Oud-commando krijgt alsnog onderscheidingen

Alex

Oud-commando krijgt alsnog onderscheidingen

Berichtdoor Alex » 04 Mar 2013, 21:36

4 maart 2013
De 89-jarige oud-commando Herman Gobetz heeft gisteren met terugwerkende kracht 7 onderscheidingen ontvangen. Hij kreeg ze voor krijgsverrichtingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Commandant van het Korps Commandotroepen kolonel Jan Swillens speldde hem de versierselen op in Zuid-Afrika.
De onderscheidingen waren kort na de oorlog al toegekend aan het enige nog levende lid van de eerste lichting commando’s, maar vanwege zijn vertrek naar Zuid-Afrika nooit uitgereikt. Dat gold voor het in 1950 toegekende Oorlogsherinneringskruis en de gesp voor Bijzondere Krijgsverrichtingen "Arnhem – Nijmegen – Walcheren 1944”. Ook nooit overhandigd waren de volgende Engelse campagnemedailles:
    de 1939-1945 Star
    de Birma Star
    de French-Germany Star
    de Defense Medal
    de Victory Medal

De uitreiking vond plaats op Fort Klapperkop in Pretoria bij het nationaal monument van de South African National Defense Forces, een beeld van een krijger die met zijn persoonlijk wapen ten strijde trekt. Swillens: “Zo’n krijger was Herman Gobetz in 1942 ook. Ik heb hem gisteravond gesproken en hij vertelde zijn verhaal met rappe tong en scherpe geest. Een opmerking wil ik u niet onthouden: ‘Ik was getraind als een commando, dat heeft me op de been gehouden."
Op 13-jarige leeftijd emigreerde Herman Gobetz in 1937 met zijn ouders van Amsterdam naar Zuid Afrika. Hoewel hij vrijgesteld was van militaire dienst, gaf hij in 1942 gevolg aan de oproep te vechten tegen de Duitsers. Zijn Joodse achtergrond en rechtvaardigheidsgevoel waren hiervoor de reden. Hij hoorde over een nieuw op te richten eenheid, de groene baretten en volgde in 1942 de commando-opleiding.
Op 17 september 1944 landde Gobetz tijdens operatie Market Garden in de buurt van Ede. Hij raakte ingesloten in Oosterbeek in Hotel Hartenstein en leverde strijd met de Duitsers. Gobetz was een van de mannen die de gedropte herbevoorrading probeerde te bemachtigen onder zwaar vijandelijk vuur. Ook schakelde hij een Duitse sluipschutter uit met zijn Tommy Gun. Hij raakte lichtgewond door een schampschot. Na 9 dagen werd Gobetz krijgsgevangen gemaakt en afgevoerd naar een krijgsgevangenenkamp in Dresden. Na een mislukte ontsnappingspoging wist hij samen met 2 andere commando’s definitief te ontsnappen op 22 april 1945.
Herman Gobetz.jpg

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... cheidingen
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Spraakverwarring

Re: Oud-commando krijgt alsnog onderscheidingen

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Mar 2013, 06:57

Dit bericht roept toch wel een paar vragen op. Allereerst spreekt het bericht over "7 onderscheidingen", en noemt dan het OHK en 5 campaign medals. Dat zijn er samen 6 (en zo tel ik ze ook op de foto). Welke is dan de 7e? Dan die campaign medals zelf; hoewel er uitzonderingen zijn was er in principe de afspraak tussen de geallieerden dat die niet elkaars onderdanen zouden onderscheiden. Waarom ontving hij dan maar liefst 6 Britse campaign medals? Was hij officieel ingezetene van het toenmalige Dominion Zuid-Afrika en daarmee onderdaan van het Britse gemenebest? Dan had hij juist die Nederlandse medaille niet moeten ontvangen. Verder lijkt het me een gemiste kans dat die Britse medailles wel keurig opgemaakt zijn (doch merkwaardig genoeg aan de rechterkant gedragen) maar het OHK er een beetje los bijhangt.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Alex

Berichtdoor Alex » 05 Mar 2013, 07:49

Vroeg ik me ook af. Met de 7e bedoelen ze waarschijnlijk de gesp. Er staat OHK en de gesp i.p.v. OHK met de gesp.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

René

Berichtdoor René » 05 Mar 2013, 19:37

Spraakverwarring schreef:Dan die campaign medals zelf; hoewel er uitzonderingen zijn was er in principe de afspraak tussen de geallieerden dat die niet elkaars onderdanen zouden onderscheiden. Waarom ontving hij dan maar liefst 6 Britse campaign medals? Was hij officieel ingezetene van het toenmalige Dominion Zuid-Afrika en daarmee onderdaan van het Britse gemenebest? Dan had hij juist die Nederlandse medaille niet moeten ontvangen.

De commando eenheid, hoewel bestaande uit Nederlanders, viel onder Brits commando. Vandaar de toekenning van de Britse Campaign Medals.
Ik kan mij voorstellen dat de Nederlandse Regering van mening is (geweest) dat een Nederlander, ingezet in Nederland, ook in aanmerking diende te komen voor een Nederlandse onderscheiding.

Spraakverwarring schreef:Verder lijkt het me een gemiste kans dat die Britse medailles wel keurig opgemaakt zijn (doch merkwaardig genoeg aan de rechterkant gedragen) maar het OHK er een beetje los bijhangt.

De Britse spange is (waarschijnlijk) zo aangeleverd door de Britse Overheid en Nederland heeft het waarschijnlijk niet opportuun gevonden om deze aan te vullen met het OHK.
Het OHK is overigens eveneens militair opgemaakt, als ik het goed zie op de foto.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 07 Mar 2013, 05:48

Als ik het zo zie zijn de Britse medailles op de Nederlandse manier militair opgemaakt. Dat is dus niet door de Britse regering zo aangeleverd!

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Mar 2013, 14:41

ErikMuller schreef:Als ik het zo zie zijn de Britse medailles op de Nederlandse manier militair opgemaakt. Dat is dus niet door de Britse regering zo aangeleverd!
In de Defensiekrant van deze week (pdf te downloaden op deze link) staat een foto die je kunt inzoomen. De spange ziet er dan nog vreemder uit: vlnr de 1939-1945 star, Burma star en France and Germany Star op de Nederlandse militaire manier opgemaakt, vervolgens de Defence Medal en War Medal 1939–1945 (bijgenaamd "Victory Medal") court style opgemaakt.

Overigens geeft het "The Ministry of Defence Medal Office" van UK MoD met zoveel woorden aan dat ze hun medailles niet opgemaakt verstrekken, zie de frequently asked questions:

Q: I recently received medals from your office but they did not come with a pin or brooch bar.

A: Brooches on which to hang medals are not provided by the MOD. This allows the recipient to add the medal(s) to any that are already held, or to have the medal(s) mounted for either wear or display in a style of their choosing. Brooch bars to mount medals for wear may be obtained in the appropriate length for the number of medals to be displayed from any military tailor or medal dealer. Details of local tailors/dealers are available online, in local directories or local press.

Conclusie: iemand heeft ze dus op eigen initiatief voor de uitreiking zo opgemaakt. Jammer dat het dan niet even "volgens de regels der kunst" is gedaan. Toch een kleine moeite om even te zorgen dat het klopt, zeker als je wat weggeeft aan een veteraan met zo'n staat van dienst.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Europees continent”