Draaginsigne Gewonden

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Broekema RC

Draaginsigne Gewonden

Berichtdoor Broekema RC » 18 Apr 2009, 13:16

Hallo Allemaal,

Wat is jullie mening over dit zetje.

alvast bedankt.

Reinier
Bijlagen
CIMG1117.JPG
CIMG1117.JPG (75.07 KiB) 12340 keer bekeken
CIMG1115.JPG
CIMG1115.JPG (106.84 KiB) 12340 keer bekeken
CIMG1113.JPG
CIMG1113.JPG (105.09 KiB) 12340 keer bekeken

Broekema RC

Berichtdoor Broekema RC » 28 Apr 2009, 17:15

Heeft er iemand een mening of deze set origineel is??

Erg bedank Reinier

Marijn

Berichtdoor Marijn » 04 Mei 2009, 21:04

ik denk wel dat we allemaal je vraag gelezen hebben maar hier gewoon niet van weten of het echt of namaak is. dan zou je moeten vergelijken met een echte. ook weten we niet wat de herkomst is. ik kan wel zeggen dat het er goed uit ziet mét miniatuur én bijpassende cassette.. ik heb geen idee. misschien bij de maker navragen? weet iemand wie deze insigne maakt? Begeer?

Herman V

DiG

Berichtdoor Herman V » 05 Mei 2009, 10:27

In deze vorm is het Draaginsigne Gewonden afgelopen maart nog 11 keer uitgereikt aan militairen die in Afghanistan gewond waren geraakt.
Dat waren dus exemplaren met exact dezelfde speld op de achterzijde als in bovenstaande foto's.

Een van de decorandi liep na het uitreiken van het insigne terug naar zijn plaats en toen brak het insigne al af van de speld en viel het met een mooie ping op de betonnen grond. Hoorbaar en zichtbaar voor velen.

Heb je alvast een idee van de kwaliteit van het officieel uitgereikte exemplaar.

Verder heb ik geen idee of het bovenstaand exemplaar echt, danwel een naslag is. Hij ziet er mooi uit en volgens mij in het correcte doosje. Als de verkoper dan ook nog het officieele certificaat kan laten zien ben ik overtuigd.

Vraagje: Stel dat het een naslag DiG is en iemand met draagrecht op een origineel gaat de naslag dragen op zijn uniform, wordt deze dan origineler ? Of wordt hij misschien wel meer waard ?

Broekema RC

Berichtdoor Broekema RC » 05 Mei 2009, 16:16

Erg bedank voor de moeite en de reacties .

hoe de verkoper er aan is gekomen geen idee.
hij zag er na mijn mening goed uit dus heb hem gekocht.
koste maar € 20,00 daar kon ik het niet voor laten.

Reinier

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 05 Mei 2009, 16:34

de neppers hebben in ieder geval een geplakte speld op de achterzijde.

bij orginele is de steekspeld uit één geheel met de speld zelf gegoten

Broekema RC

Berichtdoor Broekema RC » 05 Mei 2009, 16:55

Heeft er iemand anders mischien ook foto's voor een vergelijking.

Kan zelf geen andere foto's vinden van deze medaille.

Alvast erg bedankt.

Reinier

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 05 Mei 2009, 19:18

Volgens mij is hierover ooit eens een artikel in Decorare verschenen.
Wellicht dat je dit via iemand kan krijgen. Ikzelf moet het ook ergens hebben, maar heb helaas geen tijd om te scannen.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Tiger

Re: Draaginsigne Gewonden

Berichtdoor Tiger » 06 Aug 2009, 20:00

Reinier,

Je hebt een orgineel setje in je bezit.

Zoals Herman V al omschreef de kwaliteit is niet je van het, er zit een gesoldeerd speldje achterop, zeer kwetsbaar, de volgende productieserie zal dan ook voorzien worden van 2 stevige prikkers, conform vaardigheidsspelden/ batons.

Mischien een leuk extra wetenswaardigheidje: Bij het orginele ontwerp was de geintergreerde gewondenstreep goudkleurig ( net als het orgineel) evenals de "vaandelkoppen" die de 4 krijgsmachtdelen representeren, beide takken waren groen. Waarom deze mooie uitvoering het niet is geworden? Precies de kosten.

Foto's zou ik je kunnen sturen ter vergelijking maar de speld is echt excact hetzelfde, ik wil eventueel wel een foto sturen van de "nepper" die ik zelf draag ( deze heeft een stevigere bevestiging aan de achterkant) en van de, ik noem het maar ter verduidelijking de StaBrite voor de de kenners, miniatuur. Of beide naast elkaar ter vergelijking?
Zeg het maar.

Overigens als je speld afbreekt kun je hem gewoon weer omruilen voor een nieuwe ( ik wacht nog even op de prikkers want het is zowiezo erg lastig om de speld fatsoenlijk op je pak te krijgen)

Groeten,
Marc.

Tiger

Berichtdoor Tiger » 06 Aug 2009, 20:03

Reinier,

nog een kleine aanvulling het is wel een onderscheiding maar geen medaille.

Marc.

Tiger

Berichtdoor Tiger » 21 Aug 2009, 19:40

Heb ze er maar even bij gezet, ik heb de foto's moeten verkleinen om te kunnen uploaden.

