Oorlogs Herinneringskruis (OHK)

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
W.Vermeer

Oorlogs Herinneringskruis (OHK)

Berichtdoor W.Vermeer » 29 Jun 2007, 21:41

Plaats hier ook jou OHK

Hier één van de mijne, een OHK opgemaakt door Tack en nog in een perfect verpakkingszakje van Koninklijke Begeer.

Afbeelding

en twee kleurvarianten van de Ribbonbar:

Afbeelding

Afbeelding

nedmed

Berichtdoor nedmed » 29 Jun 2007, 23:06

De onderste ribbon is van het Kruis voor Krijgsverrigtingen en niet van het OHK

MVG Gerrit

W.Vermeer

Berichtdoor W.Vermeer » 30 Jun 2007, 17:35

Okay, perfect bedankt.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 03 Jul 2007, 20:57

Naar mijn weten heeft een baton behorende bij het Kruis voor Krijgsverrichtingen de volgende kleur volgorde geel-groen-geel Afbeelding en het ohk is groen-geel-groen Afbeelding

De baton die wilco laat zien, hierbij moet ik toegeven dat de kleuren erg licht zijn, hoort denk ik toch bij het OHK Afbeelding

N-verdonck

grapje

Berichtdoor N-verdonck » 03 Jul 2007, 23:14

Wou dat ik de mijne al binnen had . (tip - wilco) :lol:
Niet geschoten is altijd mis !
Ben nog op zoek naar een nederlands oorlogsherinneringkruis

W.Vermeer

Berichtdoor W.Vermeer » 04 Jul 2007, 20:03

VOlgens mij heb je helemaal gelijk.

De tip is gesnopen, hij is onderweg.

N-verdonck

Berichtdoor N-verdonck » 05 Jul 2007, 16:50

Heb de mijne binnen.
Hij is gemaakt door .Tack uit breda.
En de bag of issue zit er ook nog bij 8)

Voor de duidelijkheid het is de rechtse .
Met de blauwe backing

Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis !

Ben nog op zoek naar een nederlands oorlogsherinneringkruis

nedmed

Berichtdoor nedmed » 05 Jul 2007, 23:12

stom, stom!! Je het helemaal gelijk JR!! Ik verkeek mij op het soort lint (moiree zijde) en moest gelijk aan aan het expeditie kruis denken
" het is niet allemaal goud wat er blinkt.."

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 18 Okt 2007, 18:57

nedmed schreef:De onderste ribbon is van het Kruis voor Krijgsverrigtingen en niet van het OHK

MVG Gerrit

De bovenste is het lint dat door Gaunt werd geleverd in 1944. Oorspronkelijk kregen gerechtigden tot het dragen van het OHK alleen een machtiging tot het dragen en een baton (door Gaunt).

Pas in 1948 werden de echte OHK's en oorkonden uitgereikt.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 18 Okt 2007, 18:58

Overigens zijn de blauwe achterkantjes Fa. Tack eerdere uitreikingen van het OHK. De groene achterkantjes zijn van +- 1949 en later.

W.Vermeer

Berichtdoor W.Vermeer » 18 Okt 2007, 21:24

Bedankt Erik, altijd leerzaam dergelijke kleine weetjes :D

Wouter

Berichtdoor Wouter » 22 Feb 2008, 21:58

Hier een OHK met gesp 'Nederland mei 1940' die ik gisteren in een ruil heb verkregen. Hij ziet er voor mij wel goed uit, ik ben echter zeker geen expert op het gebied van Nederlandse onderscheidingen, daarom vraag ik aan iedereen hier, is dit een originele?

AfbeeldingAfbeelding

Daarnaast wil ik jullie graag ook nog even het Mobilisatiekruis van mijn overgrootvader laten zien. Helaas weet ik nog niet bij welk onderdeel hij zat, maar ik vermoed de Vrijwillige Landstorm, als ik afga op foto's welke ik van hem heb. Tijdens de oorlog vervalste hij persoonsbewijzen en hiervoor is hij na verraden te worden naar Westerbork gestuurd. Toen de trein kwam die naar Polen ging, en hij moest instappen, kwam net een hoge pief uit het kamp eraan lopen, een NSB'er uit Deventer. Voor de oorlog was mijn overgrootvader leraar geweest, en deze man was een van zijn leerlingen! Dus die NSB'er zegt 'Jij pakt de andere trein, terug naar huis'. Dat is nou eens een geluk bij een ongeluk! Helaas is hij al snel na de oorlog overleden aan (waarschijnlijk) kanker. In 1996, toen oma ging verhuizen werd de zolder opgeruimd door mijn oom, die ALLES weggooide, inclusief een complete plunjebaal met het uniform van mijn overgrootvader. Ik was dus erg blij toen oma mij belde dat ze 'nog een medaille' had gevonden.

Afbeelding

Wouter

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 23 Feb 2008, 20:55

tot zover ik weet zijn er van het OHK geen namaak geslagen.

jimmy

Berichtdoor jimmy » 24 Feb 2008, 09:02

Henk-Willem schreef:tot zover ik weet zijn er van het OHK geen namaak geslagen.

Is het niet zo ,dat waarneer je het OHK hebt
geen recht heb op het mobilisatiekruis?

