Malgorzata Bos-Karczewska ontvangt hoge Poolse onderscheiding

Henk-Willem
Moderator

Malgorzata Bos-Karczewska ontvangt hoge Poolse onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Nov 2015, 09:32

Ik zit aan tafel bij Malgorzata Bos-Karczewska in haar gezellige woning in de wijk Rokkeveen. In de imposante kast allemaal boeken die betrekking hebben op Polen, Nederland of Europa. Hoe kan het ook anders: ik bevind mij namelijk in het episch centrum van Pools/Nederlandse betrekkingen en ben in gesprek met de drager van verschillende Poolse onderscheidingen.

Onlangs werd Malgorzata door de Poolse president onderscheiden met ‘Het Ridderkruis in de Orde van Verdienste’. Malgorzata werd geboren in Polen in de havenstad Gdansk. Via haar studie ontmoette zij haar man, kreeg een relatie, trouwde in 1980, een maand voor Lech Walesa en zijn Solidarnosc een vreedzame revolutie ontketende in Polen. Ze verhuisde naar Nederland. Via een ontmoeting op een receptie kwam zij in aanraking met Willem Beusekamp, redacteur van de Volkskrant. Die stond op het punt naar Polen te gaan om een reportage te maken over de omwenteling in het land en Malgorzata werd gezien haar Poolse afkomst gevraagd om mee te gaan. Dankzij haar contacten en journalistieke inslag werd zij na afloop gevraagd om voor de Volkskrant te gaan schrijven. En daar bleef het niet bij. Een lange lijst van publicaties in binnen- en buitenland volgde en steeds vaker werd Malgorzata gevraagd als deskundigheid op het gebied van Polen. Toen Wilders het meldpunt Oost-Europeanen opende sprong zij op de barricaden voor deze nieuwkomers onder het motto “Wij zijn Europeanen”. In een opiniestuk aan Nederlanders en premier Rutte, keerde zij zich tegen de anti-immigranten stemming. Het zou niet de laatste keer zijn dat zij haar stem liet horen. Het opkomen voor zwakkeren (arbeidsmigranten) en het toetreden van Polen tot de Europese Unie liggen haar nauw aan het hart. Toch is Malgorzata beslist geen politiek dier. Zoals ze het zelf omschrijft: “Ik opereer het liefst in de publieke ruimte.” Polen blijft haar eerste ‘moederland’, maar geeft tegelijkertijd aan dat Nederland haar tweede thuis is. Ze heeft geen enkele moeite met de twee ‘petten’ die ze draagt en kan moeiteloos schakelen. Zo kan ze zich sterk maken voor beide culturen en deze met elkaar in contact brengen. De laatste jaren is Malgorzata voornamelijk actief in Nederland. Onder andere via het web portaal www.polonia.nl. Ze wil graag het ‘gezicht’ van Poolse mensen laten zien en contacten leggen op het gebied van cultuur, economie en wetenschap.

In een zijstraatje van de Dorpsstraat in Zoetermeer is sinds vorig jaar de Poolse supermarkt ‘Kabanos’ geopend. Voor Malgorzata hét bewijs van de Poolse integratie. Malgorzata: “Iets wat ik in 1980, toen ik naar Nederland kwam, nooit had durven dromen.”

BRON: http://streekbladzoetermeer.nl/nieuws/m ... -1.5384709
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Europees continent”