Vierdaagsekruis

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
W.Vermeer

Vierdaagsekruis

Berichtdoor W.Vermeer » 13 Jul 2007, 16:22

Ik zag hem nog niet staan, maar dinsdag begint de Nijmeegse Vierdaagse weer. Eigenlijk vind ik dat iedere verzamelaar van Nederlandse Onderscheidingen deze zelf moet gaan verdienen. Hij hoort gewoon in je verzameling thuis :lol:
Hier de mijne, tien jaar geleden (1997) verleend:

Afbeelding

Misschien leuk om, indien mensen ze hebben, hier ook oudere versies en de gespen te tonen.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 31 Jul 2007, 22:22

Hey wilco je hebt gelijk, aangezien bijna elk jaar rond 40.000 mensen hieraan meedoen, heb hem zelf ook 1 keer gelopen dus het zou bijna dubbelposten zijn als ik de mijne hier plaats

ik kan wel een opgemaakte in combinatie met een 12,5jaar trouwe dienst medaille laten zien. het is een oudere versie met een los kroontje maar al met KNVLO op de armen (flitser stond aan)

Afbeelding

Marco

Berichtdoor Marco » 03 Sep 2007, 09:05

[img][img]http://i16.tinypic.com/6astci0.jpg[/img]

Bij deze een miniatuur met kroon (oude versie, NBVLO)
Ik heb de Vierdaagse nog niet zelf gelopen, maar daar gaat volgend jaar verandering in komen. In januari begin ik met trainen.

Joop

Berichtdoor Joop » 04 Sep 2007, 15:32

Afbeelding

De linkse onderscheiding is niet 12,5 jaar doch 12 jaar :wink:
De rechtse heb ik ook in mijn bezit vanaf 1961 nooit meer.
Trouwens de linkse ook
Noem het de slag om Nijmegen

Joop
There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

Joop

Berichtdoor Joop » 14 Sep 2007, 23:47

Wanneer is men over gestapt naar de nieuwe versie van de NBVLO :?:
Moet voor 1961 geweest zijn heb nog blaren op mijn voeten. :lol:

Joop
There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

Marco

Berichtdoor Marco » 15 Sep 2007, 08:42

Op het kruis stond tot en met 1958 NBVLO. In 1958 kreeg de wandelbond het predicaat 'Koninklijke', en sinds 1959 is de afkorting gewijzigd in KNBLO.

Leuk detail; sinds 1951 bestaat de Vereniging Gouden Kruisdragers Vierdaagse. Na het behalen van het Gouden Kruis (10x de vierdaagse lopen) kan men lid worden van de vereniging.

www.goudenkruisdragers.nl

Afbeelding

Afbeelding

Joop

Berichtdoor Joop » 15 Sep 2007, 15:29

Nog één vraag en het kroontje wanneer is dat afgeschaft?
Gelijk of een ander jaar
Staat mij bij kroontje krijg je als je tweemaal meegelopen heb
moet ik toch wel weten als oud Nijmegenaar :oops:

Joop

Marco

Berichtdoor Marco » 16 Sep 2007, 01:26

Het kroontje is niet afgeschaft. Dat zit er nog steeds op. Alleen bij eerste, vijfde en tiende keer lopen zit er geen kroontje op. Bij de eerste keer kan ik me wel iets voorstellen, maar bij de vijfde en tiende keer blijft het mij een raadsel.
Misschien hebben ze van nummer één wel zoveel laten maken dat ze deze ook voor nummer vijf en tien gebruiken.
Wie het weet mag het zeggen.

