Johanniter orde in Nederland

nedmed

Johanniter orde in Nederland

Berichtdoor nedmed » 10 Jul 2007, 16:58

Zo zie het juweel van een Ereridder eruit, helaas ontbreekt het oog voor het lint, dat moet ik nog een keer laten maken..

MVG Gerrit

Afbeelding

Jack

Berichtdoor Jack » 12 Jul 2007, 22:07

Prachtig stuk, nu nog de ster erbij en je hebt een complete set,
Zwarte crevatte en oogje en alles is piekfijn in orde!
Waar vind je die dingen toch??

Ed van Engeland
Moderator

Re: Johanniter orde in Nederland

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Dec 2011, 17:02

Dit fraaie studioportret tikte ik onlangs op de kop.
Gesigneerd: Anmale van Hardenbroek, 5 Aug '08
Het uniform van een Rechtsridder der Johanniter Orde.
Wie weet meer van deze man?

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Dec 2011, 17:51

Ed van Engeland schreef:Dit fraaie studioportret tikte ik onlangs op de kop.
Gesigneerd: Anmale van Hardenbroek, 5 Aug '08
Het uniform van een Rechtsridder der Johanniter Orde.
Wie weet meer van deze man?
Even in het Nederlands Adelsboek gekeken. Er zijn twee generaties van de baronnen d'Aumale van Hardenbroek die in aanmerking komen (deel 74, 1983):
    1. Gijsbert Carel Duce d’Aumale baron van Hardenbroek, heer van Hardenbroek en Schalkwijk (R.N.L., O.O.N.), 1862-1934,
    2. Gijsbert Carel Duce d’Aumale baron van Hardenbroek, geb. Driebergen 28 sept. 1888, burgemeester laatst. van Rhenen, hoogheemraad Lekdijk bovendams, overl. Leersum 23 maart 1956 (zoon van voorgaande)

Daarnaast vond ik nog een baron Van Hardenbroek uit een andere tak waarbij expliciet wordt aangegeven dat hij rechtsridder van de Johanniter Orde is:
    3. Mr. Karel Jan Gijsbert baron van Hardenbroek, heer van ‘s Heeraartsberg en Bergambacht (C.H.O., O.O.N.), geb. Bunnik 8 aug. 1890, burgemeester van Bennebroek, jagermeester i.b.d. van H.M. de Koningin, dijkgraaf Haarlemmermeerpolder, res. 1luitenant cav., ridderexp. D.O., ereridder J.O., overl Bennebroek 7 nov. 1963

Het is erg moeilijk schatten op zo'n oude zwartwit foto hoe oud iemand daar is. Aangenomen dat het jaartal van 1908 correct is, dan is de eerste in dat jaar 46 jaar oud, de tweede 20 jaar oud en de derde 18. Dat maakt de laatste twee toch wat onwaarschijnlijk, want de man op de foto ziet er wel ouder uit dan 20.

In het deel jaargang 40 (1942) staan voorin de Johanniter ridders genoemd. Daar staat G.C.D. d'Aumale baron van Hardenbroek onder het kopje "Eere ridders". Nr 1 is in 1942 reeds overleden, dus nr 2 is in ieder geval ook ridder in de Johanniter orde geweest.

Kijken we in de editie van jaargang 31 (1933), dan lezen we daar iets opmerkelijks: er staat een G.C.D. d'Aumale baron van Hardenbroek genoemd als "ridder expectant" bij de Ridderlijke Duitse Orde, Balije van Utrecht en een G.C.D. d'Aumale baron van Hardenbroek als "rechts-ridder" onder de Johanniter Orde. Of dat dezelfde is of dat het om vader en zoon gaat, is daar nog niet duidelijk. Wel staat er verderop in dat deel een genealogie Hardenbroek, daar lezen we: Gijsbert Carel Duco d’Aumale baron van Hardenbroek, peb. k. Hardenbroek 15 Feb. 1862, oud-burgem. van Driebergen en Rijsenburg, oud-lid prov. staten van Utrecht, oud-lid eerste Kamer, oud-coadjutor der Commendery Nederland der Johanniter-Orde, oud-dijkgraaf v .d. Lekdijk Bovendams, eere-commendator der Johanniter-Orde en daaronder zijn zoon: Gijsbert Carel Duco d’AumaIe baron van Hardenbroek, geb. Driebergen 28 Sept. 1888, ridder exp. D. O., burgemeester van Doniawerstal.

Ergo: de "oude" baron 'd A v H is in 1932 wel lid van de Johanitter order, de "jonge" niet. Als de foto inderdaad uit 1908 is, dan moet de man op de foto haast wel nr 1. zijn. Een uitgebreidere beschrijving van deze G.C.D. d'Aumale baron van Hardenbroek staat op parlement.com, zie http://www.parlement.com/9353000/1f/j9v ... 09lkxkwpsz
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Dec 2011, 18:28

Hartelijk dank voor deze analyse, hiermee ben ik zeer geholpen!
Ik deel de mening dat het G.C.D. (1862-1934) is, mede o.g.v. vergelijking met de foto op de aangegeven website.
Fijn dat de identiteit hiermee lijkt vastgesteld. Nu eens verder spitten om meer te weten te komen over zijn Johanniter ridderschap.
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Dec 2011, 18:38

Ed van Engeland schreef:Fijn dat de identiteit hiermee lijkt vastgesteld. Nu eens verder spitten om meer te weten te komen over zijn Johanniter ridderschap.
Daar kan ik helaas niet bij helpen. De Johanniter orde heeft een website met contactformulier, wellicht is daar een enthousiasteling die voor u in de archieven wil spitten. Succes!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Johanniter orde”