Rodekruis vrijwilligers

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
JRHimself

Rodekruis vrijwilligers

Berichtdoor JRHimself » 10 Jul 2008, 13:24

Goedendag allemaal

Ik vroeg me eigenlijk af of vrijwilligers bij het rode kruis na 10 jaar een een "rodekruis trouwe dienst medaille" krijgen of de "vrijwilligers medaille openbare orde en veiligheid" of beide krijgen zoals nu met de natres het geval is

plaatje ter aanvulling voor de leukigheid
Afbeelding
bron: mindef

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 10 Jul 2008, 13:58

Gewoon de rode kruis trouwe dienst medaille. Ik heb bij ons op de afdeling nog nooit die andere uitgereikt zien worden.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 10 Jul 2008, 15:03

ik vroeg me dit namelijk af omdat ik het volgende namelijk las

Het verstrekken van de vrijwilligersmedaille openbare orde en veiligheid en de jaartekens heeft tot doel een blijk van waardering uit te spreken aan al die vrijwilligers die zich jarenlang inzetten voor de openbare orde en veiligheid. Hieronder kunt u nalezen wie in aanmerking kan komen voor een vrijwilligersmedaille of een jaarteken.

Wie komt ervoor in aanmerking

Personen die taken hebben verricht op het terrein van openbare orde en veiligheid als vrijwilligers bij een van ondergenoemde organisaties kunnen recht hebben op een vrijwilligersmedaille openbare orde en veiligheid.

de politie
een overheidsbrandweer
het Korps Nationale Reserve
een (dieren)ambulancedienst
het Nederlandse Rode Kruis
de Nationale Bond voor EHBO
de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO of EHBO-Nederland
De vrijwilliger moet aan twee voorwaarden voldoen, namelijk:

Op de eerste plaats moet hij aaneensluitend of met een onderbreking van ten hoogste twee maanden gedurende een periode van 10 jaar als vrijwilliger werken bij één van de bovengenoemde organisaties.
Als tweede voorwaarde geldt dat hij gedurende die periode in actieve dienst taken heeft verricht op het terrein van de openbare orde en veiligheid.

Jaarteken

Een jaarteken krijgt de vrijwilliger die aaneen-sluitend of met een onderbreking van ten hoogste twee maanden gedurende een periode van vijftien jaar in actieve dienst taken heeft verricht op het terrein van de openbare orde en veiligheid op grond waarvan hem de vrijwilligers-medaille is toegekend. Jaartekens zijn er verder voor twintig, vijfentwintig, dertig, vijfendertig en veertig jaar trouwe dienst als vrijwilliger.

Aanvraag en kosten

U kunt vrijwilligersmedaille openbare orde en veiligheid/jaarteken onder andere aanvragen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Indien de gegevens juist zijn, zorgt het college verder voor de vrijwilligersmedaille/jaarteken.

De kosten van de vrijwilligersmedaille en de jaartekens komen voor rekening van het rijk.

dan zou je zeggen dat rodekruismedewerkers daar ook recht op hebben

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jul 2008, 17:33

Rode Kruis vrijwilligers in de repressieve rampenhulpverlening krijgen de Vrijwilligersmedaille naast de Medaille voor trouwe dienst. Voor het Rode Kruis betekend dit vrijwilligers bij het SIGMA, de Verwanteninformatie en de Opvang en Verzorging. Voor de 10 jaren tellen de daadwerkelijke jaren in de rampenhulpverlening. Deze staan dus los van het vrijwilligersschap van het Nederlandse Rode Kruis.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 10 Jul 2008, 18:12

Hoi Erik

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord :wink:

groeten jasper
Laatst gewijzigd door JRHimself op 11 Jul 2008, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jul 2008, 18:17

Geen dank, en als antwoord op de opmerking van Henk-Willem:
de rampenhulpverlening is niet vanuit de afdelingen geregeld. Het SIGMA en de Verwanteninformatie vallen rechstreeks onder de RCN (en dus onder de Veiligheidsregio. De Opvang en Verzorgingsteams vallen onder de Districten. De Vrijwilligersmedailles worden dus tijdens bijeenkomsten van deze teams uitgereikt en niet tijdens de Algemene Vergaderingen van de afdelingen.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 10 Jul 2008, 18:32

Bedankt Erik, weer wat geleerd. De opvang en verzorgingsteams, zijn dat gewoon de mensen die die opleiding van, ik dacht, 5 dagdelen hebben gevolgd?

Voor de 10 jaren tellen de daadwerkelijke jaren in de rampenhulpverlening.

Dus als je na 5 jaar Rode Kruis een opleiding volgt, dat je dan onder de rampenhulpverlening valt, krijg je de Vrijwilligersmedaille na 10 jaar na het behalen van de opleiding?

Word het automatisch bijgehouden wie ervoor in aanmerking komt?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jul 2008, 18:36

Het Rode Kruis en iets bijhouden? Het Landelijk Bureau snapt nog steeds niet dat de afdelingen de Vrijwilligersmedaille niet bijhouden, omdat de rampenhulpverlening niet onder de afdelingen valt. Daarnaast is de vrijwilligersadministratie van het LB een grote puinhoop. Dus ik ben bang dat je er na 10 jaar zelf om moet vragen!

Maar waarom mag je pas na 5 jaar een opleiding voor de RHV volgen? Ik ben meteen na het behalen van mn EHBO diploma verder gegaan met O&V en na een paar jaar overgestapt naar de VWI. Er zit bij mij dus maar een half jaar tussen mn Trouwe dienst medaille en de Vrijwilligersmedaille (nog resp. 2 en 2,5 jaar wachten :))

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 10 Jul 2008, 18:39

die 5 jaar was gewoon puur als voorbeeld. Ik kon hem helaas nog niet doen, eerst omdat ik nog geen 18 was en nu omdat ik te druk ben met mijn studie. Maar ik ben zeker van plan om de opleiding te volgen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe dat aanvragen in zijn werk gaat.

(VWI, nu moet je toch echt even helpen want die afkorting weet ik zo niet)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jul 2008, 18:40

Verwanteninformatie (VWI), ook wel bekend als RIS (Registratie en Identificatie van Slachtoffers)

jan08

Re: Rodekruis vrijwilligers

Berichtdoor jan08 » 25 Okt 2010, 15:39

Even een oud topic bumpen.

Als ik op internet zoek naar Rode Kruis trouwe dienst medaille, dan kom telkens het volgende citaat tegen:
Deze medaille ter beloning voor langdurige trouwe dienst wordt aan alle vrijwilligers toegekend.
Ik vraag mij af wat de redenering hier achter is. Het verschilt namelijk enorm per vrijwilligersfunctie hoeveel tijd het kost en toch is de 'beloning' is gelijk. Iemand een idee?

ErikMuller

Re: Rodekruis vrijwilligers

Berichtdoor ErikMuller » 30 Okt 2010, 16:27

Je krijgt hem gewoon na 10 jaar lidmaatschap als vrijwilliger. Maakt niet uit welke functie. Bij ons op de afdeling wordt er echter wel naar gekeken of je die 10 jaar echt actief bent geweest voor een taakveld. Als je al een paar jaar niets meer doet, maar je hebt je gewoon niet uitgeschreven als vrijwilliger, dan krijg je de medaille dus niet.

Overigens heb ik de medaille voor 10 jaar trouwe dienst deze maand mogen ontvangen. Met minstens 200 uur inzet als EHBO'er per jaar, kan ik rustig zeggen dat ik er wat voor gedaan heb ;-)

Terug naar “Erkende onderscheidingen”