de Koude Oorlog Medaille voor veteranen

BNMO, etc.
tuppie65

de Koude Oorlog Medaille voor veteranen

Berichtdoor tuppie65 » 08 Apr 2009, 05:02

20 juni gaan de eerste exemplaren uitgereikt worden

Afbeelding

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Apr 2009, 11:13

Interessant. Via welke instantie worden ze uitgereikt? En waar staan de 3 verschillende uitvoeringen voor?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 08 Apr 2009, 14:03

Ik vind het een beetje op een van de zelfgemaakte herdenkingsmunten van het Nederlandsche muntenhuis lijken....

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 08 Apr 2009, 14:19

Ik vind ze er niet uitzien. Wie komen er voor in aanmerking?

http://afdelingkoudeoorlogveteranen.ash.com/onderscheidingen.html

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 08 Apr 2009, 14:30

Al het dienstplichtig-, reserve- en beroepspersoneel, actief of met FLO (functioneel leeftijds ontslag), dat tussen 1949 en 1991 gedurende minimaal drie maanden gediend heeft bij enig paraat of NATO onderdeel van de Nederlandse Krijgsmacht, komt in aanmerking voor lidmaatschap van de UNV-AfdKOVOM en dientengevolge naar eigen keuze voor de Koude Oorlog Herinnerings Medaille.

RD

Berichtdoor RD » 09 Apr 2009, 04:33

Een carnavalsonderscheiding dus...

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 10 Apr 2009, 18:47

Koude oorlog medaile?? wat een lachertje zeg... :roll:
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 11 Apr 2009, 20:03

Ik ga mijn koude oorlogmedaille heel goed opbergen. In mijn diepvrieskist. Hij zal daar nimmer meer uitkomen, want hij gaat zich daar helemaal thuis voelen. Helaas werkt de weergave van emoticons niet als ik die plaats. Anders had ik hier een hele grote greins-emoticon neergepoot. Nu zie je alleen dit: :lol:

tuppie65

uitreiking

Berichtdoor tuppie65 » 20 Jun 2009, 16:17

Vandaag uitgereikt aan de eerste 60 veteranen te Tilburg

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamboer

Berichtdoor tamboer » 20 Jun 2009, 17:02

natuurlijk, je hebt medailles en medailles, ik zie dit dan ook meer als een tastbaar verlengstukje van mijn getuigschrift wat ik kreeg na het verlaten van de dienst.

groeten, peter.

Sine Pari

Re: de Koude Oorlog Medaille voor veteranen

Berichtdoor Sine Pari » 21 Jun 2009, 20:02

Het idee lijkt een beetje op de Cold War Victory Medal die men hier heeft. Hier gaat het echter om een unofficial medal die niet door defensie word uitgerijkt, en ook niet gedragen mag worden.

Afbeelding
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Bram

Berichtdoor Bram » 21 Jun 2009, 23:13

Datzelfde geldt voor de koude oorlogmedaille. Deze mag ook niet op het uniform gedragen worden en is ook niet namens de staat uitgereikt!

TomTom

Re:

Berichtdoor TomTom » 26 Apr 2010, 10:21

G.A. Kruys schreef:Ik ga mijn koude oorlogmedaille heel goed opbergen. In mijn diepvrieskist. Hij zal daar nimmer meer uitkomen, want hij gaat zich daar helemaal thuis voelen. Helaas werkt de weergave van emoticons niet als ik die plaats. Anders had ik hier een hele grote greins-emoticon neergepoot. Nu zie je alleen dit: :lol:

:mrgreen: Heb er via-via een weten te bemachtigen voor mijn collectie. Protserig stukje blik met op de achterzijde het websiteadres van een feestartikelen- c.q. carnavalsonderscheidingenfabriekje.
Zo nu en dan zie ik bij een herdenking een mooie set die verziekt wordt door het feit dat deze kermis-munt er aan bevestigd is.
Hoe simpel moet je zijn om bij de uitreiking tranen van ontroering in de ogen te krijgen, zoals her en der in de pers te lezen valt?
Nu de officiële veteranenstatus nog voor deze "bierbuikveteranen" en ach: in dit land is alles mogelijk!

De in mijn bezit zijnde medaille verdwijnt in elk geval in de koele wateren van een bosvijver. Zeer waarschijnlijk zal hij daar binnen de kortste keren weg roesten, want zelfs het brons zal wel niet echt zijn.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 05 Okt 2010, 13:04

Bram schreef:Datzelfde geldt voor de koude oorlogmedaille. Deze mag ook niet op het uniform gedragen worden en is ook niet namens de staat uitgereikt!

Jeemig, kom ik toch nog voor iets in aanmerking... Hoeraaa.

