Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Spraakverwarring

Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Aug 2017, 16:56

In een zoektocht naar heel iets anders kwam ik op internet onderstaande spange tegen van een actief dienend militair met twee opmerkelijke medailles die ik nog niet eerder in een militair opgemaakte spange zag. Het gaat hier om twee aan de Orde van Malta gelieerde medailles.
De "ruban rouge" is kennelijk voor deelname aan een bedevaart naar Lourdes. Die andere is voor deelname aan een specifieke editie van diezelfde bedevaart (de 50e in 2008).
De Orde van Malta zelf staat in de officiele draagvolgorde op plaats 68, betekent dit dan ook dat er voor die gelieerde medailles ook vanzelf een draagrecht bestaat c.q. wordt toegestaan na een rekest?
Bijlagen
IMG_0001.JPG
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

moos

Re: Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Berichtdoor moos » 14 Aug 2017, 05:33

Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat deze twee medailles hier (militair gezien) illegaal tussen hangen.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

thvdriet

Re: Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Berichtdoor thvdriet » 03 Dec 2017, 10:39

@ moos: nogal een boude bewering, dat deze 2 medailles hier (militair gezien) illegaal tussen hangen. Als eigenaar van deze spang heb ik hier maar 1 antwoord op: Begin het vuurtje maar alvast op te stoken waar je je hand in gaat steken. Natuurlijk draag ik deze onderscheidingen legaal (dat wil zeggen dat ik daar militair gezien toestemming voor heb).
@spraakverwarring: Is het nou logisch dat als de Orde van Malta bestaat, dat gelieerde medailles automatisch worden toegekend. Nee, dat is niet zo. Voor beiden heb ik dit middels de aanvraagprocedure buitenlandse medailles gedaan. Het heeft bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik toestemming (draagrecht) kreeg. Dus het is geen "automatisme".
@moos: voordat je je hand in het vuur gaat steken (De splinter in een anders oog zien), misschien eerst even vragen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Dec 2017, 15:03

thvdriet schreef:@spraakverwarring: Is het nou logisch dat als de Orde van Malta bestaat, dat gelieerde medailles automatisch worden toegekend. Nee, dat is niet zo. Voor beiden heb ik dit middels de aanvraagprocedure buitenlandse medailles gedaan. Het heeft bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik toestemming (draagrecht) kreeg. Dus het is geen "automatisme".
Dank voor de uitleg! Ik ben overigens ook wel nieuwschierig naar de achtergrond van deze medailles en de eventeuele link naar Defensie. Mijn indruk als buitenstaander is dat het vooral religieus evenement is waar deze medailles aan herinneren en niet zozeer een militaire aangelegenheid, maar misschien zit het anders in elkaar?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

moos

Berichtdoor moos » 03 Dec 2017, 15:32

thvdriet schreef:@ moos: nogal een boude bewering,

Vandaar het woord bijna in mijn opmerking.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

thvdriet

Berichtdoor thvdriet » 03 Dec 2017, 15:37

Spraakverwarring schreef:
thvdriet schreef:@spraakverwarring: Ik ben overigens ook wel nieuwschierig naar de achtergrond van deze medailles en de eventeuele link naar Defensie. Mijn indruk als buitenstaander is dat het vooral religieus evenement is waar deze medailles aan herinneren en niet zozeer een militaire aangelegenheid, maar misschien zit het anders in elkaar?

Nee hoor je zit in de goede richting. Er is geen enkele link met defensie. De Orde van Malta (voluit de: Souvereine Militaire Hospitaal Orde van Sint Jan van Jeruzalem, van Rhodos en van Malta) is staatkundig gezien een aparte staat (Heeft eigen regering, ambassadeurs bij landen en de VN, munten, postzegels en onderscheidingen), maar heeft géén land meer, maar zetelt in Rome.
De orde is ontstaan in de tijd van de Kruistochten en heeft o.a. tot doel: beschermen van de zwakken (zieken). Omdat het tijdens de kruistochten ontstond, zit er ook een militair tintje aan (kruisridders). Het is daarom ook de Militaire Hospitaal Orde.Deze Orde is dus meer dan 900 jaar oud en een van de activiteiten is de Lourdes bedevaart met zieken, gehandicapten: de "zwakkeren" in onze samenleving.
Enfin, ik ben geen lid. Doe wel mee met een aantal activiteiten en heb dus netjes toestemming gevraagd en gekregen.
zie: https://www.orderofmalta.int/

Maar deze is "mooier". Recent heb ik van de Orde, haar "lintje" gekregen. Dus de Maltezer "Oranje-Nassau". Dit is de Orde Pro Merito Melitensi, omdat ik militair ben, met de zwaarden. Niet voor de bedevaart alleen, ik doe meer voor de Orde.
De procedure is dan als volgt:
De buitenlandse staat moet eerst toestemming vragen om uberhaupt een militair een onderscheiding te mogen geven; de zogenaamde agrement-procedure. Dit is afgerond en daarom heb ik die onderscheiding op 31/8 mogen ontvangen.
Vervolgens heb ik weer het aanvraagformulier ingediend en zit nu al sinds 31/8 te wachten op draagrecht. Maar weer eens aangetoond dat het echt geen automatisme is.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_ ... litense%22
Bijlagen
Pro Merito Melitensi Kruis Met Zwaard 02.jpg

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Dec 2017, 17:24

Mooi toch, dat het op de juiste manier gegaan is en er draagrecht is toegekend?

@thvdriet; mocht draagrecht ook toegekend worden voor de laatste onderscheiding, wil dan aub het "2-tje" laten verwijderen bij de opmaak, aangezien deze niet is toegestaan (ingesteld) voor deze NAVO medaille. Dan klopt het geheel weer!

Ow en niet teveel handen in vuren steken aub; we hebben schrijnend tekort aan AMV binnen de organisatie! :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Maltezer orde”