Herinneringsmedaille Ops ter Ondersteuning Rechtshandhaving?

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Spraakverwarring

Re: Herinneringsmedaille Ops ter Ondersteuning Rechtshandhav

Berichtdoor Spraakverwarring » 20 Apr 2014, 16:40

Ach, voor de NSS zou de vrijwel nooit gebruikte "herinneringsmedaille buitenlandse bezoeken" wellicht ook in aanmerking komen. Aan de andere kant: ik las ergens dat er bij de organisatie en uitvoering de NSS wel 50.000 mensen direct of indirect betrokken waren. Als je redeneert dat een medaille, met oorkonde, doosje, etc. ongeveer 20 euro kost (ik doe er maar een gooi naar) dan kom je op een kostenpost van een miljoen. Dat lijkt me, zeker in deze economisch moeilijke tijden, niet voor de hand liggend.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RbP

Berichtdoor RbP » 21 Apr 2014, 19:38

Spraakverwarring schreef:Ach, voor de NSS zou de vrijwel nooit gebruikte "herinneringsmedaille buitenlandse bezoeken" wellicht ook in aanmerking komen. Aan de andere kant: ik las ergens dat er bij de organisatie en uitvoering de NSS wel 50.000 mensen direct of indirect betrokken waren. Als je redeneert dat een medaille, met oorkonde, doosje, etc. ongeveer 20 euro kost (ik doe er maar een gooi naar) dan kom je op een kostenpost van een miljoen. Dat lijkt me, zeker in deze economisch moeilijke tijden, niet voor de hand liggend.

Interessante gedachte de herinneringsmedaille buitenlandse bezoeken, hoewel het hier niet in alle gevallen om een inkomend bezoek van een buitenlands staatshoofd aan het Nederlandse Staatshoofd ging.

Wat betreft de kosten voor oorkonde en onderscheiding is 20 Euro volgens mij redelijk accuraat. Voor een tastbare blijk van erkenning en waardering lijkt me 20 euro per persoon overigens een koopje; een beetje boekenbon kost niet minder en wordt in zo'n geval door de ontvanger veelal minder gewaardeerd. Overigens zou dit gewoon een post op de (toch al niet kleine) begroting van de NSS moeten zijn. ER zijn genoeg andere posten waar op had kunnen worden bezuinigd.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 22 Apr 2014, 17:50

RbP schreef:Interessante gedachte de herinneringsmedaille buitenlandse bezoeken, hoewel het hier niet in alle gevallen om een inkomend bezoek van een buitenlands staatshoofd aan het Nederlandse Staatshoofd ging.
De toelichting bij het instellingsbesluit vermeld het volgende: "Bij gelegenheid van Buitenlandse Bezoeken, dat wil zeggen Buitenlandse Bezoeken welke door het Staatshoofd worden afgelegd of Inkomende Buitenlandse Bezoeken waarbij het Staatshoofd als gastheer/gastvrouw optreedt, kan een decoratie-uitwisseling plaatsvinden. Deze heeft een sterk symbolische functie en waarde. Daarnaast bestaat er behoefte aan Buitenlandse- en Nederlandse Staatsburgers die betrokken zijn bij de voorbereiding en de uitvoering van Buitenlandse Bezoeken, te belonen voor hun inspanningen." (vet van mijn hand. Let wel: er staat uitdrukkelijk niet "staatsbezoek"!). Volgens mij is beide waar, nu alleen minister Timmermans nog op het idee brengen :D

René

Berichtdoor René » 22 Apr 2014, 19:59

Spraakverwarring schreef:
RbP schreef:Interessante gedachte de herinneringsmedaille buitenlandse bezoeken, hoewel het hier niet in alle gevallen om een inkomend bezoek van een buitenlands staatshoofd aan het Nederlandse Staatshoofd ging.
De toelichting bij het instellingsbesluit vermeld het volgende: "Bij gelegenheid van Buitenlandse Bezoeken, dat wil zeggen Buitenlandse Bezoeken welke door het Staatshoofd worden afgelegd of Inkomende Buitenlandse Bezoeken waarbij het Staatshoofd als gastheer/gastvrouw optreedt, kan een decoratie-uitwisseling plaatsvinden. Deze heeft een sterk symbolische functie en waarde. Daarnaast bestaat er behoefte aan Buitenlandse- en Nederlandse Staatsburgers die betrokken zijn bij de voorbereiding en de uitvoering van Buitenlandse Bezoeken, te belonen voor hun inspanningen.". Volgens mij is beide waar, nu alleen minister Timmermans nog op het idee brengen :D

Het gaat hier om het woordje 'kan'.

