Herinneringsmedaille voor buitenlandse opdrachten of operaties

Iron Mike

Herinneringsmedaille voor buitenlandse opdrachten of operaties

Berichtdoor Iron Mike » 12 Aug 2016, 18:23

Deze afbeelding vond ik onlangs; een sergeant-majoor (CLAS) met de Belgische Herinneringsmedaille voor buitenlandse opdrachten of operaties op zijn DT. Dubbel decoreren?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (5.25 KiB) 2063 keer bekeken
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Re: Herinneringsmedaille voor buitenlandse opdrachten of operaties

Berichtdoor Iron Mike » 12 Aug 2016, 18:37

Excuus, icm deze oorkonde dus; hij draagt reeds de HMV (nu HIM) en de EUTM medaille voor dezelfde missie naar het schijnt...
Bijlagen
image.jpeg

René

Berichtdoor René » 13 Aug 2016, 12:06

Waar deze onderscheiding voor een Belgische militair een herinneringsmedaille betreft, cfm de HIM voor de Nederlandse militair, kan deze zelfde onderscheiding voor de Nederlandse militair worden gezien als een erkentelijkheidsonderscheiding voor zijn/haar bijdrage aan de inzet van de Belgische krijgsmacht.
In dat geval zou er geen sprake zijn van 'dubbel decoreren', omdat de reden van toekenning een andere is.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Aug 2016, 13:45

René schreef:Waar deze onderscheiding voor een Belgische militair een herinneringsmedaille betreft, cfm de HIM voor de Nederlandse militair, kan deze zelfde onderscheiding voor de Nederlandse militair worden gezien als een erkentelijkheidsonderscheiding voor zijn/haar bijdrage aan de inzet van de Belgische krijgsmacht.
In dat geval zou er geen sprake zijn van 'dubbel decoreren', omdat de reden van toekenning een andere is.

René,

Als dat zo is, waarom werd de GWOTM dan aan (zover ik weet) geen enkele Nederlander toegekend tijdens OEF. terwijl hier wel voordrachten voor zijn geweest? Je zou dan toch zeggen dat dit behoorlijk te vergelijken is, niet?
Voor de goede orde; ik zou het ontzettend goed vinden indien men dit doorzet en gewoon goedkeurt in de toekomst, wij verlenen immers de HIM ook aan buitenlanders welke "embedded" in NLD eenheden werken. Op dit moment zie ik echter willekeur in de toekenningen; een US Commendation Medal wordt wel toegekend (is ook geen herrinneringsmedaille uiteraard), maar de GWOTM niet. De Belgische variant weer wel.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Aug 2016, 17:16

Wat bedoel je met "toekennen" in deze context? Toestemming om de betreffende medaille op het uniform te mogen dragen?
Als het inderdaad zo is dat die toestemming in het ene geval (BEL) wel daadwerkelijk is verleend en in het andere geval (USA) niet, dan heb je zeker een punt.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 15 Aug 2016, 10:22

Iron Mike schreef:... waarom werd de GWOTM dan aan (zover ik weet) geen enkele Nederlander toegekend tijdens OEF. terwijl hier wel voordrachten voor zijn geweest? Je zou dan toch zeggen dat dit behoorlijk te vergelijken is, niet?.

Het is (uiteindelijk) aan het desbetreffende land om wel of geen onderscheiding aan een buitenlandse militair toe te kennen.
De regels vwb de GWOTEM staan simpelweg niet toe dat deze wordt toegekend aan een (buitenlandse) militair, niet in dienst zijnde van de VS.
(Ja, ik weet dat dit - ten onrechte - wel heeft plaatsgevonden. Ook aan NLD militairen. Daar is de VS later op teruggekomen.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

moos

Berichtdoor moos » 15 Aug 2016, 22:02

De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Aug 2016, 06:22

Spraakverwarring schreef:Wat bedoel je met "toekennen" in deze context? Toestemming om de betreffende medaille op het uniform te mogen dragen?
Als het inderdaad zo is dat die toestemming in het ene geval (BEL) wel daadwerkelijk is verleend en in het andere geval (USA) niet, dan heb je zeker een punt.

Ik gok dat je de vraag aan mij stelt en het antwoord daarop is ja; ik bedoel met toekenning in feite de toestemming om de onderscheiding op het militair uniform te dragen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Aug 2016, 06:27

René schreef:Het is (uiteindelijk) aan het desbetreffende land om wel of geen onderscheiding aan een buitenlandse militair toe te kennen.
De regels vwb de GWOTEM staan simpelweg niet toe dat deze wordt toegekend aan een (buitenlandse) militair, niet in dienst zijnde van de VS.
(Ja, ik weet dat dit - ten onrechte - wel heeft plaatsgevonden. Ook aan NLD militairen. Daar is de VS later op teruggekomen.)

Zoals hierboven reeds gecorrigeerd; het gaat mij om de toestemming vanuit NLD om een (buitenlandse) onderscheiding, gerelateerd aan een missie, te mogen dragen. Dat het desbetreffende land in eerste aanleg besluit om de onderscheiding initieel toe te kennen is logisch. Het gaat nu (in mijn referentie naar de GWOTEM) dus om militairen die deze onderscheiding toegekend hebben gekregen in het verleden, maar geen toestemming krijgen deze te dragen. Dit i.t.t. het voorbeeld waar ik mee begon; dit vind ik vreemd. Dat de US in 2015 voor een groot aantal onderscheidingen heeft bepaald dat die alleen aan US militairen wordt toegekend is reeds bekend.

Terug naar “Europees continent”