Onderscheidingen Politie

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
werner

Onderscheidingen Politie

Berichtdoor werner » 13 Okt 2009, 07:24

Hallo,

Ik vroeg mijzelf al een tijdje het volgende af:
Waarom worden er bij de Nederlandse politie niet meer / vaker onderscheidingen uitgereikt. Voorbeeld, Hoe vaak raken er geen Politie mensen gewond gedurende de uitoefening van hun taak!! Neergestoken, steen tegen het hoofd gedurende surveillance, neergeschoten (al dan niet met dodelijke afloop), met opzet omver gereden gedurende voertuig controle, met een ijzeren stang in elkaar gebeukt tijdens worsteling met meerdere verdachte, enz. enz. Waarom dan geen draag insigne gewonden voor deze mensen? Ze doen immers ook hun taak. Of als het draag insigne iets voor militairen alleen is stel dan de gewonden streep in ere, speciaal voor politie mensen.

Hetzelfde geld voor overige onderscheidingen. Als ik het goed begrijp krijg je als je militair bent bij de KL het rode erekoord als je bv een persoon gereanimeerd hebt. Ik ken Politie mensen die wel 5 maal een reanimatie hebben gedaan maar nooit iets daarvoor ontvangen hebben.

Soms heel soms wordt de Carnegie medaille uitgereikt. Dat vind ik wel een goede onderscheiding en daar moet je gelukkig heel wat voor doen alvorens je het mag dragen. Wat je ook wel binnen de politie ziet is de huwelijksmedaille 2002. Veel politie mensen hebben daar hun bijdrage geleverd.

Ik begrijp dat er een groot verschil zit tussen werkomgeving van een politieman en een militair. Dus de dapperheids onderscheidingen die binnen defensie worden gehanteerd zullen niet echt binnen het politie apparaat passen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is als medaille / onderscheidingen kenners. Misschien kennen jullie nog wel een paar onderscheidingen die eventueel op hun plaats zouden zijn binnen het politie wereldje :wink:

groet,
Werner

Afbeelding

We hebben gelukkig wel wat mensen die onderscheidingen hebben. Het zijn dan wel ex-militairen zoals hier op de veteranendag 2009

RD

Re: Onderscheidingen Politie

Berichtdoor RD » 13 Okt 2009, 23:13

Het lijkt mij een goede zaak dat de overheid in deze één lijn trekt ten aanzien van alle ambtenaren, maar ook ten aanzien van burgers. Politiemensen en ook niet-uniformdragers hebben recht op een officiële onderscheiding bij een uitzonderlijke prestatie. Ik denk hierbij aan ontwikkelingswerkers die soms jarenlang met gevaar voor eigen leven in oorlogsgebieden werken en dagelijks mensen het leven redden. Velen van hen worden hiervoor zelfs niet of nauwelijks betaald. En wat dichter bij huis de leden van de vrijwillige reddingsbrigades, die jaarlijks duizenden drenkelingen het leven redden. Militairen past misschien wat meer bescheidenheid.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 14 Okt 2009, 19:32

De Nederlandse politie, en met name de Amsterdamse politie, heeft in het verleden een grote hoeveelheid onderscheidingen gehad. Dit varieerde van herinneringsmedailles tot zelfs een onderscheidingsteken voor bijzondere verdiensten (zij het dan in de vorm van een embleem, dat op de mouw gestikt diende te worden). Al deze onderscheidingen waren echter onofficieel.

De eerste officiële medaille was de Medaille voor trouwe dienst bij het Korps Rijksveldwacht (1909). Daarna kwam pas erkenning voor de Politie-medaille van de gemeente Amsterdam (1971). Beide medailles bestaan niet meer.

Het is dan ook niet gek dat het de Amsterdamse hoofdcommissaris Jelle Kuiper was die in 2002 de voorzet gaf voor de huidige trouwe dienst medaille voor de politie. Helaas met een onderscheid tussen executief en administratief personeel (een omissie die in 1986 al was gecorrigeerd bij de Amsterdamse Politie-medaille).

Voor verdiensten zal er echter niet snel een aparte medaille komen voor de politie. Daarvoor acht men de Orde van Oranje-Nassau geschikt genoeg. En ook voor dapperheid niet. Politie-mensen worden dan bedeeld met de Carnegie Heldenfondsmedaille en de Medaille van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen. Het probleem bij de politie is echter: ze worden bijna nooit aangevraagd. Met name de korpsleiding van Amsterdam-Amstelland is karig met aanvragen sinds het vertrek van Eric Nordholt.

Een aparte onderscheiding voor verwondingen binnen de politie zal er ook niet snel komen. Er is al genoeg discussie over het Draaginsigne Gewonden en de nut of noodzaak daarvan ('de gewondenstreep voldeed toch ook?').

