Brandweer

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Marco

Brandweer

Berichtdoor Marco » 03 Sep 2007, 12:35

Afbeelding

Voor de liefhebbers van brandweeronderscheidingen dit plaatje.

bron: www.nvbr.nl

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Sep 2007, 17:56

hier heb ik wel wat aan. Dank je :D

Marco

Berichtdoor Marco » 03 Sep 2007, 18:10

Graag gedaan.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 15 Sep 2007, 12:51

Wat is die nieuwe Medaille "Brandweer Nederland" toch gigantisch lelijk! Echt zonde dat ze het oude model hebben afgeschaft!

Marco

Berichtdoor Marco » 16 Sep 2007, 01:18

Ik geef je groot gelijk. In veel gevallen is stilstand achteruitgang, maar in dit geval is vooruitgang achteruitgang.

nedmed

Berichtdoor nedmed » 22 Sep 2007, 22:48

Hier wat meer foto's van de oudere types van de trouwe dienst brandweer kruizen, de eerste foto toont het type van de Kon. Ned. Brandweer Ver.

Afbeelding
Dit is het model van de KNBV gedragen tussen 1952 en 1967 in brons en zilver, er is ook nog een goudkleurige uitvoering

Afbeelding

Dit is het model van de Ned. Ver. van Brandweer Commandanten in brons en zilver, de kruizen behoren uitgevoerd te zijn met rood emaille in brons en zilver, maar ik heb er ook 1 in zilver met blauw emaille!! Weet iemand hier de betekenis van??

Afbeelding
Als laatste de modellen vanaf 1967 en zoals die tot voor kort uitgereikt werden, waar rood emaille voor 12 1/2 jaar, blauw- voor 25 en wit- voor 40 jaar trouwe dienst staat, deze laaste werd tussen 1967 en 1994 maar 502 keer uitgereikt en is dus redelijks schaars. Het koperen embleem, is een toevoeging van de drager, en is een oude brandweer embleem

Afbeelding

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 23 Sep 2007, 11:07

weer heel erg bedankt voor deze informatie:D

medalmaniak

Ned. Ver. van Brandweer Commandanten in zilver

Berichtdoor medalmaniak » 20 Jan 2008, 15:21

Hoi,

Ik heb een zilveren medaille Ned. Ver. van Brandweer Commandanten in zilver voor 40 jaar trouwe dienst met ene kleinkruis.
Wat is deze set ongeveer waard?,

Paul

Ralfw

Berichtdoor Ralfw » 28 Mei 2008, 17:48

stel je ontvangt een medaille voor zoveel jaar dienst bij de brandweer.... of zoals mij jeugdbrandweer medaille... mag deze dan gedragen worden op militair uniform? ik had hier laatst nl een discussie over... ik dacht namelijk dat het niet mocht!

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 28 Mei 2008, 19:59

Klopt... de brandweeronderscheidingen worden door Defensie niet erkend. Bij de politie wel overigens!

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 30 Mei 2008, 20:19

Ook ik heb nog een vraag

Dragen brandweermannen/vrouwen welleens medailles of batons op het pak, zoja dienen deze dan ook opgemaakt te zijn of hangen ze aan het lint?

Tampie

Berichtdoor Tampie » 31 Mei 2008, 14:30

Bij mij in het brandweerkorps zijn enkele personen die een batons ( x aantal jaar in dienst of een brandweer sportonderscheiding) dragen.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 01 Jun 2008, 10:02

Bij de brandweer worden medailles civiel gedragen, dus hangend aan het lint (net als officieel bij de politie, hoewel ik ze daar steeds meer militair gedragen zie).

Batons worden met regelmaat op het nette pak gedragen (in ieder geval in Amsterdam en Hoorn, de enige twee korpsen waar ik vanuit mijn vrijwilligerswerk mee te maken heb).

Tampie

Berichtdoor Tampie » 06 Jun 2008, 14:40

Mag je als brandweerman defensie onderscheidingen dragen?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 07 Jun 2008, 09:48

Ik ken de draagreglementen voor de brandweer niet, maar het lijkt mij dat je officiële Nederlandse onderscheidingen gewoon moet kunnen dragen bij de brandweer.

