EHBO en bloed donatie

BNMO, etc.
tamboer

Berichtdoor tamboer » 26 Nov 2008, 22:49

zit ik ook nog met een vraag, misschien heb ik het niet helemaal begrepen, maar zoals ik het nu zie, mag de baton bloeddonatie niet op het uniform gedragen worden, en worden er op burger geen batons gedragen,

gelijk nog een vraagje betreffende de bloeddonatiespeld, ik heb de gouden , wat zijn daar de kosten van zo'n baton, kan nooit veel zijn, en kan ik daar ook voor bij van wielik terecht

groeten, peter.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 27 Nov 2008, 10:57

Voor de bloeddonatie wordt geen baton gedragen. De baton hoorde alleen bij de Bloeddonnormedaille van het Nederlandse Rode Kruis. Deze is alleen van 1971 tot 1977 in gebruik geweest.

In 1995 is Sanquin een zelfstandige stichting geworden los van het Nederlandse Rode Kruis. Hun bloeddonorspeldje heeft dus totaal geen officieel gehalte en is niet meer dan dat: een speldje.

Voor wat betreft het EHBO-insigne. Bij de politie en de brandweer mag dit op de uniform gedragen worden. Ik weet dat een aantal militairen dit ook in batonvorm draagt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik, toen ik een bijdrage aan VS 2-1593 moest leveren, er niet aan gedacht heb om de baton mee te nemen in het overzicht op de pagina's 9-49 t/m 9-53.

Het EHBO-insigne zelf staat afgebeeld op pagina 9-33 en mag dus gewoon op de militaire uniform gedragen worden.

tamboer

Berichtdoor tamboer » 29 Nov 2008, 13:27

ErikMuller schreef:Voor de bloeddonatie wordt geen baton gedragen. De baton hoorde alleen bij de Bloeddonnormedaille van het Nederlandse Rode Kruis. Deze is alleen van 1971 tot 1977 in gebruik geweest.

In 1995 is Sanquin een zelfstandige stichting geworden los van het Nederlandse Rode Kruis. Hun bloeddonorspeldje heeft dus totaal geen officieel gehalte en is niet meer dan dat: een speldje.

juist, en mijn insigne is van voor 95, daarna heb ik nog een keer zo'n vergrote druppel gekregen voor 60 keer, dat insigne is dus verleend door het nederlandse rode kruis, en daar hoort weer een bijpassend lintje ( wit-rood-wit) bij, ik weet het is niet officieel maar ik kom het wel tegen in de lijsten en afbeeldingen ???

groeten, peter.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Nov 2008, 20:33

Beste Peter,

Bij de plaquettes en speldjes hoort géén lintje.

Gr.,

Erik

tamboer

Berichtdoor tamboer » 30 Nov 2008, 21:36

okee. bedankt in ieder geval

groeten, peter.

Terug naar “Niet erkende onderscheidingen”