan

Berichtdoor Daan » 28 Okt 2011, 19:14

Dat is zeker een hele mooie set!

Maar wat is dat voor mouwembleem? Die ken ik nog niet.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de baton set. Is het mogelijk ook deze te plaatsen?

Kees Poelma

Berichtdoor Kees Poelma » 29 Okt 2011, 08:31

Ik heb twee maal het vijfkampkruis behaald in begin jaren tachtig. Een van de onderdelen van het schermen. Met een paar collega's zijn we doorgegaan om 'Meester op de Degen' te kunnen worden. Ook dit lukte en daarom mocht ik dit mouwembleem dragen. Het was onder overlegging van het certificaat aan te schaffen via de PSU- winkel en werd gemaakt door de fa. Van de Dungen met de Kroon B.V.

De opmaak van de sets en batons is gedaan door BOVOMED uit Best die absolute kwaliteit leveren en er alles aan doen om de klant tevreden te stellen. Zo moest er voor mijn set grote medailles apart lint worden gemaakt voor mijn EUPOL Kinshasa onderscheiding (blauw met zes gele streepjes) maar dit hebben ze zonder meer gedaan. Ook de bijgevoegde batons zijn door BOVOMED opgemaakt.

vr.gr.
Kees Poelma
Bijlagen
batons.jpg

René

Berichtdoor René » 30 Okt 2011, 00:06

Schitterende set, die je inderdaad met trots kan dragen.

Jammer dat er een baton in de set zit die niet is toegestaan (DSA, de laatste in de 5e rij van boven). Dit doet mijns inzien afbreuk aan een voor het overige zeer indrukwekkende set.

Vraagje: Waarom is de baton van de US Army Commendation Medal als laatste geplaatst, terwijl de (miniatuur) medaille in de spanges als een na laatste is gepositioneerd?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 30 Okt 2011, 10:47

Bedankt voor het plaatsen van deze indrukwekkende set!

Is de set grootmodel onderscheidingen niet behoorlijk dik geworden? Aangezien ze toch wel behoorlijk gestapeld liggen.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

officier

Berichtdoor officier » 30 Okt 2011, 11:41

René schreef:Schitterende set, die je inderdaad met trots kan dragen.

Jammer dat er een baton in de set zit die niet is toegestaan (DSA, de laatste in de 5e rij van boven). Dit doet mijns inzien afbreuk aan een voor het overige zeer indrukwekkende set.

Vraagje: Waarom is de baton van de US Army Commendation Medal als laatste geplaatst, terwijl de (miniatuur) medaille in de spanges als een na laatste is gepositioneerd?

Absoluut een schitterende set. Jammer van de DSA.
Wat opvalt is dat de onderscheidingen van de EU en de WEU continue anders geplaatst zijn. Op de groot model onderscheidingen zijn ze in de volgorde WEU, EUPOL Kinshasa en EUPOL opgemaakt, bij de klein model onderscheidingen WEU, EUPOL, EUPOL Kinshasa en bij de batons WEU, (2x andere), EUPOL, (1x andere) EUPOL Kinshasa. De volgorde dient overigens te zijn: EUPOL, EUPOL Kinshasa, WEU. De WEU (UEO in het frans) komt na de EU (UE).

Volgorde bij opmaken van onderscheidingen is: Nederland, Internationale organisaties (VN eerst, aansluitend Alphabetisch in de Franse taal), andere landen (Alphabetisch in de Franse taal)
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Herman V

Berichtdoor Herman V » 30 Okt 2011, 18:01

Kees, gefeliciteerd. Een ongekend mooie (en grote) set. Een genot om naar te kijken.

Als je de batons, de mini's en de grootmodel sets bekijkt zie je wel wat detailverschillen. (De mini WEU medaille is een gewone mini EU medaille geworden bijvoorbeeld).

Er is echter toch 1 vraag die bij me opkomt. Waarom start je batonset met 3 keer dezelfde baton, weliswaar 2 keer met een M van bijzondere missie er op, terwijl je grootmodel en mini's slechts 1 maal de medaille laat zien?

Trouwens, je baton van de HVO mag voorzien worden van een cijfer 2. Je draagt 2 gespen op je medaille.

Kees, nogmaals proficiat. Respect voor je vele uitzendingen.

Mvg
Herman

jan08

Berichtdoor jan08 » 31 Okt 2011, 23:11

Daan schreef:Dat is zeker een hele mooie set!

Maar wat is dat voor mouwembleem? Die ken ik nog niet.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de baton set. Is het mogelijk ook deze te plaatsen?

Voor meer info zie: viewtopic.php?f=116&t=2180

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 04 Nov 2011, 02:26

Gefeliciteerd met deze bijzondere groep.

even een vraag over het schermbrevet, ik ken alleen maar de draagwijze op de rechterbovenarm is dat bij de KMAR anders geregeld ??

alvast bedankt

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”