Tot op heden wordt deze onderscheiding toegekend aan medewerkers die veelvuldig en functioneel betrokken zijn bij de genoemde bezoeken.
Militairen die bij een staatsbezoek worden ingezet in bijv. erewachten krijgen deze ook niet toegekend.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 22 Apr 2014, 20:09

Spraakverwarring schreef:
De toelichting bij het instellingsbesluit vermeld het volgende: "Bij gelegenheid van Buitenlandse Bezoeken, dat wil zeggen Buitenlandse Bezoeken welke door het Staatshoofd worden afgelegd of Inkomende Buitenlandse Bezoeken waarbij het Staatshoofd als gastheer/gastvrouw optreedt, kan een decoratie-uitwisseling plaatsvinden. Deze heeft een sterk symbolische functie en waarde. Daarnaast bestaat er behoefte aan Buitenlandse- en Nederlandse Staatsburgers die betrokken zijn bij de voorbereiding en de uitvoering van Buitenlandse Bezoeken, te belonen voor hun inspanningen." (vet van mijn hand. Let wel: er staat uitdrukkelijk niet "staatsbezoek"!). Volgens mij is beide waar, nu alleen minister Timmermans nog op het idee brengen :D

Het Besluit stelt: "...overwegende dat het gewenst is een medaille vast te stellen als een blijvende herinnering aan Buitenlandse Bezoeken van het Staatshoofd en bij Inkomende Bezoeken aan het Staatshoofd" (cursief van mijn hand).

Hoewel dat inderdaad meer omvat dan alleen inkomende bezoeken van buitenlandse Staatshoofden, staat er wel expliciet dat het moet gaan om een inkomend bezoek aan het Staatshoofd. De ontvangst door en het diner bij ZM de Koning was slechts een klein deel van het programma. Voor het toekennen van de Herinneringsmedaille Buitenlandse Bezoeken aan alle bij de voorbereiding en uitvoering van de NSS betrokken functionarissen is dit wel een zeer beperkte grondslag. Te meer daar voor een heel groot deel (de ondersteuning van civiele autoriteiten bij) de handhaving c.q. bescherming van de rechtsorde het primaire doel van de inzet was.

Los daarvan zou dit ook betekenen dat alle functionarissen die reeds eerder de Herinneringsmedaille Buitenlandse Bezoeken hebben ontvangen buiten de boot vallen. Die wordt immers maar 1 keer toegekend.

Ik wil niet pleiten voor een wildgroei aan onderscheidingen, maar waar een duidelijk onderscheid in soorten inzet is moet deze mijns inziens ook onderscheidenlijk worden beloond.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RbP

Berichtdoor RbP » 22 Apr 2014, 20:20

René schreef:Het gaat hier om het woordje 'kan'.

Tot op heden wordt deze onderscheiding toegekend aan medewerkers die veelvuldig en functioneel betrokken zijn bij de genoemde bezoeken.
Militairen die bij een staatsbezoek worden ingezet in bijv. erewachten krijgen deze ook niet toegekend.

Ik dacht toch echt militairen te hebben gezien met betreffende onderscheiding. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de reden waarom militairen die worden ingezet voor een erewacht bij een inkomend Staatsbezoek of inkomend Officieel bezoek aan ons Staatshoofd deze onderscheiding niet toegekend zouden moet/mogen krijgen. Het lijkt me aan de commandant van betreffende eenheid om een voordracht te doen. Het zou een slechte zaak zijn als dit door defensie al dan niet actief zou worden ontmoedigd.

