Een belangrijke vraag - Vredesmissies

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Sgt-dstr-verz

Re: Een belangrijke vraag - Vredesmissies

Berichtdoor Sgt-dstr-verz » 02 Aug 2016, 07:57

Herinneringsteken bijzondere missies Niet speciale missies. Het heeft niet perse met SF werk te maken. Mensen die een missie deden of doen waar geen lint of medaille speciaal voor gemaakt is krijgen dit teken ook. Zoals bv UNSCOM en meerdere missies. Een bijdrage leveren aan een missie kan dus leiden tot een HVN HMV of HVO met een 'M' Herinneringsteken bijzondere missies

René

Berichtdoor René » 02 Aug 2016, 10:31

Met het instellen van de HVO in 2001 zijn de HVN en HMV en de daarbij behorende gespen komen te vervallen. (Toegekende onderscheidingen mogen worden blijven gedragen.)
Er bestaat bij de HVO (of HIM zoals de afkorting sinds 1 juli is) geen equivalent voor de 'M' gesp voor bijzondere missies.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Stroopwafel

Berichtdoor Stroopwafel » 02 Aug 2016, 19:45

De discussie m.b.t. de toe te kennen gesp zou volgens mijn collega moeten gaan over een eigen gesp (FSE) MIRAGE of aansluiten bij OCEAN SHIELD (ondersteunen VPD-teams) en ATALANTA (Minhad ondersteund ook schepen). Allerlei andere exoten leiden de aandacht alleen maar af. Feit blijft dat de militairen die vallen en vielen onder FSE Mirage tot 1 juli 2016 recht hebben op een HVO medaille met gesp. Vanaf 1 juli 2016 bestaat er nog steeds een aanspraak, maar dan op de nieuwe HIM.

Wat ik langzaam maar zeker bijzonder begin te vinden is dat het anno 2015 en 2016 blijkbaar mogelijk is om militairen ruim 4 maanden op missie te sturen, waar ze voldoen aan alle voorwaarden om aanspraak te maken op een HVO medaille met gesp, maar die toch niet krijgen. En dat alleen omdat men het ergens in de decoratie organisatie wat vindt over de toe te kennen gesp.

Voor hij op missie ging was alles goed geregeld en werd aan alles gedacht. Na terugkeer van deze missie blijft het nu wel heel erg stil, daar waar andere missies, als afsluiting, nog een herinneringsmedaille krijgen.

René

Berichtdoor René » 02 Aug 2016, 21:11

Stroopwafel schreef:Wat ik langzaam maar zeker bijzonder begin te vinden is dat het anno 2015 en 2016 blijkbaar mogelijk is om militairen ruim 4 maanden op missie te sturen, waar ze voldoen aan alle voorwaarden om aanspraak te maken op een HVO medaille met gesp, maar die toch niet krijgen. En dat alleen omdat men het ergens in de decoratie organisatie wat vindt over de toe te kennen gesp.

Dit zien we al langer gebeuren.
Zo is de ZM Van Amstel naar de Middellandse Zee gestuurd voor vier maanden t.b.v. de controle op de vluchtelingenschepen, zonder dat dit uberhaupt als misse is aangeduid.
Zij hebben dus nergens recht op (Geen VVHO, geen dubbeltelling pensioen, telt niet mee voor de €1000,-, geen inverdienen en geen HVO/HIM).
Overigens net als de KLu boven de Baltische Staten.
Laatst gewijzigd door René op 03 Aug 2016, 08:09, 2 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 03 Aug 2016, 05:43

René schreef:
Stroopwafel schreef:Wat ik langzaam maar zeker bijzonder begin te vinden is dat het anno 2015 en 2016 blijkbaar mogelijk is om militairen ruim 4 maanden op missie te sturen, waar ze voldoen aan alle voorwaarden om aanspraak te maken op een HVO medaille met gesp, maar die toch niet krijgen. En dat alleen omdat men het ergens in de decoratie organisatie wat vindt over de toe te kennen gesp.

Dit zien we al langer gebeuren.
Zo is de ZM Van Amstel naar de Middellandse Zee gestuurd voor vier maanden t.b.v. de controle op de vluchtelingenschepen, zonder dat dit uberhaupt als misse is aangeduid.
Zij hebben dus nergens recht op (Geen VVHO, geen dubbeltelling penesioen, telt niet mee voor de €1000,-, geen inverdienen en geen HVO?HIM).
Overigens net als de KLu boven de Baltische Staten.

Misschien kunnen militairen bepaalde taken die ze buiten Nederland uitvoeren ook gewoon beschouwen als "werk" i.p.v. het "missie" te willen noemen en te jengelen om lintjes via het oprekken van definities.
- sic Gloria transit Mundi -

René

Berichtdoor René » 03 Aug 2016, 08:27

Ed van Engeland schreef:Misschien kunnen militairen bepaalde taken die ze buiten Nederland uitvoeren ook gewoon beschouwen als "werk" i.p.v. het "missie" te willen noemen en te jengelen om lintjes via het oprekken van definities.

Het is niet het oprekken van definities, maar juist het vernauwen daarvan door Defensie om bepaalde inzet buiten de landsgrenzen maar niet te hoeven duiden als een missie.
De definitie van een misie is namelijk heel duidelijk en eenvoudig: inzet van de Krijgsmacht door de Regering, buiten Nederland.
Dit gaat dan bijvoorbeeld op voor de missie in Mali en de missie in het Midden Ooosten, maar ook de inzet van ZM Van Amstel in de Middelandse Zee, de F16s boven de Baltische Staten, de inzet van militairen in 'Mirage'
Al het andere - zoals de CLAS-compagnie of het Stationsschip in De West - is 'gewoon' werk.