Joe

Re: uitreiking

Berichtdoor Joe » 07 Okt 2010, 20:22

Als ik zo vrij mag zijn: Heb jij er ook een uitgereikt gekregen Tuppie? Zoja, waarvoor? Ben je (nog) militair of veteraan?
Het ontwerp van de Koude Oorlog medaille vind ik wel origineel en de documentatie ziet er ook professioneel uit.
Mooi voor een verzamelaar ook.
groeten,
Joe

Moderator edit: Ik heb even de afbeeldingen "verwijderd" om de overzichtelijkheid van het topic te bewaren.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 07 Okt 2010, 21:07

Ja ik heb hem ook gekregen (nog actief dienend)
Mijn vader heeft hem gekregen (veteraan)
Mijn vrouw heeft hem gekregen (veteraan)(heeft als eerste vrouw deze koude oorlogsmedaille ontvangen)
dus 3x de medaille op dezelfde familie naam op zich wel leuk.
Nee, ik draag hem niet in mijn groep.

Joe

Berichtdoor Joe » 09 Okt 2010, 14:10

Zeker mooi zeg, dat jullie hem alledrie hebben. Uniek. Ook alledrie tegelijkertijd toegekend?
Je vader als WO2 veteraan? En je vrouw als 1e vrouw!
Dat je deze niet in je eigen groep draagt i.v.m. het DT snap ik, maar draag je hem dan ook niet op Veteranendag b.v?
En je vader en vrouw: dragen die hem dan wel en zoja, hoe? opgemaakt of niet?
Zou mooi zijn als je er een foto van zou kunnen plaatsen. Of staan er geen fotos van op http://koudeoorlogveteranen.webs.com ?

Groeten,
Joe

tuppie65 schreef:Ja ik heb hem ook gekregen (nog actief dienend)
Mijn vader heeft hem gekregen (veteraan)
Mijn vrouw heeft hem gekregen (veteraan)(heeft als eerste vrouw deze koude oorlogsmedaille ontvangen)
dus 3x de medaille op dezelfde familie naam op zich wel leuk.
Nee, ik draag hem niet in mijn groep.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 17 Okt 2010, 12:16

Interessant uit de "doelstellingen"en dan met name de specifiek doelstellingen van de KOVOM:
4a. De Koude Oorlog Herinneringsmedaille, ook toestaan op het uniform van actief personeel dat tijdens de Koude Oorlog dienst heeft gedaan.

Gelukkige toevoeging:
***Let wel! Wij streven er primair niet naar om gelijkgesteld te worden met de huidige veteranen, zoals de Indie-ganger, of de Korea-veteraan, Libanon of welke andere missie of uitzending dan ook.

En voor de liefhebbers van (recente) cultuur- en krijgshistorie:
7a. De nog aanwezige fortificaties en andere tastbare relikwieën uit de Koude Oorlog te bewaren voor het nageslacht, c.q. te participeren in groepen die zich hiermee bezig houden.

Joe

Berichtdoor Joe » 18 Okt 2010, 19:14

Dat zou me toch echt verbazen?
Joe

DeZoveelsteJan schreef:Interessant uit de "doelstellingen"en dan met name de specifiek doelstellingen van de KOVOM:
4a. De Koude Oorlog Herinneringsmedaille, ook toestaan op het uniform van actief personeel dat tijdens de Koude Oorlog dienst heeft gedaan.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 25 Okt 2010, 10:15

Joe schreef:Dat zou me toch echt verbazen?
Joe

het staat er echt

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 05 Jun 2011, 10:49

Ik leef niet voor medailles en loop er ook niet mee te koop en nooit gedaan ondanks dat ik er heel wat heb gekregen gedurende mijn actieve periode. Ik vind ook dat veteranen eens moeten weten dat je verder moet gaan met je leven na je (actieve)militaire periode want alleen maar blijven hangen als een oude grammofoonplaat die elke keer hetzelfde deuntje afspeelt is ook geen goed teken. :(

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 11 Jun 2011, 01:22

Beetje kort door de bocht.
Je mag gerust uitdragen waar je trots op bent waar je achter staat. Heeft niets te maken met blijven hangen in het verleden.

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 13 Jun 2011, 11:28

Dit is niet kort door de bocht en heeft niks te maken met trots zijn op iets wat je hebt bewerkstelligd.
Punt is dat als je elke keer maar in het vicieuze cirkeltje blijft draaien die te maken heeft met je militaire periode. En dan mag het voor jou als iets heel natuurlijks zijn, of logisch,maar dat betekend dan niet dat het dus ook zo is, want de enige die jou kan beoordelen is de maatschappij die tegen jou aankijkt en dus een mening vormt. Die mening zal dan vaak zijn: " heb je weer zo een malloot die alleen maar over zijn actieve militaire periode kan praten en met zijn medailles kan pronken. "
En dan kan je wel zeggen dat burgers/spijkerbroeken geen kaas hebben gegeten van het militair zijn,maar ook dat is een gemakkelijk excuus om maar een weerwoord te geven aangezien militairen ook onderdeel van de (burger)maatschappij zijn of tenminste eruit voortkomen. :!: Er is namelijk meer in het leven dan alleen militair zijn,alleen daar kom je achter als je meer van het leven gaat genieten en al zijn facetten.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 13 Jun 2011, 14:17

zoals ik al zei, beetje kort door de bocht!!

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 18 Jun 2011, 13:52

Rond blijven hangen in je eigen vicieuze cirkel is ook lekker. Men noemt dat ook wel je "comfort zone" :?

Terug naar “Niet erkende onderscheidingen”