Hoge Surinaamse Onderscheiding Voor Lumc-Hoogleraar

Henk-Willem
Moderator

Hoge Surinaamse Onderscheiding Voor Lumc-Hoogleraar

Berichtdoor Henk-Willem » 06 Feb 2009, 18:29

Op vrijdag 6 februari reikte de ambassadeur van Suriname een hoge onderscheiding uit aan prof. dr. Lex Peters van het LUMC. De gynaecoloog werd ter gelegenheid van de Surinaamse Onafhankelijkheidsdag op 24 november vorig jaar benoemd tot Officier in de Ereorde van de Palm.

Peters kreeg zijn onderscheiding omdat hij zich al meer dan vijftien jaar inzet voor de gezondheidszorg voor vrouwen in Suriname. Meerdere malen per jaar reisde hij naar Suriname om patiënten, voornamelijk met baarmoederhalskanker, te behandelen. Daarnaast gaf hij onderwijs aan studenten en artsen, adviseerde het staatsziekenfonds en het Ministerie van Volksgezondheid en stimuleerde het wetenschappelijk onderzoek in Suriname. Zo vond vorig jaar voor het eerst sinds lange tijd weer een promotie plaats aan de Faculteit Geneeskunde van Suriname.

Als voorzitter van het Female Cancer Program is hij nauw betrokken geweest bij onderzoek, training en healthcare-programma's voor de preventie van baarmoederhalskanker. Dit heeft geleid tot een kosten-effectief programma dat nu door het Ministerie van Volksgezondheid en diverse NGO's in Suriname wordt uitgevoerd.

Het Female Cancer Program is een samenwerkingsverband tussen de afdelingen Gynaecologie, Pathologie, Immunohematologie en Epidemiologie van het LUMC, en overheden, NGO's en universiteiten in Suriname, Indonesië en Zuid-Afrika.

De Stichting Female Cancer Program maakt het mogelijk om activiteiten uit te voeren op het gebied van de preventie van baarmoederhalskanker en Sexual & Reproductive Health.

BRON: Nieuwsbank.nl
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Feb 2009, 17:18

Surinaamse onderscheidingen nu pas uitgereikt

Ruim twee maanden na de viering van de 33ste onafhankelijkheidsdag van Suriname zijn vrijdag 6 februari op de ambassade in Den Haag vier onderscheidingen uitgereikt aan personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor Suriname. De jeugd- en kinderarts prof. dr. Remy Hirasing en de gyneacoloog prof. dr. Lex Peters werden Officier in de Ereorde van de Palm. Historica dr. Silvia de Groot en schrijfster en toneelmaakster Thea Doelwijt werden Officier in de Ereorde van de Gele Ster.

Silvia de Groot en Thea Doelwijt kregen op 3 december 2008, op de 70ste verjaardag van Doelwijt, al een 'voorlopige' onderscheiding van Gloria Wekker, bij wijze van serieus bedoelde grap. Wekker wilde namenlijk haast maken vanwege de hoge leeftijd, bijna 91, van Silvia de Groot. Wekker zegt nu dat ze een beetje spijt heeft van die actie, omdat ze 'voor haar beurt' heeft gesproken.

Ambassadeur Urmila Joella, die namens president Venetiaan de hoge onderscheidingen uitreikte, legde in haar toespraak uit dat deze jaarlijks worden uitgereikt in Suriname rond onafhankelijkheidsdag, op 25 november. Op de vraag waarom de onderscheidingen nu pas in Nederland worden uitgereikt, zegt de ambassadeur dat dat te maken heeft met het feit dat de gedecoreerden waarschijnlijk op 25 november niet aanwezig konden zijn in Suriname. "En het is aan ons gevraagd om de onderscheidingen namens de president nu uit te reiken." Het is volgens de ambassadeur dus niet zo, zoals sommigen beweerden, dat de lintjes niet op tijd klaar waren.

Een aanmoedigingsprijs
De gyneacoloog Lex Peters van het Leids Universitair Medisch Centrum is blij met zijn hoge onderscheiding. Hij kreeg deze voor zijn jarenlange inzet voor de vrouwengeneeskunde in Suriname. "Ik vind het geweldig en ik zie het vooral als een aanmoedigingsprijs om te zorgen dat de banden tussen de landen goed worden en dat we veel kunnen samenwerken." De grote onderscheiding, met goud en groene kleur - 'lekker opzichtig' zoals Peters het zegt - is zijn eerste. Althans in zijn soort. Maar voor hem is de grootste blijk van waardering toch als de mensen waarvoor je werkt 'tevreden met je zijn'.

De jeugd- en kinderarts Remy Hirasing is uiteraard ook heel blij met zijn onderscheiding. "Geweldig, een hele erkenning", zegt hij. Jammer vindt hij wel dat hij deze krijgt vooral voor zijn wetenschappelijk werk op het gebied van jeugd- en kindergeneeskunde. "Dat is gewoon mijn werk, daarvoor word ik betaald."

Hirasing had liever gezien dat hij de onderscheiding kreeg voor zijn werk voor stichting Tamara. Deze stichting zet hulprojecten op voor scholing en opvoeding van Surinaamse kinderen in Suriname. Remy Hirasing is graag bereid om terug te gaan naar Suriname om te helpen de verdere ontwikkeling van het land in gang te zetten. Bijvoorbeeld op het gebied van preventieve zorg of onderwijs. "Als ze me vragen dan ga ik ja zeggen."

Nog bijzonderder
De historica Silvia de Groot, de 'witte vrouw met het zwarte hart', groot kenner van de geschiedenis en de cultuur van de Marrons is ook zeer vereerd met haar onderscheiding. Het is niet haar eerste. Van granman Gazon kreeg ze er ook al een. Het bijbehorend speldje op haar rechterborst gespeld, wijst ze met trots aan. "Maar deze is toch wel nog bijzonderder'', zegt ze en ze schiet meteen in de lach, zich realiserend dat granman Gazon deze opmerking niet zo leuk zal vinden. Het is haar vergeven. De 'voorlopige onderscheiding' van Gloria Wekker 'staat ook op een ereplaatsje bij mij thuis'.

Toneelsmaakster en schrijfster The Doelwijt kreeg, toen ze op 3 december 70 werd, ook al een 'voorlopige onderscheiding' van Wekker. Maar nu ze de echte heeft gekregen, voelt het toch nog 'een beetje onwerkelijk'. Ook als ze terugdenkt aan wat ze vroeger heeft geschreven over de onderscheidingen, toen Suriname net onafhankelijk werd. "We moeten, werken, werken, werken, vind ik en geen onderscheidingen." Maar ondanks haar kritiek op de onderscheidingen heeft ze haar Gele Ster aanvaard, omdat ze het toch wel een grani vindt.

Gekke actie
Gloria Wekker is ook blij dat Silvia en Thea hun onderscheidingen eindelijk hebben gekregen, na haar actie in december vorig jaar. Ze geeft toe dat ze toen 'zwaar voor haar beurt' heeft gesproken door de dames alvast een voorlopige onderscheiding te geven, kennelijk wetende dat de echte er aan zaten te komen. "Maar ik vond dat we niet langer moesten wachten. Silvia de Groot is al negentigeneenhalf jaar en ik vond dat zij het moest weten. En toen heb ik het gezegd. Ik heb natuurlijk niet overlegd met de ambassade of het consulaat. Een beetje een gekke actie, dat geef ik wel toe."

BRON: Wereldomroep
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Feb 2009, 17:19

Henk-Willem

Terug naar “Amerikaans continent”