Purple Heart medal aan Nederlanders?

Roel
Moderator

Purple Heart medal aan Nederlanders?

Berichtdoor Roel » 07 Jul 2008, 20:12

Zo ver ik weet zijn er geen Purple Heart medals aan Nederlanders uitgegeven. Ze komen niet voor in Erik zijn lijst, niet in ranglijsten en zijn niet bekend bij bekende Amerikaanse verzamelaars die ik er over gesproken heb zoals J. B. Floyd.

Maar dan kom je dit tegen;
Bijlagen
Purple Heart.jpg
Purple Heart.jpg (53.05 KiB) 17265 keer bekeken
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Bram

Berichtdoor Bram » 07 Jul 2008, 21:20

Zie ook, naar alle waarschijnlijkheid, de Marechaussee in het andere topic. Een van de batons die hij draagt lijkt wel als 2 druppels water op die van de Purple Heart.

http://i27.tinypic.com/qygz8x.jpg (de betreffende foto uit dat topic)

Ik druf zelfs stellig te bewaren dat hij daar een baton van het Purple Heart draagt. Dit gezien de donker paarse kleursteling en het amerikaans formaat van het baton (vergelijk maar met de NL batons, deze zijn smaller).

Wel grappig, als een veteraan in de VS ten onrechte decoraties draagt wordt zo iemand vergruist op het internet en in de media (zeker bij een Medal of Honor en andere hogere dapperheidsonderscheidingen) en zo'n actief dienende militair zou in flinke problemen verkeren. (in 1997, geloof ik, heeft zelfs de Chief of Naval Operations zelfmoord gepleegd omdat er controverse was ontstaan omtrent enkele "V" devices (valor) die hij op zijn batons droeg, maar daar gaat dit topic niet over).

corne05

Berichtdoor corne05 » 07 Jul 2008, 22:23

Hallo Roel

Alhoewel ik niet weet over welke periode je praat denk ik
dat je er naast zit dat er geen Purple Heart aan Nederlandse militairen uitgereikt zou zijn.

Ik kan je verzekeren dat er zeker 1 is uitgereikt tijdens de oorlog
in Korea.
Bijgaand een foto van John Bluming tijdens de begravenis van DE Kapitein Westerling in 1987 en die draagt als tweede onderscheiding wel degelijk een Purple Heart.
Afbeelding

bronvermelding niet vergeten komt uit de telegraaf

Corne

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 08 Jul 2008, 16:25

De commando die linksachter bij Bluming staat komt uit mijn dorp! 8)
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

Sjors

Berichtdoor Sjors » 08 Jul 2008, 16:54

Het is mij ook bekend dat er in de Korea oorlog Purple Hearts zijn uitgereikt aan Nederlanders, echter ik had ook begrepen dat deze niet door de Nederlandse staat erkend waren en er zelfs sprake was van intrekking, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik wel zeker weet is dat men ze niet terug vind in welke naam en ranglijst dan ook.
Maar hoe het nu echt zit??????

Mvg

Sjors

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 08 Jul 2008, 17:21

zoals je waarschijnlijk weet werden purple hearts vaak bij de gewonden aan bed al uitgereikt ...hup...gewoon aan het kussen spelden de hele zaal in 1 keer.

ten tijde van de Korea oorlog was dit niet anders en lagen er ook nederlanders op deze ziekenzalen en kregen dus op deze manier vanzelf hun purple heart en ja als je deze dan "verdient" dan ga je hem ook dragen vandaar dat er wel degelijk veteranen deze medaille dragen.....ze zijn er tenslotte ook gewond voor geraakt en zien het waarschijnlijk als een "eer" om deze te mogen dragen. (Nederland had weer eens een keer niets)

Nederland had dit kunnen voorkomen als men toen al iets had in de vorm van een gewonden speld of medaille maar ja dat is Nederland ....achter de feiten aanlopen .....en na 50 jaar alsnog met iets komen net zoals het Verzetshedenkingskruis 1980 en het Zilveren kruis 1813-1815 ergens in 1860 dusssssssssss.

Afgeven op de veteranen kan maar ik denk dat de Nederlandse regering eens een keer moet stoppen om achteraf iets te vezinnen om te belonen of moet stoppen om na een wapenfeit medailles af te schaffen zoals de BL. BK. VK en KV hiermee voorkom je veel (dure) kamergesprekken om een medaille op nieuw in te stellen.

