KNBLO-onderscheiding voor adjudant Mensink

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Alex

KNBLO-onderscheiding voor adjudant Mensink

Berichtdoor Alex » 24 Sep 2008, 22:12

"Wandelsportorganisatie KNBLO heeft een bijzondere onderscheiding uitgereikt aan een prominente militair van het Korps Nationale Reserve. Adjudant Peter Mensink van 40 Natresbataljon ontving de bronzen medaille met de tekst “Uw toewijding deed anderen volharden”."

Ik wist niet dat deze "verzorgersmedaille" ook anderszins als waardering door de KNBLO wordt uitgereikt. Maar dat doen ze bij de KNVRO ook met het TMPT-kruis (dan wel blauw geemailleerd, kransje op de baton), dus zo gek is het niet.

http://www.natres.nl/Nieuws/Uitgebreid/Nieuws63.html
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 25 Sep 2008, 16:44

Maar dat doen ze bij de KNVRO ook met het TMPT-kruis (dan wel blauw geemailleerd, kransje op de baton),

Heeft iemand hier ook een foto van?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 25 Sep 2008, 20:09

Ja, maar helaas niet copyrightvrij.

Herman heeft er waarschijnlijk wel een als hij terug is.

Overigens gaat de KNBLO medaille gewoon om de Verzorgersmedaille, weet dus niet wat daar bijzonder aan is. Then again, ik heb tijdens een plechtigheid laatst drie NATRES militairen met een Airborne mars medaille opgemaakt in de groep zien lopen, dus verbazingwekkend dat ze dit als een officiële medaille zien is het niet :oops:

Er is wel een speciale uitvoering van deze medaille in ZILVER, welke als Medaille van Verdienste (soms ook Eremedaille genoemd) van de KNBLO wordt uitgegeven. Deze is voor zover ik weet pas 2 of 3 keer uitgereikt.

Alex

Berichtdoor Alex » 27 Sep 2008, 17:41

Hier een scan van de voor- en achterzijde van het Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren (KVNRO). Het kransje op het lint ontbreekt, maar dat is weer goed te zien bij Lgen b.d. Van Baal:
http://www.onderscheidingenforum.nl/vie ... highlight=
Een ander onderscheid met het TMPT-kruis is het ontbreken van de letters T M P T op de armen van het kruis op de keerzijde.

Nog iets over de KNBLO medaille. Uit de tekst van het bericht blijkt duidelijk dat de adjudant de medaille krijgt voor zijn jarenlange inspanningen als detachementscommandant en niet voor het optreden als verzorger.
Of hij hem ook gaat dragen is natuurlijk een tweede. De NATRES heeft daar wel een kwalijke reputatie, aangezien dit roemruchte Korps bekender is door zijn wandelprestaties dan door zijn krijgsverrichtingen.
Als voorbeeld een NATRES setje met inderdaad de KNBLO verzorgersmedaille.
Bijlagen
KVNRO001.jpg
KVNRO001.jpg (89.44 KiB) 13876 keer bekeken
KVNRO002.jpg
KVNRO002.jpg (77.6 KiB) 13876 keer bekeken
NATRES001.jpg
NATRES001.jpg (89.22 KiB) 13876 keer bekeken
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Johan C te xxx.

Berichtdoor Johan C te xxx. » 03 Dec 2008, 18:02

Volgens mij is de KNBLO-verzorgersmedaille van dezelfde orde als de KNBLO-daadwerkelijke lopers medaille (of marsvaardigheid). Ik heb hem in mijn diensttijd toch echt gedragen zien worden, in volgorde na de lopers-medaille. Ik geloof niet dat op deze medaille het aantal maal wordt aangegeven.

De medailles komen GEEN VAN BEIDEN voor in de officiele lijst van draagvolgorde maar vallen onder:
In aanvulling op bovengenoemde onderscheidingen kunnen achtereenvolgens worden gedragen:

E. Onderscheidingen van Nederlandse particuliere organisaties, zoals de medaille van het Carnegie Heldenfonds en het Vierdaagsekruis;

(Nog voor i onderscheidingen van internationale organisaties (F) en buitenlandse organisaties (G)

ErikMuller schreef:
Overigens gaat de KNBLO medaille gewoon om de Verzorgersmedaille, weet dus niet wat daar bijzonder aan is. Then again, ik heb tijdens een plechtigheid laatst drie NATRES militairen met een Airborne mars medaille opgemaakt in de groep zien lopen, dus verbazingwekkend dat ze dit als een officiële medaille zien is het niet :oops:

Er is wel een speciale uitvoering van deze medaille in ZILVER, welke als Medaille van Verdienste (soms ook Eremedaille genoemd) van de KNBLO wordt uitgegeven. Deze is voor zover ik weet pas 2 of 3 keer uitgereikt.