Groeten,
Marc.
Bijlagen
DIG fake & orgineel achterzijde_1024x768.JPG
DIG "fake"en orgineel achterzijde
DIG fake & Orgineel voorzijde_1024x768.JPG
DIG "fake"en orgineel voorzijde
DIG orgineel in doosje_576x768.JPG
DIG orgineel in doosje

MilitairKL

Berichtdoor MilitairKL » 17 Okt 2009, 16:21

Ik vind het wel raar dat ze zo'n soort onderscheiding niet gewoon in medaille vorm uitgeven. Door dit soort speldjes word het DT pas echt een kerstboom.

Ook vind ik het apart dat deze onderscheiding ook word uitgereikt aan militairen die PTSS hebben opgelopen. Ze zouden bij deze onderscheiding de Amerikaanse purple heart als voorbeeld moeten nemen. En voor de psychische problemen een ander soort onderscheiding moeten verzinnen.

Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 17 Okt 2009, 19:32

MilitairKL schreef:Ik vind het wel raar dat ze zo'n soort onderscheiding niet gewoon in medaille vorm uitgeven. Door dit soort speldjes word het DT pas echt een kerstboom.

Ook vind ik het apart dat deze onderscheiding ook word uitgereikt aan militairen die PTSS hebben opgelopen. Ze zouden bij deze onderscheiding de Amerikaanse purple heart als voorbeeld moeten nemen. En voor de psychische problemen een ander soort onderscheiding moeten verzinnen.

Vroeger had je de gewondenstreep. Dat was ook geen draagmedaille! En ik denk dat iemand met PTSS niet te koop gaat lopen met een insigne waarvan iedereen weet dat die voor PTSS is. "psychisch" gewond of medisch gewond, het gevolg is voor de betrokkenen even erg.
Happy are those who dream dreams, and are willing to pay the price to see them come true

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 17 Okt 2009, 19:37

Fikkie schreef: "psychisch" gewond of medisch gewond, het gevolg is voor de betrokkenen even erg.

Weet je dit wel heel zeker? Als je medisch gewond bent, kun je er vaak mee om leren gaan. Als je psychisch wat krijgt, daar leer je niet zo gemakkelijk mee om gaan (even kort door de bocht)
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 17 Okt 2009, 21:14

Henk-Willem schreef:
Fikkie schreef: "psychisch" gewond of medisch gewond, het gevolg is voor de betrokkenen even erg.

Weet je dit wel heel zeker? Als je medisch gewond bent, kun je er vaak mee om leren gaan. Als je psychisch wat krijgt, daar leer je niet zo gemakkelijk mee om gaan (even kort door de bocht)

Ik bedoel het zelfde, maar als ik het weer lees komt het anders over :roll: Daarom denk ik dat ze niet met een herkenbare insigne rond willen lopen
Happy are those who dream dreams, and are willing to pay the price to see them come true

Tiger

Berichtdoor Tiger » 18 Okt 2009, 22:21

Het blijft natuurlijk de keuze van de militair zelf om het draaginsigne gewonden wel of niet te dragen. Het gaat om de erkenning van het gebrachte offer in welke vorm dan ook opgelopen.

Voor wat betreft de opmerking van MilitairKL ( daarmee suggereer je dat je zelf in dienst zit? ).

Ikzef ben fysiek gewond geraakt maar geloof mij dat is, ondanks dat het de rest van mijn leven beinvloed, wel iets waar ik van weet wat ik van kan verwachten en mee kan leren omgaan. Ik ken PTSS slachtoffers, een daarvan heb ik zeer hoog aangeschreven staan, maar ( pardon my French) deze shit zou ik nooit willen hebben. In tegenstelling tot een fysieke verwonding hoe ingrijpend en hevig deze ook mag zijn is het wel iets wat je op den duur zal kunnen overwinnen / mee om kunnen gaan. PTSS daarintegen is een soort sluipmoordenaar die ligt te wachten op een kans om toe te slaan, om vervolgens jouw leven volledig overhoop te halen en dat van je directe omgeving. Of dit nu door een assosiatie komt of gewoon rot voelen het is er ineens weer in alle hevigheid met alle consequenties van dien ( deze kunnen zichzelf ook in fysieke klachten openbaren). In spiritus sani in corpus sani, maar als de geest "beschadigd"is wordt het lichaam snel een wrak.
Daarbij en daar geef je helaas weer een voorbeeld van, zit PTSS in een soort maatschappelijk verdom hoekje ( niet alleen militairen hebben overigens te makken met PTSS) wat het voor deze slachtoffers extra moeilijk maakt om er mee om te gaan of zelfs voor uit te komen.

Bedoel je met het voorbeeld nemen aan de Amerikaanse Purple Heart Medal de uitvoering of de toekenningsgronden ( op dit moment wordt ( nog niet?) een Purple Heart Medal toegekend voor PTSS maar dat is ook in ontwikkeling ( Sine Pari als je meeleest misschien ben jij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij jullie?).

Wordt het DT een kerstboom? ik denk het niet, deze onderscheiding ( niet een speldje) wordt samen met maximaal 2 vaardigheidsemblemen op de linkerborst gedragen, vroeger mocht je 4 vaardigheidsemblemen op de linkerborst dragen, ikzelf zou de oude gewondenstreep goudkleurig op de linker ondermouw prefereren boven de huidige uivoering.

Groeten,
Marc.

Terug naar “Erkende onderscheidingen”