LUCHTMOBIELERS BEHALEN EXPERT FIELD MEDICAL BADGE

Sine Pari
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 Jun 2009, 19:26
Locatie: NC

LUCHTMOBIELERS BEHALEN EXPERT FIELD MEDICAL BADGE

Berichtdoor Sine Pari » 12 Jan 2010, 20:09

LUCHTMOBIELERS BEHALEN EXPERT FIELD MEDICAL BADGE
Afbeelding

Twee militairen van 11 Infanteriebataljon Grenadiers en Jagers hebben met succes de tweeweekse test doorstaan die hen het recht geeft de Expert Field Medical Badge te dragen. Deze Amerikaanse onderscheiding wordt slechts gedragen door militairen die hebben bewezen over buitengewone medische expertise te beschikken en kan beschouwd worden als het hoogst haalbare in dit vakgebied.

De korporaals Jonathan en Samuel Dee (beiden verkenners van 11 STAT-cie) waagden, samen met 229 Amerikaanse medical soldiers en 14 militairen afkomstig uit Duitsland, Polen, Roemenie, Nederland en Slowakije, een poging om de onderscheiding in de wacht te slepen. Dat dit geen geringe opgave is, blijkt wel uit het gemiddelde slagingspercentage van 15%. Slechts drie van de zestien Europese soldaten bleken succesvol. Uit handen van generaal Carter Ham, bevelhebber van de Amerikaanse troepen in Europa, kregen de twee luchtmobielers de medische onderscheiding uitgereikt. In totaal slaagden deze ronde 38 militairen.
Afbeelding
UITEENLOPENDE TESTS
Gedurende twee weken werden de deelnemers op het trainingsterrein van 30th MEDCOM in het Zuid-Duitse Grafenwöhr onderworpen aan uiteenlopende tests. Om voor de Expert Field Medical Badge in aanmerking te komen moeten militairen, naast uitmuntende medische vaardigheden, ook over fysieke fitheid, mentale volharding en uitstekende algemene militaire vaardigheden beschikken. De kandidaten ondergingen een reeks van tests variërend van cases waarbij in een oorlogsomgeving medische handelingen verricht moesten worden, tot een schriftelijk (medisch) examen. ‘Die theorietoets is gewoon het moeilijkst’, zegt korporaal Jonathan. ‘Dat is gewoon stampen van informatie uit dikke pillen en formulieren met bewoordingen en afkortingen die je soms niet kent. Ik ben best goed in Engels, maar hier had ik echt moeite mee, ook omdat we het studeren meestal na het dagprogramma rond 22.00 uur moesten doen.’

COINS OF EXCELLENCE
In tegenstelling tot alle andere onderdelen waarbij niet halen betekent meteen spullen pakken en vertrekken, was er voor de toets wel één herkansing mogelijk. Korporaal1 Samuel had deze echter niet nodig en slaagde in één keer. Hiervoor werd hij beloond met de uitreiking van één van de drie speciale ‘coins of excellence’. Andere coins waren voor minste fouten gedurende de gehele opleiding en snelste tijd bij het marsen. Fouten maken was geen optie ‘Het gaat er wel even anders aan toe dan bij een oefening van ons. In plaats van een thunderflash gaan er complete artilleriebommen af waardoor je echt wel schrikt. Onder stress ben je getraind je eigen manier van werken aan te blijven houden. Normaal prima, maar tijdens deze test funest omdat je alles volgens hun regels moet doen’, legt Jonathan uit. ‘Je moet je aan de Amerikaanse protocollen houden die je in de eerste trainingsweek kunt oefenen en voorgedaan worden. Maar als ik het echt niet meer wist, dacht ik gewoon “wat is nu logisch om te doen?”.’
Afbeelding
MITELLA
In de testweek worden de cursisten continue op hun vingers gekeken en beoordeeld of zij alles wel precies zo doen als voorgeschreven in de handboeken. ‘Daarbij wordt geen rekening gehouden dat wij geen Amerikanen zijn’, vult Samuel zijn collega aan. Een mitella die niet helemaal zit zoals voorgeschreven, of zelf iets verkeerd in je hand vasthouden kan er al voor zorgen dat de cursist op dat onderdeel een ‘no go’ krijgt. Teveel ‘no go’s’ is einde oefening en naar huis. Gedurende de week zagen de luchtmobielers hun slaaponderkomen dan ook steeds leger worden. Samuel: ‘Alleen omdat wij soms met ander materiaal werken wordt er enigszins rekening gehouden met de manier waarop je dingen doet, dat moet je dan toelichten. Ik meen dat we in de drie combatlanes waar de scenario’s plaatsvonden we op 173 punten/handelingen beoordeeld zijn.’

NAVIGEREN
Daarnaast brachten de cursisten veel tijd door met het navigeren bij dag en nacht, het reageren op indirect vuur, het werken in een nucleaire, biologische en chemische omgeving en werd de kennis van het persoonlijke wapen getest. Jonathan: ‘Sta je midden in de nacht met een 30 jaar oude kaart en verkregen kompaskoers in een terrein van 2,5 vierkante kilometer met daarin 64 paaltjes naar het goede paaltje te navigeren, wetende dat je slechts 15 seconden gebruik kunt maken van je lampje met rode filter om iets van licht te hebben. Fouten maken is geen optie want dan kun je inpakken. Dan moet je wel geconcentreerd blijven.’ Als afsluiting volgde een mars van twaalf mijl die, met 26 kilo bepakking en wapen zonder wapenriem, binnen drie uur afgelegd moest worden. Samuel: ‘Erg zwaar omdat je de hele tijd je wapen schietbereid moet houden en je er al een hele week op hebt zitten.’
Afbeelding
COMBINATIE
Al met al een hele mooie ervaring voor de twee luchtmobielers die op deze manier ook een kijkje kregen hoe het er op medisch gebied bij NAVO partners aan toe gaat. Jonathan: ‘We hebben achteraf gezien echt veel aan onze medic SF opleiding gehad die we in Hilversum gevolgd hebben. Als ik het zo bekijk denk ik dat een combinatie van onze protocollen en de Amerikaanse trainingsmethoden het beste zou werken.’ Het in de praktijk onder druk moeten werken zoals in deze test zou misschien wel wat meer aandacht mogen krijgen in het opwerktraject vinden beiden militairen: ‘Daar word je alleen maar beter van.’


BRON: KCT forum
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Terug naar “Amerikaans continent”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten