Beetje hulp nodig interessante research Nl

love4history

Beetje hulp nodig interessante research Nl

Berichtdoor love4history » 08 Mei 2015, 07:22

Dag heren

Vriend van mij heeft een Brits Mention in Despatches certificaat op naam van een Nederlands Lt. voor dienst in Ned-Indië, vermoedelijk periode 45-46 (?) We vinden de naam van de man terug in de National Archives Kew in een lijst met namen van SOE agenten (!) De records zijn ook verzegeld tot 2035 wat heel ongewoon is (!). Natuurlijk vragen wij (en hopelijk ook jullie) ons af welk verhaal er achter steekt.
Ik kan vanuit België blijkbaar ook zijn persoonskaart gaan opvragen bij het CBG (we hebben een geboorte en overlijdensdatum voor de man) en dan daarmee zijn dossier bij het ministerie van defensie (denk ik) maar het lijkt me net iets vlotter en goedkoper te zullen gaan vanuit Nl? (CBG wil vanuit buitenland betaling via VISA en er zijn hogere portkosten en zo)
Vraag is of iemand in Nl. eventueel bereid zou zijn te helpen met de research? Dan schrijf ik vooraf de kosten natuurlijk over op de bankrekening via IBAN/Bic. (De kopies zouden dan waarschijnlijk aankomen op zijn/haar adres, doorsturen naar België hoeft niet persé, een scan zou eventueel ook al volstaan)
Grts
Roel

Roel
Moderator

Re: Beetje hulp nodig interessante research Nl

Berichtdoor Roel » 08 Mei 2015, 11:51

Beste Roel. Pm me even de gegevens en ik kijk even of ik via een omweg iets kan achterhaleb.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

love4history

Berichtdoor love4history » 18 Mei 2015, 10:58

Dag Roel
Reeds gebeurd. Heb je het PB'tje ontvangen aub?
Mvg
R

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 18 Mei 2015, 15:02

Helaas komt de persoon niet voor in de kaartenbak van de Kanselarij der Nederlandse orden!
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Mei 2015, 18:08

love4history, heb je ook de London Gazette geprobeerd? Iedereen die "mentioned in despatches" is, wordt daarin gepubliceerd. Wel heel summier maar het is een begin https://www.thegazette.co.uk/
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

love4history

Berichtdoor love4history » 19 Mei 2015, 14:25

Bedankt voor het nakijken Roel en de tip Spraakverwarring. Reeds gecheckt. Komt er niet in voor.
In mijn ervaring is niet iedereen met een MiD overigens vermeld in de LG. Vooral als het om buitenlanders gaat lijken ze vaak niet voor te komen. Terug naar de piste CBG dan maar?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 14 Jun 2015, 19:38

Ik heb heel wat Engelse archiefbronnen doorgespit. PM me de naam even door, dan kijk ik in mijn SOE aantekeningen. Buitenlanders staan idd niet in de LG, al zijn er een paar per ongeluk wel gepubliceerd.

@Roel R.: MiD hoefde geen toestemming van de KNO voor te komen, want het was geen ridderorde.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Jun 2015, 11:27

@ Erik, Klopt! Ik had echter de hoop dat onze onbekende voorkwam in de kaartenbak en dat we zo verdere aanwijzingen konden krijgen..
Lid van SRO en OMSA

love4history

Berichtdoor love4history » 02 Sep 2015, 14:30

Dag heren
Even een update. Hij wordt hoe langer hoe interessanter. Hieronder (een Engelse vertaling van) zijn diensstaat. Gelet op die gegevens vermoed ik sterk betrokkenheid met ‘Korps Insulinde’ en/of Force 136 en/of RAPWI. Overigens wordt hier http://supartobrata.com/?p=692 een Lt. Antonissen genoemd als leider van de missie Mastiff Carbolic, geparachuteerd op Gunungsari in Surabaya en betrokken bij de gebeurtenissen op 19 september. (indien iemand de Engelse vertaling wil van de betreffende stukken geef me maar een seintje, dan plaats ik die hier)
Toeval of dezelfde persoon?
Wie meer weet, kan bevestigen of ontkennen:.... elke aanvulling in dank aangenomen!
groetjes
Roel

PS: gaat over ene Lt. Christiaan Gregorius Antonissen

– 1939, Jan 1st (starting) : Drafted in the army
– Final exemption, based on Art. 15, 1, e. of the Draft Legislation has ceased to be valid. (Decision Minister of Defense, March 27th ’39, Sect VII. nr. 457 V)
– As of 1939, March 27th on strength of 6th Inf. Rgt. On leave.
– As of 1939, April 11th : In actual service ‘till 1st exercise
– As of 1939, April 18th : On leave awaiting dismissal due to defaults.
– As of 1939, April 23rd: dismissed due to defaults.
– As of 1945, March 20th: enrolled in the Dutch Forces in England as Draft 1945, based on London Decrees.
– As of 1945, May 10th: Transferred to the Royal Dutch Indies Army
– Temporary commissioned as Second Lieutenant (Res.) in the Royal Dutch Indies Army infantry with stipulation: a) this temporary commission is valid for the duration of the special training and execution of the assignments. B) that this commission is considered to have started May 10th 1945. C) that he will be put at the disposal of the Anglo Dutch Section in Ceylon (Decision Minister of War May 22nd 1945 nr 486/020116)
– 1945, May 23rd: to Ceylon by airplane
– 1945, May 27th: arrival Colombo
– 1945, November 19th: departure to Dutch East-Indies and taken on strength of 1st Depot Bn. in Batavia.
– 1946, July 14th: departure for the Netherlands by M.S. Klipfontein.
– 1946, July 26th: passed Capricorn
– 1946, August 7th: arrival the Netherlands
– As of August 22nd 1946: honorable discharge. Reverted to on leave. (Decision Minister of War 1946, Aug 27th 446/020116)
– 1954, October 1st: discharged due to termination of period of service
– Based on Royal Decree N° 50 of October 4th 1946 the period from March 20nd 1945 until May 4th 1945 may be counted double.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Sep 2015, 17:20

De naam Antonissen wordt in het Nationaal Archief genoemd, via deze inventaris:: "Nederlands Liaison Officier bij het Algemeen Hoofdkwartier te New Delhi en de Nederlands East Indies Liaison Mission bij het Hoofdkwartier Allied Land Forces South East Asia » Inventaris nr. 33." Specifiek in deze scan wordt er ene "antonissen"genoemd die met een party op 19 sep 1945 in Soerabaja gedropped zou zijn. Die datum is overigens strijdig met de service record hierboven (daar gaat hij pas op 19 nov 45 naar NOI) maar matched wel met de info die jij vond. Tenzij het natuurlijk om een andere Antonissen gaat. Meer heb ik helaas niet kunnen vinden. Wellicht loont het de moeite om alle 231 scans uit dit inventarisnr zelf even te bekijken, ze staan online. Misschien geeft dit ook aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Je vermoedens in de richting van het Korps Insulinde vind ik niet zo gek bedacht, sluit overigens ook de Netherlands Forces Intelligence Service (NEFIS) niet uit (Archieven o.a. hier en hier, deels gelden ook daar nog openbaarheidsbeperkingen tot 75 jaar)

Probleem is dat er over die periode en dit onderwerp (speciale akties in de dekolonisatieperiode van Nederlands Indië) niet heel veel is gepubliceerd en wat er wel is, is gebaseerd op egodocumenten/persoonlijke belevenissen of sensatieverhalen maar niet op structureel en diepgaand historisch onderzoek. Men zal dus zelf archiefonderzoek moeten doen om nadere bijzonderheden uit te zoeken. En als je niet weet wat je precies zoekt is het een beetje een naald in een hooiberg.

Hierboven haal je de Staat van Dienst aan van betrokkene in het Engels. Die is vast gebaseerd op het origineel, voor de compleetheid en ter verificatie kun je dat opvragen bij Defensie (zie deze pagina) als je dat nog niet hebt gedaan, mogelijk staat daar ook iets over onderscheidingen.
Overigens staat er nog een rare ongerijmdheid in z'n servicerecord: als laatste regel staat er dat de tijd van 20 maart 1945 tot 4 mei 1945 dubbel telt; ik zou eerder verwachten dat dat de tijd van 23 mei '45 - 26 juli '46 zou zijn (de tijd in de tropen: aankomst Ceylon per vliegtuig tot passeren steenbokskeerkring met de boot op weg naar Nederland via route Kaap de Goede Hoop).

Ook vond ik via delpher.nl nog zijn overlijdensadvertentie in De Telegraaf van 3 januari 1976, daarbij verder geen bijzonderheden.
Bijlagen
Antonissen.jpg

love4history

Berichtdoor love4history » 04 Sep 2015, 12:59

Dag spraakverwarring
Hartelijk dank voor de hulp. Ik kijk de scans van de archieven één voor één na.
Ondertussen heb ik de originele bron gevonden voor de info die gegeven werd op de Indonesische website supartobrata.com hierboven genoemd. Het gaat over een engelstalig artikel van drs. W.G.J. Remmelink, "The emergence of the new situation. The Japanese army on Java after the surrender". Daarin vermeld hij tweede Luitenant Antonissen. Dat is anders dan op de bovengenoemde website waar er sprake is van een luitenant én het komt meteen overeen met de rang zoals vermeld op de diensstaat van "onze" Christiaan Antonissen. Echter nog steeds geen sluitend bewijs natuurlijk en bovendien komen inderdaard de data niet overeen.
De vermelde dienststaat is mijn eigen engelse vertaling van wat ik ontvangen heb van Defensie. Geen vermelding van eretekens. Ik plaats hieronder de Nl. versie als het me lukt. Op welke onderscheidingen zou hij recht gehad hebben?
Last but not least vind ik via een simple google zoekopdracht ene N. Antonissen-Schuchardt terug in Hilversum! Dat lijkt me wel een heel specifiek combinatie te zijn om nog een keer voor te komen? Wel komt het initiaal niet overeen. (tenzij de M in het overlijdensbericht voor Mevrouw hoort te staan?) Ben van plan een briefje te sturen naar deze mevrouw of mijnheer. Jammer genoeg staat er op zoekenbel.nl en op gebeld.nl een ander adres in Hilversum. Iemand een idee welke van de twee websites meest up to date zou zijn?
grts
Roel

love4history

Berichtdoor love4history » 04 Sep 2015, 13:00

Antonissen2.png

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Sep 2015, 13:35

love4history schreef:De vermelde dienststaat is mijn eigen engelse vertaling van wat ik ontvangen heb van Defensie. Geen vermelding van eretekens. Ik plaats hieronder de Nl. versie als het me lukt. Op welke onderscheidingen zou hij recht gehad hebben?
In ieder geval het Ereteken voor Orde en Vrede, vermoed ik zo. En, afhankelijk van gevechtscontacten, wellicht ook nog met de gespen 1945 en 1946. Het Ereteken werd pas eind 1947 ingesteld, toen was hij al de dienst uit dus mogelijk heeft hij niet meer de moeite genomen dat aan te vragen.
Daarnaast had wellicht die Britse "MiD" melding er op kunnen staan. Tenminste, als het inderdaad over dezelfde Antonissen gaat.

love4history schreef:Jammer genoeg staat er op zoekenbel.nl en op gebeld.nl een ander adres in Hilversum. Iemand een idee welke van de twee websites meest up to date zou zijn?
Beide adressen even bekeken. Het ene is een appartementencomplex (volgens funda.nl medio dit jaar verkocht), het andere een verzorgingshuis voor bejaarden. Het ligt voor de hand dat het tweede adres het meest recente is. Als het inderdaad de weduwe van de persoon is die je zoekt, gaat het hier om een inmiddels hoogbejaarde mevrouw. Misschien even goed afwegen of je haar wel moet aanschrijven over dergelijke zaken, dat kan best heel gevoelig liggen.

Overigens, als je op books.google.com zoekt op "Antonissen, C.G." krijg je deze hit en deze hit. Misschien levert dat nog iets op? Met name het genoemde boek "Opdracht Sumatra: het Korps Insulinde, 1942-1946" lijkt me interessant in deze context.

love4history

Berichtdoor love4history » 06 Sep 2015, 17:31

Weer bedankt! Volledig gelijk dat je voorzichtig moet zijn met zo'n zaken. Ervaring leert me echter wel dat de meeste mensen het wel appreciëren indien de vraagstelling met respect gebeurt en duidelijk gemaakt wordt dat het niet over een vorm van voyeurisme gaat maar om historische interesse en het bewaren van een stuk geschiedenis. In een aantal gevallen was ik vaak in staat om door de gedane research nog een en ander bij te dragen wat de nabestaanden of afstammelingen zelf niet wisten. In het slechtste geval krijg je nooit antwoord op je brief.

De verwijzing naar het boek van de Man was goud waard! Op een Indisch forum kreeg ik het volgend citaat wat ik je niet wil onthouden.

