HVO wijziging!

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
hamerhaai

Re: HVO wijziging!

Berichtdoor hamerhaai » 15 Nov 2018, 07:30

De afgelopen twee jaar (dus na het verkrijgen van de 2e HVO) is het topic regelmatig ter sprake gebracht binnen de Defensie gelederen. Van werkvloer tot IGK. Nergens zijn er geluiden te horen geweest welke wijzen op enig begrip voor het afschaffen van de 2e HVO en het keuzemoment voor welke gesp de militair wil dragen. Commandanten staan volledig achter de keuze om " niet conform voorschift opgemaakt" te zijn en ik zie ook meer en meer militairen met een 2e HVO/HIM rondlopen. Dat er nu dus in de wandelgangen geluiden zijn om nog eens te kijken naar het huidige decoratiestelsel is mooi als het dan ook maar gaat om veteranen de erkenning en waardering te geven die ze verdienen. En daar gaat het volgens mij om bij het verstrekken van een onderscheiding.

RD

Berichtdoor RD » 15 Nov 2018, 12:36

Een toegekende onderscheiding moet je ook kunnen dragen. Ik vind het onjuist dat regels worden gesteld aan het maximum aantal gespen en medailles. Als je wilt versoberen (waarom eigenlijk?), kun je als militair zelf besluiten om bijvoorbeeld geen sportonderscheidingen te dragen, daarmee stoot je niemand tegen het hoofd. Ook al die buttons voor (niet exceptionele) vaardigheden en buitenlandse stafcursussen mag je wat mij betreft rustig weglaten.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Nov 2018, 08:54

mohfan schreef:Dank voor je antwoord Spraakverwarring!
Echter... het VS 2-1593 is reeds herschreven en nu in 8ste druk.
Helder. Dit, in combinatie met de info die Iron Mike postte, maakt duidelijk dat het maximale aantal gespen dat je op de HIM kan dragen is beperkt tot 4 stuks en dat een tweede medaille er helaas niet meer in zit. Dan gaat een rekest ook niet meer helpen. Spijtig.
Overigens denk ik dat er in de praktijk niemand over gaat vallen als je de opmaker vraagt die vijfde gesp er gewoon bij te zetten. Maar officieel is dat natuurlijk wel tegen de regels...
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

moos

Berichtdoor moos » 17 Nov 2018, 15:28

Overigens denk ik dat er in de praktijk niemand over gaat vallen als je de opmaker vraagt die vijfde gesp er gewoon bij te zetten

Hetzelfde geld natuurlijk ook voor een tweede medaille 8)
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 17 Nov 2018, 21:27

heb een paar marine heren met twee HVO/Him naast elkaar zien lopen, deze hadden ze ontvangen voordat de 2e exemplaar uit het voorschrift / staats courant werd weg gehaald.
De omnibus dubitandum

Herman V

Berichtdoor Herman V » 18 Nov 2018, 16:08

Diverse medaille opmakers plaatsen (op verzoek van de drager?) twee HIM(HVO) naast elkaar.

Tegen de recente voorschriften in, maar ja, als je alle gedane missies niet meer mag laten zien, naast de VIJF officiele sportmedailles die je wel mag dragen, is er wel iets wat m.i. nog gerepareerd mag worden in de volgende versie.

Als je het decoratiebeleid echt wilt versoberen, mag je wel eens wat medailles afschaffen. In 2000-2001 was versobering het toverwoord bij de commissie Zuidema. In dit kader zag de HVO met de gespen het levenslicht en werden de HVN en de HMV afgeschaft. Sindsdien zijn er heel wat andere medailles bij gekomen (Landmacht-, Luchtmacht- en Marechaussee medaille, Elstedentocht kruisje is officieel geworden en nog twee onvermijdbare medailles erbij rondom het koningshuis). Het jongt lekker aan zeg maar. Dus waarom sinds kort in enkele gevallen iemand een tweede HIM ontzegd moet worden ruikt naar willekeur.

Het maximum op de borst is 12 medailles opgemaakt in 1 rij (alsof daar iemand zich aan houdt! Dit zie je vaker dan 2x de HIM), dus als je 2 of 3 HIMs met de nodige gespen wil dragen in je set ten koste van je vierdaagse kruis of NSF medaille als je over het totaal van 12 medailles heengaat zie ik niet echt als een probleem. Misschien moet het aantal gespen per HIM wel naar 5 of 6 stuks.

Medailles, kruizen en gespen. Allemaal emotie en slechts een klein groepje mensen die er echt logisch over na willen denken.

Greetz
Herman

René

Berichtdoor René » 18 Nov 2018, 19:24

Herman V schreef:In 2000-2001 was versobering het toverwoord bij de commissie Zuidema. In dit kader zag de HVO met de gespen het levenslicht en werden de HVN en de HMV afgeschaft. Sindsdien zijn er heel wat andere medailles bij gekomen (Landmacht-, Luchtmacht- en Marechaussee medaille, Elstedentocht kruisje is officieel geworden en nog twee onvermijdbare medailles erbij rondom het koningshuis).

Kleine correctie: De invoering van de Landmacht-, Luchtmacht en Marechaussee medaille stond, net als de invoering van de HVO ter vervanging van de HVN & HMV, als advies in het eindrapport van de Commissie "Toekomst Decoraties van de Minister van Defensie".

