King's Medal en King's Commendation

schaapje

King's Medal en King's Commendation

Berichtdoor schaapje » 08 Feb 2010, 18:57

Goede avond,

Aan onder meer Nederlandsers is na WOII de zogenaamde ‘The King's Medal for Courage in the Cause of Freedom’ (KMC) voor hun hulp aan Britse vliegers uitgereikt. De KMC is ingesteld op 23-08-1945.

Heeft iemand een idee waarom de KMC is ingesteld, daar in 1939 ‘The King's Commendation for Brave Conduct’ (KCBC) al was ingesteld voor ‘acknowledged brave acts by civilians and members of the military in non-warlike circumstances during a time of war or in peacetime where the action would not otherwise be recognised by an existing award’.

1.
Waarom is de KMC ingesteld, waarom ‘voldeed’ blijkbaar KCBC niet?
Moet de verklaring worden gezocht dat de KMC als het ware een klasse hoger is.?

2.
Ik weet van Nederlanders, dat sommige voor piloten hulp de KMC andere de KCBC kregen. Is dit zo te verklaren?
Laatst gewijzigd door schaapje op 09 Feb 2010, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed van Engeland
Moderator

Re: King's Medal en King's Commendation

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Feb 2010, 11:59

Even de onderscheidingen op een rijtje:

In 1939 werd ingesteld:
a - The King’s Commendation for Brave Concuct

Op 23-08-1945 werden twee bijzondere medailles ingesteld:
b - The King’s Medal for Courage in the Cause of Freedom
c - The King’s Medal for Service in the Cause of Freedom

Ad a – “… to acknowledge brave acts by civilians and members of the military in non-warlike circumstances during a time of war or in peacetime where the action would not otherwise be recognised by an existing award”

Ad b – “Introduced to acknowledge acts of courage by foreign civilians or members of the armed services ‘in the furtherance of the British Commonwealth in the Allied cause’ during the Second World War. Like its First World War counterpart, it was intended mainly to reward those who had assisted British escapees in enemy-occupied territories. About 3200 medals were issued, commencing in 1947”.

Ad c - “…, it was intended for foreign civilians or members who had helped the Allied cause in other less dangerous ways, such as fund-raising and organising ambulance services. 2490 medals were issued, commencing in 1947”.

Het verschil zit dus in het word “foreign”, met andere woorden, de medailles genoemd onder “b” en “c” waren uitsluitend bestemd voor buitenlanders en wegens verrichtingen die tijdens de tweede wereldoorlog hadden plaatsgevonden.

De “The King’s Commendation for Brave Concuct” (later is de naam gewijzigd in “The Queen’s Commendation for Brave Concuct”) was bedoeld als een Eervolle Vermelding (“Mention in Despatches”) voor niet-militaire dapperheid of verdiensten waarvoor geen bestaande decoratie kon worden toegekend, voor Britse onderdanen. Deze decoratie is uitgereikt aan personen (o.a. militairen, politie, brandweer, overige hulpdiensten, koopvaardij), maar ook als groepsonderscheiding aan o.a. Civil Defense eenheden (een soort B.B.).

Na de oorlog bleef "The King's Commendation" voortbestaan, ook voor andere gelegenheden of gebeurtenissen.

Het kan zijn dat, voordat de medailles in 1945 zijn ingesteld, al toekenningen van de Commendation aan buitenlanders hebben plaatsgevonden. Normaliter zouden deze worden ingetrokken onder toekenning van de nieuwe decoratie, maar schijnbaar is dat niet gebeurd. Mijn vermoeden is, dat de medailles zijn ingesteld omdat Groot-Brittannië de Commendation liever exclusief voor Britse (en Commonwealth) onderdanen wilde reserveren en tegelijk al die buitenlandse helpers met een speciale medaille belonen.
- sic Gloria transit Mundi -

schaapje

Berichtdoor schaapje » 09 Feb 2010, 12:33

Vreemd genoeg heb ik hier een Nederlander onderscheiden met de onder ad. a genoemde onderscheiding rond januari 1950... Vierenhalf na de invoering van de KMC... Even met naam en rugnummer: Eise Gerrit Buitenbos

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Feb 2010, 12:42

Wegens hulp aan Britse vliegers?

schaapje

Berichtdoor schaapje » 09 Feb 2010, 14:38

Ja, bijgevoegd krantenartikel maakt daar melding (enfin foutje men schrijft combat ipv conduct).
Müller hanteert deze bron hiervoor ook op zijn website.

http://archiefeemland.courant.nu/index. ... af=72&y=76

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 09 Feb 2010, 17:39

Er zijn nog KMC's bekend die in 1958 zijn toegekend, dus vreemd is dat niet. Wij kennen anno 2006 nog een MWO.4 en BL toe voor Slag om Arnhem, dus 1958 is nog netjes ;)

Ik ben op dit moment bezig met het bewerken van een archieffile KMC/KMS. Het is de bedoeling dat er eind 2011 een boek over uitkomt (door een Engelse auteur). Ik kijk daar nu de Nederlanders uit na.

schaapje

Berichtdoor schaapje » 09 Feb 2010, 18:18

Ik ben het wel met Müller eens dat het niet zo gek is x jaar na dato.

Maar waar zit de verklaring dat in dat de bijvoorbeeld mannen als Andries van der Meulen de Kings Medal kregen en Buitenbos de andere onderscheiding?

Was het dan toch verschil in graad/gradatie?

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Feb 2010, 18:19

Ontving Buitenbos nu de KMC of de KCBC?

Ten aanzien van je vragen:

Waarom de KMC/KMS is ingesteld? Expliciet als onderscheiding voor buitenlanders.

Het lijkt me te ver voeren om te suggereren dat de KCBC niet voldeed, blijkbar was er behoefte aan een draagbare onderscheiding, in de vorm van een medaille, voor buitenlanders. Kwalificering voor de KCBC werd weergegeven door een embleem.

De suggestie dat KMC "hoger" zou zijn dan de KCBC wordt m.i. niet door de (mij bekende) feiten gesteund.

Waarom sommige Nederlanders de KMC ontvingen, voor feiten waarvoor anderen de KCBC kregen (?) weet ik niet; wellicht dat uit 'case study' het verschil blijkt.

schaapje

Berichtdoor schaapje » 09 Feb 2010, 18:27

Van der Meulen dus KMC.
Buitenbos KCBC.

Beiden voor piloten hulp.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Mei 2010, 21:00

Heeft volgens mij te maken met het aantal geholpen Britse vliegers. Voor bepaalde aantallen kreeg men een bepaalde Grade award. Ik kan het betreffende staatje nu niet vinden, maar de KMC staat daar wel hoger dan de KCBC.

Terug naar “Europees continent”