Een zeer bijzondere Legion of Merit van President Roosevelt

G.A. Kruys

Een zeer bijzondere Legion of Merit van President Roosevelt

Berichtdoor G.A. Kruys » 29 Mei 2008, 21:22

Enige tijd geleden beloofde ik op deze site een beschrijving te geven van de merkwaardige ervaringen die mijn vader heeft gehad inzake de Legion of Merit. In 1943 ontving mijn vader, W.J. Kruys, toen commandant van de onderzeebootjager Hr.Ms. "Tjerk Hiddes", van de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt, de Legion of Merit vanwege zijn optreden bij en het organiseren van drie gevaarvolle tochten naar het door de Japanners bezette Timor, vanwaar hij meer dan 1000 mensen evacueerde zonder dat de Japanners het merkten.

In oktober 1942 stelde President Roosevelt de Legion of Merit in. In januari 1943 waren de eerste exemplaren gereed. Dat zouden er 50 stuks geweest zijn. De ateliers waar de medailles vervaardigd werden klaagden echter steen en been over de moeilijkheidsgraad van de vervaardiging, vooral het emailleren aan twee zijden en het opengewerkt houden van de ruimten tussen de pijlen. (zie foto verderop). Daarvandaan dat na die eerste serie besloten werd de medailles eenvoudiger uit te voeren zonder emaille op de achterzijde en zonder de fraaie openingen. Mijn vader had echter het geluk nummer 26 te mogen ontvangen. Dat nummer staat in de klip gestanst waarmee men normaal zo’n onderscheiding opspelt. Deze klip is echter verwijderd omdat de medaille opgenomen werd in het zogenaamde “setje”. De eenvoudiger uitvoering kreeg mijn vader in 1960 uitgereikt. Daarover verderop in deze topic. Dat exemplaar heeft het nummer 4635.

Op een foto van de oorkonde is rechtsonder de handtekening te zien van president Roosevelt. Hij heeft alleen de nummers 22 t/m 50 persoonlijk getekend en toegekend, daarna stond er de handtekening van de minister van defensie of een lagere ambtenaar onder. Bijzonder is ook de uitleg die bij de oorkonde behoort, waarvan door het Nederlandse Ministerie van Marine in 1943 een afschrift aan de ontvanger werd gegeven.
Bijlagen
LegionofMerit1.jpg
LegionofMerit1.jpg (209.3 KiB) 14322 keer bekeken
LegionofMerit2.jpg
LegionofMerit2.jpg (201.88 KiB) 14322 keer bekeken
LegionofMerit9.jpg
Uitreiking Legion of Merit aan Ltz1 W.J. Kruys, Fremantle, 1943.
LegionofMerit9.jpg (120.11 KiB) 14322 keer bekeken
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 09 Jul 2008, 15:36, 5 keer totaal gewijzigd.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 29 Mei 2008, 21:25

VERVOLG FOTO'S
Bijlagen
LegionofMerit11.jpg
LegionofMerit11.jpg (269.29 KiB) 14321 keer bekeken
LegionofMerit12.jpg
Vergroting, let op de schoonheid van dit kleinood.
LegionofMerit12.jpg (215.79 KiB) 14321 keer bekeken
LegionofMerit13.jpg
de achterzijde: beeldschoon, zijn er maar 50 van !!!
LegionofMerit13.jpg (221.15 KiB) 14320 keer bekeken
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 09 Jul 2008, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 29 Mei 2008, 21:27

