voordragen rode erekoord

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Ingrid

voordragen rode erekoord

Berichtdoor Ingrid » 16 Feb 2010, 14:47

Hallo beste mensen,

Wie kan mij vertellen hoe je iemand kan voordragen voor het rode erekoord? Ik heb al gegoogled, maar kan het nergens vinden.
Ik hoop dat iemand het weet, want als ik zo lees waar rode erekoorden voor worden uitgereikt, heeft mijn man er zeker één verdiend.

Groetjes Ingrid

RbP

Re: voordragen rode erekoord

Berichtdoor RbP » 16 Feb 2010, 19:45

Hoi Ingrid,

De meeste voordrachten voor onderscheidingen (of tevredenheidsbetuigingen etc.) gaan via de commandant van degene die voorgedragen wordt. Ik weet niet of er een vormvereiste is voor een voordracht voor het rode erekoord (bijv. een specifiek formulier), maar als algemene regel geldt dat de voordracht duidelijk dient te beschrijven voor welke specifieke daad of daden de onderscheiding toegekend zou moeten worden, inclusief datum van de gebeurtenis(sen), eventuele getuigen en waarom jij denkt dat dit zo bijzonder is dat het een onderscheiding verdient.

Een beetje serieuze commandant zal proberen je verder te helpen, zelfs als hij/zij zelf (nog) niet precies weet hoe dat moet.

Succes
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Daan

Berichtdoor Daan » 16 Feb 2010, 22:51

Volgens mij is daar een formulier voor wat ingevuld kan worden om iemand voor te dragen.

Ik kan evt. morgen wel even voor je kijken of ik het kan vinden.

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 17 Feb 2010, 14:18

Daan schreef:Volgens mij is daar een formulier voor wat ingevuld kan worden om iemand voor te dragen.

Ik kan evt. morgen wel even voor je kijken of ik het kan vinden.

Ik betwijfel het; een voordracht (en toekenning) is vormvrij, weet ik uit ervaring.
Wel interessant om van mevrouw te weten of het om een militair gaat en wat de aard v/d verdienste zou zijn.
Een commandant zal niet zonder meer overgaan tot toekennen. Achtergrond, presteren van betrokkene i/h algemeen en voldoende getuigemateriaal is benodigd om tot een weloverwogen besluit te komen.

De correcte term is overigens: erekoord.

Groeten, Thijs

Ingrid

Berichtdoor Ingrid » 27 Feb 2010, 15:30

Beste Rob, Daan en Thijs,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Daan, als jij zou willen kijken op je werk, zou ik dat fijn vinden, heel graag.

Thijs, mijn man is inderdaad militair, inmiddels alweer bijna 8 jaar.
De reden waarom ik vind dat hij recht heeft op het erekoord, is omdat hij ruim drie jaar geleden mijn leven heeft gered. Ik vroeg mij af of het niet te lang geleden is, maar ik hoor heel vaak dat er nu nog erekoorden worden toegekend voor gebeurtenissen die soms nog wel langer geleden zijn. Nou hoe hij mijn leven heeft gered; het is een lang verhaal, maar ik zal het kort proberen te houden. Ruim drie jaar geleden zijn wij zwaar mishandeld door een groep jongens. Drie jongens mishandelden mij en drie anderen waren met mijn man (toen was hij nog mijn vriend) bezig. Het komt er kort gezegd op neer dat hij mij kruipend heeft kunnen bereiken en over mij heen is gaan liggen om mij te beschermen, terwijl wij nog steeds geschopt werden. Ondanks dat heb ik er twee gebroken nekwervels en voor de rest een zwaargekneusd lichaam aan overgehouden. Als hij mij niet had kunnen bereiken was ik er nog erger aan toe. Hier waren getuigen bij (vrienden van mij die ook mishandeld werden) en ik heb nog alle spullen van de aangiftes, doktersverklaringen en rechtbankpapieren. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat de aanleiding geweest is, dus die zal ik ook maar gelijk vertellen. Wij waren op een feest in een kleine discotheek, waar twee vriendinnen werden lastiggevallen door een jongen. Mijn man zei daar wat van, de jongen ging weg, kwam weer terug met een bierfles en sloeg deze op het hoofd van mijn man. De jongen werd eruit gezet en toen wij de discotheek verlieten is hij ons gaan volgen met zijn vrienden.

Dan heb ik nog een vraag aan jou Thijs, je schrijft in je bericht dat een voordracht en toekenning vormvrij is, wat betekent dat precies?

Nogmaals bedankt!

Groetjes Ingrid

vermeer

Berichtdoor vermeer » 08 Jan 2011, 09:17

Ingrid

Ben benieuwd hoe de voordracht is verlopen. Is het koord inderdaad uitgereikt??

Terug naar “Erkende onderscheidingen”