Brandweer

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
RD

Berichtdoor RD » 30 Nov 2008, 18:45

The General schreef:De huidige trend van regionalisatie en het vaststellen van een nieuw uniform, inclusief bijbehorend draagvoorschrift is in dit geval dus een grote stap voorwaarts (los van het feit of je het nieuwe uniform mooi vindt of niet).

Het kenmerk van een uniform is dat het uniform is en dat lukt alleen bij duidelijke richtlijnen aan de gebruikers. Dit geldt voor grote en voor kleine organisaties. Ik vind het niet zo erg dat er in Amsterdam een ander brandweeruniform wordt gedragen dan in Maastricht. Dat ligt anders voor de politie en de krijgsmacht, waar het uniform ook een soort legitimatiefunctie heeft. Bij de brandweer lijkt het mij al snel duidelijk wie daar bij hoort: degenen die uit een rode brandweerauto stappen en de brand gaan blussen, zijn zeer waarschijnlijk met deze taak belast. Het uniform heeft bij de brandweer dan ook meer een representatieve functie.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Nov 2008, 20:34

En nu heb je het dus over het bluspak (= werkkleding en geen uniform).

Wat er met uniform bij de brandweer bedoelt wordt is het dagelijkse en het nette tenue.

Johan C te xxx.

Berichtdoor Johan C te xxx. » 03 Dec 2008, 18:07

The General schreef:De huidige trend van regionalisatie en het vaststellen van een nieuw uniform, inclusief bijbehorend draagvoorschrift is in dit geval dus een grote stap voorwaarts (los van het feit of je het nieuwe uniform mooi vindt of niet).

Ik vind het niet mooi... Maar goed, da's persoonlijk. Het oude uniform was nauwelijks draagbaar.
Het nieuwe uniform dat er aan komt staat los van de regionalisering. Ook het draagvoorschrift wordt landelijk. Wat wel regionaal beslist, wellicht zelfs op clusterniveau is wat er daadwerkelijk wordt aangeschaft en voor wie.\
Zo zal bijvoorbeeld niet iedere vrijwilliger in situaties terecht komen waarbij volgens het nieuwe kledingreglement het volledige uniform gedragen moet worden. Ik heb nog steeds geen idee of er ook draagregels komen voor onderscheidingen.

Johan C te xxx.

Re: dragen brandweeronderscheiding

Berichtdoor Johan C te xxx. » 19 Dec 2008, 12:55

Johan C te xxx. schreef:Het is geen medaille die na 12.5 jaar luchtmachtbrandweer uitgereikt wordt, alleen voor leden van de luchtmachtbrandweer die ook bv. als vrijwilliger ergens werkzaam zijn kunnen hem krijgen.

Even terugkomen op mijn eigen opmerking.
IN principe zouden leden van de Luchtmachtbrandweer WEL voor deze onderscheiding in aanmerking kunnen komen lijkt me. In principe is deze onderscheiding voor de normale gemeentelijke brandweer. Echter, ook leden van bedrijfsbrandweren die een taak buiten het eigen bedrijf hebben, -dus gealarmeerd kunnen worden door een brandweermeldkamer voor incidenten buiten het bedrijf zelf (als ondersteuning van de gemeentelijke brandweer of een inzet terwijl de gemeentelijke brandweer al elders aan het werk is) - komen hiervoor in aanmerking.

Voor zover ik weet zijn kunnen alle brandweerkorpsen van militaire vliegvelden buiten het eigen terrein ingezet worden.
Dus luchtmachtmilitairen zouden ook in aanmerking kunnen en in mijn ogen ook moeten komen voor deze medaille. En eigenlijk vind ik dat de Minister van defensie deze medaille dan ook gewoon onder de titel "medailles van particuliere verenigingen" zou moeten erkennen . Ik ben zelf geen luchtmachtbrandweerman trouwens.

jan jansen

Re: Brandweer

Berichtdoor jan jansen » 04 Dec 2009, 22:16

Het brandweeruniform valt onder het intellectuele eigenaarrecht van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
http://www.brandweerkennisnet.nl/publis ... niform.pdf
Draagvoorschrift Onderscheidingen bij de Brandweer
http://www.brandweerhuisstijl.nl/pdf/on ... dingen.pdf

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 05 Dec 2009, 13:19

Dat draagvoorschrift is lekker amateuristisch :( En nog een hoop jatwerk ook!

jan jansen

Berichtdoor jan jansen » 05 Dec 2009, 13:47

Erik
Het is dat mij zoiets ook is uitgereikt en ik ook niet wist hoe het allemaal zat, vandaar.