Mijn vader is altijd bijzonder trots geweest op deze onderscheiding. Toen hij 17 jaar later, in 1960, met pensioen ging als vice-admiraal, kreeg hij een uitnodiging om bij de Amerikaanse ambassadeur te komen voor het uitreiken van de Legion of Merit. Enigszins verbaasd accepteerde hij de uitnodiging en hij nam zijn gezin mee naar de ambassade. Ik ben dus mee geweest en herinner mij dat nog zeer goed. Een bevordering in die Legion of Merit zou inhouden dat hij van Officer naar Commander zou gaan, maar dat was feitelijk niet mogelijk omdat die “rang” volgens de spelregels van de L.O.M. was voorbehouden voor een Chef Staf, en dat was mijn vader niet geweest, hij was Vlagofficier Materieel. Zie deze site:

klik hier

Tot ieders verbazing, ook van de minister van defensie Ir. S.H. Visser die aanwezig was, kreeg mijn vader van ambassadeur Young wederom de L.O.M. in de rang van Officer opgespeld met een prachtige speech. Ik zag mijn vader verbleken. Ik zag hem ook verbaasder worden. Hij bedankte de ambassadeur uitgebreid en vertelde in zijn speech hoe hij destijds door Roosevelt onderscheiden was met deze Legion of Merit. Toen was het tijd voor de Amerikanen om te verbleken. Want bij het uitspreken van de naam Roosevelt gaat iedere rechtgeaarde Amerikaan nu nog steeds, maar zeker toen, in de houding staan.
Bij het beter bestuderen van de beide oorkondes valt op dat op die van President Roosevelt vermeld staat: "For extraordinary fidelity.....etc". Dat staat er de tweede keer niet meer op. Ook een devaluatie, net als de medailles zelf......
Bijlagen
LegionofMerit18.jpg
links nieuw, rechts nr 26 van de eerste 50
LegionofMerit18.jpg (213.54 KiB) 14319 keer bekeken
LegionofMerit3.jpg
Het nieuwe "bul" uit 1960, nu getekend door de minister van defensie.
LegionofMerit3.jpg (207.25 KiB) 14319 keer bekeken
LegionofMerit17.jpg
Achterzijde: links het nieuwe, rechts het antieke opengewerkte en geëmailleerde exemplaar
LegionofMerit17.jpg (216.12 KiB) 14319 keer bekeken
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 13 Dec 2008, 22:25, 5 keer totaal gewijzigd.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 29 Mei 2008, 21:29

Ik kan het niet aantonen, maar ik vermoed dat men toen als een haas iets heeft verzonnen om de blunder te verzachten en men vond de zogenaamde "Goldstar” uit. Deze werden een week later tesamen met de "Combat V" door de adjudant van de Amerikaanse marine-attaché Captain W.O. Spears, bezorgd. Met brief, die ik hierbij ook afdruk.
Let eens op de verschillen van de twee exemplaren van de L.O.M.: de eerste uit de serie van 50, en de nieuwere. Deze laatste heeft mijn vader sindsdien op zijn “setje” gezet, en gedragen, want hij vond die antieke toch wel een beetje te bijzonder. Die ging in de kluis en ligt daar nu nog. Alleen voor deze gelegenheid is hij er even uit geweest. Je ziet ook een foto van de “tweede oorkonde”.

Tom Kruys.
Bijlagen
LegionofMerit16.jpg
Het "nieuwe" exemplaar ging in 1960 in het "setje". Dit is de achterkant, niet zo fraai!!!
LegionofMerit16.jpg (239.85 KiB) 14318 keer bekeken
LegionofMerit19.jpg
Dit envelopje werd later bezorgd door de adjudant van captain Spears.
LegionofMerit19.jpg (202.26 KiB) 14318 keer bekeken
LegionofMerit10.jpg
De vergoelijkende brief van Captain Spears namens de Amerikaanse Admiraliteitsraad.
LegionofMerit10.jpg (315.7 KiB) 14318 keer bekeken
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 09 Jul 2008, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.

tuppie65

hele groep

Berichtdoor tuppie65 » 29 Mei 2008, 22:29

Is het mogelijk om de hele groep van jou vader te laten zien.
Ziet er nogal indrukwekkend uit.

alvast bedankt

Marijn

Berichtdoor Marijn » 29 Mei 2008, 22:53

briljant!