Onderscheidingen zijn iets waar binnen de Nederlandse Politie nog een soort taboe op rust. Officieel mogen ze trouwens ook niet op het geklede tenue gedragen worden. Er zijn immers geen draagregels voor.
De een draagt zijn modeldecoraties in de militaire stijl (a la Rijkspolitie/leger), de ander in de civiele stijl (zoals dat bij de gemeentepolitie was voorgeschreven). Batons worden echter al tijden gedragen en sommige collega's (met name binnen het Amsterdamse) maken van hun tuniek een ware kerstboom: parawings, schietspelden, DSA-spelden, etc. Ook zitten er tussen de batons vele onofficiële zaken: bloeddonatie, Airborne Wandelmars, Diekirch-mars, Ardenner-mars, IJser-mars, etc.

RbP

Berichtdoor RbP » 14 Okt 2009, 19:43

Zo veel medailles zijn er niet die alleen "toegankelijk" zijn voor militairen. Diverse medailles die men vaak op de borst van militairen ziet zijn ook "toegankelijk" voor niet militairen. Het is alleen dat de omstandigheden zich niet zo vaak voordoen:

Twee van de drie herinneringsmedailles voor uitzendingen staan open voor niet-militairen. Alleen het Kruis voor Recht en Vrijheid (voor deelname aan gewapend conflict en vredesafdwingende operaties) niet: Zowel de Herinneringsmedaille Vredesoperaties als de Herinneringsmedaille Humanitaire Hulpverlening bij Rampen is in de afgelopen jaren ook toegekend aan politiemedewerkers en bijvoorbeeld artsen die deelnamen aan uitzendingen (bv. Uruzgan en Tsunami 2004).
Ook de Herinneringsmedaille Buitenlandse Bezoeken is niet "militair" en alle "sportmedailles" (bv. vierdaagse, vijfkamp, alzijdige vaardigheid) zijn open voor iedereen.

In het decoratiestelsel defensie zijn slechts een paar onderscheidingen voorbehouden aan militairen (en reservisten), waaronder het TMPT-kruis, sommige dapperheidsmedailles en uiteraard de trouwe dienstmedailles (waarvan de politie een eigen versie kent) en de krijgsmachtdeelmedailles.

Ik moet wel toegeven dat militairen in het algemeen meer blootgesteld worden aan situaties waarvoor men een medaille toekent (uitzendingen). Ook zijn er binnen defensie meer gelegenheden waarbij men zijn of haar onderscheidingen kan dragen, wat ongewijfeld aanmoedigd om te zorgen dat je in ieder geval wat sportmedailles op je borst kan spelden, anders is het ook zo leeg.

Overigens ben ik het best eens met een gewondeninsigne voor politie en andere hulpverleners die "in he line of public duty" gewond zijn geraakt. Wat betreft eeneider: het staat iedereen vrij iemand voor te dragen voor een Koninklijke Onderscheiding (zie ook http://www.lintjes.nl).

Uitzonderlijke daden worden best erkend, maar dan moet degene die de erkennen zou moeten uitreiken daar wel van op de hoogte zijn, en dat loopt niet via de krant, maar via een officiele voordracht.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 14 Okt 2009, 20:05

Als verzamelaar van onderscheidingen wil ik uiteraard mijn eigen borst ook best 'vullen', maar als hulpverlener, die al meerdere malen klappen heeft mogen opvangen in zijn vrijwillige dienst (zowel op de ambulance als bij het Rode Kruis) hoeft een apart insigne voor verwondingen niet echt. Waar moeten we dat op dragen? De politie heeft als enige een tuniek om iets op te spelden en voor zover ik weet mogen daar maar twee spelden op gedragen worden officieel: het anker van de politie te water en de politie-vliegerwing. Meer insignes zijn conform het uniformhandboek niet gedoogd.

werner

Berichtdoor werner » 19 Okt 2009, 16:10

Voor de Politie is het misschien wat gemakkelijker om onderscheidingen te dragen. Wij hebben inderdaad het tuniek. Maar Toch denk ik dat het een teken van erkenning door de maatschappij is als hulpverleners (Politie, Brandweer, Ambulabce) onderscheien zouden worden na een verwonding. Ik bedoel dan niet een klap op je oog o.i.d want dat heb ikzelf meerdere malen ondervonden. Maar echt voor verwondingen zoals steek, schiet verwondingen, het inelkaar gemept zijn met een staaf/knuppel waardoor je in het ziekenhuis terecht komt etc.etc.