Dat zou best kunnen wat jij zegt, maar wat bedoel je met jatwerk.
Als je de site bekijkt, © Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Zou die zich daar schuldig aan maken, zo als jij zegt. :|

Gr, Jan

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 11 Dec 2009, 15:45

Klopt, maar de teksten en foto's komen uit diverse bronnen (Google maar eens op delen van de teksten), zonder dat daar correcte bronvermelding voor is gebruikt. Ook BZK moet bronnen melden als ze iets gebruiken van andere overheidssites of sites van particulieren.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 28 Dec 2009, 16:50

Als ik het goed heb begrepen staan de medailles voor langdurige brandweerdienst NIET in de officiele draagvolgorde.

Rob van Munster

Berichtdoor Rob van Munster » 28 Dec 2009, 17:58

Jawel, lees het citaat maar dat ik van lintjes.nl heb gehaald:

"In aanvulling op bovengenoemde onderscheidingen kunnen achtereenvolgens worden gedragen:

E. Onderscheidingen van Nederlandse particuliere organisaties, zoals de medaille van het Carnegie Heldenfonds en het Vierdaagsekruis;"

De KNBV en de NVBC behoren tot de genoemde Nederlandse particuliere organisaties.

Groet,
Rob

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 28 Dec 2009, 18:54

Rob van Munster schreef:Jawel, lees het citaat maar dat ik van lintjes.nl heb gehaald:

"In aanvulling op bovengenoemde onderscheidingen kunnen achtereenvolgens worden gedragen:

E. Onderscheidingen van Nederlandse particuliere organisaties, zoals de medaille van het Carnegie Heldenfonds en het Vierdaagsekruis;"

De KNBV en de NVBC behoren tot de genoemde Nederlandse particuliere organisaties.

Groet,
Rob

Het zijn Nederlandse particuliere organisaties, er zijn meer organisaties die onderscheidingen uitrijken die gedragen (mogen) worden en zelfs binnen de genoemde organisaties is niet alles "draagbaar", b.v. de verzorgersmedaille van de vierdaagse (hoewel ik meen dat bijna iedere militair die die heeft hem wel draagt, al was het alleen maar vanwege de zwaarte en de dienstverlening. Er zijn mij geen gevallen bekend van militairen die hiermee problemen gekregen hebben. Mijn hele diensttijd lang heb ik ook gewoon in de veronderstelling geleefd dat het wel mocht (had hem niet)) .

KNBV is trouwens de Koninklijke Nederlandse Bosbouw Vereniging (ben ik lid van).Die heeft overigens geen onderscheidingen die draagbaar zijn.

nedmed

Berichtdoor nedmed » 28 Dec 2009, 23:48

In dit geval staat de KNBV voor het Koninklijke Nederlandse Brandweer Vereniging in plaats van de Kon. Ned. Bosbouw Vereniging
" het is niet allemaal goud wat er blinkt.."

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 29 Dec 2009, 07:35

Elke uniformdragende organisatie dient zelf een lijst te maken van onderscheidingen van particuliere organisaties die gedragen mogen worden. Defensie heeft dat. Voor de politie en de brandweer geldt in principe nog steeds de in de jaren 1930 en 1950 gepubliceerde lijsten van Binnenlandse Zaken (staat op mijn website).

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 29 Dec 2009, 12:23

nedmed schreef:In dit geval staat de KNBV voor het Koninklijke Nederlandse Brandweer Vereniging in plaats van de Kon. Ned. Bosbouw Vereniging

Bestaat niet meer, nu de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Hulpverlening (KNVBH)

RD

Berichtdoor RD » 16 Feb 2010, 23:50

DeZoveelsteJan schreef: b.v. de verzorgersmedaille van de vierdaagse (hoewel ik meen dat bijna iedere militair die die heeft hem wel draagt, al was het alleen maar vanwege de zwaarte en de dienstverlening. Er zijn mij geen gevallen bekend van militairen die hiermee problemen gekregen hebben.