ik weet even geen ander woord te verzinnen. wat een verhaal. heel, heel gaaf. :shock:

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 30 Mei 2008, 11:54

Wat een verhaal! Uniek gewoon.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 30 Mei 2008, 17:53

Ik denk dat ik mij toch enigszins vergist heb inzake de "uitvinding" van de Combat "V" and Gold Star, behorende bij de Legion of Merit van mijn vader, zoals hierboven vermeld. Het blijkt dat het toch iets is dat wel degelijk meer is uitgereikt. Zo zie ik op de site van de militaire begraafplaats Arlington een paar generaals genoemd zoals de luitenant-generaal van de U.S. Marines Richard G. Weede, die had de Combat V èn de Gold Star, net als mijn vader dus, en dan was er een andere generaal van de US Marines, Jonas M. Platt (zoek op Google!) en die had de Combat "V" en twee Gold Stars voor drie maal uitreiken van de Legion of Merit. Ik zie trouwens dat de presidentscandidaat John MacCain ook drager is van de Legion of Meret met combat V. Het blijkt dus dat die ster voor herhaalde malen van uitreiken is bedoeld. Het is maar dat u het even weet.
Bijlagen
CombatV1.jpg
CombatV1.jpg (246.75 KiB) 14313 keer bekeken
CombatV3.jpg
CombatV3.jpg (146.57 KiB) 14313 keer bekeken
CombatV5.jpg
CombatV5.jpg (72.16 KiB) 14313 keer bekeken
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 28 Mei 2009, 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 02 Jun 2008, 09:46

Zeer, zeer interessant. In een van de laatste OMSA's staat een artikel over de Legion of Merit. Ik zal er eens in neuzen voor info!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Bram

Berichtdoor Bram » 09 Jun 2008, 15:49

Ik betwijfel trouwens of het exemplaar van de LOM uitgereikt tijdens WO2, daadwerkelijk een exemplaar is wat gemaakt is ten tijde van de Amerikaanse onafhankelijkheidstrijd.
Geen enkele bron wijst er op dat er toendertijd decoraties zijn gemaakt die lijken op de decoraties die er nu bestaan.
Bijv. Het Purple Heart was een stuk zijde (of iets dergelijks) in de vorm van een hart en paars van kleur. De Purple Heart stond ten tijde van Washington bekend als the Badge of Merit.
Zie hier de referentie op de oorkonde naar Washington...de verwijzing is naar de Badge of Merit.
Daarnaast is algemeen bekend in de VS, en gedocumenteerd, dat het Legion of Merit is ontworpen door de firma Bailey, Banks and Biddle.

Hiermee wil ik geenzins afbreuk doen aan het geweldig mooi en interessante verhaal! En ook niet aan het feit dat Washington een badge of merit heeft ingesteld, welke als inspiratie voor de LOM heeft gediend. Wel betwist ik dus dat Washington dit exacte ontwerp heeft ingesteld.

Terzijde...de allereerste officers degree van de LOM is uitgereikt aan een Nederlander: Kolonel Meijer van de KL.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 23 Jun 2008, 15:00

Bram schreef:Ik betwijfel trouwens of het exemplaar van de LOM uitgereikt tijdens WO2, daadwerkelijk een exemplaar is wat gemaakt is ten tijde van de Amerikaanse onafhankelijkheidstrijd.
.

Je hebt volkomen gelijk. Aanvankelijk had ik een ander verhaal genoteerd, doch bij latere research bleek dat de eerste medaille die mijn vader ontving uit de allereerste serie van 50 kwam, maar die waren te bewerkelijk, en vandaar dat men vanaf nummer 51 een simpeler uitvoering heeft gemaakt. Wel vind ik het verschil tussen beide exemplaren significant.
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 09 Jul 2008, 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram

Berichtdoor Bram » 23 Jun 2008, 15:07

Absoluut mee eens! De vroege exemplaren (uit WO2), die van de eerste lichting, zijn vele malen mooier dan die van daarna.