Daarmee voorkom je ook dat er dus nu nog steeds mensen rondlopen met de medaille van verdienst in het zilver ipv een dapperheidsonderscheiding omdat die ten tijde van de dappere daad weer eens opgeheven waren zoals bv H van der Slik die met gevaar voor eigen leven zijn collega uit een mijnenveld redde ondanks eigen verwondingen aan zijn ogen. Wanneer mag deze man zijn medaille van verdienste omruilen voor b.v het kruis van verdienste of voor mij part de MWO (of is deze nog steeds afgeschaft )

Nederland neem een voorbeeld aan Engeland die al vanaf 1914 het DFC kennen om over het Victoria cross nog maar te zwijgen.

Zo ik heb gezegd
Laatst gewijzigd door tuppie65 op 22 Aug 2008, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jimmy

Berichtdoor jimmy » 08 Jul 2008, 20:30

Bluming heeft nooit in indie gediend !

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 08 Jul 2008, 23:37

er staat ook dat het hier om een vriend van Westerling betreft niet om een strijdmakker uit Indië.
Wie weet waar ze elkaar van kenden misschien wel van de judo club

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 09 Jul 2008, 19:32

In Korea mochten ze de Purple Heart niet aannemen. Er zijn er voor zover ik weet alleen een paar keer per ongeluk in ziekenhuizen uitgereikt.

Voor de 2e Wereldoorlog heb ik er 2 bevestigd gekregen.

Cheers,

Erik

corne05

Berichtdoor corne05 » 09 Jul 2008, 22:09

Jimmy

Ik zeg niet dat John Bluming in Nederlands-Indie gedient heeft.
Hij heeft naar ik dacht 2 touren in Korea gemaakt.
De foto is gemaakt op de begravenis van de Kapitein Westerling en die heeft zoals de meesten van ons weten wel in Indie gedient.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 10 Jul 2008, 05:33

erik,

zou ik die 2 namen kunnen krijgen en het liefst met de beschrijving van hun complete medaillegroep.

alvast bedankt

jimmy

Berichtdoor jimmy » 10 Jul 2008, 14:12

Ik geef alleen commetaar op wat onder de foto staat ,dat die dus onder westerling in indie heeft gediend.
Geen van beide is waar ,dat wilde ik even kwijt!

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jul 2008, 17:39

tuppie65 schreef:erik,

zou ik die 2 namen kunnen krijgen en het liefst met de beschrijving van hun complete medaillegroep.

alvast bedankt

Dat zijn:

Agardus M. Leegsma
BK,OHK.1,VHK,MoF,PH (en misschien nog wel meer)

en

Arie Dirk Bestebreurtje
MWO.4,OHK.2,VHK,KLO.6,NOC.2,PIB.2,LoM.3,PH,MBE,S3945,FGS,WM.2,FCG.ev

Tot nu toe zijn dit de enige twee Nederlanders die ik uit Amerikaanse archieven bevestigd heb gekregen!

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jul 2008, 17:41

Overigens had Nederland wel degelijk een eigen gewondenonderscheiding: de gewondenstreep, welke op de mouw van het tuniek gedragen werd. Deze streep is bij de instelling van het Draaginsigne Gewonden verwerkt in dit insigne!

Ineke1963

Re: Purple Heart medal aan Nederlanders?

Berichtdoor Ineke1963 » 14 Mar 2016, 20:03

Per toeval kwam ik dit forum tegen en wil even laten weten dat mijn vader (nu 88 jaar) een purple heart heeft gekregen in Korea, draaginsigne gewonden en de combat rifle. Hij heeft zijn complete medailleverzameling die hij heeft (met certificaten) geschonken aan het Indisch museum in Schaarsbergen. Zoals nu bekend is mijn vader de laatste Nederlander in leven die zwaar gewond is geraakt tijdens de Korea oorlog. De granaatscherf zit nog steeds in zijn knieholte.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 14 Mar 2016, 21:36

heb je hier foto's van, Ineke 1963??
De omnibus dubitandum

Ineke1963

Berichtdoor Ineke1963 » 14 Mar 2016, 22:28

Die heeft mijn vader inderdaad en hij heeft ook op zijn baret en dergelijke het indianenembleem van de "Indian head division". Ze vochten daar met slechts 663 man en zijn de enigen die die mogen dragen als ik het goed begrepen heb.

Terug naar “Amerikaans continent”