Tweede gedeelte van pagina 147 uit ‘Opdracht Sumatra [Het Korps Insulinde 1942-1946] – J.Th.A. de Man

[CITAAT]
“Carbolic
Op 18 september 1945 arriveerde Carbolic op het vliegveld Darmo van Soerabaja. De groep kreeg een buitengewoon goede ontvangst van de Japanners en de plaatselijke bevolking en werd door de Japanners naar het Oranje Hotel gebracht, dat voor de ontvangst van de geallieerde troepen in gereedheid was gebracht. Behalve de leider van Carbolic, 2de luitenant C.G. Antonissen, waren bij deze groep de Britse captain A.I.D. Prentice, de liaisonofficier captain A. Mirehouse, vaandri J.R. Lansdorp (telegrafist), de sergeanten A.D. Bals en Frich en Corporaal Croome.
Lansdorp en Frich beleefden een apart avontuur. Op 28 september reisden zij per trein van Batavia naar Soerabaja. Vroeg in de morgen van de volgende dag werden zij door Indonesische politiemannen uit de trein gehaald en naar het Indonesische hoofdkwartier van de PID gebracht. Daar kwam een politie-inspecteur tot de ontdekking dat zij bij vergissing voor Hollandse MP-ers gehouden waren, die van hun post in Bandoeng waren weggelopen. Hij maakte het tweetal zijn excuses en bracht hen naar captein Grey in Hotel Preanger; Grey was belast met Rapwi-werk in Bandoeng. Van 1 tot 10 oktober trachtten zij van Batavia, waar ze intussen weer teruggekomen waren, naar hun groep in Soerabaja te komen, maar ze slaagden daar pas later in.
Een dag later vond een vlagincident plaats. De Nederlandse vlag was door nationalisten van het Oranje Hotel afgehaald; Antonissen liet daarop een veel grotere Nederlandse vlag hijsen. Tegenover het hotel was het gebouw van de Partai Rakjat Indonesia (Indonesische Volkspartij) waar men dit met lede ogen zag gebeuren. Een botsing was onvermijdelijk …”
[EINDE citaat]

Met andere woorden indien we de auteur geloven (en ik zie geen reden om dat niet te doen) gaat het hier inderdaad over dezelfde Antonissen. Zijn dienststaat mag dus met een korrel zout genomen worden. Ook voor zijn "dubbel te tellen dagen" heb ik geen verklaring.
Ik weet niet of betrokkene ook in andere missies ingeschakeld werd maar aangezien hij niet verder vermeld wordt in bovenstaand werk betwijfel ik dit persoonlijk.

Mvg
Roel
PS: ook in Revolutie in Soerabaja van Willy Meelhuijsen wordt Antonissen vermeld maar dan alleen met graad en familienaam. Er worden geen extra details geleverd die niet bij de Man te vinden zijn.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Sep 2015, 11:55

Het beeld raakt steeds completer. Dat hij deel uitmaakte c.q. aan het hoofd stond van de missie mastiff/carbolic lijkt me hiermee duidelijk. Wat nog niet duidelijk is wat die missie exact beoogde en welke aktie er toe leidde dat Antonissen zo'n "Mentioned in Dispatches" verdiende. In het nationaal archief zoeken op de term "carbolic" leverde dit nog op maar daar wordt men niet heel veel wijzer van.
Overigens: googelen op de combinatie carbolic surabaya levert verschillende lezingen van het vlagincident op (bijvoorbeeld deze vanuit Indonesisch gezichtspunt).

Zoeken in het Nationaal Archief op alleen de term "mastiff" levert een veelheid van hits op, daar kom ik zo niet verder mee (iets met bomen en een bos). Wel vond ik nog het een en ander over een wellicht gerelateerde operatie "salex mastiff" op Midden-Java van 1 sep - 15 dec 45 (zie hier) maar ik weet niet of dat relevant is. De naam van Antonissen heb ik daarin zo snel niet kunnen vinden. E.e.a. staat in scans online ter verdere lezing, ik heb die niet tot in detail nagespit.
Misschien loont het de moeite eens contact op te nemen met het Nationaal Archief om te kijken of daar nog meer openbare bronnen te raadplegen zijn over missie mastiff carbolic. Ik heb op goed geluk wat steekwoorden in de zoekmachine op http://www.gahetna.nl geprobeerd met de resultaten zoals in dit topic vermeld maar iemand die thuis is in de archiefwereld weet wellicht nog meer bruikbaars boven water te halen.

Dat z'n Staat van Dienst niet klopt lijkt me aannemelijk en verklaarbaar, het was tenslotte een chaotische situatie in NOI en daarnaast kan ik me zo voorstellen dat de aard van zijn inzet op enigszins gespannen voet staat met het nauwkeurig administratief registreren ervan.

Terug naar “Europees continent”