Vierdaagse kruis splinterdunne uitvoering

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Janssen

Vierdaagse kruis splinterdunne uitvoering

Berichtdoor Janssen » 24 Mar 2018, 11:12

Beste,

Onlangs ben ik in bezit gekomen van een NBVLO versie van het vierdaagsekruis, heb hier wel meerdere van alleen valt het mij op dat deze uitvoering van flinterdun materiaal gemaakt is. Op de achterzijde staat geen stempel. Het betreft een bronzen kruis zonder kroontje. Wie weet hier meer van? Namaak of eenmalige uitvoering? Bij voorbaat dank
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

Herman V

Re: Vierdaagse kruis splinterdunne uitvoering

Berichtdoor Herman V » 24 Mar 2018, 11:53

Zo'n exemplaar ben ik ook wel eens tegengekomen. Deze had ook een kroon, die indertijd los werd geleverd en je er zelf op moest drukken.
De achterzijde was bij deze ook ongemerkt. Geen idee of het namaak o.i.d. betreft. Misschien een WO2 product toen het materiaal nogal schaars was.

Grt
Herman

Janssen

Re: Vierdaagse kruis splinterdunne uitvoering

Berichtdoor Janssen » 24 Mar 2018, 12:26

Ik denk dat namaak uit te sluiten is, de waarde van vierdaagsekruisjes zijn niet bijzonder hoog en het internet is er bezaaid mee. Ik heb eens even opgezocht maar tussen 1940 - 1945 werd het Vierdaagse niet gehouden. In 1940 was er een vierdaagse maar deze werd door een andere wandelbond georganiseerd en heeft derhalve een andere medaille. Wilde gok zou kunnen zijn is dat men vlak na de oorlog zuiniger was met het brons, wellicht nog steeds vanwege de schaarsheid van het materiaal.

Wellicht dat er op dit forum nog meer mensen zijn die bekend zijn met deze uitvoering?

*EDIT*
Na lang zoeken en rondvragen heb ik de waarschijnlijke herkomst van dit type kruisjeweten te achterhalen. Het vierdaagse kruisje kon ook particulier gekocht worden buiten te bekende makers om waardoor verschil in uitvoering bestond. Dit betreft slechts een klein deel van de onderscheidingen, daarom komt deze variant ook weinig voor.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

Terug naar “Erkende onderscheidingen”