Defensie heeft echter het probleem dat er geen 'Nee' gezegd wordt tegen de politiek, waardoor er kunstgrepen moeten worden uitgevoerd - zoals het niet duiden van een missie als zodanig - om dit soort inzet mogelijk te maken.
Zou Defensie zich aan de regels houden, dan zouden een aantal van de nu lopende inzetten niet hebben kunnen plaatsvinden of niet langer doorgang vinden.
Het zijn daarbij (zoals gebruikelijk) niet de politici, of de defensietop, maar de ingezette militairen (en hun thuisfront) die van deze werkwijze de dupe zijn! Het niet krijgen van 'een lintje' is daarbij nog wel het minste.

Met de opmerking "en te jengelen om lintjes via het oprekken van definties" worden de ingezette militairen mijns inziens dan ook ernstig te kort gedaan. Jammer!!

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 03 Aug 2016, 09:18

Het wordt een semantische zaak.... missie of werk. Ik zie niet goed hoe misnoegde opmerkingen als "... de dupe zijn" en "militairen ernstig tekort gedaan" passen in het niet verlenen van een medaille/gesp o.i.d., ervan uitgaande dat het slechts een draagbaar herinneringsteken (i.c. souvenir) betreft en geen bijzondere onderscheiding voor dapperheid of verdienste. Dat dragers en overige geïnteresseerden hieraan soms andere waarden toekennen is evident.
Dat Defensie geen nee zegt tegen de politiek is wel duidelijk, Defensie is namelijk een werktuig van de politiek, stokpaardjes van partijen en ambitieuze politici, doch uiteindelijk van de Minister; wie het anders wil moet het staatsbestel maar zien te veranderen.
- sic Gloria transit Mundi -

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 03 Aug 2016, 13:09

Ed van Engeland schreef:Het wordt een semantische zaak.... missie of werk. Ik zie niet goed hoe misnoegde opmerkingen als "... de dupe zijn" en "militairen ernstig tekort gedaan" passen in het niet verlenen van een medaille/gesp o.i.d., ervan uitgaande dat het slechts een draagbaar herinneringsteken (i.c. souvenir) betreft en geen bijzondere onderscheiding voor dapperheid of verdienste. Dat dragers en overige geïnteresseerden hieraan soms andere waarden toekennen is evident.
Dat Defensie geen nee zegt tegen de politiek is wel duidelijk, Defensie is namelijk een werktuig van de politiek, stokpaardjes van partijen en ambitieuze politici, doch uiteindelijk van de Minister; wie het anders wil moet het staatsbestel maar zien te veranderen.

Ed, ik denk dat je met dit soort opmerkingen bijdraagt aan deze "semantische zaak". Onderscheidingen zijn er om, hoe verrassend ook misschien, te onderscheiden. Onderscheiden doet men niet alleen door dapper of ten verdienste te zijn, maar o.a. door missies te vervullen. Een herinneringsteken weg te zetten als "souvenir" vind ik daarom ronduit lomp en ongepast richting de mensen die zich bijvoorbeeld dagelijks voor hun donder hebben laten schieten in bv Afghanistan; voor sommigen onder hen heeft die erkenning namelijk iets meer waarde dan alleen een souvenir.

Back on topic :arrow:
"If you've done it, it ain't bragging"

Stroopwafel

Berichtdoor Stroopwafel » 03 Aug 2016, 20:36

Beste Rene en Iron Mike.
Ik ben blij dat jullie het wel begrijpen en dit zo mooi onder woorden kunnen brengen!
Militairen zijn gewone mensen maar met een bijzonder beroep. Dat is ook wat hen bindt.

Dank, en idd weer back on topic!

René

Berichtdoor René » 03 Aug 2016, 23:03

Nog een laatste opmerking mijnerzijds ter verduidelijking, aangezien ik - gezien de reactie - niet duidelijk ben geweest.
(En daarmee tevens ter afsluiting):

Ed van Engeland schreef:Het wordt een semantische zaak.... missie of werk. Ik zie niet goed hoe misnoegde opmerkingen als "... de dupe zijn" en "militairen ernstig tekort gedaan" passen in het niet verlenen van een medaille/gesp o.i.d.

Beide opmerkingen slaan veeleer op de overige door mij in een eerdere reactie genoemde zaken, als dubbeltelling pensioen, uitzendbescherming, dagen per jaar bij het thuisfront kunnen zijn en overige aan missie gerelateerde zaken. Niet zozeer (hetgeen niet moet worden gelezen als "helemaal niet"!) op het niet toegekend krijgen van een medaille/gesp.

Babylonische spraak

Berichtdoor Babylonische spraak » 04 Aug 2016, 07:32

Iron Mike, sluit mij bij jouw uiteenzetting aan zonder op de scherps van de snede te gaan zitten. Ik denk dat we terug moeten naar de essentie van de het toekennen van een onderscheiding. Daarbij zou het Handboek Decoraties als richtlijn kunnen / moeten fungeren. Gelet daarop en bovenstaande reacties lezend staat er in dit Handboek op blz 8 een toepasselijk stuk tekst : " Het belang van onderscheidingen in deze tijd ". Dit geeft denk ik de Kern van alle reactie weer.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”