Overigens valt een erewacht bij het aanbieden van geloofsbrieven waar niet onder inkomend buitenlands bezoek. Wellicht dat dat tot verwarring heeft geleid over wel of geen onderscheiding bij een erewacht...?

Rob

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 22 Apr 2014, 21:18

RbP schreef:Tot op heden wordt deze onderscheiding toegekend aan medewerkers die veelvuldig en functioneel betrokken zijn bij de genoemde bezoeken.
Eerlijk gezegd heb ik deze medaille nog nooit "in het wild" gezien. Mijn indruk is dat 'ie, als hij al wordt uitgereikt, voornamelijk als "relatiegeschenk" aan (lagere) (hof)functionarissen van het bezoekende staatshoofd wordt gegeven. Het uitwisselen van onderscheidingen bij staatsbezoeken als "relatiegeschenk" is normaal gebruik, zie bijvoorbeeld ook dit topic voor een sprekend voorbeeld. Let wel, het gaat hier bovendien om een medaille waar de minister van Buitenlandse Zaken over gaat, niet die van Defensie. De kans dat je een Nederlandse militair met deze onderscheiding ziet lijkt me dan ook niet groot. Zelfs in de batonrijen van voormalige adjudanten of andere leden van het militaire huis van HM ben ik deze medaille niet tegengekomen terwijl zij toch bij uitstek betrokken zijn bij het voorbereiden en uitvoeren van dergelijke bezoeken.

Het was ook niet meer dan een aardig gedachtenexperiment van mijn kant. De kans dat de ongeveer 50.000 mensen (!) die direct of indirect bij de NSS waren betrokken daar een medaille voor krijgen acht ik in de praktijk nagenoeg nihil. Bij het bezoek van de Amerikaanse president George W. Bush in 2005 werd een, in ieder geval voor de krijgsmacht, enigszins vergelijkbare operatie opgetuigd maar ook daar ontving niemand bij Defensie een medaille voor. De enige grootschalige "lintjesregen" met herinneringsmedailles zijn gebeurtenissen als koninklijke huwelijken van troonopvolgers en inhuldigingen. Maar goed, ALS men al zou besluiten tot het uitreiken van een medaille, dan zou deze op zich niet onlogisch zijn denk ik.

René

Berichtdoor René » 23 Apr 2014, 09:01

Een voorbeeld van (actief dienende) militairen die deze onderscheiding hebben mogen ontvangen:

BIJZONDERE MEDAILLE
DEN HAAG - Kapitein Piet de Boer (mi) en Adjudant Ron Schoonman (re) van het Bureau Ceremonieel van het Regionaal Militair Commando West zijn 23 januari aangenaam verrast op Paleis Noordeinde.
Zij kregen de herinneringsmedaille Buitenlandse Bezoeken uit handen van de Chef van het Militaire Huis van Hare Majesteit de Koningin, Luitenant-generaal André Blomjous (li). De toekenning van het ereteken gebeurde op voordracht van het bureauhoofd Ceremonieel en namens de minister van Buitenlandse Zaken.
De Boer en Schoonman zijn sinds 2002 verantwoordelijk voor de organisatie van het Militair Ceremonieel ten behoeve van de Koningin, waaronder de inkomende Staatsbezoeken, officiële Bezoeken en Ceremonieel van Staat.
Het bureau van De Boer en Schoonman is de spin in het web van al het militaire ceremonieel ten behoeve van het Koninklijk Huis, zo ook bij Staatsbezoeken.

Samenvatting van een artikel in de Defensiekrant 04, 2008 (http://www.defensie.nl/documenten/magazines/2008/01/31/defensiekrant-04-2008)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Apr 2014, 10:44

Toevallig hier een foto van de kapitein:

http://www.omroepwest.nl/sites/default/ ... 318372.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Apr 2014, 17:49

René schreef:Een voorbeeld van (actief dienende) militairen die deze onderscheiding hebben mogen ontvangen:)
Dit bericht uit de Defensiekrant uit 2008 ken ik. Het is ook het enige voorbeeld dat ik ken. Er zullen ongetwijfeld nog een paar militairen zijn die de herinneringsmedaille buitenlandse bezoeken hebben ontvangen maar dat zijn er niet veel.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”