Joop

Berichtdoor Joop » 16 Sep 2007, 10:43

Marco,

Dat klopt bij de 5e en 10e keer krijg je een andere medaille weet niet meer welke legering het is :oops:
Het kroontje is dan ook van een andere legering als dat je voor de 2e keer hebt meegelopen
Het kroontje krijg je dan ook bij de 2e , 6e en 11e keer
Dacht 5e maal zilver en 10e maal goud

Joop

Marco

Berichtdoor Marco » 16 Sep 2007, 11:02

De 5e zilver en de 10e goud (verguld zilver) inderdaad.
Maar...eerst maar eens zien of ik volgend jaar de eerste haal. :D

Marco

Berichtdoor Marco » 13 Jan 2008, 20:06

En....zijn er al mensen aan het trainen? :roll:

genie 79 libanon

Berichtdoor genie 79 libanon » 13 Jan 2008, 21:41

Marco schreef:En....zijn er al mensen aan het trainen? :roll:

ja ik ben aan het trainen
maar zijn er meer van dit soort lopen uiteraard is op dit forum niet de blaar maar "de plak" belangrijk 8) 8)

Marco

Berichtdoor Marco » 13 Jan 2008, 21:52

Kijk eens op de site van de KNBLO, www.wandel.nl
Hier staan heel wat wandeltochten op. En aan de meesten zit een medaille gekoppeld. 8)

RD

betoonde marsvaardigheid

Berichtdoor RD » 02 Jul 2008, 00:09

Het gaat hierbij overigens om het "Kruis voor betoonde marsvaardigheid" en niet om een herinneringsmedaille. Dit verklaart dat dit de enige wandelsportmedaille is die op een militair uniform mag worden gedragen. Wanneer je de Vierdaagse van Nijmegen succesvol hebt voltooid, heb je dus aangetoond marsvaardig te zijn en ook in staat om allerlei andere wandelmarsen tot een goed einde te brengen.
Laatst gewijzigd door RD op 02 Jul 2008, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Berichtdoor Bram » 02 Jul 2008, 00:58

En Marco: hoe staat het met trainen?? :-)

walterpullens

Re: alzijde marsvaardigheid

Berichtdoor walterpullens » 02 Jul 2008, 08:03

RD schreef:Het gaat hierbij overigens om het "Kruis voor alzijdige marsvaardigheid" en niet om een herinneringsmedaille. Dit verklaart dat dit de enige wandelsportmedaille is die op een militair uniform mag worden gedragen. Wanneer je de Vierdaagse van Nijmegen succesvol hebt voltooid, heb je dus aangetoond marsvaardig te zijn en ook in staat om allerlei andere wandelmarsen tot een goed einde te brengen.

De officiële benaming voor het Vierdaagsekruis is "Kruis voor Betoonde Marsvaardigheid".
Dat alzijdige slaat op de Vaardigheidsmedaille van het NOC*NSF, ook een sportonderscheiding die op het uniform gedragen mag worden. Op de voorzijde is de leeuw uit het rijkswapen afgebeeld met het omschrift "VOOR ALZIJDIGE VAARDIGHEID".

Walter :D

RD

Re: alzijde marsvaardigheid

Berichtdoor RD » 02 Jul 2008, 12:41

walterpullens schreef: De officiële benaming voor het Vierdaagsekruis is "Kruis voor Betoonde Marsvaardigheid". Dat alzijdige slaat op de Vaardigheidsmedaille van het NOC*NSF, ook een sportonderscheiding die op het uniform gedragen mag worden. Op de voorzijde is de leeuw uit het rijkswapen afgebeeld met het omschrift "VOOR ALZIJDIGE VAARDIGHEID".
Walter :D

Dank je wel voor de correctie Walter. Ik heb ze door elkaar gehaald en mijn bericht inmiddels gewijzigd.

gren1

Re: Vierdaagsekruis

Berichtdoor gren1 » 21 Jan 2014, 14:39

Op een ander deel van het forum staan een aantal prachtige foto's van prinsjesdag. Naast vele andere niet vaak geziene onderscheidingen hebben maar liefst 3 hoffunctionarissen een kruis voor betoonde marsvaardigheid met daarop een 'herinneringsdraagteken 2005' (zoals in de toelichting bij de foto's omschreven).