Overigens is er tot op heden (nog) geen invulling gegeven aan en ander advies van diezelfde commissie: een herinneringsmedaille voor rechtshandhaving. (Zie ook: https://www.dropbox.com/s/cnmhcb9lx5yvb ... n.pdf?dl=0)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 18 Nov 2018, 20:12

René schreef:
Herman V schreef:In 2000-2001 was versobering het toverwoord bij de commissie Zuidema. In dit kader zag de HVO met de gespen het levenslicht en werden de HVN en de HMV afgeschaft. Sindsdien zijn er heel wat andere medailles bij gekomen (Landmacht-, Luchtmacht- en Marechaussee medaille, Elstedentocht kruisje is officieel geworden en nog twee onvermijdbare medailles erbij rondom het koningshuis).

Kleine correctie: De invoering van de Landmacht-, Luchtmacht en Marechaussee medaille stond, net als de invoering van de HVO ter vervanging van de HVN & HMV, als advies in het eindrapport van de Commissie "Toekomst Decoraties van de Minister van Defensie".

Overigens is er tot op heden (nog) geen invulling gegeven aan en ander advies van diezelfde commissie: een herinneringsmedaille voor rechtshandhaving. (Zie ook: https://www.dropbox.com/s/cnmhcb9lx5yvb ... n.pdf?dl=0)

Aah, dank je wel Rene,

Versobering door uitbreiding. Jammer toch dat de toenmalig nieuw ingestelde HVO nu 17 jaar later het slechtst ervan af lijkt te komen. Een vorige onderscheiding die zelfs 33 gespen opleverde (het "Expeditiekruis") had geen restrictie op het maximaal te dragen gespen.

Grt
Herman

RD

Berichtdoor RD » 19 Nov 2018, 12:32

In onze samenleving is het gebruikelijk dat regels worden vastgesteld in overleg met belanghebbenden. Dat is bij de toepassing van het Nederlands decoratiestelsel zeker niet het geval. Ik denk niet dat één van de gerechtigden van mening is dat sommige missies ondergeschikt zijn aan deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse of aan de Tweedaagse Militaire Prestatietocht. Aan de vage (verzamel)namen voor sommige missies, zoals 'VN-, EU- en Multinationale Operaties' kunnen we niet veel doen, tenminste als je niet zelf gespen wilt laten slaan, maar wel aan de draagwijze. Ik zou in voorkomend geval gewoon alle verdiende gespen dragen en zo nodig een tweede HIM. Het bevoegd gezag moet eerst maar eens goed overleg voeren met de betrokkenen en goede argumenten aandragen voor dit te (kunnen) verbieden.

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 20 Nov 2018, 07:35

Precies!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Nov 2018, 18:49

RD schreef:In onze samenleving is het gebruikelijk dat regels worden vastgesteld in overleg met belanghebbenden. Dat is bij de toepassing van het Nederlands decoratiestelsel zeker niet het geval. Ik denk niet dat één van de gerechtigden van mening is dat sommige missies ondergeschikt zijn aan deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse of aan de Tweedaagse Militaire Prestatietocht. Aan de vage (verzamel)namen voor sommige missies, zoals 'VN-, EU- en Multinationale Operaties' kunnen we niet veel doen, tenminste als je niet zelf gespen wilt laten slaan, maar wel aan de draagwijze. Ik zou in voorkomend geval gewoon alle verdiende gespen dragen en zo nodig een tweede HIM. Het bevoegd gezag moet eerst maar eens goed overleg voeren met de betrokkenen en goede argumenten aandragen voor dit te (kunnen) verbieden.

Hoe zeer ik het ook met je eens ben dat het beleid nergens over gaat; het is en blijft beleid. Afwijken van beleid is wat mij betreft simpelweg een no-go zolang het nog beleid is. Dat het bevoegd gezag maar eens goed overleg moet voeren met betrokkenen klinkt leuk, maar is een utopie en als puntje bij paaltje komt simpelweg irrelevant.
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 22 Nov 2018, 11:21

Iron Mike ik ben het met je eens, maar als ik de foto's bekijk van 1 van de RMWO loopt die met 5 gespen dus het beleid wordt niet gehandhaafd.
De omnibus dubitandum

skygulik

Berichtdoor skygulik » 22 Nov 2018, 11:22

ik zie hier toch 5 gespen op 1 HVO medaille
Bijlagen
images2.persgroep.net.jpg
27312386844_249b07f5e7_b.jpg
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 22 Nov 2018, 19:47

skygulik schreef:ik zie hier toch 5 gespen op 1 HVO medaille

Ook het maximale aantal wordt hier aan de laars gelapt door onze Marco, dus om die nu als voorbeeld te nemen... :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 22 Nov 2018, 20:58

hij heeft net als elke militair een voorbeeld functie :)
De omnibus dubitandum

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 23 Nov 2018, 10:53

Alvorens we er ongepast lacherig over gaan doen denk ik dat de majoor doet wat elke veteraan zou doen, een gegeven onderscheiding dragen. Dit staat namelijk voor een stuk erkenning en waardering maar hierover is in eerdere posts al ruim aandacht geschonken. Maar even een vraag voor Iron Mike, wat is dat voor zwart vlekje boven de gespen op je miniatuurset?

skygulik

Berichtdoor skygulik » 23 Nov 2018, 13:53

hamerhaai, we doen er zeker niet lacherig over, ik pleit er voor dat de HVO weer correct wordt ingesteld zoals het was, na 4 gespen een 2e HVO medaille om verder te gaan met de 5e gesp etc etc.
De omnibus dubitandum

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 26 Nov 2018, 15:00

skygulik, dan zijn we het daar over eens.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”