vrijwilligers medaille openbare orde en veiligheid

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
jan08

vrijwilligers medaille openbare orde en veiligheid

Berichtdoor jan08 » 24 Okt 2010, 13:55

http://www.onderscheidingen.nl/nl/medai ... illig.html

Kan iemand mij vertellen wat er allemaal onder ''repressieve dienst op het terrein van de openbare orde en veiligheid'' wordt verstaan? Zijn er ook eisen qua intensiviteit? De vrijwillige brandweer legt bijvoorbeeld veel meer tijdbeslag op iemand dan bijvoorbeeld de Nationale Reserve. En als je van de ene instelling naar de andere gaat (bijv. van het Nederlandse Rode kruis naar EHBO Nederland), tellen de jaren dan door of begint men opnieuw met tellen?

Bij de Natres weet ik dat in peoplesoft wordt bijgehouden wanneer je recht hebt op deze onderscheiding. Hoe gaat dit bij andere instellingen? Moet je dit zelf aanvragen of gaat het automatisch?

Op wikipedia kwam ik nog het volgende tegen:
De criteria voor toekennen van de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid en de Medaille voor trouwe dienst van het Nederlandse Rode Kruis overlappen elkaar soms. Dan worden bij een jubileum twee medailles uitgereikt.

René

Re: vrijwilligers medaille openbare orde en veiligheid

Berichtdoor René » 24 Okt 2010, 15:16

jan08 schreef:Kan iemand mij vertellen wat er allemaal onder ''repressieve dienst op het terrein van de openbare orde en veiligheid'' wordt verstaan?

In de Nota van toelichting staat:
Op de eerste plaats is in de opsomming van organisaties een aantal nieuwe organisaties, bijvoorbeeld het Nederlandse Rode Kruis en de EHBO-instellingen, opgenomen waarvan vrijwilligers taken verrichten in het kader van de openbare veiligheid, bijvoorbeeld het verlenen van EHBO bij evenementen. Alhoewel ik deze taken uiteraard als zeer positief waardeer, zijn dat niet de taken waaraan in het kader van dit besluit wordt gedacht. Het gaat om taken die de vrijwilligers van deze organisaties in het verband van een SIGMA (dat is een Snel Inzetbare Groep voor Medische Assistentie) in het kader van de bestrijding dan wel de voorbereiding op de bestrijding van ongevallen en rampen vervullen.
Op de tweede plaats zou zonder toevoeging van de woorden in repressieve dienst gedacht kunnen worden dat ook vrijwilligers die bijvoorbeeld louter administratieve werkzaamheden verrichten in het kader van de openbare orde en veiligheid, recht hebben op een medaille.

En als je van de ene instelling naar de andere gaat (bijv. van het Nederlandse Rode kruis naar EHBO Nederland), tellen de jaren dan door of begint men opnieuw met tellen?

In de nota van toelichting staat opgenomen:
Het bevoegd gezag (bijvoorbeeld het college van burgemeester en wethouders in het geval van een vrijwilliger bij de gemeentelijke brandweer in Nederland en de gezaghebber van een eilandgebied van de Nederlandse Antillen in geval van een vrijwilliger bij een vrijwilligerskorps) verifieert of de desbetreffende vrijwilliger gedurende tien jaar zonder wezenlijke onderbreking taken in de zin van artikel 2 heeft verricht voor die organisatie. Indien de vrijwilliger die taken tien jaar heeft vervuld, kent zijn bevoegd gezag hem de medaille toe.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

jan08

Berichtdoor jan08 » 24 Okt 2010, 20:12

Bedankt voor uw snelle reactie. Kunt mij misschien de hele nota van toelichting sturen/ hier plaatsen?

Rob van Munster

Berichtdoor Rob van Munster » 24 Okt 2010, 20:58

jan08 schreef:Bedankt voor uw snelle reactie. Kunt mij misschien de hele nota van toelichting sturen/ hier plaatsen?

Hier is b.v. de hele beschrijving te vinden, inclusief de nota van toelichting.

http://www.lrc-kontakt.com/Doc/Handboek ... dingen.pdf

De beschrijving van de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid begint op bladzijde 142.

jan08

Berichtdoor jan08 » 25 Okt 2010, 15:40

Erg interessante link, bedankt!

Terug naar “Erkende onderscheidingen”