Johan C te xxx.

brandweerkruizen in klein model/miniatuur???

Berichtdoor Johan C te xxx. » 30 Sep 2008, 14:44

Bestaan er van de brandweerkruizen ook miniaturen/klein model??
Zo ja, waar???? (Heb er 1 nodig )

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Sep 2008, 15:10

Die zijn volgens mij bij Van Wielik verkrijgbaar.

Johan C te xxx.

Berichtdoor Johan C te xxx. » 30 Sep 2008, 16:33

ErikMuller schreef:Die zijn volgens mij bij Van Wielik verkrijgbaar.

dacht ik ook maar toen ik belde om te bestellen zeiden ze van niet.
Al eens eerder gebeld om te vragen of ze die hadden en toen zeiden ze van wel.
Haagse bluf :?: :?: :?:

Johan C te xxx.

dragen brandweeronderscheiding

Berichtdoor Johan C te xxx. » 02 Okt 2008, 12:38

ErikMuller schreef:Klopt... de brandweeronderscheidingen worden door Defensie niet erkend. Bij de politie wel overigens!

Het is geen militaire onderscheiding, het is ook geen onderschedinig die door de overerheid wordt uitgereikt. In feite is het een soort van verenigingsmedaile van de NVBR (dus zoiets als je iets krijgt omdat je -tig jaar lid van een schaakvereniging bent). Het is een medaille die daarom in principe niet op een militair uniform gedragen wordt. Toch wordt hij door militairen gedragen, bij militairen met een brandweerfunctie (Luchtmacht) wordt dit over het algemeen gedoogd. Het is geen medaille die na 12.5 jaar luchtmachtbrandweer uitgereikt wordt, alleen voor leden van de luchtmachtbrandweer die ook bv. als vrijwilliger ergens werkzaam zijn kunnen hem krijgen.

Deze beroepsmilitairen zouden ook in aanmerking kunnen komen voor de vrijwilligersmedaille voor orde en veiligheid, ware het niet dat de desbetreffende persoon tenminste 10 jaar met een onderbreking van maximaal 2 maanden in repressieve dienst als vrijwillige brandweerman dienst gedaan te hebben. Dat zit er met de huidige uitzenddruk voor de meeste luchtmachtbrandweren niet in.
Niet iedere luchtmachtmilitair die de medaille voor langdurige brandweerdienst "mag" dragen (gedoogd) doet dat ook: Omdat deze niet offcieel is zou deze helemaal achteraan gedragen moeten worden en dat steekt. Menig brandweerman vind het onzin dat ie nog achter huwelijks- en inhuldigingsmedailles gedragen moet worden. Dan maar niet.

Aan de andere kant ken ik iemand die deze (de langdurige) medaille heeft en nu bij de NATRES zit, deze mag hem van zijn commandant niet dragen (voor de goede orde, hij zit nu niet meer bij de brandweer).

jack88

Berichtdoor jack88 » 09 Nov 2008, 16:00

Ik wil nog eens terugkomen op een eerder geplaatste vraag.
Waar is nu echt iets te lezen of te weten te komen of het wettelijk dragen van defensie medailles op bijv. brandweertenue toegestaan is.

Andersom kan ik me iets bij voorstellen dat het niet is toegestaan.

Maar welke medailles mag je als brandweerman/vrouw nu wel en welke niet dragen?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 13 Nov 2008, 07:15

Waarschijnlijk geldt hiervoor hetzelfde als bij de politie: bij de herziening van de uniformreglementen is hier niet meer over nagedacht. Er staat niets in, er is niets, dus iedereen doet maar wat.

