Trouwe dienst medaille voor personeel ingedeeld bij KMR?

Iron Mike

Trouwe dienst medaille voor personeel ingedeeld bij KMR?

Berichtdoor Iron Mike » 27 Feb 2016, 17:54

Allen,

Een specifieke vraag; reserve-personeel ingedeeld bij de Koninklijke Marine Reserve, is dat gerechtigd tot dragen van een TD medaille? Betrokkene waar ik het over heb is niet op herhaling geweest in de betreffende periode.
Iemand een idee? Aangezien de TD medaille (specifiek) voor KMR personeel in 1925 is afgeschaft.

Dank!
"If you've done it, it ain't bragging"

RbP

Re: Trouwe dienst medaille voor personeel ingedeeld bij KMR?

Berichtdoor RbP » 27 Feb 2016, 21:43

Ja, volgens mij komen reservisten en reservepersoneel in aanmerking voor dezelfde onderscheidingen voor "Trouwe dienst" als actief dienend personeel. Uiteraard, mits men aan de toekenningscreiteria voldoet.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Mar 2016, 11:02

Rob, thanks; ik dacht het ook, maar heb de vraag ook neergelegd bij Cluster Onderscheidingen. Betrokken marinier gaat nl in mei met FLO, dus hem deze kunnen toekennen met terugwerkende kracht zou mooi zijn (hij is er jaren uitgeweest en is inmiddels MAJMARNS).

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Mar 2016, 20:26

Punt is wel dat de TDM Marine een ander instellingsbesluit kent dan de TDM Landmacht/Luchtmacht/Marechaussee. Laatstgenoemd besluit noemt expliciet wel reservisten maar het Marine-besluit niet (zie voor de tekst van beide besluiten het Handboek Onderscheidingen van Defensie, p. 111-114). Hoe dat dan in de praktijk uitwerkt weet ik niet. Feit is wel dat voor CLAS/CLSK/KMAR betrokken personeel een vrijwillig dienstverband als reservist moet hebben (in de praktijk actieve reservisten), dus geen dienstplichtige met groot verlof. De zinsnede "niet op herhaling" uit het originele bericht suggereert dat het een dienstplichtige was? Persoonlijk zou ik het eerlijk gezegd ook niet erg juist vinden dat iemand voor de tijd dat men simpelweg in de kaartenbak staat, een onderscheiding zou krijgen toegekend.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 02 Mar 2016, 15:49

Spraakverwarring schreef:Persoonlijk zou ik het eerlijk gezegd ook niet erg juist vinden dat iemand voor de tijd dat men simpelweg in de kaartenbak staat, een onderscheiding zou krijgen toegekend.

Dat onderschrijf ik zeker, ik vind dat ook ronduit belachelijk. Overigens is dat voor reservepersoneel wel zo ingeregeld inmiddels (vanaf 2002). Ben er inmiddels achter dat deze tijd (indeling KMR) voor 2002 niet meetelt (antwoord van mdw Cl Decoraties);

Vanaf 9 oktober 2002 telt de gehele reservisten periode mee voor de TDM voor militairen beneden de rang van officier.
Voor die tijd telden alleen de daadwerkelijke opkomstdagen mee.
Betrokkene komt dus niet in aanmerking voor de TDM in Brons (12 jr).

"Helaas" voor betrokkene dus, maar het feest gaat niet door voor hem.

Dank allen!

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”