Trouwe dienst vraag

agrijke@gmail.com

Trouwe dienst vraag

Berichtdoor agrijke@gmail.com » 14 Feb 2016, 14:30

Beste,

Ik ben de medailles aan het uitzoeken van mijn Opa en loop tegen het volgende aan:

Hij is 1931 indienst gekomen bij het KNIL.
Van 1933 tot 1949 in de tropen geweest.
In 1955 bevorderd tot Eerste Luitenant bij de Landmacht.
Hij is op 1961 uitdienst gegaan.

Mijn eerste vraag is zijn alle jaren in het buitenland tropenjaren?

De laatste zes jaar als Officier, tellen deze jaren nog mee voor de trouwedienst medaille of vervallen deze jaren?

Totale dienstjaren zonder officier te zijn (24) + tropen jaren(16).

Alvast bedankt!

Spraakverwarring

Re: Trouwe dienst vraag

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Feb 2016, 15:00

Eens kijken. Ik kom op het volgende:
In 1938 zal hij de bronzen hebben gehad (op dat moment 2 jaar in NLD, + 5 in NOI die dubbel tellen = 10, maakt samen 12).
Dan zal hij in 1944 recht hebben gehad op zilver (op dat moment 2 in NLD + 11 in NOI die dubbel tellen = 22, maakt samen 24). Deze zal later zijn uitgereikt wegens de bezetting in 1944.
In 1949 na terugkomst uit NOI had hij 16 tropenjaren die dubbel tellen, maakt 32. + 2 vooroorlogse in NLD, maakt samen 34. Dan had hij in 1951 weer 2 jaar er bij is dan in totaal 36, dus recht op goud.

Bij bevordering tot officier (in 1955) begint de teller weer op 0 voor het "onderscheidingsteken voor langdurige dienst als officier" (officierskruis), dat ontvangt men na 15 jaar dienst als officier. Bij dienstverlating in 1961 had hij 6 jaar als officier, dus geen recht op het officierskruis.

De "eerlijke en trouwe dienst medaille" is alleen voor militairen beneden de rang van officier, jaren als officier tellen niet mee. Aan de andere kant tellen jaren als onderofficier niet mee voor het officierskruis.

Ergo, qua diensttijd: alleen gouden medaille als onderofficier.

Als hij tijdens WOII daadwerkelijk dienst heeft verricht, heeft hij wellicht destijds ook het Oorlogsherinneringskruis ontvangen. Zo niet, dan zou je eventueel nog postuum het mobilisatie-oorlogskruis kunnen aanvragen (OHK wordt niet meer uitgereikt).
Bij dienst tijdens de Politionele akties heeft hij tevens recht op het Ereteken voor Orde en Vrede, al dan niet met gespen.

N.b.: als de batonset in dit topic van je grootvader is, dan is het wel merkwaardig dat er geen diensttijdonderscheiding tussen zit.

Wil je het zeker weten: vraag dan bij Defensie zijn staat van dienst op. Ontvangen onderscheidingen zijn doorgaans vermeld. Zie https://www.defensie.nl/onderwerpen/arc ... onsarchief
Laatst gewijzigd door Spraakverwarring op 07 Aug 2016, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 14 Feb 2016, 20:48

Wellicht staan al zijn onderscheidingen in Chapeau, de database van het Ministerie van Defensie.

Zijn Verzetsster Oost Azië staat in de databank dapperheidsonderscheidingen van mindef.nl vermeldt.

De batonset van je opa heeft geen TD medaille. Zijn VSOA is in 1949 toegekend. De batonset is dus van na 1949. Apart dat hij toen nog geen TD medaille had ontvangen.
Ik zou contact opnemen met het Ministerie van Defensie als ik jou was.

Succes en groet,
Herman

agrijke@gmail.com

Berichtdoor agrijke@gmail.com » 14 Feb 2016, 21:01

Dank jullie voor je reacties,

Ik heb net gesproken met mijn vader.
Het is niet bekend welke TD hij heeft, wel zegt mijn vader dat hij expres die medaille niet droeg.
Dit omdat hij Trouwe Dienst niet als een prestatie beschouwde.

Ik denk daar anders over :), maar begrijp dat standpunt ook wel.

Ben zeker dat ik het ga opvragen, wil dit heel erg graag weten.

Overigens ben ik benieuwd of jullie weten of de periode als soldaat bij het KNIL meetelt voor Trouw Dienst.

Hij was ook drager van het verzetherdenkingingskruis maar zit ook niet op de batons.

Mvg,

Alexander Rijke

Herman V

Berichtdoor Herman V » 14 Feb 2016, 23:25

De gehele periode in werkelijke dienst beneden de rang van tweede luitenant telt mee.

Het VHK is van 1982. Toen was opa al lang de dienst uit.

agrijke@gmail.com

Berichtdoor agrijke@gmail.com » 15 Feb 2016, 22:35

Ja Herman,

Dat was niet zo scherp van mij :)
Ik ben opzoek naar de baton van VHK.
Heb wel wat gelezen over het kopen bij twee leveranciers, kan je hier gewoon als kleinzoon zo'n baton kopen?
Of heeft iemand er hier een te koop voor mij?

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”