Ik denk dat deze medaille dus net zo bijzonder is dan de wandelmedaille en dus gewoon gedragen kan worden. Vier dagen in afwisselende tempos fietsen, vaak voetstaps.... Lijkt me lastig genoeg om ook iets voor op je borst te mogen spelden. Ik denk dat ie in dit geval uitgerijkt is omdat de persoon naast het lopen nog veel meer gedaan heeft om anderen aan de gang te houden.

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 04 Dec 2008, 14:44

Johan C te xxx. schreef:Volgens mij is de KNBLO-verzorgersmedaille van dezelfde orde als de KNBLO-daadwerkelijke lopers medaille (of marsvaardigheid). Ik heb hem in mijn diensttijd toch echt gedragen zien worden, in volgorde na de lopers-medaille. Ik geloof niet dat op deze medaille het aantal maal wordt aangegeven.

De medailles komen GEEN VAN BEIDEN voor in de officiele lijst van draagvolgorde maar vallen onder:
In aanvulling op bovengenoemde onderscheidingen kunnen achtereenvolgens worden gedragen:

E. Onderscheidingen van Nederlandse particuliere organisaties, zoals de medaille van het Carnegie Heldenfonds en het Vierdaagsekruis;

(Nog voor i onderscheidingen van internationale organisaties (F) en buitenlandse organisaties (G)

ErikMuller schreef:

Ik denk dat deze medaille dus net zo bijzonder is dan de wandelmedaille en dus gewoon gedragen kan worden. Vier dagen in afwisselende tempos fietsen, vaak voetstaps.... Lijkt me lastig genoeg om ook iets voor op je borst te mogen spelden. Ik denk dat ie in dit geval uitgerijkt is omdat de persoon naast het lopen nog veel meer gedaan heeft om anderen aan de gang te houden.

De verzorgingsmedaille van de KNBLO voor de Vierdaagse Afstandsmarsen is niet door de Minister van Defensie is erkend en mag daarom niet op de militaire uniform gedragen worden.

In het Handboek Onderscheidingen is de aanvulling van de Minister van Defensie terug te vinden en daar staat het Kruis voor betoonde marsvaardigheid van de KNBLO met name genoemd. De verzorgersmedaille dus niet.

Groeten,
Walter

Johan C te xxx.

Berichtdoor Johan C te xxx. » 05 Dec 2008, 15:33

walterpullens schreef:
In het Handboek Onderscheidingen is de aanvulling van de Minister van Defensie terug te vinden en daar staat het Kruis voor betoonde marsvaardigheid van de KNBLO met name genoemd. De verzorgersmedaille dus niet.

Groeten,
Walter

Dat was mij niet bekend. Gelet op het zien hiervan durf ik rustig te stellen dat het in die dagen in ieder geval ook niet bekend was bij meerderen op de Landmacht- en Defensiestaf. En bij een beëdiging (11Painfbat GRG) heb ik hem zelfs opgemaakt gezien, niet Natres gedragen overigens :lol:

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 05 Dec 2008, 16:20

[/quote]
Dat was mij niet bekend. Gelet op het zien hiervan durf ik rustig te stellen dat het in die dagen in ieder geval ook niet bekend was bij meerderen op de Landmacht- en Defensiestaf. En bij een beëdiging (11Painfbat GRG) heb ik hem zelfs opgemaakt gezien, niet Natres gedragen overigens :lol:[/quote]

Dit is bij veel militairen niet bekend. Wanneer je ze hierop aangespreekt worden ze nog boos ook terwijl de voorschriften toch duidelijk zijn.
Je ziet ook veel batons die niet op een militair uniform thuishoren, zoals bloeddonorbatons of batons van (buitenlandse-) wandelmarsen.
Voor wat betreft onderscheidingen en het dragen daarvan kan er nog wel het één en ander verbetert worden.

Walter :wink:

Johan C te xxx.

Berichtdoor Johan C te xxx. » 05 Dec 2008, 16:59

walterpullens schreef:Je ziet ook veel batons die niet op een militair uniform thuishoren, zoals bloeddonorbatons of batons van (buitenlandse-) wandelmarsen.
Voor wat betreft onderscheidingen en het dragen daarvan kan er nog wel het één en ander verbetert worden.

Walter :wink:

Maar vroeger kreeg je na 100 donaties de medaille van verdienste van het rode kruis, en die mag wel.

Ik heb heel wat afgelopen toen ik in dienst zat. Ik heb ook nog de twee Belgische medailles (MSA (Ardennenmars) en de vierdaagse van de IJzer) en de Luxemburgse waarvan ik de naam even kwijt ben. Ook die werden als baton algemeen gedragen al mocht het niet. Je werd wel geacht je aan de Belgische regel houden dat je die alleen mocht dragen in het jaar dat je de medaille verdiend hebt.
De Airborne-mars vond iedereen echter te kort ..... Bovendien kan ik me daarvan niet veel meer herinneren.... :lol:

Terug naar “Erkende onderscheidingen”