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 24 Feb 2008, 10:06

ik dacht van wel. Het mobilisatiekruis was voor degene die niet in aanmerking kwamen voor het OHK.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 24 Feb 2008, 16:19

Ook van het OHK zijn er reproducties geslagen. Deze zijn, net als de repoductie van het MOK roder van bronssoort. Ook zijn er OHK's met een bol en ring om hangend aan het lint gedragen te worden. Deze zijn door een commerciële onderneming in Amerika gemaakt.

Het was mogelijk om zowel voor het OHK als voor het MOK in aanmerking te komen. Officieel welliswaar niet.

De regels voor het OHK:

- militairen, in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden;
- Nederlanders of Nederlandse onderdanen, dienende aan boord van Nederlandse koopvaardij- of vissersschepen onder Nederlands dan wel Geallieerd beheer;
- Nederlanders of Nederlandse onderdanen, deel uitmakende van vliegtuigbemanningen der Nederlandse burgerluchtvaart onder Nederlands dan wel Geallieerd beheer.

Zij dienden in alle opzichten een goede plichtsbetrachting en goed gedrag hebben getoond en vanaf 10 mei 1940 tot het einde van de oorlog ten minste zes maanden in hun functie dienst hebben gedaan.

En voor het MOK:

I.
militairen en oud-militairen, die in werkelijke Nederlandse dienst zijn geweest;
a. in het tijdvak ná 6 april 1939 en vóór 20 mei 1940 gedurende ten minste 6 maanden;
b. in het tijdvak ná 9 mei 1940 en vóór 19 mei 1940 buiten het vijandelijk of door de vijand bezette gebied.

II.
militairen en oud-militairen, die na 30 augustus 1939 en voor 3 september 1945 gedurende ten minste 6 maanden dienst hebben gedaan aan boord van een onder Nederlands vlag varend zeeschip of aan boord van een vliegtuig, een en ander uiteraard wanneer daarmede een Nederlands belang werd gediend.

III.
Ook zij, die niet tot deze categorieën behoorden, doch gedurende de oorlog in het belang van het Koninkrijk militaire werkzaamheden hebben verricht.

IV.
Zij, die reeds het Oorlogsherinneringskruis mogen dragen, komen niet in aanmerking voor deze onderscheiding.

Artikel IV van het instellingsbesluit van het MOK sloot dragers van het OHK dus uit. Aangezien er echter geen databases waren waarin namen gecontroleerd konden worden en met voor het MOK zelf diende te betalen kwam het regelmatig voor dat men beiden kreeg (bijv. OHK + gesp Nederland Mei 1940 voor dienst in 1940 en het MOK voor activiteiten binnen de BS in 1944-45)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 24 Feb 2008, 17:06

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Weer wat geleerd.

Meen je dat echt dat er zelfs van het OHK reproducties geslagen zijn? Waarom in hemelsnaam? Er zijn er zat van uitgereikt.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 09 Apr 2008, 22:33

ErikMuller schreef:Overigens zijn de blauwe achterkantjes Fa. Tack eerdere uitreikingen van het OHK. De groene achterkantjes zijn van +- 1949 en later.

Geldt dat ook voor alle andere medailles die zijn opgemaakt door Fa. Tack?

Ik kwam namelijk deze set tegen en hier is het juist omgekeerd.
De oudste medaille, het OHK, heeft een groene achterkant en het later uitgegeven,
ereteken voor Orde en Vrede, heeft een groene achterkant.

www.ebay.nl - objectnummer: 350040922077

love4history

Berichtdoor love4history » 10 Apr 2008, 09:05

Interessant setje en interessante vraag! :)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 11 Apr 2008, 08:01

Ralph Kolen schreef:
ErikMuller schreef:Overigens zijn de blauwe achterkantjes Fa. Tack eerdere uitreikingen van het OHK. De groene achterkantjes zijn van +- 1949 en later.

De oudste medaille, het OHK, heeft een groene achterkant en het later uitgegeven,

De meeste OHK's zijn pas in 1948 of later uitgereikt, dus de kans dat het patje achterop groen is is vele malen groter dan dat je een blauw patje vindt.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 11 Apr 2008, 10:12

ErikMuller schreef:
Ralph Kolen schreef:

De meeste OHK's zijn pas in 1948 of later uitgereikt, dus de kans dat het patje achterop groen is is vele malen groter dan dat je een blauw patje vindt.

Ja, ok. Mee eens. Maar wat doet dan dat blauwe patje achter op het ereteken voor Orde en Vrijheid? Die is medaille is pas in 1948 ingesteld.

Ps. Begrijp me niet verkeerd aub, het is absoluut niet om mijn bedoeling om zo maar tegen u in gaan. Ik weet het al helemaal niet, ben alleen heel benieuwd en wil mijn kennis uitbreiden.
Bijlagen
2034_1.JPG
2034_1.JPG (38.88 KiB) 12110 keer bekeken

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 12 Apr 2008, 20:02

De blauwe achterkantjes bij het OV duiden ook op een eerdere uitreiking. Zoals al eerder gezegd, de groene achterkantjes ben ik pas tegengekomen op stukken met oorkondes van eind 1949 en later.

genie 79 libanon

Berichtdoor genie 79 libanon » 15 Apr 2008, 00:39

de laatste is het mobilisatie kruis
op 8 april was ik op een veteranenbijeenkomst daar was ik getuigen van het uit reiken van deze medaille aan een ww2 veteraan die kreeg deze na bijna 65 jaar opgespeld
was ontroerend dit te zien en deze man te mogen feliciteren
er werd schamper op gemerk t dat het wel snel toegekent was :? :? :?
( de foto bij wouter)

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”