Kruis voor Recht en Vrijheid voor OEF

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
HJdeSpanjaard

Re: Kruis voor Recht en Vrijheid voor OEF

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 04 Aug 2013, 10:34

in combinatie met onderstaande mag er zeker wel is actie worden ondernomen omtrent hvo/krv voor oef.

RbP schreef:Bij Koninklijk Besluit van 26 juni 2013 is het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties zodanig gewijzigd dat deze in de toekomst (vanaf 19 juli 2013) ook kan worden toegekend aan civiele experts die buiten krijgsmacht verband voor civiele missies door de Staat worden uitgezonden. Reden hiervoor is volgens de Nota van Toelichting dat civiele experts in de civiele missies vergelijkbare taken uitvoeren, voor dezelfde doeleinden, in dezelfde of vergelijkbare missiegebieden en ook in bijzondere omstandigheden, evenals uitgezonden Nederlandse medewerkers van de politie en de krijgsmacht.

Tevens krijgt de minister met deze wijziging de mogelijkheid om voor deelname aan niet-artikel 100 operaties (verdedigingstaak en bescherming van de belangen van het Koninkrijk) ook de HVO toe te kennen. Aanleiding hiertoe is dat de minister eindelijk erkend dat operaties in het kader van de verdedigingstaak niet voldoen aan de definitie van vredesoperatie. Aangezien de minister voor Anatolian Protector (NAVO art. 5 operatie) schijnbaar niet het KRV wil toekennen (welke volgens het decoratiebeleid van toepassing is), is nu het Besluit HVO aangepast, zodat de HVO nu wel kan worden toegekend.

Ik ga er van uit dat zeer binnenkort ook de operaties Enduring Freedom, Active Endeavour, Tulip Guardian en Display Deterrence bij ministerieel besluit gelijkgesteld worden aan een vredesoperatie en dat de minister daarmee tevens de eerdere onrechtmatige toekenningen van de HVO voor NAVO artikel 5 operaties “legaliseert”.

Door deze wijzigingen wordt de deelname van een civiele expert buiten krijgsmachtverband aan een civiele trainingsmissie van parketsecretarissen voor een rechtbank in Georgië feitelijk gelijkgesteld met de vredesafdwingen inzet van een militair in een gewapend conflict in Afghanistan. Dit roept de vraag op wat nog de "onderscheidende waarde" is van de HVO? Hoe zie ik straks op veteranendag of iemand die in burger meeloopt een civiele expert is of een oorlogsveteraan?

Er van uitgaande dat het KRV nu helemaal niet meer zal worden toegekend is de enige resterende “militaire” herinneringsmedaille nota bene de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpvelening bij Rampen. Hiervoor dient men tenminste “deel uit makend van of tezamen met de krijgsmacht” worden ingezet.

Mijns inziens is deze wijziging de doodsteek voor het decoratiebeleid en een uiting van gebrek aan waardering en miskenning van de inzet van militairen en overige veteranen.

Rob
Rob

René

Berichtdoor René » 26 Sep 2015, 16:35

Ondanks de (lange) stilte is in ieder geval één vakbond dit onderwerp nog niet vergeten.
Vrijdag 25 september heeft de GOV|MHB in hun ProDef-Bulletin een artikel geplaatst met de titel 'Hoelang moet SFTG-A nog wachten op erkenning?'

Hierbij de link (blz. 13): www.prodef.nl/media/k2/attachments/ProDef_6_2015.pdf
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 03 Nov 2015, 22:29

Dankje!
Het is een ingezonden stuk zoals ik het lees,
lijkt me niet dat het echt wat te weeg brengt.

René

Berichtdoor René » 04 Nov 2015, 17:55

HJdeSpanjaard schreef:Het is een ingezonden stuk zoals ik het lees, lijkt me niet dat het echt wat te weeg brengt.

Of het wat te weeg gaat brengen is altijd afwachten.
Ik weet wel dat dit artikel persoonlijk onder de aandacht van verschillende politici, die zitting hebben in de Vaste Commissie Defensie, is gebracht.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 05 Nov 2015, 19:28

Dat klinkt goed.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”