The General

Berichtdoor The General » 14 Nov 2008, 19:54

Het huidige brandweeruniform is niet beschermd. Iedereen mag het uniform dus dragen, zelfs als carnavalskostuum. Hierdoor kan er van een reglement voor onderscheidingen dus ook geen sprake zijn. Dat is goed te zien als je de brandweer in het nette uniform ziet. De onderscheidingen en worden willekeurig gedragen. De één draagt de volledige medaille terwijl de ander de baton ervan draagt. Batons van een zelfde onderscheiding met een hoger jaartal worden naast elkaar gedragen. Speldjes en andere zaken die men bijvoorbeeld een keer van een buitenlands korps heeft ontvangen worden ook zomaar op het pak gespeld. En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende plekken waar de batons worden opgespeld. Kortweg, het ziet er niet uit....

In november 2008 zullen de eerste nieuwe uniformen worden uitgeleverd. Dit uniform zal net als het huidige politie-uniform beschermd zijn en alleen door bevoegde personen mogen worden gedragen. Met de invoering van het nieuwe uniform komt er in ieder geval een draaginstructie van het uniform. Deze instructie gaat met name in op de combinatie van verschillende kledingstukken (wat mag je wel combineren en wat niet).

Ik heb nog niet kunnen ontdekken of er ook een reglement komt over de onderscheidingen. Ik heb deze week deze vraag bij de Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding (NVBR) neergelegd. Ik hoop dat dit iets oplevert.

Zodra ik hier iets meer weet over zal ik het hier melden.

Johan C te xxx.

Berichtdoor Johan C te xxx. » 17 Nov 2008, 09:22

The General schreef:Kortweg, het ziet er niet uit....

Nou, in geval van misstanden dan. Grove misstanden. Complete medaille heb ik nog nooit gedragen zien worden, behalve met de uitreiking.

Helaas wordt ook de Brandweer met een grove misstand geconfronteerd. Bij de politie vond men de nieuwe straatpet (de cap, je weet wel, dat ding dat hiphoppers bij voorkeur achterstevoren dragen) er niet utzien, ,maar deze is na een keie wijziging toch gehandhaafd. Ook de brandweer vond het niks, en toch wordt deze gehandhaafd...

The General schreef:Ik heb nog niet kunnen ontdekken of er ook een reglement komt over de onderscheidingen. Ik heb deze week deze vraag bij de Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding (NVBR) neergelegd. Ik hoop dat dit iets oplevert.

Zodra ik hier iets meer weet over zal ik het hier melden.

Volgens mij niet veel bekend. Defensiemedailles denk ik eigenlijk niet, tenzij er en combinatie is, bijvoorbeeld je eerste vierdaagse geloipen toen je in dienst was (weten jullie nog??) en je tweede en volgende als brandweer. Brandweer loopt hem en die zou hem voor zover ik weet ook mogen dragen. Ik heb hem gelopen (uitgelopen bedoel ik) toen ik in dienst was en nooit overwogen hem op mijn brandweerpak te spelden.

RD

Berichtdoor RD » 19 Nov 2008, 00:24

The General schreef:Het huidige brandweeruniform is niet beschermd. Iedereen mag het uniform dus dragen, zelfs als carnavalskostuum. .

Het lijkt mij dat elke werkgever de wijze, waarop het door de werkgever verstrekte uniform wordt gedragen kan reglementeren. Daar is geen auteursrechtelijke bescherming voor nodig.

The General

Berichtdoor The General » 29 Nov 2008, 23:57

Dat klopt. Alleen zal er bij de brandweer dan sprake zijn van enkele honderden reglementen, aangezien er voor 2008 ook enkele honderden verschillende brandweerkorpsen waren. Deze korpsen waren tot voor kort allen volledig autonoom, de brandweer viel immers onder de betreffende gemeente (in veel gevallen zelfs nog steeds). Daar schoten we dus niet zo veel mee op. Bovendien waren veel brandweercommandanten helemaal niet zo bezig met het uniform, laat staan met reglementen hierover.

De huidige trend van regionalisatie en het vaststellen van een nieuw uniform, inclusief bijbehorend draagvoorschrift is in dit geval dus een grote stap voorwaarts (los van het feit of je het nieuwe uniform mooi vindt of niet).

Terug naar “Erkende onderscheidingen”