Regelgeving behalen Vierdaagsekruis door militairen bd

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Iron Mike

Regelgeving behalen Vierdaagsekruis door militairen bd

Berichtdoor Iron Mike » 21 Jul 2019, 13:51

Allen,

Een aantal vragen waarvan ik wel denk het antwoord te weten, maar dit niet kan staven met regelgeving (ik kan het in elk geval niet vinden);

- een adjudant bd heeft tijdens zijn actieve dienst periode nog nooit de Vierdaagse gelopen, maar denkt er over na deze (als burger uiteraard) te gaan lopen. De te lopen afstand is (gezien de leeftijd van 63 jaar) 4 x 30 km om reglementair te voldoen aan de eisen voor het Vierdaagsekruis. Mag hij, wanneer hij deze afstand als burger loopt, zijn Vierdaagsekruis toevoegen aan zijn spange? Zelf denk ik van wel, omdat de Vierdaagse simpelweg per categorie aangeeft waar men aan moet voldoen, maar ik kan het nergens vinden.
- In navolging van de vorige vraag; ik heb de Vierdaagse 1x gelopen (als militair). Wanneer ik de Vierdaagse nu civiel zou willen lopen en de reglementaire afstand (4 x 50km) volbreng, mag ik dan het kruis op mijn uniform "updaten"? Lees; krijg ik dan het kruis met kroon uitgereikt?
- Wanneer ik ooit als burger de Vierdaagse heb volbracht en vervolgens militair wordt, mag ik die onderscheiding dan dragen op het militair uniform? (Lijkt mij van wel, dus lijkt me het antwoord op de vorige 2 vragen ook ja, hoe "vreemd" dat ook voelt)

Hoor graag van (een van) jullie!

Gr Michael
"If you've done it, it ain't bragging"

jester_ali18

Re: Regelgeving behalen Vierdaagsekruis door militairen bd

Berichtdoor jester_ali18 » 21 Jul 2019, 17:34

Antwoord op alle vragen zijn Ja

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 21 Jul 2019, 17:35

Zolang er een certificaat bij wordt aangevraagd

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Jul 2019, 19:45

jester_ali18 schreef:Antwoord op alle vragen zijn Ja

Thanks, maar waar kun je vinden dat dit zo is? Of ben je ervaringsdeskundige?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Jul 2019, 20:20

het "vierdaagsekruis" (officieel: Kruis van de Koninklijke Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding voor betoonde marsvaardigheid) staat genoemd in het Besluit draagvolgorde onderscheidingen, het is daarmee een officieel erkende onderscheiding die op het uniform gedragen mag worden. Verder noemen zowel het VS 2-1593 (Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht) als de "Regeling Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen" uit het VS 2-1100 (KL orders en mededelingen) geen aanvullende eisen dat je vierdaagse als militair gelopen moet hebben, dan lijkt me de conclusie dat het vierdaagsekruis gewoon op het uniform gedragen mag worden, ongeacht de manier waarop dit kruis is behaald (als militair of als burger). Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de Stichting Vierdaagse ook niet exact zal bijhouden op welke manier het kruis is behaald, alleen hoe vaak iemand het heeft behaald, maar zoals gesteld: de relevante regelgeving voor militairen maakt geen onderscheid.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 21 Jul 2019, 21:45

Dank voor de update Spraakverwarring, was even vergeten dat erbij te zetten wat jij heel mooi verwoord hebt

Herman V

Berichtdoor Herman V » 22 Jul 2019, 09:42

Mike,

Alle officiële Nederlandse onderscheidingen behaald als burger mag je als je op een later moment militair wordt gewoon dragen.
Voor de reeds eerder ontvangen officiële buitenlandse onderscheidingen moet je eerst middels een rekest aan de Minister van Defensie draagrecht aanvragen. Na ontvangst hiervan is het dragen op het uniform akkoord.

De persoon staat centraal. De Defensie regelgeving is een hulpmiddel in deze.

En als je dan als 'vers' militair je verdiende onderscheidingen gaat dragen, dan wel conform de regelgeving. :wink:

En voor jou zelf: Als je samen met je pa in burger de vierdaagse gaat lopen en het kruis reglementair verdiend mogen jullie beide je set updaten.

Grt
Herman

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 22 Jul 2019, 17:40

Herman V schreef:Mike,

Alle officiële Nederlandse onderscheidingen behaald als burger mag je als je op een later moment militair wordt gewoon dragen.
Voor de reeds eerder ontvangen officiële buitenlandse onderscheidingen moet je eerst middels een rekest aan de Minister van Defensie draagrecht aanvragen. Na ontvangst hiervan is het dragen op het uniform akkoord.

De persoon staat centraal. De Defensie regelgeving is een hulpmiddel in deze.

En als je dan als 'vers' militair je verdiende onderscheidingen gaat dragen, dan wel conform de regelgeving. :wink:

En voor jou zelf: Als je samen met je pa in burger de vierdaagse gaat lopen en het kruis reglementair verdiend mogen jullie beide je set updaten.

Grt
Herman

Herman, thanks. Ik had het idd veel simpeler moeten bekijken en heb eea andersom proberen te beredeneren, terwijl het gewoon een koninklijke onderscheiding betreft die men als militair mag dragen en niet hoeft te verdienen als militair.

Overigens; die ouwe heeft mooi praten, maar die hoeft maar 4 x 30 en ik 4 x 50, dus hij komt er wel uit! ;)

Terug naar “Erkende onderscheidingen”