Volgens mij mag je onderscheidingen (officiele) gewoon op je uniform dragen.

groet,
Werner

werner

Berichtdoor werner » 04 Nov 2009, 14:14

Nederlandse Politie krijgt VN medailles
Op 19 november jl. kregen de leden van het Nederlandse contingent bij de VN-politie op Cyprus tijdens een zgn. Medal Parade door ambassadeur Van den Berg hun welverdiende VN-medaille opgespeld. De Commandant van de UNFICYP, admiraal  Marios Cesar Sanchez Debernardi, benadrukte dat deze Medaille, die na 6 maanden dienst wordt uitgereikt, geen souvenir van aanwezigheid is, maar met hard werken en tactvol optreden verdiend is en met trots gedragen kan worden.

Afbeelding
De medailles worden opgespeld door Ambassadeur Van den Berg

Afbeelding
De Ambassadeur en Senior Police Adviser Carla van Maris temidden van de onderscheiden politiemensen

Dit is dan toch wel mooi om te zien.

groet,
Werner

Hoefnagel

Berichtdoor Hoefnagel » 13 Jan 2010, 21:42

ErikMuller schreef:).

En ook voor dapperheid niet. Politie-mensen worden dan bedeeld met de Carnegie Heldenfondsmedaille en de Medaille van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen. Het probleem bij de politie is echter: ze worden bijna nooit aangevraagd. Met name de korpsleiding van Amsterdam-Amstelland is karig met aanvragen sinds het vertrek van Eric Nordholt.

Ik wil toch even reageren op de Carnegie Heldenfondsmedaille. Destijds was er een politieagent welke samen met een kolonel van de landmacht, een man van de verdrinkingsdood redde. Er werd voor beide een medaille aangevraagd, alleen de kolonel kreeg er een uitgereikt en de agent niet. Men gaf aan dat het de taak en plicht was van de agent om de man te redden.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Jan 2010, 08:42

Dan had men voor hem een Medaille voor Menslievend hulpbetoon kunnen aanvragen, deze is uitermate geschikt en het hele register staat vol met politie agenten die levendreddend zijn bezig geweest!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 15 Jan 2010, 13:14

En ik weet uit eerste hand dat de Carnegie-medaille en de MRD-medaille met regelmaat aan politie-mensen zijn uitgereikt. Ik heb zelf voor collega's met succes tot 2x toe een Carnegie en een stuk of 7 MRD-medailles aangevraagd.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 18 Jan 2010, 16:03

Ook bij de brandweer is er een tuniek waar men mooie lintjes op mag doen.
De hoeveelheid is een beetje beperkt. Volgens mij alleen een Koninklijke Onderscheiding. het kruis voor langdurige brandweerdienst, voor vrijwilligers de vrijwilligersmedaille, vierdaagsekruis (mij onbekend of daar de voorwaarde aan zit dat je hem als brandweerman gelopen moet hebben of niet) en nog één, misschien 2. (Er is een "mededeling"over op de site van de huisstijl van de brandweer maar daarin zitten wat fouten...).
Opvallend is dat brandweersportmedailles NIET gedragen mogen worden , ook niet als baton.

Ook voor brandweerpersoneel kan de medaille voor menslievend hulpbetoon en de carnegie medaille aangevraagd worden. Enige heldendaden mogen natuurlijk van goed opgeleid hulpverlenend personeel verwacht worden maar bepaalde uitzonderlijke daden mogen best beloond worden.

Voorts is opvallend dat landelijk gezien en officieel voor zover ik weet het brandweerkruis voor langdurige dienst NIET in de draagvolgorde zit (Dit b.v. voor de zeldzame brandweermensen die af en toe in rokkostuum rondlopen, die zouden geen miniatuurtje mogen dragen) maar wel de "vrijwilligersmedaille" terwijl de brandweer zelf de medaille voor langdurige brandweerdienst voor de vrijwilligersmedaille plaatst.

DeZoveelsteJan

Berichtdoor DeZoveelsteJan » 05 Okt 2010, 12:59

DeZoveelsteJan schreef:Voorts is opvallend dat landelijk gezien en officieel voor zover ik weet het brandweerkruis voor langdurige dienst NIET in de draagvolgorde zit (Dit b.v. voor de zeldzame brandweermensen die af en toe in rokkostuum rondlopen, die zouden geen miniatuurtje mogen dragen) maar wel de "vrijwilligersmedaille" terwijl de brandweer zelf de medaille voor langdurige brandweerdienst voor de vrijwilligersmedaille plaatst.

zie mijn bericht hier:
viewtopic.php?p=10329#p10329

lydiavdspek

Berichtdoor lydiavdspek » 21 Sep 2012, 05:41

- edit - ongepast stuk tekst door moderator verwijderd.

Terug naar “Erkende onderscheidingen”