En ja, in eerste instantie schreef u dat, maar daarna schreef u: "Let eens op de verschillen van de twee exemplaren van de L.O.M.: de originele van George Washington, en de nieuwere. "

Dat stukje over de orignele van George Washington, triggerde mij om toch even een, naar mijn overtuiging, nuttige aanvulling te geven op bovenstaande verhaal.

P.s. de verschillen tussen de exemplaren laten zich denk ik makkelijk verklaren: de vroege exemplaren zijn gewoon te duur om uit te geven. Beide zijden met emaille, terwijl men alleen de voorzijde ziet. Zeker bij Amerikanen. Zou het trouwens wel mooi vinden als ze voor buitenlanders de LOM wel iets 'duurder' hadden gehouden, komt toch beter over. Overigens de Commander LOM is wel aan beide zijden van emaille voorzien etc. (zoals bij de vroegere LOM officer and legionaire degrees).

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 23 Jun 2008, 20:49

Bram,

je hebt gelijk, wij noemden het origineel in onze familie altijd het "George Washington-exemplaar", maar dat is natuurlijk nergens op gebaseerd, behalve het "verhaal" dat mijn vader er in 1943 bij kreeg, namelijk dat dit één van de allereerste serie was. Wij dachten dus dat die uit de G.W.-tijd kwamen. Ik wacht met spanning op nog meer deskundigen die er hun licht over willen laten schijnen.

groeten,

T.Kruys
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 16 Jan 2014, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Jun 2008, 22:38

Zodra ik vakantie en dus meer tijd heb zal ik het artikel uit de OMSA over de LOM voor je scannen. Daar staat veel info in!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Jul 2008, 19:44

de uitreiking van de LoM aan W.J. Kruys wordt ook in het boek Lead William van Hartmann genoemd.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 09 Jul 2008, 15:55

Bram schreef:Absoluut mee eens! De vroege exemplaren (uit WO2), die van de eerste lichting, zijn vele malen mooier dan die van daarna.

En ja, in eerste instantie schreef u dat, maar daarna schreef u: "Let eens op de verschillen van de twee exemplaren van de L.O.M.: de originele van George Washington, en de nieuwere. "

Dat stukje over de originele van George Washington, triggerde mij om toch even een, naar mijn overtuiging, nuttige aanvulling te geven op bovenstaande verhaal.

P.s. de verschillen tussen de exemplaren laten zich denk ik makkelijk verklaren: de vroege exemplaren zijn gewoon te duur om uit te geven. Beide zijden met emaille, terwijl men alleen de voorzijde ziet. Zeker bij Amerikanen. Zou het trouwens wel mooi vinden als ze voor buitenlanders de LOM wel iets 'duurder' hadden gehouden, komt toch beter over. Overigens de Commander LOM is wel aan beide zijden van emaille voorzien etc. (zoals bij de vroegere LOM officer and legionaire degrees).

Ik heb na lezing van het door Roel Rijks aan mij toegezonden artikel van OMSA, uit "JOMSA" dus, mijn verhaal gecorrigeerd. Het blijkt dat de in de familie bekend zijnde verhalen niet geheel klopten. Derhalve heb ik ook in mijn berichten hierboven het een en ander gewijzigd. George Washington heeft nooit iets te maken gehad met de Legion of Merit, de oude "antieke" medaille van mijn vader is er een uit 1943, namelijk uit de allereerste serie van 50 die te duur en te bewerkelijk bleek te zijn.

Bram

Berichtdoor Bram » 09 Jul 2008, 17:42

Euhm, wil niet heel l*llig doen, maar dat had ik toch ook al geschreven? ;-)

Zou trouwens dat artikel ook wel willen lezen, is het digitaal beschikbaar ergens? Jaren geleden lid geweest van OMSA.

Terug naar “Amerikaans continent”