Het is geen kwestie van "problemen krijgen", maar van zelfdiscipline. Je bent vooral zelf verantwoordelijk voor de correcte draagwijze van uniform en onderscheidingen. Ik kan heel wat prestaties bedenken, waarvoor geen officiële onderscheidingen worden toegekend of waarvan de onderscheiding niet wordt gedragen op het uniform. Als militair commandant heb ik militairen overigens altijd aangesproken op dit soort overtredingen.
Laatst gewijzigd door RD op 27 Jul 2016, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 05 Okt 2010, 12:58

Rob van Munster schreef:Jawel, lees het citaat maar dat ik van lintjes.nl heb gehaald:

Groet,
Rob

Ja en nee...
een collega zat hiermee en heeft naar het kapittel gebeld met de vraag.
het hing een beetje af va wie hij sprak.
De eerste keer werd hem gezegd dat hij maar op lintjes.nl moest kijken naar de lijst met organisaties onder "E.". Dat heeft hij gedaan en toen teruggebeld met de vraag of die lijst limitatief was.... Dat kon men hem niet vertellen. Van Wielik levert ze gewoon af als miniatuurtje dus het zal wel snor zitten.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 27 Jul 2016, 13:06

De laatste draagvolgorde waar de brandweerkruizen in genoemd waren zijn respectievelijk
het besluit "Dragen van insignes of onderscheidingstekenen door ambtenaren van gemeentepolitie" uit 1957 (http://www.onderscheidingen.nl/nl/publi ... 7_252.html)
en het "Uitvoering artikel 50 Algemeen Rijksambtenarenreglement" uit 1939 (http://www.onderscheidingen.nl/nl/publi ... o304o.html)

Daar worden ze inderdaad geschaard onder de particuliere onderscheidingen en zouden ze dus ook gedragen moeten worden achter de Vrijwilligersmedaille. Overigens zie ik (bij mij in de regio) een tendens dat de Vrijwilligersmedaille niet meer aangevraagd wordt voor brandweervrijwilligers 'omdat ze het Brandweerkruis al krijgen'.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 28 Jul 2016, 06:59

Hier ook. Mijn gemeene had er zelfs nog nooit van gehoord!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 29 Jul 2016, 10:57

DeZoveelsteJan schreef:Van Wielik levert ze gewoon af als miniatuurtje dus het zal wel snor zitten.

Van Wielik is een commerciële partij die gewoon levert wat de klant vraagt. Daar zou ik dus sowieso geen waarde aan hechten.

René

Berichtdoor René » 29 Jul 2016, 12:11

DeZoveelsteJan schreef:..... b.v. de verzorgersmedaille van de vierdaagse (hoewel ik meen dat bijna iedere militair die die heeft hem wel draagt, al was het alleen maar vanwege de zwaarte en de dienstverlening. Er zijn mij geen gevallen bekend van militairen die hiermee problemen gekregen hebben.

Begin deze eeuw heeft de toenmalige C=-LAS een schrijven doen rondgaan waarin hij opriep tot het meer voordragen van landmachtmilitairen voor een (Koninklijke) Onderscheiding.
In dit schrijven werd ook aandacht besteed aan hetgeen er wel en niet mocht worden gedragen aan onderscheidingen, batons, etc.
Specifiek werd daarbij (o.a.) vermeld dat de verzorgingsmedaille niet was toegestaan.
Vanaf dat moment zijn er (geregeld) militairen aangesproken op dit punt.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 29 Jul 2016, 12:56

Daarnaast is de verzorgersmedaille twee jaar terug afgeschaft door de KNBLO. Je kunt hem alleen nog maar als souvenir zelf aanschaffen, maar hij wordt niet meer door de KNBLO uitgereikt.

Terug naar “Erkende onderscheidingen”