Ik had voor het zien van die foto's nog nooit van dat teken gehoord. Kan iemand me uitleggen waarvoor deze is uitgereikt en of het formeel is toegestaan deze op militair uniform te dragen?

Ik heb zelf de vierdaagse voor het laatst in 2004 gelopen (geloof ik, kun je dat ergens online opzoeken?), dus heb helaas geen persoonlijke ervaringen met 2005!
Doe wel en zie niet om

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Jan 2014, 15:20

gren1 schreef:Op een ander deel van het forum staan een aantal prachtige foto's van prinsjesdag. Naast vele andere niet vaak geziene onderscheidingen hebben maar liefst 3 hoffunctionarissen een kruis voor betoonde marsvaardigheid met daarop een 'herinneringsdraagteken 2005' (zoals in de toelichting bij de foto's omschreven).

Ik had voor het zien van die foto's nog nooit van dat teken gehoord. Kan iemand me uitleggen waarvoor deze is uitgereikt en of het formeel is toegestaan deze op militair uniform te dragen?

Ik heb zelf de vierdaagse voor het laatst in 2004 gelopen (geloof ik, kun je dat ergens online opzoeken?), dus heb helaas geen persoonlijke ervaringen met 2005!

Waar staan die foto's dan? Overigens heb ik nog nooit van dat herinneringsdraagteken gehoord, er nog nooit iemand mee zien lopen EN is het niet opgenomen in welk militair voorschrift ik ook ken.
"If you've done it, it ain't bragging"

gren1

Berichtdoor gren1 » 21 Jan 2014, 15:48

In het bericht 'Prinsjesdag' op Forumoverzicht » Verzamelen - Nationaal » Alleen voor leden staan de foto's en de tekst over het 'herinneringsdraagteken 2005'.

Het lijkt een klein zeshoekig gouden speldje op het lint met iets rood-wit-blauw erin naast het deelname cijfer.

Ik moet mezelf wel even herstellen: ik zei dat het bij 3 functionarissen aanwezig was, dat had bij 2 moeten zijn.
Doe wel en zie niet om

gren1

Berichtdoor gren1 » 26 Jan 2014, 17:10

Gevonden!

Het is een herinneringsspeld die is uitgegeven in 2006 omdat toen de mars wegens te hoge temperaturen (waardoor twee deelnemers zijn overleden) is stopgezet. Er zijn dus geen kruisen toegekend, alleen het speldje voor iedereen die van start is gegaan.

http://www.nijmegenmedals.com/#/anivers ... 4531427720

Blijft wel de vraag over: wat is de formele status van dit speldje, is het gebruikelijk om dit ook op uniform in de set toe te voegen?
Doe wel en zie niet om

Herman V

Berichtdoor Herman V » 26 Jan 2014, 17:33

gren1,

Nee, dit speldje is in geen enkel militair VS opgenomen. Het heeft geen formele status en dat zal niet gebeuren ook.
Derhalve staat het alleen burgers vrij om dit speldje in hun lint van de draagmedaille te prikken.

Herman V

RbP

Berichtdoor RbP » 27 Jan 2014, 14:25

Herman V schreef:gren1,

Nee, dit speldje is in geen enkel militair VS opgenomen. Het heeft geen formele status en dat zal niet gebeuren ook.
Derhalve staat het alleen burgers vrij om dit speldje in hun lint van de draagmedaille te prikken.

Herman V

Het gaat hier om een formeel ambtskostuum (ofwel een uniform) en hoewel wellicht niet alles zo in voorschriften beschreven is als bij defensie, mag je er toch van uit gaan dat voor ambtskostuum ook geldt dat alleen erkende onderscheidingen worden gedragen als genoemd in het Besluit Draagvolgorde. Of ben ik nu te naief?

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 28 Jan 2014, 13:58

Goede vraag Rob. Ik zou dat echt niet weten.

Herman

Terug naar “Erkende onderscheidingen”